Hur gör man....

N

nyfikenjag

Snälla ni som kan sånt här med körning kan ni hjälpa mig som hittills bara varit insnöad på ridning under 25 år? Jag har en shettis på 2 år som jag tänkte köra in, hur gör jag? Är det svårt att klara av själv om man aldrig ens har kört en häst förut? Kan väl nämna att min shettis är en lugn och trygg kille som aldrig stressar upp sig. Vad ska jag ha för utrustning? Har man olika slags sele beroende på om man ska ha sulky eller annan "kärra"? Är rockard en sulky eller är det en vagn man kan åka fler på? Jag är verkligen helt nollad på sånt här så jag hoppas jag kan få hjälp!

Sv: Hur gör man....

Det finns mängder med trådar i ämnet om du tittar lite bakåt i forumet. Läs där så kommer du att lära dig massor.
Finns även en tråd omatt köra i shettis själv.
Vilket ingen här rekommenderar att göra.
Enklast är att anmäla sig till en inkörningskurs. Där får du hjälp av erfaret folk. Och de har oftast utrustning du kan låna till att börja med.

Ta hjälp av en kunnig kusk eller ett körsällskap i närheten som kan hjälpa dig. Du skulle väl aldrig ge dig på att rida in en häst om du aldrig ridit innan?

Hej!
Är du ordentligt hästvan och känner din ponny väl kan du lätt klara av inkörningen själv.
Låna alla böcker du kan hitta om körning och lusläs dom! :idea:
Sele och vagn väljer du efter vad du har behov av, alla är inte godkända för tävling t.ex. Vissa selar är knappt användbara för att köra överhuvudtaget, andra är riktigt dyra och passar till avancerad körning...
Personligen tycker jag att en loksele är det bästa eftersom hästen kan dra både tunga och lätta lass med den, och numer kan man lätt använda höga skackelfästen med draglinor även till loksele.
En baksele är en mycket bra investering redan från start eftersom det gör körningen behagligare för hästen och du kommer definitivt att behöva en förr eller senare!
Gör ingen stor sak av inkörningen, jag har klarat att köra in 2 ponnies o kan jag så kan du! :D
Lycka till och fråga gärna mer! :)

Har man ridit i 25 år tror jag nog att man törs sig på att rida in en häst... eller? :angel:

Ja... men nu var likheten med att köra in en häst om man aldrig kört förut (vilket ju inte TS hade gjort). Poängen med den kommentarer var att man ska inte ge sig på att köra in en häst om man aldrig kört förut (bara för att det anses lättare att köra in än att rida in en häst) på samma sätt som någon som aldrig ridit innan inte ska ge sig på att rida in en häst.

Nja jag anser nog att min långa erfarenhet av hästar borde kunna vara till hjälp i detta avseende även om jag inte har kört förut så min förhoppning är nog att kunna fixa detta själv med hjälp av tips och råd från de som redan kan:idea:.

Tack för uppmuntrande ord och jag kommer gärna ta fasta på möjlighetet att fråga mer under inkörningens gång:bow:.

Nja jag anser nog att min långa erfarenhet av hästar borde kunna vara till hjälp i detta avseende även om jag inte har kört förut så min förhoppning är nog att kunna fixa detta själv med hjälp av tips och råd från de som redan kan:idea:.

Varför förstår inte folk att det är lika svårt att köra in en häst som att rida in den?? Om du hade hållt på med körning i 25 år istället, skulle du få för dig att rida in en häst då om du aldrig suttit på en innan? Hade nog inte blivit så bra... Bara för att man har erfarenhet av hästar betyder inte det att man kan alla "grenar". Jag skulle inte vilja att någon som bara har kört trav t.ex. rider in min blivande dressyrhäst. Ta hjälp av någon i din omgivning och gå en kurs, ge dig inte på att köra in en häst på egen hand om du inte vet vad du gör (som man inte gör om man aldrig kört innan, oavsett hur lång erfarenhet man har av hästar i övrigt)!

Jag håller fortfarande inte med dig... För har man 25 års hästerfarenhet så kan man "läsa" hästen och korrigera problem och reaktioner innan det inträffat och det är nog det viktigaste av allt vid inkörning.
Har man en så god baskunskap som jag gissar att "nyfikenjag" har tror jag säkert att man kan klara att köra in en ponny enbart med hjälp av litteratur och tips från bl.a. oss här.
Grunderna i körning, själva inkörningen av ponnyn, går säkert bra om h*n är lugn, positiv och konsikvent. Vidareutbildningen av ekipaget kan en tränare hjälpa till med... tycker jag. :)

Nä, jag skulle inte heller anlita en travkusk för att utbilda en dressyrhäst... men det handlar väl inte den här tråden om? :confused:

Snälla, kan bara säga att jag håller med Nussikan till fullo!
Vid inkörning behövs medhjälpare, även om hästen är lugn och cool.
Har varit med och kört in ett antal hästar och vet att om olyckan är framme blir även den lugnaste häst en stark "stolle", även en shettis.
Händer det något vid inkörning så är risken att det blir stora skador både fysiskt och psykiskt som kan vara svåra att "laga", större skador vid inridning, har ridit in hästar ochså....
Så snälla, för din och hästens skull, ta hjälp, och som någon skrev, läs böcker, där står det säkert också att man ska ha medhjälpare och var man ska placera dem.

Medhjälpare är ju en självklarhet att man använder sig av vid inkörning, eller om man använder "Nussikans" målande beskrivningar; man får väl inte för sig att sadla, tränsa, sitta upp och rida ut den oinridna unghästen själv...? :)
Det var jag som tipsade om att läsa all litteratur om körning som man kan komma över. Och, ja, där står det att man ska ha medhjälpare, och där står det hur man går tillväga under inkörningstiden.
Har man en god relation till sina hästar, goda kunskaper om hästars beteende och en lång erfarenhet av hästar så anser jag fortfarande att man kan köra in sin ponny själv.
Jag vet att det lätt kan gå tokigt vid inkörning, jag har själv sett den mentala förödelsen av en jättefin häst där ägaren misslyckades med inkörningen som hon försökte sig på själv... men alla de varningsorden finns också i böckerna! :idea:
Många här gör en så jättestor "grej" av körning och inkörning, självklart är det viktigt med säkerheten, det är viktigt med hästens välbefinnande, det är viktigt hur den arbetar... men är inte det viktigaste glädjen hos häst och kusk när man är ute och jobbar tillsammans?!? :bump:

(avslutningsvis en liten fundering från mig... om vi alla här på körforumet försöker vara lite mer positiva i våran framtoning kanske vi kan få fler intresserade av att börja med körning... allt kan inte vara perfekt från början, vi kan ge tips och råd i positiv anda för att hjälpa andra att utvecklas och växa som kuskar! Men blir man bemött med kritik och hårda läxor när man ställer en fråga eller lägger ut en bild så kan resultatet bli att man inte vill "hänga" här på körning längre och då förlorar vi möjligheten till att hjälpa och lära av varandra...)

Yes vad glag jag blir av dina svar!!:bump:
Det är så mycket trevligar då man har en positiv inställning till andras frågor och funderingar:)
Tackar för det !

Visst ska man vara positiv med en trevlig framtoning (så långt det går), men man måste oxå ha rätt att säga ifrån om det är något man inte håller med om eller är en uppenbar säkerhetsrisk, det är ju lite det ett diskusionsforum går ut på...eller? Jag hade snarare tyckt att det var oseriöst att inte informera om vad som faktiskt kan hända, ibland får man ta i men det är ju faktiskt för att man bryr sig.

Jo jag håller nog med dig också,men jag tyckte bara att Ioch lät så positiv.Man blev glad helt enkelt.Och man fick lite hopp om att ingenting är omöjligt,när man är heelt grön på dessa områden:angel:
Men visst måste man säga ifrån om man tycker att något är galet,det har du helt rätt i.Det var förresten inte menat som kritik mot dig.Du har också en massa bra svar som jag har blivit både klok och glad av:)

Tycker att just i den här tråden har Nyfikenjag fått bra svar, "raka puckar" så att säga.... Annars kan man ju tycka rent allmänt att svaren ibland kan vara lite snällare....
Till TS hoppas jag att inkörningen går bra, vare sig hon använder sig av medhjälpare eller inte, man kan aldrig vara nog försiktig!
Lyka till!

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 448
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 202
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 210
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 257
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London