Hur gör man när man ska para sin katt då?

Sv: Hur gör man när man ska para sin katt då?

Och detta är inte något bra skäl.
Om du tycker att det är sina katters rätt att få ungar tycker du då inte att det är alla katters rätt att få ungar?
Och hur tror du att det i så fall det ska finnas hem till alla de miljontalskattungar som blir resultatet...som i sin tur har rätt att även de få ungar...

Tycker du att alla katters rätt till att få avkommor är viktigare än alla katters rätt till ett hem?

jag håller med dig!

det är inget bra skäl till att ta ungar!
är mycket man måste tänka på.
själv tycker jag att man måste ha pengar innan kattungarna kommer. är mycket som skall göras vaccineras,avmaskas,vet undersökning, idmärkas, ev betalning för lån av hane, undersäkningar på höfter, lungor mm. har säkert glömt att ta upp något.

och inte att förglömma ett ev kejsarsnitt som kostar många sköna tusenlappar?

det är inte mycket pengar som spelar in. och det är inte mycket man får i förtjänst som kattuppfödare.

Och detta är inte något bra skäl.
Om du tycker att det är sina katters rätt att få ungar tycker du då inte att det är alla katters rätt att få ungar?
Och hur tror du att det i så fall det ska finnas hem till alla de miljontalskattungar som blir resultatet...som i sin tur har rätt att även de få ungar...

Tycker du att alla katters rätt till att få avkommor är viktigare än alla katters rätt till ett hem?

Men jag undrar varför jag måste ge dig ett bra skäl till varför jag vill att mina katter ska ha kattungar? Vem är du som får bestämma om det är ett bra skäl eller inte?
Jag har mina katter inomhus vilket gör att jag kan kontrollera när och var de ska ha sin kattungar. Detsamma kommer gälla kattungarna jag säljer så jag drar mitt strå i stacken - varför måste jag ansvara för alla som inte gör det?!

jag håller med dig!

det är inget bra skäl till att ta ungar!
är mycket man måste tänka på.
själv tycker jag att man måste ha pengar innan kattungarna kommer. är mycket som skall göras vaccineras,avmaskas,vet undersökning, idmärkas, ev betalning för lån av hane, undersäkningar på höfter, lungor mm. har säkert glömt att ta upp något.

och inte att förglömma ett ev kejsarsnitt som kostar många sköna tusenlappar?

det är inte mycket pengar som spelar in. och det är inte mycket man får i förtjänst som kattuppfödare.

Jag förstår inte varför ni bara antar att jag varken kan ta ansvar eller itne har pengar eller inte tänker på mina katters bästa..?

Men jag undrar varför jag måste ge dig ett bra skäl till varför jag vill att mina katter ska ha kattungar? Vem är du som får bestämma om det är ett bra skäl eller inte?
Jag har mina katter inomhus vilket gör att jag kan kontrollera när och var de ska ha sin kattungar. Detsamma kommer gälla kattungarna jag säljer så jag drar mitt strå i stacken - varför måste jag ansvara för alla som inte gör det?!
Nej du måste inte alls rättfärdiga för mig varför du vill ta ungar på dina katter. Det är din sak.
Men på ett didkuddionsforum måste man vara beredd på att det kan bli diskussioner. Och att säga att alla katter har rätt att få ungar tycker jag är ett mycket märkligt argument.
Varför tycker du så?

Men snälla valentina.
Om du nu så gärna vill ha kattungar i huset, gör som så här.
Ring ett katthem och fråga om du kan hjälpa till, de har ständigt dräktiga honor som behöver jour hem.
Då får du nöjet med kattungar med allt därtill.
Och ring en vet som kan kastrera de du har.
(nej det är inte för tidigt. det går med rätt utbildad vet. )

Men snälla valentina.
Om du nu så gärna vill ha kattungar i huset, gör som så här.
Ring ett katthem och fråga om du kan hjälpa till, de har ständigt dräktiga honor som behöver jour hem.
Då får du nöjet med kattungar med allt därtill.
Och ring en vet som kan kastrera de du har.
(nej det är inte för tidigt. det går med rätt utbildad vet. )

Men om du hade läst tidigare inlägg hade du sett att det inte bara handlar om att jag vill - jag tycker katterna också har rätt till det.

Nej du måste inte alls rättfärdiga för mig varför du vill ta ungar på dina katter. Det är din sak.
Men på ett didkuddionsforum måste man vara beredd på att det kan bli diskussioner. Och att säga att alla katter har rätt att få ungar tycker jag är ett mycket märkligt argument.
Varför tycker du så?

Därför jag vet att Gud skapade katterna så som han har skapat människan med fri vilja och att jag inte har någon rätt att ta ifrån dem den erfarenheten.

Därför jag vet att Gud skapade katterna så som han har skapat människan med fri vilja och att jag inte har någon rätt att ta ifrån dem den erfarenheten.

Men du har rätt att bestämma när och hur många kullar katterna ska få.
Jag får inte riktigt ihop det.

En katt mår inte dåligt av att inte få föra sin avkomma vidare.

Ok, tycker du då att alla djur ska föröka sig fritt för att inte kränka deras fria vilja. Vad blir konsekvenserna av detta tror du?
Kan du vara snälla och svara på detta för jag är verkligen intresserad av hur du tänker.

Hur funkar respekten för alla djurs fria vilja ihop med att ha tamdjur?

Men du har rätt att bestämma när och hur många kullar katterna ska få.
Jag får inte riktigt ihop det.

En katt mår inte dåligt av att inte få föra sin avkomma vidare.

Jamen de är ju mitt ansvar! På samma sätt som ens barn är ens ansvar.

Ok, tycker du då att alla djur ska föröka sig fritt för att inte kränka deras fria vilja. Vad blir konsekvenserna av detta tror du?
Kan du vara snälla och svara på detta för jag är verkligen intresserad av hur du tänker.

Allt i hela världen spelar ju sin roll. Människan jagar för att få mat och nu så har ju t.ex. jag ansvar för mina katter så de inte ska få för många ungar eller ungar som måste dö eller liknande. Jag menar inte att alla djur ska springa fritt ute i världen för som sagt - alla spelar ju sin roll.

Hur funkar respekten för alla djurs fria vilja ihop med att ha tamdjur?

Hur allt började vet jag inte och jag vet inte hur rätt eller fel det var men nu så skulle inte t.ex. mina katter klara sig utan någon som tar hand om dem. Så länge de mår bra och inte blir misskötta så är det ju inget fel

Jag tycker absolut du kan ta hand om en kattmamma och kanske hjälpa till att förmedla hennes ungar..

Jag har jaft flera honkatter och innan de steriliserats har de absolut inte lidit av att inte få kattungar, de vet ju inget annat liksom :angel:

Annars tycker jag absolut du får fråga runt, kanske på jobbet eller så om någon känner någon som kan tänka sig låna ut en hane till din hona.

Jag har jättesvårt att förstå varför folk avlar på sina djur för sakens skull, det finns så sjukligt många kattungar så jag tror det blir väldigt svårt att bli av med de:crazy:

Jag vill egentligen inte lägga mig i, jag har ungefär samma åsikter som många andra här, men en sak jag undrar är varför i hela fridens namn man blandar in Gud och filosofi i resonemanget? Katters fria vilja och vad de är "skapade till"...? Är hästar skapade till att bära runt på oss? Är hundar skapade till att hämta våra tofflor? Är alla levande varelser skapade för att föröka sig så mycket de känner för? Jag tror inte att någon VET svaret på någon av dessa frågor, så varför dra in dem i argument för eller emot vad man ska låta utsätta sina katter för eller inte?

Att tänka på en katts bästa är att notera dess fysiska och psykiska välmående, förebygga att den far illa på ett eller annat sätt, och jag tror på något sätt (bara som jag tror, jag påstår inget annat) att du projicerar din längtan efter små kattungar på dina katter, precis som en mor kan projicera längtan efter barnbarn på sin dotter/son och felaktigt tro att det är den personens önskan. Du vet faktiskt inte vad dina katter önskar, men en sak som väldigt många noterat under väldigt många år är att katter inte far mätbart illa av att vara "barnlösa". Så det finns inget som säger att barn är bättre än inte barn eller tvärtom. Det är lättare i dagens samhälle att finna argument för att låta bli att avla... Men trots det är min dröm, en utopi, att vi skulle kunna avla på den svenska huskatten, tro inte att jag är någon motståndare till teorin. Bara det att just nu är det lite obalans i huskattstammen...om man säger så... :smirk:

Sen förstår jag din längtan, det klandrar jag inte. Och dina blivande ungar har bättre förutsättningar än många andra om du tänker på allt en blivande mammakatt och pappakatt och kattunge behöver genomgå innan det är klart! (Tester, undersökningar, vacc., chippning m.m.)

Det är mest principen huskattsavel i nutid jag är emot eftersom det blir ännu mer skev balans och fler risker för hemlösingar. Hoppas att du förstår vad jag menar.

Jag vill egentligen inte lägga mig i, jag har ungefär samma åsikter som många andra här, men en sak jag undrar är varför i hela fridens namn man blandar in Gud och filosofi i resonemanget? Katters fria vilja och vad de är "skapade till"...? Är hästar skapade till att bära runt på oss? Är hundar skapade till att hämta våra tofflor? Är alla levande varelser skapade för att föröka sig så mycket de känner för? Jag tror inte att någon VET svaret på någon av dessa frågor, så varför dra in dem i argument för eller emot vad man ska låta utsätta sina katter för eller inte?

Nu är det så att jag tror på Gud och han har sänt ner flera böcker till os s med instruktioner på hur vi ska leva, varför han har skapat jorden osv osv. Vi har även exempel på hur vi ska behandla våra medmänniskor och djur i profeternas återberättelser. Det här är inget religiöst forum så jag ska inte gå in djupare men detta är vad jag tror på och därför vet jag svaret på dessa frågor - oavsett om det är en relitet i din värld eller inte.

Så nu ska även djuren behöva lida för religionen, det räcker inte med att miljontals människor redan gör det... Jag tycker det du skriver är fruktansvärt dubbelmoraliskt eftersom katter som dom är skapta av gud (eller vem det nu var) är inte skapta för att leva efter människans regler, alltså borde det gå emot din tro att hålla dom inne när det från början är ett fritt rovdjur du pratar om.

Du vet inte svaren, du tror på dem. Det är en annan sak. Men jag tycker inte alls om att diskutera religion, så let's not.

Okej, så din gode gud tycker alltså att det är okej för alla dessa huskatter som far illa ? Och att det är varje katts rättighet att detta fortlever.

Tyvärr kan inte den gode guden fixa hem åt ALLA dessa katter som så väl behöver det. Se då till att inte producera ytterligare en katter som far illa (även om just dina katters ungar inte gör det - så blir det några andra som automatiskt inte får ett hem)

Kom igen. Ta ansvar.

Liknande trådar

Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
37
· Visningar
2 707
Senast: Frida.G
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 918
Senast: Badger
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 812

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka