leia
Trådstartare
Imorgon ska vi titta på en ponny som vi eventuellt vill köpa. Eftersom säljaren behöver ponnyn för ett ridläger (hon driver en ridskola) innan vi kan ta hem den är tanken att vi isf lägger en handpenning och sedan köper hästen definitivt efter ridlägret (ca en månad senare). Egentligen skulle jag av olika orsaker vilja få tag på en ponny tidigare, men om denna är så bra som den verkar är det värt att vänta den där månaden. Nu funderar jag på när jag borde göra veterinärbesiktningen... Det bästa vore väl egentligen att göra den precis innan vi tar hem hästen isf. Men eftersom jag har lite tidspress funderar jag på om jag borde göra den redan nu (om vi vill köpa hästen efter provridningen, vill säga) så att jag kan avskriva den och leta vidare efter en annan ponny direkt om det skulle framkomma något graverande på veterinärbesiktningen. Men risken finns ju isf att det händer ngt under månaden fram till köpet. Hur skulle ni ha gjort?
Hur gör man med kontrakt? Skriver man ett kontrakt när man lägger handpenningen och ett nytt när man sedan köper hästen definitivt? Eller hur gör man? Har aldrig köpt varken häst eller ngt annat med handpenning förut.
Hur stor brukar handpenningen vara i procent?
Förlorar vi handpenningen om hästen inte skulle gå igenom veterinärbesiktningen?
Tacksam för tips!
Hur gör man med kontrakt? Skriver man ett kontrakt när man lägger handpenningen och ett nytt när man sedan köper hästen definitivt? Eller hur gör man? Har aldrig köpt varken häst eller ngt annat med handpenning förut.
Hur stor brukar handpenningen vara i procent?
Förlorar vi handpenningen om hästen inte skulle gå igenom veterinärbesiktningen?
Tacksam för tips!