Hur gör man när man ska para sin katt då?

Sv: Hur gör man när man ska para sin katt då?

Därför jag vet att Gud skapade katterna så som han har skapat människan med fri vilja och att jag inte har någon rätt att ta ifrån dem den erfarenheten.

Men om det är du som bestämmer när och hur de ska paras har de väl ingen fri vilja?

Men om det är du som bestämmer när och hur de ska paras har de väl ingen fri vilja?

På samma sätt som man tar hand om ett barn så måste jag ju ta hand om de katter som jag har tagit ansvar för

Det har iallafall funnits några användare som har svarat i syfte att hjälpa mig istället för att kritisera och det tackar jag för och tar åt mig råden. Nu är jag klar med den här diskussionen iallafall.

På samma sätt som man tar hand om ett barn så måste jag ju ta hand om de katter som jag har tagit ansvar för

Men måste du ta hand om reproduktionen? Fri vilja går väl inte riktigt ihop med att du bestämmer när katten ska para sig eller med vilken katt hon ska para sig, eller?

Du skulle förmodligen aldrig sätta dig över dina egna barn på det sättet dvs. säga åt dem när de skaffa barn och/eller med vem.

Nej, fri vilja-argumentet går inte ihop med hela grejen att ha husdjur. Ta kattungar bäst du vill, men att hitta på sådana argument fördet är onödigt.

det blir föresten skapligt jobbigt att ta hand om ca (rätta mej om jag har fel.) tre kular varje år, som sedan nästa år får tre kullar dom också, shit en hel del katter om 5-10 år.

japp det blir många många katter.
Hur har skadu resonera sedan valentina?
Ska de få para sig med sina bröder och systrar? För det kommer de göra, de har inget moraliskt tänkande, utan tager vad de haver.
Vad gör du med de kattungarna sedan?
För avliva dem kan du ju inte göra,om du inte kan kastrera. :smirk:
Och de små söta bebisarna, som föds med gomspalt och missbidade ryggrader och andra mindre roliga missbidningar som kommer ploppa upp med stark inavel. -ska du låta de para sig med varandra, igen? bara för att de vill? har du tur så skadas deras fortplantnings möjligheter efter bara några generationer, så behöver du inte kastrera.:idea:

tänk bara mat kostnaderna innan du kommit til den punkten. :crazy:

btw, gud, om han nu hade funnits, tror du att han skulle vilja att du förstörde hans verk? Är det inte bättre att ta hand om de som redan finns?
Och JA, jag ska adoptera. (barn menar jag nu).För jag anser att varje människa har rätt till tak över huvudet och mat på bordet, och detsamma gäller alla katter. jag gör vad jag kan, kan inte du göra en god gärning då?

japp det blir många många katter.
Hur har skadu resonera sedan valentina?
Ska de få para sig med sina bröder och systrar? För det kommer de göra, de har inget moraliskt tänkande, utan tager vad de haver.
Vad gör du med de kattungarna sedan?
För avliva dem kan du ju inte göra,om du inte kan kastrera. :smirk:
Och de små söta bebisarna, som föds med gomspalt och missbidade ryggrader och andra mindre roliga missbidningar som kommer ploppa upp med stark inavel. -ska du låta de para sig med varandra, igen? bara för att de vill? har du tur så skadas deras fortplantnings möjligheter efter bara några generationer, så behöver du inte kastrera.:idea:

tänk bara mat kostnaderna innan du kommit til den punkten. :crazy:

btw, gud, om han nu hade funnits, tror du att han skulle vilja att du förstörde hans verk? Är det inte bättre att ta hand om de som redan finns?
Och JA, jag ska adoptera. (barn menar jag nu).För jag anser att varje människa har rätt till tak över huvudet och mat på bordet, och detsamma gäller alla katter. jag gör vad jag kan, kan inte du göra en god gärning då?

Jag har väl aldrig påstått att jag ska behålla alla katterna själv?

Jag blir så ledsen och frustrerad när jag läser vad ni skriver. Jag undrar verkligen hur det är ni tänker och hur ni kan klanka ner på någons tro på det här sättet.
Jag har visst förstått vad ni menar men jag försöker visa er min tanke. Hur kan man vara så emot att katter ska få ungar är jag fundersam över och jag har fortfarande inte fått svar på varför mina katter inte ska få ungar men raskatter ska få. Nu ska jag faktiskt inte komma tillbaka hit nå mer så förvänta er inget svar från mig.

men huskatt sortimentet är enormt, det är därför svårt att bli av med alla och om vi nu räknar 3 kullar varje år, vi kan säja tolv bebisar (eller?:P) varje år. och efter ett tag börjar dom okastrerade bebisarna som inte blir sålda föröka sej och då blir det bara flera. så till slut misstänker jag att du kommer sitta med så pass många kattor att du tvingas ta bort några-och det är absolut inte gud vilja.

Jag blir så ledsen och frustrerad när jag läser vad ni skriver. Jag undrar verkligen hur det är ni tänker och hur ni kan klanka ner på någons tro på det här sättet.
Jag har visst förstått vad ni menar men jag försöker visa er min tanke. Hur kan man vara så emot att katter ska få ungar är jag fundersam över och jag har fortfarande inte fått svar på varför mina katter inte ska få ungar men raskatter ska få. Nu ska jag faktiskt inte komma tillbaka hit nå mer så förvänta er inget svar från mig.

Jag respektera din tro helt och hållet, men det är dit resonomang inom vissa saker inom tron som inte stämmer, förstår du? du resonerar helt enkelt (som jag har uppfattat det.)att att alla varelser ska föröka sej konstant, detta har ingenting med tro att göra igentligen, utan det är såna vi varelser är och det funkar ju inte.
Raskatter har dessvärre högre värde (pengamässigt, och ett mindre sortiment). Det är därför många här inne vill höja priset även för huskatter som jag personligen tycker är kanon. Men vi lever dock i nuet, och läget är inte så. Därför är majoriteten av hemlösakatter just bonnkatter. jag är övertygad om att du är jätte duktig med dina katter, men det finns bättre lösningar, exempelvis ta hand om en dräktig hona (som nån föreslog).

Hur kan man vara så emot att katter ska få ungar är jag fundersam över och jag har fortfarande inte fått svar på varför mina katter inte ska få ungar men raskatter ska få.

Jag tror de flesta ställer sig så negativa till huskattsavel just för att vi har problem med för många huskatter i Sverige (och övriga världen). Katthemmen är överfulla med katter som är hemlösa, i många delar av landet finns problem med förvildade kattkolonier som svälter, fryser ihjäl eller dör av sjukdom - det finns fler huskatter än det finns hem åt dem.

Och ändå forsätter många huskattsägare att kullar på sina honkatter, hur många av dessa kattungar hamnar inte på gatan eller i ett katthem sen, tror du?

När glaset är fullt stänger man av kranen.

Jag får inte ihop resonemanget. Om kattens fria vilja var det som gällde skulle den få springa lös, para sig 3ggr om året och hinna föda ca 7*3*15 (grovt uppskattat) = 315 ungar under sin livstid. Den skulle jaga möss att leva på, inte få några vaccinationer, ingen veterinärvård och troligtvis dö gammal och totalt utsliten under någons altan.

Hur går kattens fria vilja ihop med att bestämma när, hur och med vilken hane hon ska få ungar? Hur många kullar "vill din katt ha"? Ska du stänga in henne i ett rum med en villig hane när hon löper? Är det det sätt hon ska få visa sin fria vilja på? Tänker du nöja dig med en kull eller ska hon få paras igen när hon löper nästa gång?

Jag har heller inte ännu sett något svar på huruvida du tror din katt kommer att må dåligt av att inte få några ungar.

Jag förstår verkligen inte hur man kan blanda ihop religion med kattavel.

Nu vill jag blanda mej lite inn i diskutionen, eller rättare sagt vill jag att trådskaparen skulle läsa denna artikel. Jag skickar detta svar om nån vill använda våra hankatter. Dock pratar jag om perserkatter, men det gäller alla kattraser.
Tycker personligen att det är otroligt dumt att låta din katt få kattungar utan att ha några som helst mål med det. Bara för att dom kommer att tycka att det är så "kul" eller att det är så "bra" för dem. Får gåshud när folk sägjer så. Speciellt attdu blandar inn religon i djurhållning!
Om det får dej till att må bättre skulle jag svara din tråd på precis sama sätt även om du skulle ha en raskatt.

mycket bra länk.

Jag drar mig ur siskussionen. Inte så lätt att diskutera med någon som inte är realistisk.

Liknande trådar

Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
37
· Visningar
2 707
Senast: Frida.G
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 918
Senast: Badger
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 812

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka