Hur hanterar era hundar ben?

Inga problem så länge dom är råa o hundarna fasas in så att magtarmsystemet lär sig smälta benen, en liten BC tik jag hade fick inte kycklinvingar t ex, hon försökte svälja dom hela.

Oj ok jag har lärt mig att benen är så sköra i kyckling så har man otur och hundarna tuggar i sig dem så att det blir vassa bitar kan de orsaka skada på tarmar och mage för hundarna.

Oj ok jag har lärt mig att benen är så sköra i kyckling så har man otur och hundarna tuggar i sig dem så att det blir vassa bitar kan de orsaka skada på tarmar och mage för hundarna.
Det är om de är tillagade o gällde väl förr när man kunde köpa gamla sega kokhöns. Kycklingar går till slakt på dygn 32, eller var det 34? Knappt mer än brosk.

Det är om de är tillagade o gällde väl förr när man kunde köpa gamla sega kokhöns. Kycklingar går till slakt på dygn 32, eller var det 34? Knappt mer än brosk.

Jaha jag har lärt mig annorlunda, dessutom rekommenderas väl inte rå kyckling av andra anledningar till hund ?

Så himla intressant att läsa om era hundars sätt att äta ben! :)

De har lärt sig av kompisar/mamma att det är så man gör med ben och eftersom endera funkar så har de aldrig omvärderat?
Det låter ju väldigt vettigt alltså, att det är ett inlärt beteende. För min del kan jag dock inte riktigt förstå varför min hund gör skillnad på pinnar och ben när det gäller gnagteknik? :confused:

Jaha jag har lärt mig annorlunda, dessutom rekommenderas väl inte rå kyckling av andra anledningar till hund ?
Vi är många här som BARFar våra hundar, du skulle kunna starta en tråd om det, var ganska länge sedan vi hade en sådan tråd på "hund" Det man skall undvika är att ge bärande ben från nöt, häst o älg, beroende på hur hundindividen äter benen, o aldrig ge tillagade ben. Håller man sig till svensk kyckling så är det sällan farligt, i sällsynta fall kan kyckling smitta hundar med campylobakter o det kan gå riktigt illa, men det är sälllsynt.

Antar att det beror lite på vad en har för hund? Folk som BARFAR brukar väl kunna ge kycklingskrov tex? Och om du tänker på salmonella är det väl ganska ovanligt i svenska kycklingar? Eller tänkte du på något annat? :)

Jag hade aldrig vågat ge det till min pga hans krossa/sluka-stil medans brorsans hund bara gnager av köttet och aldrig skulle komma på tanken att tugga på ett ben.

Antar att det beror lite på vad en har för hund? Folk som BARFAR brukar väl kunna ge kycklingskrov tex? Och om du tänker på salmonella är det väl ganska ovanligt i svenska kycklingar? Eller tänkte du på något annat? :)

Jag hade aldrig vågat ge det till min pga hans krossa/sluka-stil medans brorsans hund bara gnager av köttet och aldrig skulle komma på tanken att tugga på ett ben.
Mina hundar har ätit upp rubb o stubb från fåglar. Kalkonhals o fötter (inklusive klor) är mumsmums.

Mina hundar har ätit upp rubb o stubb från fåglar. Kalkonhals o fötter (inklusive klor) är mumsmums.
Ja det fungerar ju säkert för vissa hundar - men inte min alltså, det hade varit livsfarligt för honom med annat är ben som inte går att svälja hela och som knte flisar :o

Svarar alla som svarat .

Nej jag har lärt mig att kyckling/fågelben helt enkelt är så pass sköra/vassa att viss risk finns för hunden ang vassa benflisor som kan orsaka skada i mun/svalg/mage/tarm.

Ang BARF så nej jag tror inte jag är tillräckligt engagerad att starta en tråd om det utifrån min inflik om fågelben i sammanhanget .
Men ämnet kan ju säkert brytas ut iof 😂👍

Min sheltie håller märgben med tassarna. Helst vill han dock att någon av oss människor ska hålla medan han tuggar, men det är vi inte alltid så sugna på :P

Sådana "rullade" ben går han runt och gnäller med i munnen en stund och letar sedan efter en lämplig plats att gömma dem. Sedan tar han fram dem från gömstället (ofta en IKEA-påse med ren tvätt eller bakom soffkuddarna) och letar efter nästa gömställe. I sista hand tuggar han på dem.

Svarar alla som svarat .

Nej jag har lärt mig att kyckling/fågelben helt enkelt är så pass sköra/vassa att viss risk finns för hunden ang vassa benflisor som kan orsaka skada i mun/svalg/mage/tarm.

Ang BARF så nej jag tror inte jag är tillräckligt engagerad att starta en tråd om det utifrån min inflik om fågelben i sammanhanget .

Jag känner att vi som fodrar rått har tillräcklig koll för att inte behöva en tråd om kycklingben. Jag menar, visst kan jag starta en tråd som lyder "ni som funderar över kycklingben..." men det känns ju mer logiskt om det är den som faktiskt undrar, som startar en tråd.

Svarar alla som svarat .

Ja jag har också lärt mig det! Men antar att forskningen går framåt och att det egentligen handlar mer om individ.

Men som generellt råd tycker jag det är bra att inte uppmana till att ge kyckling etc eftersom jag tänker att om en har intresset för att BARFA så lär en sig det genom att läsa på :) Så bättre att säga nej generellt och på så sätt undvika onödiga risker för att folk är okunniga!

Min sheltie håller märgben med tassarna. Helst vill han dock att någon av oss människor ska hålla medan han tuggar, men det är vi inte alltid så sugna på :P

Sådana "rullade" ben går han runt och gnäller med i munnen en stund och letar sedan efter en lämplig plats att gömma dem. Sedan tar han fram dem från gömstället (ofta en IKEA-påse med ren tvätt eller bakom soffkuddarna) och letar efter nästa gömställe. I sista hand tuggar han på dem.
Ja det där med att hålla ben är också en klassiker! Jag är dock förskonad när det fäller märgben men alla rullade/pressade ska minsann hållas i!
Och jag antar att ni är glada för att det inte är märgbenen som hamnar i den rena tvätten :angel: :D

Här är ytterligare en som inte rör i alla fall råa ben med tassarna. Pinnar (och möjligen vissa ”torra” ben som hud ben) håller Ascot med tassarna men inte råa!
3D671B6D-0C22-4D18-8630-9035DA250D35.webp

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 581
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 219
Senast: Hermelin
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 598
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 872

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024