Hur gör man när allt är meningslöst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är inte "ge råd"-läge det är lyssna och vara förståendeläge. Att ge råd är att ge konstruktiv kritik, mår man tillräckligt dåligt kan man inte ta emot kritik alls hur konstruktiv den än är. I det läget ger man råden för sin egen skull snarare än för mottagaren som inte klarar av att ta emot råden utan bara mår dåligt av dem (eftersom de är ytterligare en sak de inte klarar av att uppfylla). Därför väntar terapeuter in att den som mår psykiskt dåligt ska komma upp i en någorlunda nivå av mående för att kunna ta till sig terapin.
Nej jag ger inte råden för min egen skull. Sen håller jag inte alls med om att terapeuter väntar tills den som mår psykiskt dåligt ska komma upp på en viss nivå sålänge det inte handlar om att man är mer eller mindre apatisk. Det är inte min erfarenhet överhuvudtaget.

Att enbart lyssna och vara förstående hela hela hela tiden utan något tips eller råd om att saker och ting faktiskt kan bli bättre, det ger ingenting i längden. Är man inne i ett visst beteende och tankemönster så tänker man inte på det själv och försöker heller då inte ändra det. Det är något man faktiskt måste bli medveten om för att kunna ändra det.

Du satte ju igång och tolkade i beskäftiga ordalag vad det skulle ha inneburit och sagt om min person, OM det hade varit jag som mått dåligt och tagit illa upp av dina käcka tillrop. Om jag tog illa upp, skulle det bero på brister hos mig, inte på att dina käckheter var malplacerade. Det är ju sanslöst!
Jag tolkar ingenting faktiskt. Detta är dina ord "Jag hade tagit rejält illa upp av sådana inlägg som det från @Grazing som jag svarade på, om det var jag som mådde dåligt."

Detta är mina ord "Och synd skulle jag säga om dig ifall du tar så fruktansvärt illa åt dig ifall någon sa till dig att du bör ändra om ditt tankemönster."

Jag bara skrev att synd för dig ifall du tar så illa vid dig vid råd och tips. Det är sanslöst tycker jag att du ser råd och tips som käckheter. Betyder det att hela psykvården är full av käckheter då? Det är ingen käckhet att förklara att tankesättet faktiskt påverkar mycket mera än vad man tror.

Att du ser det som en brist hos dig är ju också dina ord och vad du tycker. Det är inget jag tycker, jag tycker seriöst att det är synd om folk som mår dåligt och som reagerar så starkt på ett tips om hur saker och ting kan förändras.

Jag kommer aldrig att hålla med om att någon som mår dåligt kommer bli bättre av att folk enbart sitter och skriver att stackars dig du har det så svårt osv, jag vet själv hur jag ältar mitt mående i det oändliga när jag mår dåligt ifall folk enbart bara lyssnar. Det hjälper snarare mig att gå ner ännu djupare i problemen. Självklart ska man lyssna och bekräfta att ja, du mår så men sen kan man också säga att har du tänkt på det och det tex.

Det är olika vad man tycker och det finns inga rätt och fel. Vill man inte att folk ska försöka hjälpa en så bör man nog inte heller gå ut så mycket med det. Man får räkna med att det kommer folk som faktiskt ger råd om att tex försök göra så och så för det kan ändra situationen en del.

Jag har flera gånger fått höra att om jag bara vill eller försöker mer så kommer jag att bli frisk, men uppenbarligen så klarar jag ju inte det :cry:
Att folk i allmänhet tror att det här med att bli frisk handlar om vilja, är ju en sak. Vi tror ju alla mycket om sådant vi inte kan så mycket om. Det finns ju tom de som tror att man blir frisk från cancer om man vill och tänker positivt.

Men jag funderar ibland på vad man menar med "vill" i sådana sammanhang. Vadå vill? Och om man nu inte vill - oavsett vad - så är det ju inte bara att börja vilja som på order. Det funkar inte så. Jag vill inte spela fotboll, och jag tror inte att något skulle kunna förmå mig att vilja det. Man råder inte över sin vilja på det sättet.

Men högutbildad vårdpersonal, såsom psykologer och läkare, säger de verkligen sådant? Och om de säger sådant, går det att tänka ut någon rimlig tolkning av vad de menar, tror du? (Själv har jag ingen aning, alltså.)

Att folk i allmänhet tror att det här med att bli frisk handlar om vilja, är ju en sak. Vi tror ju alla mycket om sådant vi inte kan så mycket om. Det finns ju tom de som tror att man blir frisk från cancer om man vill och tänker positivt.

Men jag funderar ibland på vad man menar med "vill" i sådana sammanhang. Vadå vill?
Man måste inte vilja bli frisk för att påbörja resan mot sundare liv. Viljan kommer efterhand som man blir bättre. Dock för att bli bättre så måste man försöka trots att viljan är nere på botten. Man måste tvinga sig lite för att komma någonvart. Många tycks tro att man bara vaknar en dag och känner att nu känner jag för att börja må bra. Så är det inte..oftast. Och nej, man är inte svag för att man inte orkar, man är inte misslyckad för att man inte klarar det direkt och faller tillbaka. Huvudsaken är att man försöker sig på det igen eller söker sig vidare.

Vad "vill" är i sådana sammanhang tycker jag är att man vill ändra om sin situation även ifall man inte orkar jobba med eller ta tag i det och det är det man ska få hjälp med. Trots allt så är det ingen självklarhet att man faktiskt vill bli av med sitt mående och situation och leva ett friskt liv, det är tryckt att må dåligt och att ha sina tankar även ifall det innebär ett visst lidande.

Det är ingen som kan tvinga någon att vilja ändra sin situation i livet, därför så måste den som mår dåligt ha det som grund för att börja sin förändring hur mycket det än tar emot. Då finns det liksom något att jobba med. Det räcker med en tanke om att ett annat slags liv hade varit skönt.

Det är olika från kväll till kväll. Bok funkar sällan för då fastnar jag eftersom den inte tar slut.

Jag har bara böcker jag redan läst så jag vet hur det går, och de är nu ganska tråkiga men jag har inga andra. Är det en ny spännande bok fastnar jag också och läser tills den tar slut och det blivit alldeles för sent :)

Jag förstår hur du menar. Skillnaden mot cancer eller annan fysisk sjukdom är att jag kan inte bara lita på mediciner utan måste förändra mitt huvud för att bli bättre och det klarar jag inte för det är förstört

Du behöver båda. Du behöver både medicin och hjälp att förändra ditt tankemönster. Du är så hård och orättvis mot dig själv, vem som helst som hade blivit utsatt för det du utsätter dig för hade blivit knäckt. Det är 24 timmar om dygnet du umgås med dig själv.

Det är svårt att få distans till sig själv, och ännu svårare när det snurrar och man är mitt uppe i något. Ändå är det distans som behövs. Det kommer inte som blixt från klar himmel, och jag tror att du behöver hjälp med att få rätt verktyg för att bryta det.

MEN det är inte antigen/eller. Det är både och. Du behöver BÅDE medicin som hjälper dig så du kan börja arbetet med att ändra ditt tankemönster. Och bli vän med dig själv.

Dock för att bli bättre så måste man försöka trots att viljan är nere på botten. Man måste tvinga sig lite för att komma någonvart. .

Håller inte med. Det funkar kanske på någon som har en lite dålig dag, men inte någon som är rejält deprimerad.

Det jag behöver när jag mår som sämst är inte att få massa klämkäcka råd - det får mig bara att känna mig mer värdelös, efterosm jag inte ens klarar av att tro att det blir bättre. Det jag behöver när jag mår piss är att någon hjälper mig. Lyfter av ansvaret, tillåter mig att vara liten, ynklig och ofullkomlig. Någon som säger "Jag fixar det här. Du behöver inte ta ansvar för någonting annat än din egen smärta just nu. Gör det du behöver. Sov om du vill. Gråt om du vill. Skrik, eller ta en promenad." Och gärna någon som hjälper mig praktiskt. Går till affären åt mig och skaffar saker som är enkla att äta och inte kräver tillagning. Sopar av den värsta skiten i hallen. Sätter igång en tvättmaskin.

När man mår så sjukt dåligt GÅR DET INTE att "tvinga sig lite". Man MÅSTE få utrymme att krympa, bli minst, gråta färdigt. Åtminstone jag brukar efter ett tag tröttna på det, och DÅ kan jag "ta tag i saker" - men jag måste få bli klar med det ledsna först. Om så bara för stunden.

Jag tycker att i det läget du är nu så är det att lägga ett jävla stort ansvar där det inte hör hemma. Det är sjukvården som ska hjälpa en att hitta en behandling som funkar mot den sjukdomen som man har - om det inte fungerar så är det sällan för att den sjuke inte försöker tillräckligt. Alla behandlingar är jobbiga som fasen, oavsett om det är cellgifter eller psykofarmaka/samtal, att avfärda dig med att du inte försöker/vill tillräckligt tycker jag är förbaskat kontraproduktivt när du mår så skitdåligt.

Fast de hittar ju inget som funkar :-( Har inte provat litium men jag tror inte att jag klarar av allt som man behöver göra för att ta det.

Det är inte min läkare som avfärdar mig. Det har varit folk runt omkring mig och en del vårdpersonal som jag bara träffat någon/några gånger.

Har du provat andra ångestdämpande än stesolid? Annars kanske du ska be din läkare om en ny sort. Finns ju sorter som kan medföra lite dåsighet då de egentligen är antihistaminer (allergimedicin) tex.

Jag har provat sobril, lergigan och atarax. Atarax är längesedan nu men slutade med den för att den inte funkade, sobril gav ingen effekt efter ett kort tag och lergigan blev jag en zombie av. Provade xanor för flera år sedan men kommer inte ihåg hur det funkade men är orolig för att prova den igen för den ska tydligen vara extra jobbig att sätta ut om man har tagit den ett tag.

Funderar på att se om jag ska be att få prova theralen.

Men jag funderar ibland på vad man menar med "vill" i sådana sammanhang. Vadå vill? Och om man nu inte vill - oavsett vad - så är det ju inte bara att börja vilja som på order. Det funkar inte så. Jag vill inte spela fotboll, och jag tror inte att något skulle kunna förmå mig att vilja det. Man råder inte över sin vilja på det sättet.

Men högutbildad vårdpersonal, såsom psykologer och läkare, säger de verkligen sådant? Och om de säger sådant, går det att tänka ut någon rimlig tolkning av vad de menar, tror du? (Själv har jag ingen aning, alltså.)

Och även om det hade funkat med att vilja så vill jag ju på sätt och vis inte bli bättre för jag vill inte leva och om jag blir bättre så måste jag också bestämma mig för att vilja leva. Samtidigt vill jag inte gå och må dåligt om jag nu måste leva.

Det är en läkare som ville sätta ut alla mina mediciner för hon tyckte att det var så synd att jag skulle behöva mediciner när jag var så ung (undrar om hon tänkte lika med tex någon med diabetes eller epilepsi?). En kurator som först "tvingade" mig att sluta skolan och "tvingade" pappa att anställa mig på sitt företag för att om jag bara slutade skolan så skulle allt bli bra. När det inte blev bra så försökte hon med att om jag bara erkände att jag var arg på en person (som jag inte var arg på) så skulle allting bli bra då istället. Och några när jag var inlagd som verkade tycka att jag bara var jobbig och löjlig. Annars har det varit personer runt omkring mig som har tyckt att det bara är att skärpa sig och sluta löjla mig.

Jag har bara böcker jag redan läst så jag vet hur det går, och de är nu ganska tråkiga men jag har inga andra. Är det en ny spännande bok fastnar jag också och läser tills den tar slut och det blivit alldeles för sent :)

Jag fastnar i alla böcker oavsett hur många gånger jag har läst dem, lika med pussel. Fast pussel kan jag ibland gå upp och pussla när jag absolut inte kan sova.

Du behöver båda. Du behöver både medicin och hjälp att förändra ditt tankemönster. Du är så hård och orättvis mot dig själv, vem som helst som hade blivit utsatt för det du utsätter dig för hade blivit knäckt. Det är 24 timmar om dygnet du umgås med dig själv.

Det är svårt att få distans till sig själv, och ännu svårare när det snurrar och man är mitt uppe i något. Ändå är det distans som behövs. Det kommer inte som blixt från klar himmel, och jag tror att du behöver hjälp med att få rätt verktyg för att bryta det.

MEN det är inte antigen/eller. Det är både och. Du behöver BÅDE medicin som hjälper dig så du kan börja arbetet med att ändra ditt tankemönster. Och bli vän med dig själv.

Jag tycker inte att jag är orättvis, hård kan jag hålla med om att jag är men inte orättvis.

Och även om det hade funkat med att vilja så vill jag ju på sätt och vis inte bli bättre för jag vill inte leva och om jag blir bättre så måste jag också bestämma mig för att vilja leva. Samtidigt vill jag inte gå och må dåligt om jag nu måste leva.
Fast näe, du måste inte vilja leva för att må bättre, det är inte det som det handlar om. Man kan få tillvaron bättre och man kan vara mera tillfreds med sig själv även ifall inte tankarna på att inte vilja leva försvinner. För egentligen så är det inte konstigt alls med sådan tankar. Eller tänker du på att vilja leva som att vilja bli friskare? För du kan bli friskare och fungera bättre även ifall inte dom tankarna försvinner. Om det inte är tankarna som är såpass jobbiga att det är dom som drar ned dig så att säga. Ibland så kan dom ju ta över såpass att all energi går åt till att inte följa dom så att säga.

Håller inte med. Det funkar kanske på någon som har en lite dålig dag, men inte någon som är rejält deprimerad.
Rejält deprimerad, vad räknas som det? Om du inte menar melankoli så anser jag att det faktiskt går att tvinga sig själv. Dock så ska man ju be om hjälp tex att någon mer eller mindre drar med en till samtalsterapi eller liknande. Det har jag gjort, dock har jag bestämt mig för att drar någon med mig nånstans så säger jag inte emot så att säga.
Det jag behöver när jag mår som sämst är inte att få massa klämkäcka råd - det får mig bara att känna mig mer värdelös, efterosm jag inte ens klarar av att tro att det blir bättre. Det jag behöver när jag mår piss är att någon hjälper mig.
Ja, det har jag inte sagt något om. Det är ju det som man ska ha hjälp med. Att ha hjälp att "ändra om" sina tankar och lära sig hantera allt. Sen tycker inte jag att alla råd är lika med klämkäckt. Det är just råd på hur det går att förändra sin tillvaro, med eller utan hjälp. Jag har inte skrivit någonstans att man ska klara det själv.
När man mår så sjukt dåligt GÅR DET INTE att "tvinga sig lite". Man MÅSTE få utrymme att krympa, bli minst, gråta färdigt. Åtminstone jag brukar efter ett tag tröttna på det, och DÅ kan jag "ta tag i saker" - men jag måste få bli klar med det ledsna först. Om så bara för stunden.
Du måste förstå att det finns olika typer av depression. Tex som jag misstänker att Lyan kanske ev har och som jag även har alltså dystymo, alltså mer eller mindre kroniskt lågt tillstånd som inte kommer gå över av sej självt. Det krävs mer eller mindre yttre stimulans och mediciner för att kunna få en vettig tillvaro som inte är plågsam. Det går inte att "tröttna" på sitt tillstånd och sedan känna att japp, nu kan jag ta tag i det. Skulle jag "få bli klar" med att vara ledsen skulle jag vara död för längesen. Jag måste ha något att göra för att känna mig glad, måste tvinga mig själv till att ta tag i saker och ting för det går inte över. Iallafall inte för mig. Och som Lyan som även hon mått dåligt mer eller mindre hela sitt liv tex, det går inte att gråta sig ur det ifred.

Rejält deprimerad, vad räknas som det? Om du inte menar melankoli så anser jag att det faktiskt går att tvinga sig själv. Dock så ska man ju be om hjälp tex att någon mer eller mindre drar med en till samtalsterapi eller liknande. Det har jag gjort, dock har jag bestämt mig för att drar någon med mig nånstans så säger jag inte emot så att säga.

Håller helt enkelt inte med, men det beror väl på att vi är olika.

Du måste förstå att det finns olika typer av depression. Tex som jag misstänker att Lyan kanske ev har och som jag även har alltså dystymo, alltså mer eller mindre kroniskt lågt tillstånd som inte kommer gå över av sej självt. Det krävs mer eller mindre yttre stimulans och mediciner för att kunna få en vettig tillvaro som inte är plågsam. Det går inte att "tröttna" på sitt tillstånd och sedan känna att japp, nu kan jag ta tag i det. Skulle jag "få bli klar" med att vara ledsen skulle jag vara död för längesen. Jag måste ha något att göra för att känna mig glad, måste tvinga mig själv till att ta tag i saker och ting för det går inte över. Iallafall inte för mig. Och som Lyan som även hon mått dåligt mer eller mindre hela sitt liv tex, det går inte att gråta sig ur det ifred.

Nej, det går inte över av sig själv. Det vet jag redan, annars hade jag nog varit pigg som en lärka vid det här laget. Däremot hjälper det inte (för mig iaf) att "tvinga mig" när jag har en dålig dag, blir snarare mer bitter. Men har mig veterligen inte dystymi så jag vet inte hur det är för dig.

Håller helt enkelt inte med, men det beror väl på att vi är olika.
Det var liksom därför jag frågade dig vad du menade med "rejält deprimerad". För mig är rejält deprimerad just när man är helt oförmögen att göra någonting. Då går det heller inte att vänta ut det.
Nej, det går inte över av sig själv. Det vet jag redan, annars hade jag nog varit pigg som en lärka vid det här laget. Däremot hjälper det inte (för mig iaf) att "tvinga mig" när jag har en dålig dag, blir snarare mer bitter. Men har mig veterligen inte dystymi så jag vet inte hur det är för dig.
Problemet kommer när varje dag är dålig. När man inte bara har en dålig dag och nästa dag kanske blir lättare. Utan när det är lite lite mindre dåligt en dag bara. När det är samma tillstånd mer eller mindre varje dag så går det inte att bryta det på annat sätt än att faktiskt ta tag i det på ett eller annat sätt.

Jag har iallafall inte fått uppfattningen att Lyan har det så att gräva ner sig gör att hon tröttnar på att må dåligt och på så sätt tar tag i livet.

Om man väntar sig det värsta så blir man inte lika besviken när det åter igen visar sig att det går fel. Däremot blir det en bra erfarenhet om det mot förmodan faktiskt skulle gå bra! Jag har alldeles för många misslyckanden bakom mig för att kunna tillåta mig till att vara positiv och bli besviken gång på gång
Precis så där tänker jag också.

Återigen hoppar jag in i en tråd jättesent, sorry. Hemskt att läsa om dina tankar och din situation TS, och samtidigt rätt fint tycker jag att se hur många personer här som direkt hoppar in och vill hjälpa dig. Personligen tycker jag vi kan skippa diskussionerna om vem som har rätt om vad när det gäller hur man blir frisk från eller klarar av en depression. Det är nog ingen diskussion som är så otroligt jätteintressant för TS, kan jag tänka mig, och ärligt talat så tycker jag alla som ens vill hjälpa gör en bra sak oavsett om deras metod kanske inte är helt rätt.

Jag förstår verkligen det här med att det kan skära sig otroligt mellan någon som "bara vill väl" men ändå inte fattar hur det känns och således inte just hjälper nått. Men jag tycker man ändå kan komma ihåg att de faktiskt vill hjälpa, även om de inte vet hur man gör, och att det är en bra sak ändå. Så de som vet hur det känns, och vet hur man hjälper bäst kan ju fortsätta göra det - och vi kanske inte behöver försöka bevisa för varann vem som fattar bäst vad som behövs?

Till TS:

Jag iaf kan inte säga vad som kan funka för dig, du är en enda som vet hur dina egna tankar fungerar fullt ut. Det enda jag kan försöka säga är att enligt min erfarenhet är man faktiskt inte så ensam som man tror att man är, och inte heller så unik man tror att man är. Det är så enkelt att tro att man är den enda i världen som tänker såhär och som känner såhär, och något av det mest intressanta jag har varit med om är just att upptäcka hur många människor överallt som har varierande grader av problematik med depression och ångest. Intressant inte för att jag tycker att det är något bra, men liksom mer av en uppenbarelse över hur vanligt och "normalt" det är.

Jag fattar om du inte vill ha råd eller bli tillsagd vad du ska göra. Jag kan bara berätta om hur min erfarenhet är, vilket är att med såna här problem kan det ofta vara så att huvudet och den mentala biten kommer efter kroppen. Jag menar att det kan vara extremt svårt att bestämma sig, motivera sig för att göra någonting och sedan göra det, och tro att det är det som är vägen till att må bättre. Dvs att tänka mentalt innan man tänker fysiskt. Jag har alltid upplevt det som att den bästa metoden är att tänka acceptans och att fysiskt göra saker oavsett, dvs att inte tänka på hur det man gör fysiskt kommer att påverka en eller bota en mentalt. Det kan bara skapa extra stress att sätta upp någon slags krav på hur man ska må eller känna sig efter man utfört aktivitet X eller rutin Y, och det är inget man behöver, IMO. Jag tycker att det är bäst att träna sig i att sluta tänka på hur man måste må, sluta sätta upp mål i form av att "om jag inte känner X så har jag misslyckats" osv. Jag tycker man ska låta välmåendet komma när det kommer, men vägen dit tycker jag är genom att göra saker, oavsett hur man mår medan man gör det. Det kan vara vad som helst, och man måste inte ens gilla det eller tycka att det är kul. Gå till affären kan vara utmaning nog. Fan, gå ner på stan och strosa kan vara utmaning nog för många i den här situationen. Men att göra de sakerna ändå är viktigt, tycker jag. Kanske får man till slut en liten nöjdkänsla av att man klarat av saker som verkade omöjliga förut. Kanske inte. Men oavsett har man gjort någonting, och det kan nog en intelligent människa som du ta till sig som något bra, tror jag säkert!

Du har säkert hört detta förut och kanske inte tycker det funkar för dig, och jag låtsas inte som om det vips ska göra det heller. Jag tyckte alltid själv det var bra att få perspektiv, eller att det kändes bra åtminstone. Jag hoppas det inte ser ut som jag försöker göra nått av det här till att handla om mig själv, jag försöker bara måla upp en bild av att även om du har det jobbigare än de allra flesta så är du inte ensam i båten, och av andra att döma så är det inte omöjligt att ta sig ur skiten och må rätt så bra en dag i framtiden. Jag tycker inte målet behöver vara att må perfekt och vara glad och nöjd hela tiden, man måste inte sätta den pressen på sig själv. Men det går verkligen att både må bra ibland och dåligt ibland, och det kan vara verkligen gott nog! Det gäller att komma ihåg de bra sakerna när man mår skit också, det är så lätt att tänka att såsom jag mår nu har jag alltid mått och kommer alltid att må - men så är det inte!

Tja, jag vet inte vad du tycker om att läsa mina långa utläggningar, det är inte menat som att det ska uträtta någonting just mer än som sagt att försöka bevisa hur monumentalt man kan förändras som människa rent mentalt inom relativt kort tid. Personligen vet jag aldrig vad som var orsaken till att jag hamnade i den mentala skit som blev. Och att se tillbaka nu känns väldigt konstigt, när jag vet vilka tankar jag hade och hur jag kände. Jag var en vuxen (nåja) man som var helt övertygad om jag inte hade en chans att sitta ner och jobba bland folk på ett vanligt kontor, och att gå genom en kassakö var ungefär samma känsla som en "normal" människa som skulle balansera på en spänd lina högt uppe i luften. Idag tycker jag det känns rätt konstigt hur man kan tänka så, men ska jag vara helt ärlig så finns spåren kvar där, och såna känslor försvinner nog aldrig helt och hållet. Men man lär sig också ta det för vad det är, att inte försöka motverka och förhindra hela tiden det som är jobbigt utan klara av det ändå.

Jag är jäkligt imponerad av hur ärlig och öppen du är med vad du känner och tänker. För mig var det aldrig så, det tog åratal innan jag insåg att det inte är någon idé att hålla på allt själv. Så jag tycker du är otroligt grym som klarar av det i din situation.

Detta är kanske ingenting som hittar hem med dig, men jag kände det var värt att skriva ett inlägg iaf. Jag hoppas dig en bra framtid och att du hittar ett sätt att hantera dina problem så att du också kan få ha ett liv som även har bra sidor även fast det är kasst ibland, precis som alla andra!

Sluta förutse hur du kommer att känna om du inte passar med samtalskontakten.

Precis som du kan välja att tänka negativa tankar kan du välja att tänka positiva tankar. Du är trots allt kapabel till det. Även om det känns fel så tänk ändå positivt, även om du inte tror på det positiva så tänk positivt ändå. Det är ett val du kan göra.

Vet du vad de värsta trakasserierna jag vet är? Det är de där som innehåller positiva ord, men som inte innehåller ett positivt värde. Det där som bara är ett hån mot en. Så kändes det också för mig när jag skulle stå framför en spegel och säga "jag älskar mig själv" 5 gånger om dagen, a la Törnblom. Effekt = null. Det finns andra sätt att ändra tankemönster - för där håller jag med dig om att det är det som behövs - än att tvinga fram klämkäcka innehållslösa kommentarer till sig själv.
(Och den som då hade tryckt en positivistisk självhjälpsbok i handen på mig hade fått en propp)

Jag tycker inte att jag är orättvis, hård kan jag hålla med om att jag är men inte orättvis.

Hur tänker du då? Det låter som att du tycker att du ställer rimliga krav på hur du ska vara och hur di ska må, och ser det som ett misslyckande om du inte mår som du vill eller gör det du vill? Men om det är en miss-match mellan krav och resultat så kan det ju vara fel på både krav och resultatet. I den sitsen du är så har du ett helsike med att bara hantera att någon sitter och trycker ner dig 24 timmar om dygnet. Hade det varit en partner eller kompis så hade du fått rådet att lämna tiotusen gånger om för det är outhärdligt att behöva stå ut med att höra negativa kommentarer om sig själv hela tiden. Personer som lever med partners som utsätter dem för psykisk misshandel brukar ofta bli väldigt sköra, försiktiga, rädda för att misslyckas etc. Det är faktiskt inte oförståeligt att du mår som du gör utifrån de omständigheter du berättat om, det är inte ett misslyckande från din sida. Tror du att jag hade mått bättre om jag hade gått igenom samma saker som du? Hade jag eller någon annan lyckats leva ditt liv bättre?

Jag har för mig att du berättat om det i tråden men jag minns inte, visst hade du någon typ av npf-problematik också? Av typen ADHD/ADD?

Återigen hoppar jag in i en tråd jättesent, sorry. Hemskt att läsa om dina tankar och din situation TS, och samtidigt rätt fint tycker jag att se hur många personer här som direkt hoppar in och vill hjälpa dig. Personligen tycker jag vi kan skippa diskussionerna om vem som har rätt om vad när det gäller hur man blir frisk från eller klarar av en depression. Det är nog ingen diskussion som är så otroligt jätteintressant för TS, kan jag tänka mig, och ärligt talat så tycker jag alla som ens vill hjälpa gör en bra sak oavsett om deras metod kanske inte är helt rätt.

Jag förstår verkligen det här med att det kan skära sig otroligt mellan någon som "bara vill väl" men ändå inte fattar hur det känns och således inte just hjälper nått. Men jag tycker man ändå kan komma ihåg att de faktiskt vill hjälpa, även om de inte vet hur man gör, och att det är en bra sak ändå. Så de som vet hur det känns, och vet hur man hjälper bäst kan ju fortsätta göra det - och vi kanske inte behöver försöka bevisa för varann vem som fattar bäst vad som behövs?

Till TS:

Jag iaf kan inte säga vad som kan funka för dig, du är en enda som vet hur dina egna tankar fungerar fullt ut. Det enda jag kan försöka säga är att enligt min erfarenhet är man faktiskt inte så ensam som man tror att man är, och inte heller så unik man tror att man är. Det är så enkelt att tro att man är den enda i världen som tänker såhär och som känner såhär, och något av det mest intressanta jag har varit med om är just att upptäcka hur många människor överallt som har varierande grader av problematik med depression och ångest. Intressant inte för att jag tycker att det är något bra, men liksom mer av en uppenbarelse över hur vanligt och "normalt" det är.

Jag fattar om du inte vill ha råd eller bli tillsagd vad du ska göra. Jag kan bara berätta om hur min erfarenhet är, vilket är att med såna här problem kan det ofta vara så att huvudet och den mentala biten kommer efter kroppen. Jag menar att det kan vara extremt svårt att bestämma sig, motivera sig för att göra någonting och sedan göra det, och tro att det är det som är vägen till att må bättre. Dvs att tänka mentalt innan man tänker fysiskt. Jag har alltid upplevt det som att den bästa metoden är att tänka acceptans och att fysiskt göra saker oavsett, dvs att inte tänka på hur det man gör fysiskt kommer att påverka en eller bota en mentalt. Det kan bara skapa extra stress att sätta upp någon slags krav på hur man ska må eller känna sig efter man utfört aktivitet X eller rutin Y, och det är inget man behöver, IMO. Jag tycker att det är bäst att träna sig i att sluta tänka på hur man måste må, sluta sätta upp mål i form av att "om jag inte känner X så har jag misslyckats" osv. Jag tycker man ska låta välmåendet komma när det kommer, men vägen dit tycker jag är genom att göra saker, oavsett hur man mår medan man gör det. Det kan vara vad som helst, och man måste inte ens gilla det eller tycka att det är kul. Gå till affären kan vara utmaning nog. Fan, gå ner på stan och strosa kan vara utmaning nog för många i den här situationen. Men att göra de sakerna ändå är viktigt, tycker jag. Kanske får man till slut en liten nöjdkänsla av att man klarat av saker som verkade omöjliga förut. Kanske inte. Men oavsett har man gjort någonting, och det kan nog en intelligent människa som du ta till sig som något bra, tror jag säkert!

Du har säkert hört detta förut och kanske inte tycker det funkar för dig, och jag låtsas inte som om det vips ska göra det heller. Jag tyckte alltid själv det var bra att få perspektiv, eller att det kändes bra åtminstone. Jag hoppas det inte ser ut som jag försöker göra nått av det här till att handla om mig själv, jag försöker bara måla upp en bild av att även om du har det jobbigare än de allra flesta så är du inte ensam i båten, och av andra att döma så är det inte omöjligt att ta sig ur skiten och må rätt så bra en dag i framtiden. Jag tycker inte målet behöver vara att må perfekt och vara glad och nöjd hela tiden, man måste inte sätta den pressen på sig själv. Men det går verkligen att både må bra ibland och dåligt ibland, och det kan vara verkligen gott nog! Det gäller att komma ihåg de bra sakerna när man mår skit också, det är så lätt att tänka att såsom jag mår nu har jag alltid mått och kommer alltid att må - men så är det inte!

Tja, jag vet inte vad du tycker om att läsa mina långa utläggningar, det är inte menat som att det ska uträtta någonting just mer än som sagt att försöka bevisa hur monumentalt man kan förändras som människa rent mentalt inom relativt kort tid. Personligen vet jag aldrig vad som var orsaken till att jag hamnade i den mentala skit som blev. Och att se tillbaka nu känns väldigt konstigt, när jag vet vilka tankar jag hade och hur jag kände. Jag var en vuxen (nåja) man som var helt övertygad om jag inte hade en chans att sitta ner och jobba bland folk på ett vanligt kontor, och att gå genom en kassakö var ungefär samma känsla som en "normal" människa som skulle balansera på en spänd lina högt uppe i luften. Idag tycker jag det känns rätt konstigt hur man kan tänka så, men ska jag vara helt ärlig så finns spåren kvar där, och såna känslor försvinner nog aldrig helt och hållet. Men man lär sig också ta det för vad det är, att inte försöka motverka och förhindra hela tiden det som är jobbigt utan klara av det ändå.

Jag är jäkligt imponerad av hur ärlig och öppen du är med vad du känner och tänker. För mig var det aldrig så, det tog åratal innan jag insåg att det inte är någon idé att hålla på allt själv. Så jag tycker du är otroligt grym som klarar av det i din situation.

Detta är kanske ingenting som hittar hem med dig, men jag kände det var värt att skriva ett inlägg iaf. Jag hoppas dig en bra framtid och att du hittar ett sätt att hantera dina problem så att du också kan få ha ett liv som även har bra sidor även fast det är kasst ibland, precis som alla andra!

Härligt att höra att du mår bättre :-) Det var ett väldigt långt inlägg så förlåt om jag missat något.

Jag försöker att inte ställa några krav, att utgå från noll varje dag och se varje grej jag gör som ett plus men det är svårt och så fort något jag inte kan kontrollera händer så rasar typ allt (vilket kan tex vara något så löjligt litet som ett mail som kommer in som jag måste svara på).

Problemet med att inte kunna minnas när man mådde bra och att hitta tillbaka dit är att jag har i princip aldrig mått bra någon gång i mitt liv så jag har ingen bra period att minnas, bara någon enstaka som är lite mindre dålig.

Jag ångrar ibland att jag skrev den här tråden för jag är inte direkt anonym och den är väldigt utlämnande, men samtidigt har jag ingen annan att ta upp allting som är riktigt illa med. Fast ofta är jag för ärlig även i verkligheten och det är jobbigt. Om någon frågar något så svarar jag, vilket ofta inte är så bra.

Ja, det har jag inte sagt något om. Det är ju det som man ska ha hjälp med. Att ha hjälp att "ändra om" sina tankar och lära sig hantera allt. Sen tycker inte jag att alla råd är lika med klämkäckt. Det är just råd på hur det går att förändra sin tillvaro, med eller utan hjälp. Jag har inte skrivit någonstans att man ska klara det själv.

Jag har inte dystymi. Eller jo, det kanske jag har eftersom jag prickar in allting på listan, men mina problem har alltid varit mycket allvarligare och djupare än dystymi

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 088
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 823
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
2 052
Senast: manda
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 128
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar