Hur hade ni reagerat?

Sv: Hur hade ni reagerat?

*kl*

Dom bröllop jag har varit på har varit barnfria!

Liksom dom flesta kalas och fester man har blivit bjuden på!
Få reagerar väl på att ens barn inte är medbjudna till 30-årsfesten liksom?

Ibland kan jag tycka att vi föräldrar felaktigt anser att tar dom mig så får dom allt ta mina barn på köpet!
Detta trots att dom kanske har en relation med mig men inte med mina barn...

Handen på hjärtat, hur många barn tycker att det är roligt att först sitta still i kyrkan (om det är ett kyrkobröllop vill säga ;) för att sedan sitta med på en flerrättersmiddag med tillhörande tal osv..

För dom som gifter sig är det en av deras viktigast stunder i deras liv och att jag då skulle sätta mina barn och deras spring före anser jag ohövligt!

Dessutom är det en kostnadsfråga!

Vi samlades på en stor släktträff.
Barnen var -självklart- medbjudna.
Men av hänsyn till dom OCH oss vuxna placerades barnen på ett sk. barnbord i en sal bredvid.
Här kunde barnen känna sig lite mer "fria" och det var en annan meny som serverades.

En släkting blev så upprörd över denna diskriminering att hon vägrade sitta med oss vuxna.
Intog sin -rättmätiga- plats bredvid dottern vid barnbordet!
Resultatet blev att dom flesta barnen tyckte att spänningen var bruten i o m att en tillrättavisande vuxen satt med vid bordet..

Så det vi uppfattar som snällt och solidariskt kanske inte alltid uppskattas av de samma?;)

Nussikan, det är NI som gifter er och det är NI som väljer inbjudningslistan!

Jag tror att få kommer reagera negativt -tvärtom- att inte barn är medbjudna på en tillställning som oftast innefattar alkohol och dans!

Barnvakt kan man ordna i de allra flesta fall och en bröllopsinbjudan kommer i god tid.
Att man har problem med att lämna sitt barn för sin egna skull -under dom timmarna ett bröllop med tillhörande fest tar- anser jag gå under samma ohövlighet som den jag har beskrivit innan.
 
Sv: Hur hade ni reagerat?

En släkting blev så upprörd över denna diskriminering att hon vägrade sitta med oss vuxna.
Intog sin -rättmätiga- plats bredvid dottern vid barnbordet!
Resultatet blev att dom flesta barnen tyckte att spänningen var bruten i o m att en tillrättavisande vuxen satt med vid bordet..

:eek: Jag minns fortfarande alla stora fester och då var det ju hela stora grejjen att vi barn fick sitta själva, det var både spännande och kul, lite blyga var väl alla i början men efter all mat lekte alla tillsammans å många grät när deras föräldrar kom och avbröt leken för att åka hem!
 
Sv: Hur hade ni reagerat?

Precis!
Dom festerna minns jag med!:)

Där fick man blanda päronsoda med fanta och cola utan att någon lade sig i!;)

Annorlunda och lite stelt i början men sedan var ens egna party i full gång. Speciellt roligt var det att tillsammans med sina nyfunna bundsförvanter utforska det hus eller den lokal man befann sig i samtidigt som man spionerade på dom vuxna!
 
Sv: Hur hade ni reagerat?

Helt okej för mig! Det finns säkert skäl att de inte kan/vill ha barn med på bröllopet.
 
Sv: Hur hade ni reagerat?

De kalas man kommer ihåg med barnbord och sånt gällde ju mer när man var i skolåldern. Ofta är det ju så att när man är i giftasåldern så har de flesta vännerna barn under 5 år.
 
Sv: Hur hade ni reagerat?

Var på bröllop i somras, barnfritt, och då stod det väldigt gulligt på inbjudan att "barn är en underbar gåva, men denna dagen önskar vi att de får vara hemma och sova".. kommer inte ihåg ordagrant, men jag tyckte att det var ett fint sätt att berätta att de önskade ett barnfritt bröllop!
 
Sv: Hur hade ni reagerat?

De kalas man kommer ihåg med barnbord och sånt gällde ju mer när man var i skolåldern. Ofta är det ju så att när man är i giftasåldern så har de flesta vännerna barn under 5 år.

Mycket möjligt, när mina föräldrar haft/varit på storkalas har det nog vart en gräns runt 15-16 år vid vuxenborden. Alla andra har suttit vid barnbordet och de äldre barnen har då hjälpt de yngre barnen med att hälla upp dricka, skära maten osv.
Man kan väl igentligen säga att stora barnen/syskonen är gratis barnvakter ;)
 
Sv: Hur hade ni reagerat?

Var på bröllop i somras, barnfritt, och då stod det väldigt gulligt på inbjudan att "barn är en underbar gåva, men denna dagen önskar vi att de får vara hemma och sova".. kommer inte ihåg ordagrant, men jag tyckte att det var ett fint sätt att berätta att de önskade ett barnfritt bröllop!

Men vad fint skrivet som de hade gjort på sin inbjudan !!
 
Sv: Hur hade ni reagerat?

Jag har inga som helst problem med "barnlösa" bröllop! Det är så sällan vi är på "vuxenfest" numera (barnen är ju hela tiden med i vårt dagliga umgänge så jag tycker bara det är härligt att få slå sig själv lös utan barnansvar. Det tror jag brudparet också uppskattar, att få sina gästern fulla uppmärksamhet.
I kyrkan ser jag gärna att barnen är med under förutsättning att de sköter sig. Annars får föräldrarna ta sitt ansvar och gå ut med barnen.

Skulle kanske tillägga att helammade bebisar under året inte räknas som barn utan självklart är välkomna även om det är "barnfritt" (stod dessutom i ngn etikettbok jag läste).
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hade ni reagerat?

Jag hade lyssnat på deras önskan, men hade helst velat få höra en förklaring på varför.

Men jag hade totalt accepterat det.
 
Sv: Hur hade ni reagerat?

Jag hade lyssnat på deras önskan, men hade helst velat få höra en förklaring på varför.

Varför skulle de behöva förklara sig? De gör väl precis som de vill på sin bröllopsdag?! Det krävs väl inte speciellt mkt fantasi för att anta att anledningen är att de själva vill vara festens mittpunkt och ha sina gästers fulla uppmärksamhet?
 
Sv: Hur hade ni reagerat?

Jag skulle inte reagera över huvud taget, personligen tycker jag att barn inte har på bröllop att göra, barn har en tendens att alltid kräva/stjäla uppmärksamhet :devil: o den uppmärksamheten unnar jag de inte på ett bröllop.. Det är ju parets dag :love:

Snart har du barn och kommer resonera aningens annolunda :D:angel:
 
Sv: Hur hade ni reagerat?

Jag tycker absolut inte det är konsigt. Brudparet gör som dom vill, passar det inte behöver man inte komma. ¨

Däremot vill jag ha barn med på mitt bröllop, helt klart. Men jag vill inte ha något högtidligt bröllop, utan mer familjärt. Jag skulle inte tycka att barnen stjäl uppmärksamhet mer än vad de gör på t.ex. ett dop. Och jag är inte så egoistisk att jag inte unnar dom det heller. Barn är barn och det gör mig ingenting.

Men vill man inte ha dom där så är det ju bra att man skriver det i inbjudan, så det inte blir eftersnack om vilka som inte passade in.
 
Sv: Hur hade ni reagerat?

Helt ok när barn inte är med vid brölopp. Mins bara hur störigt det var när mamma gifte sig och min ena kusin som då var ca 4 år eller nåt...satt och kommentarade presis allt som hände i kyrkan. Allt från takmålningar i taket till att varför dom står därframme osv osv.
 
Sv: Hur hade ni reagerat?

Snart har du barn och kommer resonera aningens annolunda :D:angel:

Det där tycker jag är en synnerligen nedlåtande och dum kommentar. Människor resonerar och tycker olika, oavsett om de har barn eller inte, och det tycker jag man kan acceptera utan "det-kommer-att-ändra-sig-när-du-får-barn-kommentarer"!
 
Sv: Hur hade ni reagerat?

När jag har varit på bröllop så har det handlat om att någon släckting gift sig. Då har i regel hela släckten blivit bjuden ... Jag hade inte gått om jag inte kunde ta med mig mina barn. Främst för att jag har ont om barnvakter .. Vem brudparet bjuder är ju ändå deras ensak. Inte mycket att ta illa upp för ...

Därimot skulle jag själv aldrig ställa till med en tillställning för massa familjer där barnen inte får delta. För mig är det självklart att barnen räknas, även om det är fest.

Vi har aldrig haft problem med de ca 10 ungarna som ingår i vår släkt (som varit aktuella på de bröllop jag varit på). De har inte stört någon på något odrägligt sätt. Tvärt om så roar de varandra ganska bra ...
 

Liknande trådar

Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Bexzor
·
Småbarn Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att...
2
Svar
23
· Visningar
1 001
Senast: cherie
·
Övr. Barn Barnet har vissa kompisar där man ser en personlighetsförändring hos barnet. Det är ingen som ”far illa” av det men vi märker väldig...
Svar
5
· Visningar
1 051
Småbarn Jag har nyligen valt att hjälpa en familj med dålig ekonomi med kläder till deras lilla dotter. Jag kan ju inte köpa hur mkt som helst...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 154

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp