Hur gör man när allt är meningslöst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är ingenting som rinner nu när huden är borta utan allt är torrt. Jag vill verkligen inte till doktorn :-(

Kollade upp brännskador och det stod att om de är på händerna så ska man söka vård :wtf: Jag har ingen känsel alls i själva såren och de är vitgula vilket tydligen betyder tredje gradens brännskada, men det är rött, svullet och varmt i handleden och ovansidan av handen. Såren sitter precis över handleden

1177 säger om egenbehandling:

Vad gör du om olyckan är framme?
Försök först förhindra att skadan blir värre: släck elden, om möjligt genom att kväva den. Ta inte bort fastbrända kläder då det kan skada underliggande vävnader.

Du kan lindra smärtan genom att spola den skadade huden med svalt vatten direkt efter att du har bränt sig, men spola inte längre än 15 minuter. Det går också bra att sänka ner den skadade kroppsdelen i till exempel en hink med svalt vatten. På så vis kan du både lindra smärtan och begränsa skadan. Svalt vatten kan också förhindra att skadan går djupare ner i huden. Längre kylningstid än 15 minuter ger inte bättre resultat, utan kan istället öka risken för att du blir nedkyld.

Om du har fått kemikalier på huden är det extra viktigt att direkt skölja skadan för att få bort kemikalierna. Använd svalt vatten men spola försiktigt så att inte kemikalierna sprids till andra hudområden. Var försiktig i beröringen av området med kemikalien så att den inte sprids till andra delar av kroppen.

Använd aldrig is eller snö för att kyla ner en brännskada, det skadar mer än det hjälper.

Stryk på kylbalsam mot sveda
Första gradens brännskador kan nästan alltid behandlas hemma. De läker inom några dagar till en vecka.

Svalkande hudlotion, som till exempel kylbalsam eller gel med aloe vera, kan kännas skönt att smörja in där huden är röd. Även kräm eller salva med hydrokortison kan lindra. Du ska däremot inte använda lotion eller gel om du har en brännskada med spruckna blåsor, eftersom det svider. När rodnaden har försvunnit eller såret läkt kan en fetare hudkräm eller salva hjälpa mot klådan och stramningen i huden.

Pröva att stryka på lite bedövande Xylocain-salva om du har det hemma. Tänk på att salvan inte ska användas på barn som är under ett och ett halvt år. Smörj inte in större områden än vad som motsvarar en handflata på den som smörjs in med salvan.

Om du har ont kan du pröva receptfria värktabletter, till exempel Panodil eller Alvedon.

Stick inte hål på brännblåsor
Stick inte hål på brännblåsor eftersom de skyddar huden som håller på att nybildas under. Skydda den skadade huden mot sol tills skadan är helt läkt.

Du ska försöka skydda brännskador som inte spruckit med till exempel vadd eller gasvävskompresser. Om blåsorna redan har spruckit ska du försöka ta bort de lösa hudflagorna för att minska risken för infektion.

Håll såren rena
Det är viktigt att hålla såret rent hela tiden. Det är vanligt att såren vid en andra gradens brännskada vätskar kraftigt i flera dagar. Du ska byta förband dagligen eller varannan dag tills det har slutat vätska. Det går lättare att byta förband om du blöter förbandet med mycket vatten. Du kan även duscha bort förbandet. Det är inte farligt om du får vatten på såret så länge vattnet är rent. I Sverige går det bra med kranvatten.

Såret tvättas med tvål och vatten och läggs om med ett förband som håller såret rent och fuktigt. På apoteket finns särskilda kompresser, som inte fastnar så lätt i såren, eller plåster för blåsor.

När såret läker lindras också smärtorna. Det är viktigt att hålla sår rena hela tiden. Om det bildas var eller såret blir rödare och börjar lukta illa kan det vara tecken på en infektion. Det kan då vara bra att söka hjälp på en vårdcentral.

Om du har fått blåsor och sår som vätskar kan du också använda en steril kompress. Om du har använt en kompress som fastnat i såret kan du blöta upp kompressen med lite vatten.

När såret är torrt räcker det med ett skyddande förband. När det har läkt ska du smörja ofta, cirka tre gånger om dagen, med en fet hudkräm eller
salva för att lindra stramningen och klådan.

http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Brannskador/

Tack! Jag var inne och läste där också och det var där det stod att man bör söka läkarvård när det är på händerna. Det är bättre idag fortfarande svullet och lite ömt men mycket mindre än igår och det röda och varma är borta så det räckte nog med att öppna upp och få bort varet så det blev helt rent. Borde ju säkert gå till doktorn iallafall men jag får halv panik bara av att tänka på det. Hade det bara varit att knata upp dit så hade det nog gått men att ringa och boka tid klarar jag inte. Vet inte hur stor koll min syster har på brännskador (hon är sjuksköterska) så kan kanske fråga henne, men jag vill inte visa det för någon i familjen :( Dock sitter det så långt ned på armen att det är nog omöjligt att dölja det :(

@Lyan Tänk, jag gjorde något liknande på en illerutställning. I vanliga fall när jag ställer så tar jag med allihopa vilket är sisådär 7-8 stycken. Men den här gången tog jag bara med två och det tycker en inte ska vara några problem med att hålla reda på....kommer fram till utställningen och förbereder mina två transportburar med nummerlappar. Efter lång väntan är det äntligen dags för vad jag tror är Seraphinas nummer...stoppar in henne i transportburen och hon kommer upp domarbordet. Eftersom det var en öppen bedömning så såg vi hur domaren börjar vända och vrida på henne. Domaren börjar se väldigt frågande och undrande ut...min vän frågar mig "har du stoppat i rätt iller i rätt bur?" Ja men visst, hur svårt kan det vara att hålla reda på två illrar??" svarar jag. Men för säkerhets skull så kollade jag i katalogen och visst hade jag lyckats stoppa in fel iller i fel bur......lyckades uppmärksamma personalen runt omkring vad jag lyckats med och dom berättar för domaren som lugnt byter till rätt protokoll och fortsätter döma Seraphina precis som om inget hänt :) Gissa om jag har snälla kamrater som gärna påminner mig om detta :)

@Lyan: Snälla, försök låta din syster titta på det iaf så det inte blir något dumt med det :heart

Kan du be någon ringa till VC och boka tid åt dig? :)
Har pratat med min syster via sms och visat bild och hon blev chockad men trodde inte att det behövde kollas eftersom det är torrt. Ärren kommer ju dock troligen att bli riktigt fula :(

@Lyan Tänk, jag gjorde något liknande på en illerutställning. I vanliga fall när jag ställer så tar jag med allihopa vilket är sisådär 7-8 stycken. Men den här gången tog jag bara med två och det tycker en inte ska vara några problem med att hålla reda på....kommer fram till utställningen och förbereder mina två transportburar med nummerlappar. Efter lång väntan är det äntligen dags för vad jag tror är Seraphinas nummer...stoppar in henne i transportburen och hon kommer upp domarbordet. Eftersom det var en öppen bedömning så såg vi hur domaren börjar vända och vrida på henne. Domaren börjar se väldigt frågande och undrande ut...min vän frågar mig "har du stoppat i rätt iller i rätt bur?" Ja men visst, hur svårt kan det vara att hålla reda på två illrar??" svarar jag. Men för säkerhets skull så kollade jag i katalogen och visst hade jag lyckats stoppa in fel iller i fel bur......lyckades uppmärksamma personalen runt omkring vad jag lyckats med och dom berättar för domaren som lugnt byter till rätt protokoll och fortsätter döma Seraphina precis som om inget hänt :) Gissa om jag har snälla kamrater som gärna påminner mig om detta :)

Haha :rofl: På marsvinsutställningarna så ställer man sina egna djur och är med på bedömningarna så där är ingen risk att man råkar bedöma fel djur, men som i förrgår när det var dubbelutställning och jag ställde i både pet och klippt och det ska upp fyra djur på fyra olika platser samtidigt och sedan folk som vill köpa hus och fråga om färger ovanpå det så blir det rätt stressigt! För det mesta så har domarna överseende om man säger att man ställer många men jag har ett par gånger råkat ut för tjuriga domare som stryker djuret om man inte är uppe på bordet i tid trots att man sagt att man är på väg :mad:

Jag har en sak som jag ständigt blir påmind om och det är när jag totalt missade att göra rent Remas öron. De var så skitiga att jag bara fick 7p och då är det riktigt illa. Det är 4-5 år sedan och jag får fortfarande höra det nästan varje utställning! Remas öron har blivit lite som den blå mikron :rofl::rofl::rofl:

Fantastisk film du gjorde :heart Jättefint.
/läser i tystnad då jag tyvärr inte har något vettigt att säga då jag själv är sjuk

Skriver som @YlvaG här ovan,

Jättebra film! Intressant och sen var du så behaglig att lyssna på, tyckte jag :)
Så att man vill fortsätta se hela filmen, det är väldigt sällan jag orkar lyssna klart annars :o
:up:

Sen har jag inget vettigt att komma med i övrigt tror jag, men har följt tråden sen start :heart

Har pratat med min syster via sms och visat bild och hon blev chockad men trodde inte att det behövde kollas eftersom det är torrt. Ärren kommer ju dock troligen att bli riktigt fula :(

Haha :rofl: På marsvinsutställningarna så ställer man sina egna djur och är med på bedömningarna så där är ingen risk att man råkar bedöma fel djur, men som i förrgår när det var dubbelutställning och jag ställde i både pet och klippt och det ska upp fyra djur på fyra olika platser samtidigt och sedan folk som vill köpa hus och fråga om färger ovanpå det så blir det rätt stressigt! För det mesta så har domarna överseende om man säger att man ställer många men jag har ett par gånger råkat ut för tjuriga domare som stryker djuret om man inte är uppe på bordet i tid trots att man sagt att man är på väg :mad:

Jag har en sak som jag ständigt blir påmind om och det är när jag totalt missade att göra rent Remas öron. De var så skitiga att jag bara fick 7p och då är det riktigt illa. Det är 4-5 år sedan och jag får fortfarande höra det nästan varje utställning! Remas öron har blivit lite som den blå mikron :rofl::rofl::rofl:

Hahahaha...det där med skitiga öron känner jag igen....nu för tiden räcker inte glasögonen till för att få det där riktigt bra. Så nu får jag även be kamraterna med bättre syn att kolla dom :laugh::laugh: Känner igen det där med att hålla reda på många saker samtidigt. Hade det lite så när jag hade illerbutiken. Som tur var följde alltid kärbon med och hjälpte till. Jag har mängder med roliga historier om illrarna och mina misstag...det är roligt att få komma iväg och träffa likasinnade en hel dag :love:

Fantastisk film du gjorde :heart Jättefint.
/läser i tystnad då jag tyvärr inte har något vettigt att säga då jag själv är sjuk

Skriver som @YlvaG här ovan,

Jättebra film! Intressant och sen var du så behaglig att lyssna på, tyckte jag :)
Så att man vill fortsätta se hela filmen, det är väldigt sällan jag orkar lyssna klart annars :o
:up:

Sen har jag inget vettigt att komma med i övrigt tror jag, men har följt tråden sen start :heart

Tack, vad gulliga ni är :heart

Hahahaha...det där med skitiga öron känner jag igen....nu för tiden räcker inte glasögonen till för att få det där riktigt bra. Så nu får jag även be kamraterna med bättre syn att kolla dom :laugh::laugh: Känner igen det där med att hålla reda på många saker samtidigt. Hade det lite så när jag hade illerbutiken. Som tur var följde alltid kärbon med och hjälpte till. Jag har mängder med roliga historier om illrarna och mina misstag...det är roligt att få komma iväg och träffa likasinnade en hel dag :love:
Ja, det är jättekul att träffa alla marsvinsgalningar :love: Utställningarna är typ det jag lever för, det enda jag tycker är roligt. Till helgen ska jag till Eskilstuna. Jag ser fram emot utställningen men resan kommer att bli tuff då det blir 100 mil plus utställning på 1,5dygn utan sömn.

Jackie får sina bebisar vilken dag som helst och när man rör hennes mage så känns det ungefär såhär mot handen :bump::bump::bump:

En tråkig sak är att lille Pelle ska få somna in i morgon :cry: Han har hela halsen full av knölar som växer snabbt så idag var hans förra matte och sa farväl till honom. Han kände igen henne och kröp in under hennes tröja och låg där och mumsade godis till han blev trött och låg och halvsov medan vi pratade :heart

Nu har jag fått melatonin igen så nu har jag åter sänkt seroquel från 300mg till de 225mg jag brukar äta och så kommer jag att sätta in lamictal igen. Har sovit riktigt bra utan lamictal och med ökad seroquel men på dagarna är jag som en zombie. Aldrig kan både sömn och vakenhet funka samtidigt :( Nu när jag sätter in lamictal så lär jag förhoppningsvis få så pass mycket energi att jag klarar utställningen i helgen. Funderar på att prova att höja seroquel igen när jag kommer hem och se vad som händer ihop med lamictal

Nyss varit hos läkaren. I princip ingen reaktion alls till att jag slutat med den nya medicinen och inga förslag på hur vi ska gå vidare alls.

Det får gå som det går så länge det går och sedan får jag väl hoppas på att det tar slut

När jag kom ned till marsvinen så hade Jackie fått sina ungar och båda är döda :cry::cry::cry: Jag fick avliva Pelle innan idag :cry::cry::cry: Färgade håret och det blev morotsfärgat och min läkare sket fullständigt i att medicinen inte alls funkade. Är så ledsen. Jackies ungar var så fina. Den ena hade navelbråck men den andra såg helt perfekt ut men hon hade inte gjort ren den och tagit bort fosterhinnorna. Jag vet inte om den föddes död eller om den kvävdes för att hon inte tvättade den. De sparkade och levde i magen i eftermiddags. Kan inte sluta gråta :cry::cry::cry: Stackars lilla Jackie :cry::cry::cry::cry:

När jag kom ned till marsvinen så hade Jackie fått sina ungar och båda är döda :cry::cry::cry: Jag fick avliva Pelle innan idag :cry::cry::cry: Färgade håret och det blev morotsfärgat och min läkare sket fullständigt i att medicinen inte alls funkade. Är så ledsen. Jackies ungar var så fina. Den ena hade navelbråck men den andra såg helt perfekt ut men hon hade inte gjort ren den och tagit bort fosterhinnorna. Jag vet inte om den föddes död eller om den kvävdes för att hon inte tvättade den. De sparkade och levde i magen i eftermiddags. Kan inte sluta gråta :cry::cry::cry: Stackars lilla Jackie :cry::cry::cry::cry:
biteme_bigarmhug.gif

Många kramar i sorgen...vet hur det är att hitta döda valpar då jag själv har gjort det.....en klandrar sig själv men vi är bara människor som gör så gott vi kan....ta hand om dig...

Ånej.... :cry: Vet inte vad jag ska säga utom att jag beklagar sorgen så hemskt mycket. :heart

Sköt om dig! :heart

Tack :heart Jackie mår bra iallafall. Faran är inte över ännu men det ser positivt ut för henne.

Nathaleie skulle brunstat nu men det gör hon inte så det verkar som att Jet äntligen lyckats att para henne. Jag är både glad och skräckslagen.

Förberedelserna inför lördag är i full gång och jag ligger bra till på schemat än så länge. Jag vet inte hur jag ska göra med handen. Jag går utan förband för de är torra så förband behövs inte men jag vet inte vad som är minst uppseendeväckande, sår på handen eller ett stort plåster. Kommer inte att kunna ha tröja som döljer för den kommer att vara för mycket i vägen.
Såren ser ut såhär https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.ne...=bd22ef4eadfc33d37002a8021f6e0e9a&oe=58F8A86B

Jag har tingat en liten bebishane :love: Bubble blev ju ensam nu när Pelle dog. Jag ska prova att sätta ihop Jet och Bubble och om det funkar så ska den nya (som min syster har döpt till Heffe :cautious: :rofl:) bo ihop med Dominik. Om det inte funkar så får jag se hur jag gör för då kommer jag ändå att ha en hane ensam. Jag får hålla tummarna för att Nathalie får en liten hane, om hon nu är dräktig, eller så får jag köpa en bebis till eller kastrera någon.

Men en sak som jag blev jätteglad för är inlägget med Heffe! I januari kommer han :love:
15317852_1270991656297407_3871676782801345779_n.jpg

Tack :heart Jackie mår bra iallafall. Faran är inte över ännu men det ser positivt ut för henne.

Nathaleie skulle brunstat nu men det gör hon inte så det verkar som att Jet äntligen lyckats att para henne. Jag är både glad och skräckslagen.

Förberedelserna inför lördag är i full gång och jag ligger bra till på schemat än så länge. Jag vet inte hur jag ska göra med handen. Jag går utan förband för de är torra så förband behövs inte men jag vet inte vad som är minst uppseendeväckande, sår på handen eller ett stort plåster. Kommer inte att kunna ha tröja som döljer för den kommer att vara för mycket i vägen.
Såren ser ut såhär https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.ne...=bd22ef4eadfc33d37002a8021f6e0e9a&oe=58F8A86B

Lufta du dina sår, se bara till att inte få smuts i dem och håll dem mjuka.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 087
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 821
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
2 052
Senast: manda
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 128
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar