Hur gör man när allt är meningslöst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag läste för ett tag sedan att det blir allt vanligare att behandla psyk-patienter utan mediciner, åtminstonde här i Norge, men gissar att det är samma sak i Sverige med?

Du kan ju kolla upp vad för alternativ som finns till medicinarna (lamicilen)? Jag tycker det låter som en bra idè att försöka göra något annorlunda iom att de har såna biverknader, men skulle absolut försöka undvika att du hamnar i en djup depression, det lär ju inte hellre vara bra.
Fast det beror nog lite på vad man har för problematik.
Är du säker på att det gäller de som har svåra återkommande depressioner?
Däremot tror jag på det gällande "vanliga" depressioner, utbrändhet etc.

Till TS. Det finns ju en annan som kan tänkas vara ett alterativ, är ganska säker på att namnet på den nämnts tidigare i tråden.
Jag har ju melatonin vid behov för sömnen, men den är inte dålig av medicinen såvitt jag vet, utan den fick jag för jag sov så ytligt och den fungerar fläckfritt varje gång.
Men vad säger behandlande läkare om sömnen?

Jag har mediciner och kosttillskott (bla b-vitamin) i en dosett så i vanliga fall har jag koll på dem men eftersom jag ändrade tider på dem jag brukade ta ihop med lamictal så började jag glömma den eftersom jag tar den precis innan jag går och lägger mig och började ta de andra tidigare.

Att jag tappar hår beror till 100% på lamictal då det alltid börjar när jag kommer upp i den dosen och aldrig innan och alla blodprov visar att jag inte har brister på något (vilket bara det är ett smärre mirakel med tanke på hur min kost ser ut).

Jag har slutat med lamictal såhär flera gånger tidigare. Tanken var att försöka stå ut till jag kom över doserna jag tidigare slutat på för att se om allt skulle stabilisera sig men det blev helt ohållbart med sömnen och håret och när jag började glömma den så tänkte jag att det var lika bra att sluta igen. Förhoppningsvis kommer jag att kunna börja med stilnoct igen nu och försöka få bort den stora sömnångest som skapats av alla sjuka drömmar jag fick av lamictal och av att inte kunna somna.

Jag känner av att jag har slutat med den nu, men ännu ingen ökad depression eller ångest. Jag är främst trött och väldigt matt, orkar inte göra mycket

Till TS. Det finns ju en annan som kan tänkas vara ett alterativ, är ganska säker på att namnet på den nämnts tidigare i tråden.
Jag har ju melatonin vid behov för sömnen, men den är inte dålig av medicinen såvitt jag vet, utan den fick jag för jag sov så ytligt och den fungerar fläckfritt varje gång.
Men vad säger behandlande läkare om sömnen?
Vet du vad den andra heter? Har ju redan provat halva apoteket känns det som :(
Melatonin tar jag varje kväll redan. Hon säger inte så mycket, jag gör vad som funkar bäst för stunden och så skriver hon ut vad jag känner att jag behöver just då.

@Lyan Har du provat nozinan eller mirtazapin för sömnen? De är ganska sederande.
Mirtazapin åt jag ett tag för typ 10år sedan men kommer inte ihåg mer än att jag gick upp mycket i vikt. Har för mig att jag bara åt den ett kort tag men är inte säker för bytte medicin massor av gånger på kort tid. Nozinan har jag inte provat.

Så länge jag inte äter lamictal, eller bara äter en väldigt låg dos, så har stilnoct funkat jättebra. Jag somnar snabbt, vaknar pigg i vettig tid och har aldrig blivit bakis eller beroende trots att jag ätit dem varje dag i flera månader i perioder. Så jag ska fråga min läkare om jag kan få det utskrivet

Vet du vad den andra heter? Har ju redan provat halva apoteket känns det som :(
Melatonin tar jag varje kväll redan. Hon säger inte så mycket, jag gör vad som funkar bäst för stunden och så skriver hon ut vad jag känner att jag behöver just då.
Nej jag gör ju inte det. Minns inte heller vem som trodde sig veta vilken det var och skrev ut namnet någonstans tidigare i den här tråden..

De som jag kan komma på som varit på tal i tråden och på andra ställen är abilify, topimax, ergenyl, litium, orifil, zyprexa, fluoxetin, men jag har alldeles säkert glömt en hel hög. Förutom ergenyl har jag inte provat någon av dem och ergenyl provade jag bara i typ två veckor samtidigt som jag åt andra mediciner. Sedan har voxra varit på tal men den har jag tagit. Läste någonting om buspiron som gjorde mig nyfiken men kommer inte ihåg vad och var. Tog den under ganska lång tid för flera år sedan men då med helt andra mediciner än dem jag tar nu.
Venlafaxin är också känt för att ge bättre sömnkvalitet.
Venlafaxin åt jag under lång tid och det var rena rävgiftet. Fick manier vid varje höjning och sömnen var katastrof. Dock somnade jag iallafall lätt eftersom jag kunde ta stilnoct med den

De som jag kan komma på som varit på tal i tråden och på andra ställen är abilify, topimax, ergenyl, litium, orifil, zyprexa, fluoxetin, men jag har alldeles säkert glömt en hel hög. Förutom ergenyl har jag inte provat någon av dem och ergenyl provade jag bara i typ två veckor samtidigt som jag åt andra mediciner. Sedan har voxra varit på tal men den har jag tagit. Läste någonting om buspiron som gjorde mig nyfiken men kommer inte ihåg vad och var. Tog den under ganska lång tid för flera år sedan men då med helt andra mediciner än dem jag tar nu.

Venlafaxin åt jag under lång tid och det var rena rävgiftet. Fick manier vid varje höjning och sömnen var katastrof. Dock somnade jag iallafall lätt eftersom jag kunde ta stilnoct med den
Men vad sjutton, var säker på att jag fått svaret med namnet på den I den här tråden, har nu scrollat i andra trådar jag skrivit i utan resultat. Skfunktionen samarbetar dessutom inte alls med mig.:banghead:

En snabb googling gav valdoxan och det låter bekant.

Men vad sjutton, var säker på att jag fått svaret med namnet på den I den här tråden, har nu scrollat i andra trådar jag skrivit i utan resultat. Skfunktionen samarbetar dessutom inte alls med mig.:banghead:

En snabb googling gav valdoxan och det låter bekant.
Jag känner också igen valdoxan.

Jag ska till läkaren imorgon så får se vad som händer då. Jag kommer nog bara att be om stilnoct för att prova om det funkar igen och sedan skita i resten. Jag vill inte må bra längre utan det enda jag vill är att få sömn och vardag att fungera och fortsätta vara så avstängd jag bara kan. Jag klarar inte av livet och eftersom självmord inte längre är möjligt så vill jag bara få dagarna att gå så smärtfritt som möjligt och om jag börjar må bättre så börjar jag bry mig om vad som händer och det klarar jag inte av att hantera

Jag känner också igen valdoxan.

Jag ska till läkaren imorgon så får se vad som händer då. Jag kommer nog bara att be om stilnoct för att prova om det funkar igen och sedan skita i resten. Jag vill inte må bra längre utan det enda jag vill är att få sömn och vardag att fungera och fortsätta vara så avstängd jag bara kan. Jag klarar inte av livet och eftersom självmord inte längre är möjligt så vill jag bara få dagarna att gå så smärtfritt som möjligt och om jag börjar må bättre så börjar jag bry mig om vad som händer och det klarar jag inte av att hantera
Jag minns att min läkare sade den tar sikte på melatoninreceptorer.
Om Agomelatin som valdoxan innehåller:
http://www.lakartidningen.se/Klinik...-effekt-jamstallbar-med-andra-antidepressiva/

Jag tar melatonin varje kväll. Det hjälper mycket men allting med sömnen går i vågor och jag sover aldrig bra mer än några nätter åt gången. Nu efter alla veckor med sjuka drömmar så är det jättemycket ångest att gå och lägga mig, vilket jag för tillfället löser med dubbel dos stesolid men det är ingen bra lösning för ångesten är lika stor på kvällarna, det enda det hjälper för är att sova djupare och slippa drömmar

Jag tar melatonin varje kväll. Det hjälper mycket men allting med sömnen går i vågor och jag sover aldrig bra mer än några nätter åt gången. Nu efter alla veckor med sjuka drömmar så är det jättemycket ångest att gå och lägga mig, vilket jag för tillfället löser med dubbel dos stesolid men det är ingen bra lösning för ångesten är lika stor på kvällarna, det enda det hjälper för är att sova djupare och slippa drömmar
Okej, undrade mest för att min läkare trodde på den medicinen som nästa alternativ just eftersom melatoninet fungerade. Den använder ju som sagt melatoninreceptorerna.

Okej, undrade mest för att min läkare trodde på den medicinen som nästa alternativ just eftersom melatoninet fungerade. Den använder ju som sagt melatoninreceptorerna.
Ja, det är mycket möjligt att den hade funkat, men jag vågar inte prova något nytt för det kan lika gärna sluta med katastrof. Med lamictal så vet jag iallafall vad jag har att vänta mig

Det är jobbigt att knappt minnas något av det som händer, jag minns bara brottstycken av allt som händer, och det är jobbigt när det kommer krav som jag måste göra Nu för då får jag massor av ångest eftersom det är sådant som inte går att stänga av eftersom jag måste göra det. Alla känslor är dåliga och måste bort och för det mesta lyckas jag rätt så bra, det är mest känslorna som killen rör upp som jag inte kan hantera men eftersom vi i princip aldrig träffas så funkar det rätt bra ändå. Det är skönt att ha gett upp, att inte längre behöva bry mig eller hoppas på någonting. Sedan jag slutade med lamictal så har jag blivit tröttare och mer irriterad och det är jobbigt men tanken är ju att börja med den igen men på allra lägsta dosen så fort toleransen är borta.
Jag hade velat göra mer än jag gör ibland men i längden spelar det ingen roll.

Både Nathalie och Jackie brunstar nu så de är inte dräktiga. Blev faktiskt jättejätteledsen nu :cry::cry::cry:

Jag känner mig konstig, vet inte om det är för att jag börjat ta stilnoct eller om det är för att lamictalen börjar försvinna helt ur kroppen. Poppy löper och vet inte om det är därför hundarna är konstiga eller om det är för att jag är ännu konstigare än jag är medveten om

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 088
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
2 052
Senast: manda
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 134
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar