Fast samtidigt så går det inte att jämföra med ev. andra Lyan för det är inte det som är det normala. Även om andra med precis samma förutsättningar skulle funka som mig så är jag ändå sämre om man jämför med hur de flesta andra är. Hade jag varit ett djur så hade jag varit död flera gånger om för jag är inte "levnadsduglig" (" eftersom man inte kan räkna människor som levnadsdugliga eller inte eftersom vi har infört helt nya lagar för att påverka livets gång)
De flesta av oss skulle inte var "levnadsdugliga" om vi var helt utelämnade som ett djur. Det är det samhälle vi har valt, att vi skapar ett samhälle där vi alla faktiskt ryms, även om man är lite halt och lytt. Alla får ta plats, och alla bidrar med det de kan för att vi fortsatt ska kunna ha ett sådant samhälle. Och det är väl så de flesta vill ha det? Det är en hemsk tanke att vi skulle välja ut vilka som har rätt att leva och vilka som inte har det. Hemsk och helt orimlig.
Som det är just nu så funkar vardagen helt okej. Jag vaknar i tid och är inte helt slut, ligger i sängen och pillar med mobilen en stund innan jag går upp och kissar hundarna på gården. Kommer hem, sätter på datorn och både jag och hundarna äter frukost. Sedan sitter jag vid datorn ett tag (ofta ganska länge) innan jag går ned och matar marsvinen och går en liten runda med hundarna. Sedan har vi varit ute på en riktig långrunda varje dag i nästan en vecka (vilket inte hör till min vanliga rutin). Kommer hem, sitter vid datorn, äter. Går sedan ned och fixar med marsvinen och nattar dem och kissar hundarna en sista gång. Har somnat inom ett par timmar de sista nätterna vilket är rätt okej så länge jag inte har ångest. Så så som det är nu hade jag kunnat vara nöjd med men det kommer inte att hålla länge till för det har redan hållit längre än vad det brukar, vilket jag tror kan bero på att det har varit så fint väder. Har haft en hel del ångest och tankar snurrar konstant men det har varit hanterligt. Inte superdeppig heller sista dagarna utan bara lite allmänt nere.
Kan du försöka stanna i nuet när det faktiskt funkar? Om du hela tiden tänker på de gånger det tidigare inte fungerat plus att du tar ut i förskott att det inte kommer att fungera i framtiden, och dessutom ska genomleva de perioder som det inte fungerar, så kommer du uppleva de negativa perioderna 3 gånger när det egentligen bara är 1 gång.
Att det funkat med mat, promenader och sömn ett tag är ju jättebra! Försök behålla den känslan av att det funkar i känslominnet så kan du försöka plocka fram det när det känns deppigare och du behöver komma ihåg hur det också kan vara. Förutom vädret, vad mer påverkar så att du mår bättre? Finns det något du själv har kontroll över? Finns det någon rutin som påverkar mer än andra (t ex mat eller sömn) som du kan försöka jobba lite extra på medan du mår bra, för att rutinen ska sitta så djupt att du kan behålla den även när du mår sämre?
Hur vet man om man har fel på aktivitetsgraden? Och hur visar det sig?
Jag är verkligen ingen expert på sånt, men jag har några med npf-diagnoser i min omgivning. Jag vet inte ens om det heter "aktivitetsgrad" men var jag förstår så är det ganska vanligt vid ADD/ADHD att ha problem med "start" och "stopp", dvs att komma igång med saker och att bryta. Det är liksom noll eller hundra. Och hur mycket noll och hur mycket hundra man är, är väl beroende på om man har ADHD (hyperaktiv) eller ADD (antihyper? vet inte vad det heter), eller både och. Det blir ju då en annan typ av oro i kropp och huvud än att man är stressad pga mycket jobb t ex, även om huvudet går på högvarv i båda fallen. Att inte komma igång med saker är ju också en helt annan sak än att vara trött eller deprimerad, även om det utifrån kan se ganska lika ut (X får inget gjort). Jag läste en artikel där nån hävdade att en viss andel av alla med diagnosen depression skulle egentligen kunna ha en odiagnosticerad ADD, särskilt bland tjejer. (Sen kan förstås det senare leda till det första, också). Men jag vet alldeles för lite om det här för att kunna ge bra svar, jag skriver bara utifrån det jag uppfattat av de jag känner och det jag läst. Du bör nog bra med någon som har riktig kunskap i ämnet om du vill veta mer.
Och jag menar verkligen inte att du skulle ha någon av de diagnoserna, det var bara en fråga utifrån du skrev om att huvudet är uppvarvat när du ska sova och jag mindes inte vilken/vilka diagnoser du skrev att du hade. Om du har gjort mycket utredningar så borde ju de som gjort dina utredningar ha tänkt på det också. Har ni inte pratat om de diagnoserna så kan du googla lite och läsa om du tycker att du känner igen dig. Det finns väl också en del tester man kan göra på internet, men man ska nog läsa på lite först innan man fyller i godtyckliga tester på internet. Det kan bli väldigt fel med att leta diagnoser också.