Hur hade ni gjort?

Var grande har flera katter. Nar jag oppnade bakdorren en dag och var pa vag ut med Princess Diva okopplad kom en av dem I fully attack mode. Nar Katt en skrek tittade Diva overraskat på den … nar den skrek for andra gangen och hade blivit tre ganger sa stor nar den kom emot henne kom hon lite oformodat ihag att hon ar en ROTTWEILER, sa hon rot mycket overtygande tillbaka. Hon var pa vag ut genom dorren nar jag antligen fann mig och sa “leave it”. Katten Insag sitt misstag och slank ivag Medan Diva blangde surt pa mig for att jag stoppage henne.
Absolute ingen provokation. En minder hund hade fatt stryk,

• Gilla
Reactions: Sel
Tack för era svar!
Hunden mår bra och hade nog tur som är så lurvig som han är och fick inga skador. Men det visste jag ju inte då.
Vi var bara några steg från gatan och skulle gå över, ingen katt syntes till när en plötsligt kom från bakom mig och slängde sig rakt i ansiktet på hunden. Jag kunde först inte ens registrera vad det var och vad som hände. Hunden blev så rädd att han slängde sig fram och tillbaka och skrek med katten fast draperad över ansiktet. Mitt i tumultet och chocken så gjorde jag vad jag kunde vilket var att sparka undan katten. Minns inte hur. När den tänkte göra ett försök till så gjorde jag om samma sak och när den då gav upp så kunde jag kolla så att hunden var ok. Jag fick då talat om för mig av en kvinna att så gör man inte. Man sparkar inte en katt. Som att jag medvetet sökt upp en för att sparka på typ. :(

Tack för era svar!
Hunden mår bra och hade nog tur som är så lurvig som han är och fick inga skador. Men det visste jag ju inte då.
Vi var bara några steg från gatan och skulle gå över, ingen katt syntes till när en plötsligt kom från bakom mig och slängde sig rakt i ansiktet på hunden. Jag kunde först inte ens registrera vad det var och vad som hände. Hunden blev så rädd att han slängde sig fram och tillbaka och skrek med katten fast draperad över ansiktet. Mitt i tumultet och chocken så gjorde jag vad jag kunde vilket var att sparka undan katten. Minns inte hur. När den tänkte göra ett försök till så gjorde jag om samma sak och när den då gav upp så kunde jag kolla så att hunden var ok. Jag fick då talat om för mig av en kvinna att så gör man inte. Man sparkar inte en katt. Som att jag medvetet sökt upp en för att sparka på typ. :(

Knepig kvinna! Självklart försvarar man sitt djur när det blir attackerat.

Vet inte om den måste vara "helt störd", det är som sagt inte jätteovanligt med katter som är ett otyg mot hundar. De får ju gå ute utan tillsyn och bete sig som de vill, vi har haft tre här i samhället men nu är de bara två som jag vet om. Jag går helt enkelt inte förbi de husen med vare sig hund eller katt.
Jag har aldrig varit med om det och jag har haft katter runt mig hela mitt liv men katter kan såklart också må psykiskt dåligt och bete sig i våra ögon märkligt. Att katter kan fräsa och göra sig stora mot framrusande hundar är en sak och att de försöker skydda eventuella ungar men att de har flugit på en hund helt oprovocerat har jag aldrig varit med om.

Jag har aldrig varit med om det och jag har haft katter runt mig hela mitt liv men katter kan såklart också må psykiskt dåligt och bete sig i våra ögon märkligt. Att katter kan fräsa och göra sig stora mot framrusande hundar är en sak och att de försöker skydda eventuella ungar men att de har flugit på en hund helt oprovocerat har jag aldrig varit med om.

Fast nu är vi ju flera som vittnat om att vi eller folk vi känner varit med om det. Hunden jag känner som blev attackerad gick kopplad (rusade inte fram) och hade innan den händelsen inte visat nåt intresse för katter så han blev påhoppad enbart för att han var på fel plats vid fel tillfälle. Vilket i det här fallet var i ett mycket tätbebyggt område på väg över en mindre väg inne i ett bostadsområde.

Så även om det är skönt för dig att du aldrig varit med om det behöver du inte uttrycka dig som att det vi skriver är extremt osannolikt och att vi i princip hittar på.

Fast nu är vi ju flera som vittnat om att vi eller folk vi känner varit med om det. Hunden jag känner som blev attackerad gick kopplad (rusade inte fram) och hade innan den händelsen inte visat nåt intresse för katter så han blev påhoppad enbart för att han var på fel plats vid fel tillfälle. Vilket i det här fallet var i ett mycket tätbebyggt område på väg över en mindre väg inne i ett bostadsområde.

Så även om det är skönt för dig att du aldrig varit med om det behöver du inte uttrycka dig som att det vi skriver är extremt osannolikt och att vi i princip hittar på.
Jag misstror ingen. Jag är förvånad över att det sker så frekvent och att jag så totalt har missat det. Jag har aldrig tidigare hört talas om eller läst om katter som attackerar.

Tack för era svar!
Vad hemskt...stackars vovven.. Tur att han inte fick några skador för katt bett och rivmärken kan vara livsfarliga...
Jag hade gjort vad som krävts om någon katt attackerat mina hundar också...Så hon menade att du skulle stått och tittat på bara då-konstigt...Du har ju rätt att försvara din egen hund..

Jag tror de är väldigt territoriella helt enkelt, eller något ditåt. En av de jag känner till bodde bara nedåt gatan här (man passerar det huset på väg till veterinären, extra kul. :cautious:) och den satt i häcken och lurpassade ibland, för att oprovocerat rusa fram när hundar gick förbi. Tack och lov försvann den för några år sedan.

En av mina katter attackerade min ettårshingst en gång. Intressant upplevelse. :grin: Hästen skenade i grimskaftet runt mig medan katten satt fast med klorna på hans rygg. Min dåvarande sambo kom rusande och lyckades jaga undan katten.

Katten var inte aggressiv vanligen och gjorde aldrig något liknande igen. Hon hade ungar vid detta tillfälle, men hästen var inte i närheten av dem. Hästen var en vänlig typ som gillade alla människor och djur. Som vuxen låg gärna stallkatterna på hans rygg eller i hans höhög och han bara nosade på dem och åt försiktigt hö runt katten.

Tack för era svar!
Jag hade kallt svarat kvinnan att hon ska vara glad att jag "bara" sparkade den och inte hade ihjäl den. Lösa katter som attackerar folk och fä är lika oacceptabelt som lösa hundar som gör det. Man kan ju fråga sig om hon hade tyckt att man skulle låta katten hållas om det var ett barns ansikte katten satt fast i.

Min ena hund blev attackerad av en vansinnig katt vid den här tidpunkten förra året. Jag försökte sparka bort den två gånger men den återkom. Då fick den sig en dusch av min dog defense-spray och sprang iväg.

Sprayen var förvånansvärt effektiv. Nu mer bär jag alltid med mig två sådana flaskor när jag är ute med hundarna.

Min farbror och hans fru hade en katt som oprovocerat attackerade hundar. Det räckte med att de var inom synhåll för att katten skulle flyga på dem. Min pappas sambo hamnade emellan en gång när de skulle hälsa på på sommarstället och har men kvar än idag efter att ha blivit kraftigt riven över rygg, armar och händer när hon försökte skydda deras hund. Kläderna blev trasor. Hon har fortfarande problem med smärta i händerna.

Om följande scenario skulle uppstå,
ute på promenad med hunden när en katt plötsligt från ingenstans springer fram attackerar och sätter sig fast i hundens ansikte. Hunden försöker skaka av sig katten lyckas inte, blir rädd, skriker och försöker stegra för att bli av med katten (och är väldigt nära gatan). Katten sitter fortfarande i hundens ansikte. Hur hade ni agerat?
Tack på förhand.
När det hände min hund sparkade jag katten. Den flög och vände och hoppade sedan och satt sig i mitt lår. Den var helt vansinnig.

Tagit katten i nackskinnet, tryck något i rumpan på den för att få den att släppa, sen slängt iväg den så gott det går.

Vi har en väg vi inte går längre efter att en katt attackerade min tik. Lyckligtvis hade hon ett täcke. När jag försökte schasa iväg den svingade den efter mig. En annan katt förföljer en om man går förbi med hundarna, känns inte alls tryggt.

Så det du beskriver är tyvärr en risk som existerar och svaret är väl att jag skulle gjort vad som krävs, chansen att man blir skadad själv är tyvärr stor men vad ska man göra?

Den förföljande katten, är den vit med fläckar i mörkare (kanske tabby) färg?
För i så fall har jag med träffat den när vi varit ute. Sjukt otäck!! 😅

Den förföljande katten, är den vit med fläckar i mörkare (kanske tabby) färg?
För i så fall har jag med träffat den när vi varit ute. Sjukt otäck!! 😅
Japp. Pratat med matte till katten men enligt henne är de sååå snälla och skulle aldrig göra någonting. Hur hon kan veta det när den är ute ensamma hela dagarna.

• Gilla
Reactions: Sel
Japp. Pratat med matte till katten men enligt henne är de sååå snälla och skulle aldrig göra någonting. Hur hon kan veta det när den är ute ensamma hela dagarna.

Såå jävla obehaglig! Jag är ju kattmänniska också, men jag får på riktigt kalla kårar av den. Skitläskig! 🙈

Såå jävla obehaglig! Jag är ju kattmänniska också, men jag får på riktigt kalla kårar av den. Skitläskig! 🙈
Den låter som en släkting till Kamakazikatten som vi har i området😳
Att den kallas för kamakazikatten är för den har noll självbevarelsedrift och agerar som om den vore en tiger. Den flyttar sig inte ens för bilar utan man får köra runt den. Den bara sitter där och stirrar.

Och nej, den har inga kattungar. Det är en kastrerad hona så den är bara helt vrickad!

Jag är ingen kattmänniska, tvärtom... Så om katten råkat stryka med om den angripit min hund på det sättet som beskrivits så hade jag tagit med den döda katten och min hunds veterinärräkning till kattägaren och dumpat båda där. Jag hade både sparkat och slagit för att få loss katten, gjort allt i min makt för att skydda min hund, utan att vara extra försiktigt eller haft en tanke på att "man gör inte sådär" mot katten, den hade fått skylla sig själv som attackerade min hund och inte släppte självmant. En sådan katt ska ju inte ens få gå ute. Borde inte det gå att anmäla? Om en hund går lös och attackerar folk och fä så blir det ju en anmälan?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 778
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 545
Senast: fixi
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 310
Senast: Tonto
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
854
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka