Hur gör man när allt är meningslöst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
De nya marsvinen är två farbröder, Pelle och Bubble. Bubble heter egentligen 4PUoY-14 MGK UGP Define Ubblebubble och han är Trubbels pappa. Bubbles matte och jag har åkt på massor av utställningar ihop men nu kan hon inte längre för hon har så mycket i skolan och jag saknar verkligen henne. När hon inte längre kunde ta hand om Bubble och Pelle så var det självklart att de skulle flytta hit! Jag ville egentligen inte ha fler hanar men Bubble betyder väldigt mycket för mig och han och Pelle hör ihop. Jag tänkte att två farbröder mer eller mindre gör ingen större skillnad men herregud vad de två har stulit mitt hjärta redan! De är så tama och mysiga :love: De har tyvärr inte fått den omvårdnad de behövt då min väns inte marsvinsintresserade pappa har haft hand om dem så de är ganska smala just nu men äter som hästar så det kommer förhoppningsvis gå ganska fort att få upp dem i hull.

Den sista är en teddyhona på tre månader som heter Polka Pigs Soice Girl Trick, men jag kallar henne för Baby. Hon kommer från samma uppfödare som Nathalie. Jag måste verkligen sluta titta på djuren hon har till salu för de är alla så fina och välhanterade! Min vän som jag brukar åka med är teddyfrälst så det var rätt mycket övertalan från henne att jag skulle ha en teddy och Baby satt där i handen på mig och pussades och var allmänt bedårande :love:

Nu måste jag verkligen försöka att inte köpa fler för nu är jag uppe i 15st och jag måste ju ha plats för ev. ungar. Dock blir inte honorna dräktiga :(

Här är Bubble och Pelle medan de satt i karantän. Jag måste ta lite nya bilder på dem nu när de är badade och har fått klor och öron tillfixade. Bubble är den fluffiga närmast kameran och Pelle är rufset bakom.
14925636_1233658810030692_1573340222077168730_n.jpg

Här är alla. Bilden på Bubble är gammal, det var när han var här förra året och parade Xíexie
14907193_1230291003700806_2154967083591293382_n.jpg

Baby nybadad
14947939_1238300042899902_6058419883492531224_n.jpg

Och på pusshumör :love: Tvekade länge innan jag la upp denna bilden på facebook eftersom det syns så mycket ärr, men Baby var så söt som pussades
14955947_1238320509564522_6138211825953395670_n.jpg

Senast ändrad:
Fast du - det är väl ändå upp till oss om vi lägger tid på att läsa det du skriver?
Ta hand om dig och skriv. Skriv!

Skriver gör du för att du vill - inte för att visa att du är "duktig". Vi behöver inte få nya stordåd från dig - vill vill bara veta hur du har det.
Precis HUR du har det. Oavsett mående.

"Killen" vill sker väl men du ska inte göra honom belåten. Du ska göra saker för dig själv. Låter klyschigt men så är det.
Du ska inte äta som han vill. Du ska äta som du vill och klarar av.

Varma tankar
/tanten
Jo, det är ju iofs sant. Vill ingen läsa så öppnar man ju inte tråden.
Jag vet inte vad som är sant och vad som är hjärnspöken just nu. Det känns som att jag bara är i vägen hela tiden och att alla hade haft det bättre utan mig. Jag vill inte vara sådan som jag är, jag vill kunna funka som en normal människa, men det är alldeles för sent för att det någonsin ska gå att göra folk av mig igen så jag har helt enkelt gett upp och vill bara få dagarna att gå så fort och så smärtfritt som möjligt. Jag är nästan helt avstängd i skallen och jag vet inte om det är jag själv som har gjort det eller om det beror på något annat.

Ja, jag försöker det. Försöker att minska på godiset och äta nyttigare för att Jag vill, men jag känner mig tillplattad och blir ledsen när jag blir stolt över att jag inte har ätit godis på ett par dagar och det inte känns som att det är tillräckligt bra för att bli stolt över. För mig är det jättesvårt att låta bli godis och vitt bröd och äta något som är nyttigare istället

Jag vet inte vad som är sant och vad som är hjärnspöken just nu. Det känns som att jag bara är i vägen hela tiden och att alla hade haft det bättre utan mig. Jag vill inte vara sådan som jag är, jag vill kunna funka som en normal människa, men det är alldeles för sent för att det någonsin ska gå att göra folk av mig igen så jag har helt enkelt gett upp och vill bara få dagarna att gå så fort och så smärtfritt som möjligt. Jag är nästan helt avstängd i skallen och jag vet inte om det är jag själv som har gjort det eller om det beror på något annat.

Ja, jag försöker det. Försöker att minska på godiset och äta nyttigare för att Jag vill, men jag känner mig tillplattad och blir ledsen när jag blir stolt över att jag inte har ätit godis på ett par dagar och det inte känns som att det är tillräckligt bra för att bli stolt över. För mig är det jättesvårt att låta bli godis och vitt bröd och äta något som är nyttigare istället

Ditt värde som människa sitter inte i vad du gör (eller inte) utan i att just du är du.

:love:

Självklart skall du vara stolt även för en sådan sak som att ha klarat av att låta bli att äta godis, det är hur svårt som helst att bryta det beroendet, det är vi många som kan skriva under på :)

Ditt värde som människa sitter inte i vad du gör (eller inte) utan i att just du är du.

:love:
Nej, jag vet, men jag har så svårt att se mig som värd något. Det känns mest som att jag jobbig och oduglig. Jag är 31år och har aldrig haft ett riktigt jobb och som det ser ut nu så kommer jag troligtvis aldrig klara det heller :(
@Lyan: Åh så fina ni är på pussbilden :love:
Tack! Jag har fått en del kommentarer om att ärren inte gör något och att det varit modigt att lägga ut den. Men även en kommentar från killen om att ärren syns och jag vet inte om han kommenterade för att göra mig uppmärksam på att de syns då jag tidigare inte alls har velat visa dem och ibland har jag lagt in bilder där de inte har synts på telefonen men synts på datorns större skärm och då har jag plockat bort dem, eller om han kommenterade för att han tyckte att det var obehagligt att se. Han har tidigare sagt att han inte bryr sig om mina ärr, men just nu är jag så förvirrad om allting.
@Lyan, innan jag började läsa dina inlägg visste jag inte att marsvin var intressanta :o
Marsvin kan vara otroligt tråkiga om de inte får tillräckligt med uppmärksamhet och aktivering men tama och levnadsglada marsvin är oerhört roliga och påhittiga djur :)
Självklart skall du vara stolt även för en sådan sak som att ha klarat av att låta bli att äta godis, det är hur svårt som helst att bryta det beroendet, det är vi många som kan skriva under på :)
Jo, jag vet. Men killen har lyckats lägga om hela sin kost totalt över en natt och jag klarar inte ens att låta bli godis :(

Vilka fina bilder på marsvinen. :love:
Tack! Jag älskar mina marsvin, kan inte tänka mig ett liv utan dem :love::love::love:

Kom på att jag inte kommer ihåg om jag har presenterat två relativt nytillkomna sötnosar. Mini och Ion (miniion för att de är så korkade och roliga, även om mina inte är tillräckligt tama för att vara roliga ännu) är två små vaktlar som flyttade hit för ett tag sedan. Jag har haft vaktlar för många år sedan och jag har saknat dem så mycket, framför allt min lilla Dharma (den som har sett Dharma och Greg förstår namnet :rofl:). Tanken är att de till slut ska bli så tama att de ska kunna gå med marsvinen men än så länge går det segt. Jag kommer dock ihåg att det tog Dharma och Greg tre veckor bara att lära sig att använda en ramp så jag är införstådd med att det kan ta ett tag innan de känner sig trygga här.
Mini är den bruna hönan och Ion är den vita tuppen
14650331_1210332155696691_7807041212733154840_n.jpg

Såhär pyttesmå är de!
14690831_1215795818483658_335963127585489740_n.jpg

Måste också visa upp mitt och Ballerinas maskeradbidrag på den förra utställningen. Heter man Ballerina och är chokladfärgad (och dessutom har en syster som heter Singoalla) så måste man ju klä ut sig till ballerinakex! Tyvärr vann hon inte trots att till och med vinnaren ansåg att Ballerina förtjänade att vinna, men det var kul att det blev så uppskattat iallafall då jag är hopplöst dålig på att komma på maskeraddräkter i vanliga fall
14604857_1229442937118946_6448880658679471923_n.jpg

Jo, jag vet. Men killen har lyckats lägga om hela sin kost totalt över en natt och jag klarar inte ens att låta bli godis :(
Då är man nog inte godisberoende om det går så lätt, jag har kämpat hur mycket som helst och fortfarande efter flera år i stort sett utan godis är det så att har vi något godis i huset trillar jag dit igen.

Tänkte på ett av inläggen ovan om hur lätt det är att bli fascinerad av dessa hårfagra små djur utifrån dina berättelser om dem. En sak jag läst och funderat över är att orddelen svin i marsvin påstås komma från att de kan låta som en liten gris (vilka har ett väldigt trevligt läte om de får gå fria och böka i jorden). Stämmer det eller är det bara en skröna?

Hela mitt huvud är helt söndervridet känns det som. Jag vet inte vad som är verklighet eller fantasi. Det har blivit värre dag för dag och jag misstänker att jag hade behövt höja medicinen men jag vill verkligen inte! Idag har jag fått ta 2,5 tablett med stesolid för ångesten har varit så stor. Tankarna går på högvarv. Jag läser vad ni skriver och jag vet ju att ni menar allvar med vad ni skriver men det känns overkligt. Jag är både tacksam och nog förvånad över att vallhund "efterlyste" mig för det fick mig att känna att jag kanske inte är helt osynlig och alla har skrivit så snällt men det går inte in i mitt huvud för i mitt huvud är jag oduglig och jag drar mig längre och längre ifrån min familj. Dagarna bara går, nästan hela dagen läggs på datorn och kvällen på djuren. När jag är hos marsvinen så kan jag känna värme men oftast är jag bara tom och avstängd

Då är man nog inte godisberoende om det går så lätt, jag har kämpat hur mycket som helst och fortfarande efter flera år i stort sett utan godis är det så att har vi något godis i huset trillar jag dit igen.

Tänkte på ett av inläggen ovan om hur lätt det är att bli fascinerad av dessa hårfagra små djur utifrån dina berättelser om dem. En sak jag läst och funderat över är att orddelen svin i marsvin påstås komma från att de kan låta som en liten gris (vilka har ett väldigt trevligt läte om de får gå fria och böka i jorden). Stämmer det eller är det bara en skröna?
Han har aldrig varit ett godistroll men kostbytet var inte frivilligt utan ett måste pga hälsoskäl och han fick ge upp en del som nog kanske kan likställas med godis för mig. Jag tror inte att jag hade kunnat lägga om kosten på egen hand ens om hälsan krävde det. Om jag blir serverad mat så äter jag men att göra mat själv går nästan inte utan jag lever mest på mackor och cola zero. Jag kan nästan inte dricka något annat än läsk, vatten är nästan omöjligt att dricka utan kväljningar. Trots min begränsade diet så visar blodprover att jag inte ska ha några direkt närings- eller vitaminbrister.

Vad jag har förstått så kommer ordet marsvin från tyskans meerschweinchen som betyder havsgris eller något liknande. Detta namnet ska de ha fått eftersom de fördes med fartygen från Sydamerika till Europa. Men jag är faktiskt inte helt säker varifrån namnet kommer

Hoppas jag inte skriver något dumt, men skulle det gå att lägga mer tid på djur även under dagen och att det kanske hjälper lite?
Ibland går det och ibland inte. Jag fungerar ofta bäst på kvällen. Om jag inte "känner för det" (svårt att beskriva) och tvingar mig till att göra något, även om det är sådant jag tycker om, så får jag ångest och den ångesten håller sedan i sig även "när jag känner för det". Därför är det svårt att fixa med djuren eller gå promenader på fel tider. Med promenaderna så gäller det även åt vilket håll jag går och jag kan inte tvinga mig till att gå en runda som jag inte känner för att gå för då kommer ångesten att hålla i sig även när jag går rätt runda. Jag har försökt att tvinga mig tidigare för att se om det går över men det gör det inte utan det blir bara värre.

Jag har dock satt en regel att jag bara får läsa böcker om jag är nere hos marsvinen och på så sätt kommer jag ibland förbi ångesten för då läser jag bok istället för att koncentrera mig på djuren men det blir ju ändå att jag är nere hos dem och "umgås" med dem

Ibland går det och ibland inte. Jag fungerar ofta bäst på kvällen. Om jag inte "känner för det" (svårt att beskriva) och tvingar mig till att göra något, även om det är sådant jag tycker om, så får jag ångest och den ångesten håller sedan i sig även "när jag känner för det". Därför är det svårt att fixa med djuren eller gå promenader på fel tider. Med promenaderna så gäller det även åt vilket håll jag går och jag kan inte tvinga mig till att gå en runda som jag inte känner för att gå för då kommer ångesten att hålla i sig även när jag går rätt runda. Jag har försökt att tvinga mig tidigare för att se om det går över men det gör det inte utan det blir bara värre.

Jag har dock satt en regel att jag bara får läsa böcker om jag är nere hos marsvinen och på så sätt kommer jag ibland förbi ångesten för då läser jag bok istället för att koncentrera mig på djuren men det blir ju ändå att jag är nere hos dem och "umgås" med dem

Du ser, du hittar ju strategier!

Runda problem tycker jag är utmärkt, man måste inte tvinga sig till saker man kan lösa ändå.

Du ser, du hittar ju strategier!

Runda problem tycker jag är utmärkt, man måste inte tvinga sig till saker man kan lösa ändå.
Jag tycker att det känns som att jag bara flyr istället. Undviker allting som är jobbigt istället för att ta tag i det. Har fått höra att jag ska försöka mer, att jag bara ger upp. Men jag vill inte försöka, jag vill inte göra sådant som är jobbigt, jag vill bara gömma mig och leva i min egen bubbla utan en massa krav för så fort det blir för mycket krav så får jag panik

@Lyan - vilken grymt snygg hårfärg du har :up:

Jag tycker också att dina marsvin är så otroligt gulliga! Bilderna är jättefina och jag blir glad av att se dom varenda gång. Alltså - Ballerinas maskeraddräkt är ju bara heeelt galet bra! Jättekonstigt att hon inte vann :down:
Tack :laugh: Det är ett jäkla jobb att hålla håret snyggt men jag är så glad i mitt lila hår att det är det värt.

Vad kul att du gillar mina marsvin, de är mina älsklingar :heart Många, till och med vinnaren i maskeraden, var förvånade över att Ballerina inte vann, men det är inte så mycket att göra åt. Jag har fått massor av beröm för den och att vinna är inte det viktigaste, men visst är jag ganska besviken för det är en unik idé. Tror inte att någon har kombinerat namn, färg och tema på sådant sätt tidigare

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 088
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
2 052
Senast: manda
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 128
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30