Hur hanterar era hundar ben?

Killaloe

Trådstartare
Varje gång jag ser Svarnsson gnaga på ben slås jag av hans stil - han gör verkligen allt för att undvika att få tassarna i närheten av benet.

Men när han gnagar på pinnar och leker med leksaker är det inga problem att använda tassarna?!

Varför gör han så? Och hur gör era hundar?

EB2229A8-EDF2-4029-9AA6-61CCB8F38C4A.webp
Bild med tassarna inringade för att visa vilka ansträngningar han gör :D

Haha Svansson då :rofl::love:

Elton håller benen med tassarna. Tage äter inte rått kött (:banghead:) och definitivt inte köttben, han tar knappt i dem med munnen :meh:

Haha Svansson då :rofl::love:

Elton håller benen med tassarna. Tage äter inte rått kött (:banghead:) och definitivt inte köttben, han tar knappt i dem med munnen :meh:
Spännande att det kan vara så stor skillnad alltså! En undrar ju vad som får dem att göra på ett visst sätt? :)

Mina, ffa Tage, är precis som sina mammor så det är kanske ärftligt till viss del? :D
Kanske? Jag kommer inte ihåg hur syskon/mamma är här - men jag tänker att en Golden som inte har problem med att skita ner sig och kan tugga i sig det mesta inte borde vara så känslig när det gäller lite köttiga ben?! :D

Tinja är väldigt metodisk, även om hon biter loss mindre bitar så tuggas de noggrant, hon rullar dem fram och tillbaka i munnen och tuggar på båda sidorna. Hon använder sina tassar för att hålla fast det hon äter så hon kan slita loss mjuka delar med framtänderna.
Det är väldigt terapeutiskt att titta på. :love:

Varje gång jag ser Svarnsson gnaga på ben slås jag av hans stil - han gör verkligen allt för att undvika att få tassarna i närheten av benet.

Men när han gnagar på pinnar och leker med leksaker är det inga problem att använda tassarna?!

Varför gör han så? Och hur gör era hundar?

Visa bifogad fil 16921
Bild med tassarna inringade för att visa vilka ansträngningar han gör :D

Loppan ligger på rygg och tuggar. Har inte fattat att hon behöver använda tassarna.

Behöver jag säga att hon ger upp fort?

Är det stor skillnad på hur Tinja och Benji gör @Fisherling ? Förvisso olika raser ju, men dom bor ju ändå ihop så tänker att dom kanske påverkas av varandra? :)

Är det stor skillnad på hur Tinja och Benji gör @Fisherling ? Förvisso olika raser ju, men dom bor ju ändå ihop så tänker att dom kanske påverkas av varandra? :)
Haha åååååh om det är skillnad! Jag kan faktiskt inte ge Benji ben, för han krossar och sväljer. Han har kräkts upp fem cm långa benbitar förut och får numer enbart köttiga bitar utan större eller tjockare ben, typ oxsvans. Men ja, i sann labbe-anda kan han inte bete sig kring god mat :cautious:

Monster äter inte ben - han går äcklad därifrån - så just det kan jag inte svara på, men jag undrar om det kan vara en inlärd/demonstrerad teknik? Han hade jätteproblem att äta ur lätta förpackningar förr (min mor har en ovana att släppa ner inte-särskilt-tomma burkar och paket på golvet till hundarna att ta det sista ur), han jagade dem runt, runt i rummet och var mäkta irriterad över att de bara gled iväg. Medan föräldrarnas hund helt sonika satte en tass i burken och klämde fast den när hon åt. Det tog ett tag - han hade inte riktigt tid att observera och fundera först, för hon snodde hans när hon var klar :laugh: - men till slut stannade han upp och såg hur hon gjorde. Sen kom han på att använda tassen! :idea:

Och han kunde sedan innan utan problem använda "händerna" för att hålla fast tex ett barnansikte som han noggrant ville slicka, så det var just lösningen för tex smörpaket på halt golv som han inte tänkt på. Kanske är benätarteknik en kultur? De har lärt sig av kompisar/mamma att det är så man gör med ben och eftersom endera funkar så har de aldrig omvärderat?

Sånt som krävde gnagning höll han med tassarna, kycklinglår och annat mjukt slafsade han bara i sig.

Båda mina trycker brutalt ned sina vilt kämpande byten mot golvet med tassar och klor och gnager med galna ögon!
Tokroligt att det är så olika. :D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 581
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 219
Senast: Hermelin
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 598
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 872

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024