Hur gör man om man blir lurad vid hästköp?

N

nikkan

Hej. Har ett litet problem...har köpt en häst "per telefon"(låter inte så smart kanske, men det verkade bra och vi har inga höga krav, bara att hästen ska vara frisk och snäll typ) Blev lovade hemleverans igår kväll, fick på eftermiddagen reda på att "tyvärr, det är så varmt, vi kör hästarna imorrn". Irriterande, men vi tyckte det var hyggligt mot hästarna. Idag får vi inte tag på honom säljaren....hmmmm.... Han skulle ringt på e.m idag, ringde inte och nyss la han på i örat på min kompis (köper häst ihop) Nu e telefonen avstängd.

Verkar ganska blåsta.....vad gör man? (finns ju en liten, liten, minimal chans att allt är ok, men det verkar ju inte så, då skulle han väl ringt?) Vart anmäler man det? Och har man nån chans i världen att få rätt?

Hjälp....// Känner mig riktigt korkad:(

Sv: Hur gör man om man blir lurad vid hästköp?

Har du inte betalt för hästen så se det som en billig lektion i hur man inte gör när man köper häst. ;)

I det läget är det ditt mot säljarens ord, så låt det vara.

Mmm...men tyvärr har han fått pengarna redan (och jag vet att det inte var så genomtänkt).... Vad kan man göra? Kan man anmäla det till polisen och finns det isf nån chans att se pengarna igen?

anmäl honom. jag är ingen expert på juridiska konflikter och lagen och sån skit men det är värt ett försök, om han inte ens svarar i telefon.

Attans, det var ju synd. :(

Det finns flera trådar om detta med bra råd i (det gäller bara att kunna söka upp dem).

Hej. Har ett litet problem...har köpt en häst "per telefon"(låter inte så smart kanske, men det verkade bra och vi har inga höga krav, bara att hästen ska vara frisk och snäll typ) Blev lovade hemleverans igår kväll, fick på eftermiddagen reda på att "tyvärr, det är så varmt, vi kör hästarna imorrn". Irriterande, men vi tyckte det var hyggligt mot hästarna. Idag får vi inte tag på honom säljaren....hmmmm.... Han skulle ringt på e.m idag, ringde inte och nyss la han på i örat på min kompis (köper häst ihop) Nu e telefonen avstängd.

Verkar ganska blåsta.....vad gör man? (finns ju en liten, liten, minimal chans att allt är ok, men det verkar ju inte så, då skulle han väl ringt?) Vart anmäler man det? Och har man nån chans i världen att få rätt?

Du är inte korkad, det är han som är det !!

Jag har gjort sådana affärer många gånger utan problem.
Har du annonsen kvar??
Har du kvitto el nåt annat??
Du kan ju åka o hämta hästen för den är ju din om du betalt hela hästen.
Har EN enda gång råkat ut för en som strulade. Betalade in hästen o skulle hämta ett par dar senare, ägaren ringer o säger att hästen var skadad o att den inte kunde säljas. Jag anade oråd och ringde polis som åkte med o hämtade hästen som var HELT ok. Då strulade dom inte alls kan jag säga.... Men dom svarade i telefon hela tiden o höll sig inte undan....Jag kanske kan hkälpa dig. PM:a i såfall.

Du har väl kvitto åtminstone? Eller vittnen?
Polisanmäl dom ifall det finns mera på dom människorna.

vet du att hästen finns? Jag ställer inte frågan för att vara dum, utan det finns folk som säljer saker som e inte har. Risken finns att du råkat ut för någon som gör på det viset.
Antar at du har någon form av bevis/kvitto på var du satt in pengarna för hästen. Vet inte vad ni fått för kontaktuppgifter på säljaren men ni har ju ett telefonnummer. Kolla på hitta.se och se om det numret finns registerat där och om det stämmer med den person ni gjort affär med. Om det inte stämmer eller du inte kan få kontakt med säljaren tills imorgon, så gör en polisanmälan och lämna alla uppgifter du har om betalaning, säljare och häst.

Tack alla! Japp, numret stämmer åtminstone med personen och adressen... Han har faktiskt ringt också, och sa att hästen kommer imorrn f.m. Får väl se vad som händer...försökte ringa upp senare, var en sak jag ville fråga, men då var tel avstängd igen.*morr*

Uppdaterar imorrn om hur det går, ifall nån vill veta.

Nämen jösses. Stackars dig. Hoppas det går bra.
En tanke, det är inte så att han nu (efter att ha fått pengar av dig) försöker hitta en så billig häst som möjligt till dig, dvs han har ingen men försöker hitta en? Ny affärside? Men det låter mycket skumt att han stänger av telefonen etc. Att köpa på telefon utan att se hästen (av någon man inte känner el. välkänd försäljare) innbär ju i princip att hästen kanske inte finns. Finns många sådana blufförsäljningar på internet, flera polisanmälda.
Men nu skall man ju inte måla f*n på väggen... väntar med spänning idag på uppdatering... Inget kontrakt skrivet? I såfall är det ju solklart ett brott mot kontraktet om han inte levererar.

Det har inte gått många dagar ännu så känn dig inte korkad ännu - det kanske är helt i sin ordning och säljaren faktiskt inte har passligt/möjlighet att leverera hästen de här dagarna. Telefonen avstängd har t.ex. min hö-leverantör för det mesta utan att vara det minsta skum.

Men att betala vid leverans istället hade besparat dig/er denna vånda så det är nog ett vettigare sätt vid framtida köp.

Hoppas allt går bra och att hästen levereras!

Det här var det konstigaste jag hört !
Ni har väl varit och tittat på hästen ?
Känner ni mannen ni köper häst av ?
I bland är "billigt" dyrast

Hej från hambo

Uppdatering: har fått numret till han som kör hästarna och han är tydligen på väg...skulle ringa för vägbeskrivning när han närmade sig. Får väl se om det ringer nån snart, klockan börjar bli mer än jag trodde den skulle bli. Kankse ska ringa och kolla vart han är....håll en tumme för att det är sant snälla.:crazy:

(och nej, vi känner honom inte, har sett massa annonser ute bara, och han lät himla bra och seriös på telefon....lite blåögda är vi kanske....får snart se hur det ligger till iaf)

Jag håller massor av tummar (alla jag har, faktiskt;)) för att allt är ok!

håller tummarna! och väntar nyfiket för att få veta vad det är för häst :D

klokt att inte köra hästarna i värmen.
det tycker jag låter seriöst.

jag köpte min också osedd.
väntade på hästen men fick ett sms att hästen ej kunde komma avtalad dag. det va storm på haven o för stor risk att ngt kunde hända.

säljaren va också svår att få tag på,,,o visst var man nervös.
men hästen dök upp.

klokt att inte köra hästarna i värmen.
det tycker jag låter seriöst.

jag köpte min också osedd.
väntade på hästen men fick ett sms att hästen ej kunde komma avtalad dag. det va storm på haven o för stor risk att ngt kunde hända.

säljaren va också svår att få tag på,,,o visst var man nervös.
men hästen dök upp.

Tyckte också det lät bra. Men han ringde inte och sa det....han har inte hört av sig en enda gång. Helt ok för mig att vänta ett tag på hästen, men som seriös säljare talar man väl om vad som händer och planerar lite? Nu verkar det iaf som att hästen är på väg, pratade med transportkillen nyss. Kanske lastar han av en ko, vem vet...;)

ja det ska man göra.

dessvärre så är det ganska vanligt att såna som säljer många hästar kan vara lite dåliga på att höra av sig. dvs försäljningstall/förmedlare m.m (detta gäller givetvis inte alla!) tyvärr tråkigt o dåligt. Men men..det finns folk till allt.

hoppas din häst är på väg dock!

vad är det för häst då?

Hur har det gått? Hoppas du har fått en fin & trevlig häst avlastad på gårdsplanen.:bump:
Var säljaren privat eller var det ett företag? (Undrar eftersom du skrev att han haft fler annonser ute).

Hur har det gått? Hoppas du har fått en fin & trevlig häst avlastad på gårdsplanen.:bump:
Var säljaren privat eller var det ett företag? (Undrar eftersom du skrev att han haft fler annonser ute).

Nix ingen häst....pratade ju med killen som kör och 14.15 var han på ett ställe som ligger högst 2h härifrån...med rast kanske 2½? Ringde nu (18.15) och nu är de framme 21.30!!!!!!!!! HUR????? Frågade varför det tog sån tid, förra gången vi pratade var han ju på väg hit (raka vägen enligt honom) och nu ska jag vänta 2h till???? OM han nu har min häst där på bilen... Han svarade inte, bara upprepade att halv 9 är vi där...halv 9 är vi där....:mad: Idioter.

Det är ett företag. Ett företag som jag aldrig mer kommer ha nånting med att göra.............:devil:

Liknande trådar

Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 461
Senast: a1agnlju
·
Kropp & Själ Jag längtar efter den dagen jag faktiskt får använda min hjärna igen! Det är 5 år sedan jag började med min epilepsimedicin Lamotrigin...
2 3
Svar
51
· Visningar
10 659
Senast: Stollan
·
Hästmänniskan Jag är irriterad och behöver skriva av mig. Hästfolk brukar i allmänhet vara pålitliga människor. Det är min erfarenhet, men nu har...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 905
Senast: LucyShow
·
Hästvård Är så less och matt nu... Min pålle behöver skor fram,men det är helt omöjligt för hovisarna att komma hit.. Alltid händer det nått...
Svar
2
· Visningar
809
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17