Hur hade ni gjort?

Jurassic

Trådstartare
Om följande scenario skulle uppstå,
ute på promenad med hunden när en katt plötsligt från ingenstans springer fram attackerar och sätter sig fast i hundens ansikte. Hunden försöker skaka av sig katten lyckas inte, blir rädd, skriker och försöker stegra för att bli av med katten (och är väldigt nära gatan). Katten sitter fortfarande i hundens ansikte. Hur hade ni agerat?
Tack på förhand.

Försöka få tag i nackskinnet på katten kanske? En arg katt är itne att leka med. Att slå mot den lär bara öka adrenalinet hos den.

Men katter är ytterst sällan aggressiva så de attackerar. Så chansen att se den innan den kommer och ger sig på hunden borde vara rätt stor. Så man kan försöka mota den innan?

Kanske bättre att fråga på kattforumet?

Försöka få tag i nackskinnet på katten kanske? En arg katt är itne att leka med. Att slå mot den lär bara öka adrenalinet hos den.

Men katter är ytterst sällan aggressiva så de attackerar. Så chansen att se den innan den kommer och ger sig på hunden borde vara rätt stor. Så man kan försöka mota den innan?

Vi hade faktiskt en katt här på byn för några år sedan som gav sig på allt och alla. Den hoppade rätt ut ur buskarna och högg sig fast i ens ben. Slutade med att man helt paranoid över alla ljud när man var ute och gick. Den försvann från en dag till en annan. Har funderat på om ngn helt enkelt fick nog.

Vi har en väg vi inte går längre efter att en katt attackerade min tik. Lyckligtvis hade hon ett täcke. När jag försökte schasa iväg den svingade den efter mig. En annan katt förföljer en om man går förbi med hundarna, känns inte alls tryggt.

Så det du beskriver är tyvärr en risk som existerar och svaret är väl att jag skulle gjort vad som krävs, chansen att man blir skadad själv är tyvärr stor men vad ska man göra?

Vi har ett antal katter här i byn som är hundaggressiva, det är inte alls särskilt ovanligt. Lösa katter är faktiskt ett sjujäkla otyg ganska ofta...
Har aldrig varit med om situationen som beskrivs men jag skulle nog också försöka lugga tag i katten i nackskinnet.

Hade gjort samma som med en hund, sparkat i den mån det går utan att min hund får en känga , min hund är ju oftast mindre än katterna

Jag känner en vars kopplade hund blev attackerad av en katt som kom farandes från ingenstans. Hunden bara skrek och ville komma undan. Jag vet inte vad ägaren gjorde men jag tror att katten gav sig efter ett lite tag.

• Ledsen
Reactions: Sel
Om vattenslang finns tillhands skulle jag spruta vatten, annars skulle jag ta katten i nackskinnet och kasta iväg den.

Har en sån katt i grannskapet. Vi kallar den Kamakazikatten. Den sitter iskallt kvar vid sidan av stigen och sen attakerar man är nån meter ifrån.
Jag har sjasat, vrålat, viftat och vid ett tillfälle föst undan med foten....2 ggr då den flög på hunden igen. Katten är inte klok och ägarna vet att den är ett aber för alla så jag har slutat pjoska med den och skyddar min hund.
Med tanke på hur ilsk den är och hur infekterade kattsår kan bli så stoppar jag inte ner några händer till den.

Jag hade tagit katten i nackskinnet och kastat bort den. Den lär ju vara antingen nybliven mor eller helt störd om den gör så men oavsett orsak så har man rätt att ta till det våld som krävs för att skydda sitt djur (sin egendom). Däremot får man såklart inte bruka mer våld än vad som krävs. Hade jag haft en sådan katt där jag går hade jag köpt en vattenpistol. Det finns numera sådana med en rejäl fart på vattnet. Obehagligt men ofarligt om det inte skulle vara många minusgrader då såklart.

Jag hade tagit katten i nackskinnet och kastat bort den. Den lär ju vara antingen nybliven mor eller helt störd om den gör så men oavsett orsak så har man rätt att ta till det våld som krävs för att skydda sitt djur (sin egendom). Däremot får man såklart inte bruka mer våld än vad som krävs. Hade jag haft en sådan katt där jag går hade jag köpt en vattenpistol. Det finns numera sådana med en rejäl fart på vattnet. Obehagligt men ofarligt om det inte skulle vara många minusgrader då såklart.
Vet inte om den måste vara "helt störd", det är som sagt inte jätteovanligt med katter som är ett otyg mot hundar. De får ju gå ute utan tillsyn och bete sig som de vill, vi har haft tre här i samhället men nu är de bara två som jag vet om. Jag går helt enkelt inte förbi de husen med vare sig hund eller katt.

Skulle förmodligen skrika av rena chocken och sen försöka få tag i nackskinnet på katten och dra bort den.

Vi hade en katt som gjorde så på en besökande tax när jag var barn, men hon hade nyss fått ungar, taxen var i hennes revir och dessutom lite närgången, och ägaren skrattade bort risken när vi påtalade den. Veterinären fick sy ihop ansiktet på hunden efteråt men den klarade åtminstone ögonen. Vet inte om den dög till jakthund efter det, den jagade nog inte katter igen i alla fall.

Vi har en väg vi inte går längre efter att en katt attackerade min tik. Lyckligtvis hade hon ett täcke. När jag försökte schasa iväg den svingade den efter mig.
Kan tillägga att hunden var kopplad och med ryggen mot katten när den anföll. Även jag hade ryggen till så ingen av oss hade möjlighet att se katten innan attacken. Det hela var alltså totalt oprovocerat även om katten säkert tyckte att promeneradvägen var dens revir.

Oj jag har aldrig hört talas om någon katt som attackerar hundar...Det finns knappt några katter där vi bor...bara hund folk, men om en katt ens skulle lyckas att hinna hoppa på en av mina hundar så tar nog den andra hunden hand om katten innan jag hinner reagera...
Annars skulle jag ta den i nackskinnet och kasta iväg den...det kan vara livs farligt att bli biten av en katt...Jag blev biten som barn av en katt i handen och någon dag senare var handen som en boll o halvt förlamad.

Jag hade tagit tag i valfri kroppsdel på katten och vridit om tills den släppte. Ger man sig på oss får man ta konsekvensen att det kommer göra ont som fan. Jag har mycket dåligt tålamod med lösspringande djur som hoppar på mig eller min hund utan provokation oavsett om det är katter, hundar eller något annat. Den får helt enkelt skylla sig själv.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 778
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 545
Senast: fixi
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 310
Senast: Tonto
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
854
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka