Sv: Hur gör man??
*KL*
Barnen har rätt till båda föräldrarna & jag tycker vuxna glömmer bort sånt, de börjar smutskasta varandra om barnet inte vill träffa den ena tex, det verkar ju snarare vara så att föräldrarnas "rättigheter" eller viljor är viktigare än barnets.
Annars skulle det inte bli bråk över sånt här, barn har perioder där de ändrar vanor & tappar vissa intressen, barnet vill helt enkelt inte vara hos pappan just nu & då tycker jag att man som förälder kan respektera barnets vilja & ta det som en vuxen person, utan att sjunka till bråknivåer.
Det är säkert svårt att inte ta det personligt men jag tycker ändå det är trist när föräldrar sätter igång stora rabalder & fixar utredningar för att ett barn inte känner att den är i en "pappa period", det kommer med tiden.
Barnet kommer själv meddela när denna vill umgås med andra föräldern igen, OM den förälder barnet bor hos, inte smutskastar eller talar illa om den andra föräldern för då sätter man skuld på barnet för att denna vill umgås med båda föräldrarna.
Jag tror snarare att pappans agerande gör att barnet känner mer skuld & ångest över hela situationen vilket gör att denna än mindre vill umgås med pappan.
Jag skriver inte ngt om mamman då jag tar för givet att denna inte smutskastar pappan, ngt jag inte kan veta.