Hur hantera bökig 3-åring

Tingeling

Trådstartare
Jag har den finaste 3 åringen på jorden :love:
Har haft honom i två veckor nu.
När jag provred så kunde den förra ägaren lämna honom i träns och sadel och bara säga åt honom att stå still!
Hon berättade att hon varit rätt hård mot honom.
Jag frågade inte vad det innebar, utan var mest imponerad av att hästen var så lydig. Men här hemma är han väldigt bufflig. Han går gärna rakt ut ur boxen och gärna rakt över mig! Jag har hela tiden försökt vara lugn och pedagogisk, men han är helt enkelt för nyfiken. Men så tappade jag tålamodet igår och vrålade till på honom att nu får du stå still! Kändes inte bra, då jag absolut inte vill ha en stressad häst! Men han stod som ett ljus efter det. Han såg inte speciellt rädd ut, utan bara som ok, jag gör väl det då. Hur och på vilket sätt är det ok att vara hård? Jag vet ju som sagt inte hur den förra ägaren gjort mer än att hon varit "hård". Men jag avskyr när folk skriker på sina hästar, tycker inte att det hör hemma bland djur. Är det ok att ryta ifrån ibland?
Har aldrig haft någon som är såhär mycket bebis förr, (även om jag haft unghästar) så jag blir lite osäker.
 
Sv: Hur hantera bökig 3-åring

Min filosofi med min bebis som nu är utlånad är att han ska göra som jag vill för att han vill det och inte för någon tvingar honom till det genom bråk på något vis. Men samtidigt så finns det gränser, ibland behöver man bli förbannad. Det är stora djur vi har att göra med och får dom övertaget så kan det bli ganska farligt även om dom inte menar att vara elaka. Och behöver man bli arg så blir jag hellre riktigt förbannad en gång än att är småarg hela tiden.

Som med spö, en del slår och slår och slår utan att det händer nånting och ändå fortsätter dom slå. Och då slår jag hellre en gång ordentligt så att det blir reaktion än att slå 2 ggr halvdant. (Nej jag förespråker inte spö, men jag tror ni förstår tankesättet).

Tycker alltså inte att du gjorde fel, han testar ju garanterat dig och då behöver du visa vart gränserna går. :)
 
Sv: Hur hantera bökig 3-åring

Jag förstår vad du menar :)
Det är väl kanske ok att ryta till om det ger effekt.
Tänker mest bara att jag absolut inte vill skapa en osäker och nervös häst.
Men det är så himla svårt när han bara traskar på och hur många gånger jag än backar honom och försöker låta tydlig och bestämd, så hinner jag liksom nästan inte berömma honom eftersom han inte står still utan är på väg ut igen!!
Och han har ju uppenbart gjort sin förra ägare till lags, så jag borde ju få honom dit med. Det är nog som du säger, att han testar mig.
 
Sv: Hur hantera bökig 3-åring

Han försöker väl se vem som bossar av er.
Säger som ovan, säg ifrån MARKANT och ordentligt istället för buffla och tjafsa. Dvs klara och tydliga signaler.
Så har jag alltid varit med mina. Lugn och harmonisk men när det är fel säger jag till markant och sen har det varit klart.

De har lärt sig lyssna till mattes röstläge precis som hundarna :) Rätt skönt.
 
Sv: Hur hantera bökig 3-åring

Kontakta förra ägaren och be om hjälp och betala/ersätt hon/han för den, den personen känner ju dessutom hästen. Du kan ju även ta hjälp av någon annan, men det är ju jättesvårt att bedöma om någon är kunnig inom ett område, i det här fallet hästhantering, om man själv är lite mindre kunnig.
Jag tror inte att det kommer att fungera i längden med att ryta, om han däremellan kan bestämma över dig genom att buffla och gå rakt över dig. Du kommer betydligt längre med att flytta på honom än att ryta åt honom.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hantera bökig 3-åring

Jag har också alltid kört på den metoden och aldrig fått rädda/osäkra hästar. Snarare brukar jag få beröm för att mina hästar brukar vara väldigt lugna och trygga hästar :)

Djur behöver en hård men rättvis ledare, har dom inte..DÅ blir dom ofta otrygga/osäkra. Genetiskt vill dom ha en flockledare :)
 
Sv: Hur hantera bökig 3-åring

Jag är inte helt grön på området, då jag jobbat mycket med unga hästar, men då det inte varit mina egna hästar, så har jag aldrig lagt känslomässiga värderingar i hur de uppfostrats. Om tränaren varit hård, så har jag inte brytt mig. Men nu blir jag lite blödig om jag måste "skälla" på honom. Mina övriga hästar har varit från 4 och uppåt, men ändå varit med längre då de gått på banan innan.
Men det måste ju vara bättre att säga ifrån ordentligt en gång än att småtjafsa.
Den förra ägaren bor för långt bort för att be henne om hjälp.
Kände mest att jag ville bolla lite om hur hård man kan vara mot en 3 åring.
 
Sv: Hur hantera bökig 3-åring

Ja det tycker jag. För min erfarenhet är iallafall att djur blir mer osäkra om dom inte vet vart dom har dig. Och jag är övertygad om att din häst inte kommer bli nervös/otrygg av att du rytar till nångång ibland. Och eftersom han är ett fullblod och redan kan uppföra sig så kommer det inte krävas många ggr innan du har honom där förra ägaren hade honom. :)

Våra underbara fullblod är galet lättlärda, positiva hästar som faktiskt för det mesta vill samarbeta och göra rätt om dom bara förstår vad som är rätt. :)
 
Sv: Hur hantera bökig 3-åring

För det första tycker jag att det är jättebra att du ser kritiskt och ifrågasätter på din egen hästhantering, det är ju så man förbättras, även om jag tycker att du gjorde rätt.
Jag brukar tänka som så att en häst är bara olydig om den vet vad lydig är i sammanhanget. Vet den inte rätt kan den inte göra fel utan då får man förklara vad rätt är genom beröm och tålamod. Att kliva/putta på någon annan människa eller häst är respektlöst och fel, och hästen vet om det redan tidigt i livet från andra hästar. Att säga ifrån är helt okej, och som du märkte förstod hästen och skärpte sig.
Alla testar gränser ibland, och då får man säga ifrån.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hantera bökig 3-åring

Då kanske jag ska sluta mesa mig? :)

Ja! Du är som snällast när du är tydlig! Då blir hästen trygg.

Jag brukar tänka på att när jag hanterar en unghäst så är den "bebis" bara i den bemärkelsen att jag måste lära den vissa saker, att den ska arbetas i korta pass, skynda långsamt och att den ska få några veckors vila då och då..

I övrigt så ska den stå på gången lika väl som en "vuxen" individ, den ska inte gå över människan osv.

Det är mest vi som lägger in känslomässiga värderingar som att "bli arg på" etc när vi ger en tillsägelse eller ger tydliga besked om hur vi vill att hästen ska bete sig. Tänk tydlig och pedagogisk istället för arg, men var också så tydligt som situationen kräver och dra dig inte för att markant öka tydligheten när det behövs. Det är när hästen har en förbannad/hysterisk människa som osar av ilska som de lätt blir otrygga.
 
Sv: Hur hantera bökig 3-åring

Du är som snällast när du är tydlig! Då blir hästen trygg..

Vilken otroligt bra formulering! :) Kort och precis!;)
Den kommer jag använda mej av vid nästa diskussion om uppfostran, både i stallet och ävan när det kommer till barnuppfostran! :p
 
Sv: Hur hantera bökig 3-åring

Hej! Det är detta som är så roligt när det gäller hästar, att man aldrig är fullärd. :)Jag tror att man måste anpassa sig efter individen och vissa människor passar bättre ihop med vissa typer av hästar. Min förra häst var en vacker lusitano hingst, han var en gentleman uti fingerspetsarna. Var vi ute och gick och jag stannade för att knyta skorna tex, så stannade han alltid artigt två meter bakom och väntade tills jag var färdig. Han kunde jag aldrig skälla på, sa jag till för strängt blev han jätteolycklig.

Hans dotter som jag nu har, hon däremot är ett helt annat kapitel.;) Hon sätter sig själv och sina behov främst och vi andra är bara i vägen. Henne måste jag ju behandla på ett helt annat sätt än hur jag behandlade hennes pappa, annars kommer hon att bli farlig. Men jag gillar henne jätte mycket andå och hon har egenskaper som jag saknade hos hennes far så jag hoppas jättemycket på henne. Men, visst så kräver hon mer av mig. :)
 
Sv: Hur hantera bökig 3-åring

Hej, vad synd att förra ägaren bor långt bort, men så är det ju nästan alltid. Jag tycker inte alls att du ska "skälla" på honom det är nog att se på problemet ur fel synvinkel. Det är inte bättre att säga ifrån en gång än att småtjafsa... du uppträder tydligen i bästa fall otydligt, i sämsta fall som ranglåg, och det gör du troligtvis hela tiden du är tillsammans med din häst, det låter som att han säger åt dig rätt ofta ;)
Du angriper problemet från fel håll om du frågar dig hur hård du kan vara mot en treåring, frågan är hur hård du kan kosta på dig att han behöver vara mot dig. Hästhantering eller som det numera kallas Horemanship, NH eller whatever är något som pågår hela tiden du är omkring hästen, det är tyvärr så att det inte räcker med att säga till ordentligt en gång för alla. Många hästar fungerar trots att människorna runtomkring dom inte är så konsekventa eller uppmärksamma på vad hästen/människan uttrycker, medan andra blir direkt livsfarliga.

Din häst är ett djur och reagerar på sin omgivning och på sättet han bemöts på. Jag har två ettåriga hingstar i hagen och sättet dom bemöter de vuxna hästarna är helt olika. Den ena vuxna kan man klättra på och använda till bitleksak, medan den andra bemöts med stor respekt även under lek. De äldre hästarna är de som lär de små respekt, och det utnyttjar jag sedan när jag hanterar dom. Du lär inte få respekt gratis av den hästen, han är nog helt enkelt mer signalkänslig/smartare än de andra hästarna du hanterat tidigare, på gott och ont. På gott om du skaffar dig kunskap om hur hästar "kommunicerar", på ont om fortsätter tala "människospråk" till en häst ;)

Lycka till
 
Sv: Hur hantera bökig 3-åring

Jag köpt en jätte bufflig 1 årig isis för 2 år sedan.. super snäll men väldigt säker i sej själv.. en riktig diva.. när vi kom hem med henne gick hon rätt fram till rang ledaren å kaxa sej (å ja hon åkte på däng så de small om de) fast de va rätt åt henne. inte ett bra sätt å komma in i flocken. kan ju tillägga att rang stoet e väldigt snäll å förstående å har såpas pondus att de brukar räcka att dom ser henne så vet dom.. så hon behöver aldirg göra nått.. men mot denna lilla blev hon förbannad för de beteendet acceperades INTE i hennes hage. sen va de inga problem hon fattade att så gör man inte.. men men människor buffade hon å gick på, gnabbades å höll på hela tiden (INGEN som hällst respekt)

jag tänkte ja visst de e en bebis men nu får de fan va nog.. när hon gick rakt över mej när hon skulle ut ur boxen å jag ej flyttade mej då räckte de för min del.. Jag röt till LÄGG AV!!!!! å drog till ordentligt i grimskafftet å chasade in henne i boxen igen.. hon stog å tittade förvånat på mej precis som va fan.. får jag inte bestämma här heller =).... efter de e de världens snällaste häst =) Hon behövde en rejäl tillsägelse för å fatta precis som hon gör av hästarna.. hon e fortfarande lika dum mot hästar om de kommer nån ny hon provar alltid å kaxa sej å funkar inte de då vänder hon röven till å sparkar å slutar inte förrens den andra ger sej (oavsett ålder å rang) dom enda hon har respekt för e mina 2 stor hästar (dom som bestämmer över alla)

men hon hade bara gått med sin mamma och ett älde sto å antagligen fått göra lite som hon själv vill..
 
Sv: Hur hantera bökig 3-åring

Titta på hur hästar säger åt varandra sinsemellan så får du en måttstock på att ryta till rejält knappast är särskilt traumatiskt för hästen. ;) Det enda verkligt traumatiska är bestraffningar som inte är timade till tillfället, så att hästen då inte förstår varför den blir bestraffad.
 
Sv: Hur hantera bökig 3-åring

... och ävan när det kommer till barnuppfostran! :p

haha lite OT kanske men jag var nyligen på en utbildning i samtalsteknik och där var ledorden Lugn, Tydlig, Vänlig - i den ordningen... Var lugn, annars kan du inte vara tydlig, var tydlig för du är inte vänlig om du är otydlig. Är du lugn och tydligt så kan du sedan vara så vänlig som situationen tillåter. - Varje gång de tre orden togs upp så funderade jag över hur väl de passade in på hur man är med hästarna. Skrämmande många likheter :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 594
Senast: cello
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp