Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men om jag hade behövt mer mat så hade jag ju gått ned i vikt och det gör jag inte. Mackor är nästan det enda jag klarar att äta för jag klarar inte att tillaga något. Det är just tillagningen som oftast är problemet när det gäller vad jag äter. Jag kan heller aldrig äta normal mängd utan jag äter till jag mår illa så jag kan inte göra storkok (vilket jag iofs inte klarar, men det hade kanske varit lättare om jag ätit normal mängd) för jag äter till det är slut oavsett om jag är hungrig eller inte. Mycket av småätandet gissar jag beror på att jag är uttråkad men också för att det är gott. När det gäller godis så äter jag oftast inte godis för att jag är sockersugen utan för att det är gott så när jag försöker hålla uppe med socker så är det inte sockret utan smaken av godiset jag saknar.Att du äter fyra mackor istället för två utan att kunna motstå och sedan småäter resten av dagen kan vara kroppens sätt att säga att den behöver mer mat. Prova att tex äta två ägg istället för två mackor så blir du lite mer mätt och står dig lite längre.
Eller allra helst frukost, lunch och middag. Det ger mer energi till allt annat du vill göra också och du blir piggare. Men jag har full förståelse för att du har ett komplicerat förhållande till mat och att det inte är "bara" att ordna med mat tre ggr om dagen. (Eller mer)
Göm vågen så får du kanske ett orosmoment mindre.Men om jag hade behövt mer mat så hade jag ju gått ned i vikt och det gör jag inte. Mackor är nästan det enda jag klarar att äta för jag klarar inte att tillaga något. Det är just tillagningen som oftast är problemet när det gäller vad jag äter. Jag kan heller aldrig äta normal mängd utan jag äter till jag mår illa så jag kan inte göra storkok (vilket jag iofs inte klarar, men det hade kanske varit lättare om jag ätit normal mängd) för jag äter till det är slut oavsett om jag är hungrig eller inte. Mycket av småätandet gissar jag beror på att jag är uttråkad men också för att det är gott. När det gäller godis så äter jag oftast inte godis för att jag är sockersugen utan för att det är gott så när jag försöker hålla uppe med socker så är det inte sockret utan smaken av godiset jag saknar.
Jag äter tyvärr typ ingenting som är nyttigt :-( Keso, avokado och alla sorters nötter är omöjligt att få ned. Kvarg har har inte provat men det är bara några få sorters yoghurt jag får ned så troligen kommer det inte att funka.Göm vågen så får du kanske ett orosmoment mindre.
Jag är ingen näringsexpert men det finns mycket du kan äta som förmodligen ger mer energi och kraft till att orka med vardagen än smörgåsar, och mer mat behöver inte betyda att du går upp i vikt.
Personligen mår jag mycket sämre psykiskt (blir lättare ledsen och orkeslös) om jag inte får i mig "ordentlig" mat.
Tycker du om tex keso med bär och nötter så kräver inte det någon tillagning heller och minimal insats, men blir ett komplement till brödet och är väldigt gott. Jag äter gärna det till frukost, då häller jag upp de frusna hallonen i skålen jag ska äta ur kvällen innan och ställer i kylen (utan lock för jag vill hålla det på ett minimum av förberedelse ) på med keso och mandlar eller cashewnötter på morgonen. Klart!
Vill jag ha ännu mer mättande så blandar jag alltihop med kvarg.
Jag klarar inte "klumpar" i yoghurt så tror inte att det går med hallon. Hallon brukar jag äta mycket av när det är säsong men det är ju så dyrt. Frysta hallon går inte för de är så blöta. Jag brukar äta vaniljyoghurt med chiafrön och det funkar så länge jag äter direkt så fröna inte hinner bli slemmiga klumpar. Nyponsoppa med banan brukar jag också äta ibland för att lura i mig banan.Keso utblandat med hallon och mandel smakar mer hallon och mandel än keso även om man inte använder jättemycket hallon tycker jag.
Kvarg smakar annorlunda än yoghurt, det är inte lika syrligt, jag tycker att päronsmak eller vanilj/citron hör till de bästa smakerna.
Kanske att det funkar att äta typ pyttipanna, den kan du slänga in i ugnen istället för att steka i panna så slipper du "laga" den. Och så får du i dig kött. För att få mer smak brukar jag krydda med rosmarin.
Mitt tricks om jag ska orka med att koka ägg på morgonen är att fylla vatten i kastrullen på kvällen och ta fram ägget på köksbänken. (Det spricker inte lika lätt när det fått bli rumstempererat och de behöver inte förvaras i kylskåp)
Slå på plattan när du går till badrummet på morgonen så sparar du väntetid. Och kokar du flera ägg så har du till senare på dagen.
Iallafall en matprojektledare hade jag velat ha!Jag känner ofta att det vore underbart om man hade en egen projektledare som såg till att man åt rätt saker, gjorde allt man skulle, hjälpte till att fatta beslut, kom med glada tillrop och komplimanger och hjälpte till med att välja kläder och så vidare. ;-)
Nu är det godnatt för mig.
Den första är tyvärr alldeles för mycket kalorier och min mage gillar inte laktos men den andra har jag köpt. Hade dessutom sådan tur att de hade extrapris på den Kom precis hem så har inte smakat ännu.Jag har aldrig skrivit i din tråd förut utan bara följt den i tysthet. Du har fått så bra råd innan så där har jag inget att tillägga förutom att du inte ska slå så hårt på dig. Du gör så gott du kan och du kan inte göra mer än så.
Vad tror du om den här http://www.arla.se/produkter/arla-brand/protino/ Den ska tydligen vara full med bra protein och kan vara bra för den som inte äter så bra. Jag ska själv prova den då jag har dagar som jag inte klarar av att äta så vidare värst bra. Sen har jag testat den här, http://www.njie.se/produkter/propud-proteinpudding-chocolate/ och tyckte dom var helt ok.
Kram till dig från mig heart
Jag ska kolla på äggkokare! Måste ändå iväg någon dag och köpa ny mikro. Lite störigt/komiskt för jag har skrutit om min superdupergamla mikro som säkert är äldre än mig när flera familjemedlemmar har fått köpa ny mikro för deras har gått sönder och nu värmer inte min som den ska längre Det hade varit intressant att veta hur gammal den faktiskt är! Jag hade inte råd att köpa en mikro och hittade denna i en gammal fikalokal i en av pappas fastigheter och eftersom den har fungerat i alla år jag har haft den så har jag tyckt att det är onödigt att byta ut den. Dessutom är det lite kul att ha en mikro som är nästan lika stor som bänkdiskmaskinen@Lyan En äggkokare kanske vore något? När jag bodde själv (och inte orkade laga mat) använde jag min galet mycket!
Och du, du är verkligen en kämpe och verkar vara en skitmysig person.
Jag har inte haft några direkt ångestattacker sista tiden utan bara ångest som ligger och gnager i bakgrunden så jag tror inte att det tar så mycket energi. Det spelar ingen roll hur eller vad jag äter, jag orkar ingenting ändå. Nu har jag iofs inte provat att äta supernyttigt för det klarar jag inte, kanske hade det hjälpt om jag hade klarat det. När jag höjer medicinen så blir jag mycket piggare ett tag men sedan går det över. Sista tiden har jag dock varit extremt trött.@Lyan att ha ångest tar ju mycket energi även om man är stillasittande. Jag tror att du tänker lite bakvänt med energiåtgång och aktivitet. Du behöver energi för att orka vara aktiv. Att må dåligt och samtidigt försöka ligga på kaloriunderskott låter onödigt jobbigt.
Kan du slå två flugor i en smäll och ta med hundarna till din mamma? Så får du och hundarna en promenad och du får mat.
Håller med övriga att du verkar vara en väldigt mysig person med skön stil (läser nageltråden ibland) och fantastiskt fina marsvin!
Det är klart att det tar massor av energi med ångest som ligger i bakgrunden hela tiden.Jag har inte haft några direkt ångestattacker sista tiden utan bara ångest som ligger och gnager i bakgrunden så jag tror inte att det tar så mycket energi. Det spelar ingen roll hur eller vad jag äter, jag orkar ingenting ändå. Nu har jag iofs inte provat att äta supernyttigt för det klarar jag inte, kanske hade det hjälpt om jag hade klarat det. När jag höjer medicinen så blir jag mycket piggare ett tag men sedan går det över. Sista tiden har jag dock varit extremt trött.
Mamma bor 9km från mig tyvärr. Mormor bor närmare och jag vet att jag hade fått komma dit och äta om jag hade velat men jag klarar inte att umgås med någon ens bara för att gå dit och äta. Jag brukade handla till henne en gång i veckan och så antingen gjorde eller hämtade vi mat men nu bor min morbror hos mormor till han hittar en lägenhet så då handlar han. Vilket är skönt för jag klarar knappt att handla längre. Innan tyckte jag att det var roligt men nu är det mycket ångest att göra det.
Både jag och marsvinen tackar
Men den gör ju ingenting fysiskt utan det är bara psykiskt obehagligt. Inte som en ångestattackDet är klart att det tar massor av energi med ångest som ligger i bakgrunden hela tiden.
Kram på dig
Fast det sliter ju på en ändå! Det är jag säker på att många fler än jag kan intyga å det bestämdaste.Men den gör ju ingenting fysiskt utan det är bara psykiskt obehagligt. Inte som en ångestattack
Tack
Men inte så att det bränner kalorier väl? Det är ju slitsamt för att jag blir trött och ängslig men det känns konstigt att tankar skulle kunna bränna kalorierFast det sliter ju på en ändå! Det är jag säker på att många fler än jag kan intyga å det bestämdaste.