Hur gör man när man ska para sin katt då?

V

valentina

Jag vill ju evetually para båda mina prinsessor (dock inte samtidigt) men jag undrar hur man ska få tag på en pojke? Ska man annonsera eller är det vanligast att man gör det genom kontakter? Känner ju som ingen här i Stockholm så det kan bli lite svårt... Någon som vet?

Sv: Hur gör man när man ska para sin katt då?

Är det raskatt det rör sig om så brukar det finnas avelshaneregister på rasringar och dylikt. Har du huskatter tror jag det blir svårare.

Har du huskatt, så fråga grannen, det är väl så det brukar gå till då?:angel:
Skämt åsido, har du huskatt, kastrera, och hämta hem kattungar på katthem om du nu så gärna vill ha små dunbollar. :love:
Annars finns det som sagt avels hane register.
Vad har du för missar?

Bilder vill vi gärna ha.:d

Senast ändrad:

9ea622495e4fdd2b9b48ce3a3cf2b9ed_480_640.jpg

Här är dem och ja de är huskatter. Jag tänker inte kastrera dem och jag känner som sagt ingen här i sthlm.. lite tråkigt :(

Du får väl sätta ut en annons. Hittar du ingen hane så måste du nog kastrera, du kan ju inte ha två löpande honkatter skrikandes hemma, det mår varken du eller dom bra av.

de katterna på bilden ser ut att vara väldigt unga..Du har väl inte tänkt att para dem på första löpet?

Och är de hälso underökta? Fip/FIVoch allt annt?Patella?Ögonlysta?
Man kanske ska göra alla tester ma kan komma på,för att försökra sig att de är friska. och även föräldra djuren. För du vill väl inte "avla" fram sjuka djur?:crazy:

Nä de är bara 5 månader än så det är ett tag kvar :) jag ska kontakta min veterinär innan och se vad som är nödvändigt

Nä de är bara 5 månader än så det är ett tag kvar :) jag ska kontakta min veterinär innan och se vad som är nödvändigt

Oavestt vad din veterinär tycker tycker jag att du ska göra de tester som nämts ovan.
Många veterinärer resonerar tyvärr som så att om det "bara" gäller huslkatter så är det inte värt pengarna att lägg ut på tester.
Läs en bok om kattuppfödning istället. Många veterinärer är inte så insatta i kattuppfödning.

Som Malin sa, så är det absolut inte alla veterinärer som är insatta i kattuppfödning. När det gäller huskatter finns det många tester som är nödvändiga, eftersom att man faktiskt inte har någon aning om vad det ligger bakom katterna. Lycka till! :idea: (-lampa)

*kl*

spinner vidare på tråden.

Vilka krav tycker ni att en hona skall uppfylla för att man skall använda henne? Måste hon vara utställd? Vilka tester? Eller beror det på ras? Hur mycket pengar måste man vara beredd på att lägga ut egentligen?

*kl*

spinner vidare på tråden.

Vilka krav tycker ni att en hona skall uppfylla för att man skall använda henne? Måste hon vara utställd? Vilka tester? Eller beror det på ras? Hur mycket pengar måste man vara beredd på att lägga ut egentligen?
Att hon är frisk och sund och en bra represtentant för sin ras. Tester inom min ras är framförallt Fiv och Felv. Utställningsmeriter inget måste.
Kostnader för parningsavgift varierar. Inom min ras är det vanligt att man får betala 1000 kr i språngavgift och 1000 kr per unge.

Utställning är absolut inget måste och tester beror på ras. Minimun på, tycker jag, alla avelshonor är blodgruppering, FIV- och FeLV-test. Har man perser/exotic (eller en huskatt med någon av dessa bakom sig) är DNA-test för PKD givet, PRA-test för aby/somali (eller huskatter med någon av raserna bakom sig) etc.

Många som föder upp blandraskullar tar ju gärna fördelarna med raskattsinblandningen (dvs. att kattungarna blir lättsålda och att man kan ta mer betalt) men sällan nackdelarna dvs. att vissa hälsotester kan vara... lämpliga.

Hur mycket pengar man bör vara beredd på att lägga ut? Tja, 10000 kr ifall man skulle vara tvungen att snitta akut och sedan minst 1500 kr/kattunge.

Släpp ut katten när den löper så lär den nog bli parad så manga omkringstrykande hankatter det finns. Mina katter har då alltid lyckats bli med halvisar när de lyckats rymma vid löp även om de bara varit ute nån timma eller så de kåta:devil:;)
Men det är nog så det brukar gå tillnär man gör "huskatter" . Tror inte det finns många som seriöst letar upp en hane där.
Ett råd jag hoppas du följer se till att det finns intresse för kattungarna innan du parar. Det finns så mycket katter i sverige att det inte finns nån logik i att ta en kull bara för att man vill ha kattungar! Det är vansinningt och egoitiskt ur djurskyddssynpunkt!

Ja, folk har ju kommit på nu på Blocket att man kan tjäna några hundra på huskatter, vaccinationer och vet. bes. är en helt annan sak. :smirk:

Släpp ut katten när den löper så lär den nog bli parad så manga omkringstrykande hankatter det finns. Mina katter har då alltid lyckats bli med halvisar när de lyckats rymma vid löp även om de bara varit ute nån timma eller så de kåta:devil:;)
Men det är nog så det brukar gå tillnär man gör "huskatter" . Tror inte det finns många som seriöst letar upp en hane där.
Ett råd jag hoppas du följer se till att det finns intresse för kattungarna innan du parar. Det finns så mycket katter i sverige att det inte finns nån logik i att ta en kull bara för att man vill ha kattungar! Det är vansinningt och egoitiskt ur djurskyddssynpunkt!

Jag har aldrig sagt att jag ska ha kattungar bara för att jkag vill och att jag inte har köpare till dem.

och till malin L tack för svar.

ja det är väl det där med god representant för rasen som gör att det är bäst att ställa ut och kolla av :)

Jag har aldrig sagt att jag ska ha kattungar bara för att jkag vill och att jag inte har köpare till dem.

Det är väl underförstått att du skaffar kattungar för att du vill. Man måste ha den viljan för att orka ta hand om en kull i minst tolv veckor, särskilt om det skulle vara något så att allt inte flyter friktionsfritt.
Jag har kattungar för att jag vill. Om jag inte ville själv skulle jag aldrig orkar vara uppfödare, med allt det jobb, engagemang och ekonomiska förluster som det innebär.

Det är väl underförstått att du skaffar kattungar för att du vill. Man måste ha den viljan för att orka ta hand om en kull i minst tolv veckor, särskilt om det skulle vara något så att allt inte flyter friktionsfritt.
Jag har kattungar för att jag vill. Om jag inte ville själv skulle jag aldrig orkar vara uppfödare, med allt det jobb, engagemang och ekonomiska förluster som det innebär.

jo visst vill jag det men det är ju inte enda anledningen. Jag har ju sagt tidigare att jag tycker det är deras rätt att få ungar.

jo visst vill jag det men det är ju inte enda anledningen. Jag har ju sagt tidigare att jag tycker det är deras rätt att få ungar.

Och detta är inte något bra skäl.
Om du tycker att det är sina katters rätt att få ungar tycker du då inte att det är alla katters rätt att få ungar?
Och hur tror du att det i så fall det ska finnas hem till alla de miljontalskattungar som blir resultatet...som i sin tur har rätt att även de få ungar...

Tycker du att alla katters rätt till att få avkommor är viktigare än alla katters rätt till ett hem?

Liknande trådar

Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
37
· Visningar
2 707
Senast: Frida.G
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 918
Senast: Badger
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 812

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka