Hur gör man när allt är meningslöst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Okej, du mår hellre dåligt än provar ut mediciner som eventuellt kan ha effekt. Du måste förstå att ibland måste man för att komma vidare och bryta ett dåligt mående utsätta sig för saker som är jobbiga. Liksom du mår hellre såhär än att faktiskt pröva något som kan få dig att må bra/bättre.

Du skriver att du har datorn osv som distraherar litegran när du mår dåligt. Ta med datorn till psyk då? Man får ha med sig datorer och telefoner och allt vad man vill dit. Inga problem med sådant. Är du dessutom inte där på tvång så får du gå ut och gå mer eller mindre som du vill, du är inte låst till avdelningen då.

Kom inte och påstå att saker och ting inte går, det är du som faktiskt inte försöker där. Du skriver gång på gång på gång att du är misslyckad och att allt är meningslöst. Vem försöker du övertyga? Vad får du ut av att intala dig allt det där? Vad tillför det ditt liv att du hela tiden skriver och säkerligen säger till folk att du är misslyckad osv?

Jag kan inte ens räkna alla mediciner jag har provat! Och det där med att man kan gå ut om man vill är skitsnack. Det var en av sakerna de ljög om

Och varken för iktorivil eller litium är det någon mening med att bli inlåst för att prova ut om jag inte ska bli sittande där i flera månader

Och varken för iktorivil eller litium är det någon mening med att bli inlåst för att prova ut om jag inte ska bli sittande där i flera månader
Det är under insättningsfasen som det är mest riskabelt precis som med all medicin egentligen. Och nej det innebär inte flera månader.
Jag kan inte ens räkna alla mediciner jag har provat! Och det där med att man kan gå ut om man vill är skitsnack. Det var en av sakerna de ljög om
Nej inte i det läget du var i där kan jag tänka mig, eller menar du att det var du själv som ville lägga in dig då? Det var alltså ditt förslag?

Visar du att du vill ge det ett försök, att du vill ge det en chans och inte visar en massa destruktiva beteenden och går runt och säger att du vill ta livet av dig så får du gå ut och gå. Kanske inte första eller andra dagen men när dom sett att du är stabil.

Och dom har ingen rätt att hålla kvar dig där om du är där frivilligt. Du kan gå när precis du vill. Du kan om du vill skriva ut dig själv mitt i natten om det är så.

Sluta skriva om inläggning!!! Det är inte aktuellt oavsett vad som händer!!!

Och JA, jag la in mig själv för jag trodde på deras lögner, och NEJ, jag fick inte skriva ut mig eller ens gå utanför avdelningen. De PROVOCERDAE sedan fram reaktioner för att kunna få underlag att lägga in mig på tvång trots att jag försökte samarbeta!! När jag inte satt tyst och lugn på rummet försökte de trycka i mig mycket mer sobril än vad jag ens fick ta hemma och de ljög för att få mig lugn vilket naturligtvis gjorde att jag blev ännu mer förtvivlad när jag insåg att de hade ljugit.

Mina föräldrar och min läkare insåg att det gjorde allting väldigt mycket värre och såg sedan till att få hem mig innan avdelningen ville släppa mig. Det var de som från början övertalade mig att lägga in mig och det tog jättelång tid innan jag kunde lita på någon av dem igen. Jag har fortfarande ont i magen ibland när jag är på det sjukhuset

Jag vet att inte endast mediciner hjälper, men det är sådan extrem skillnad på mig när de funkar. När de funkar (vilket de sällan gör längre tid åt gången, men ändå) så klarar jag av livet även om det kommer motgångar. Då kan jag se förbi vad som hänt och hitta en lösning osv. Samtidigt finns alltid den där hopplöshetskänslan i bakgrunden, men i en bättre period kan jag ignorera det

Och JA, jag la in mig själv för jag trodde på deras lögner, och NEJ, jag fick inte skriva ut mig eller ens gå utanför avdelningen. De PROVOCERDAE sedan fram reaktioner för att kunna få underlag att lägga in mig på tvång trots att jag försökte samarbeta!! När jag inte satt tyst och lugn på rummet försökte de trycka i mig mycket mer sobril än vad jag ens fick ta hemma och de ljög för att få mig lugn vilket naturligtvis gjorde att jag blev ännu mer förtvivlad när jag insåg att de hade ljugit.
Fast du skrev ju att du var där på tvång, dom lägger ju inte in någon på tvång utan anledning riktigt..och om du lugnt frågade ifall du kunde gå ut en sväng och dom sa nej. Varför skrev du inte bara ut dej eftersom du åkt in frivilligt på egen begäran så att säga? Så har jag sett en hel del göra genom åren, dom har tex inte fått permission som dom vill och då har dom skrivit ut sig istället, trots allt så är det ju läkarens rekommendation, det är ingen skyldighet så att säga att göra som den säger om man är där frivilligt.

Jaja, det är som du upplevde det oavsett, synd bara att du inte ens överväger det och frågar om det och förklarar läget. Att du vill starta medicineringen och är beredd på att samarbeta så att säga så att det ska bli så tryggt som möjligt.
Jag vet att inte endast mediciner hjälper, men det är sådan extrem skillnad på mig när de funkar. När de funkar (vilket de sällan gör längre tid åt gången, men ändå) så klarar jag av livet även om det kommer motgångar. Då kan jag se förbi vad som hänt och hitta en lösning osv. Samtidigt finns alltid den där hopplöshetskänslan i bakgrunden, men i en bättre period kan jag ignorera det
När kommer den att börja fungera igen då? Det har ändå gått ett bra tag nu och du skrev att den börjar plana ut nu, betyder det att den har fungerat så att säga under dessa veckor?

Sluta skriva om inläggning!!! Det är inte aktuellt oavsett vad som händer!!!

Mina föräldrar och min läkare insåg att det gjorde allting väldigt mycket värre och såg sedan till att få hem mig innan avdelningen ville släppa mig. Det var de som från början övertalade mig att lägga in mig och det tog jättelång tid innan jag kunde lita på någon av dem igen. Jag har fortfarande ont i magen ibland när jag är på det sjukhuset

Det låter fruktansvärt!

Utan att ha någon egentlig kunskap kan jag tänka mig att det hela blir en ond cirkel av mediciner, biverkningar och dåligt mående som förstärker varandra och ger en negativ spiral nedåt som är väldigt svår att ta sig ur.

Min reflektion, helt utan erfarenhet, är att det känns det som att det behövs hittas något som gör att det negativa kan brytas, ett steg i rätt riktning, om än aldrig så litet, som det går att bygga vidare på.

Jag är inte typen som kramas, men skriver det ändå - Kram till dig!

Jag tror så här. Bara mediciner kommer nog inte hjälpa dig fullt ut, du behöver få träffa någon som lyssnar på dig och ger dig rätt verktyg för att hantera allt.

Mediciner kan med rätt kombination av samtalsterapi ge oerhört bra effekt men då MÅSTE man prata med rätt person.

Jag har fått lära mig att hantera min fysiska smärta, fått lära mig att jag är den viktigaste personen i mitt liv, fått lära mig vad som ger mig ökad värk och hur jag ska orka leva med detta resten av mitt liv, mina mediciner hjälper mig på traven MEN dom tar aldrig bort smärtorna helt. Jag har ont varje dag och jag måste leva med det. Tänker att det är lite grann likt din problematik, att äta mediciner hjälper dig till att må bättre men du måste hitta ett sätt lära dig hantera den där procenten dom inte hjälper på.

Tabletter ger inte en ett lyckligt liv helt automatiskt, man måste även tänka rätt och har man då gått länge och mått dåligt så fastnar man i en ond nedåt gående spiral av psykisk ohälsa.

Upprepar mig :heart

Fast du skrev ju att du var där på tvång, dom lägger ju inte in någon på tvång utan anledning riktigt..och om du lugnt frågade ifall du kunde gå ut en sväng och dom sa nej. Varför skrev du inte bara ut dej eftersom du åkt in frivilligt på egen begäran så att säga? Så har jag sett en hel del göra genom åren, dom har tex inte fått permission som dom vill och då har dom skrivit ut sig istället, trots allt så är det ju läkarens rekommendation, det är ingen skyldighet så att säga att göra som den säger om man är där frivilligt.
Låter ju som om de gjorde en konvertering från HSL till LPT. Hursomhelst så var det dumt av dem att provocera dig Lyan, orkar du anmäla det till patientnämnden?

Låter ju som om de gjorde en konvertering från HSL till LPT. Hursomhelst så var det dumt av dem att provocera dig Lyan, orkar du anmäla det till patientnämnden?
Förmodligen. Det jag menar lite bara är att det är inget dom gör för att jävlas eller för att förstöra någons liv utan för att dom gör bedömningen att personen inte är stabil nog för att gå ut. Dom provocerar ju inte fram något och sedan försöker "dölja lögnen" osv. Förmodligen om jag får spekulera lite så var det säkert tal om lpt redan innan om inte ts gick med på inläggning frivilligt eftersom dom ändå övertalade ts att lägga in sig. Alltså inte på Ts eget initiativ. Antagligen därför det heller inte gick att bara skriva ut sig på det sättet och därför det blev fel. Missförstånd helt enkelt.

Oavsett så ville jag bara få fram att psykavdelningar inte alltid är så farligt beroende på i vilket tillstånd man är i och av vilken anledning man kommer dit. Men jag förstår ju så, i vissa tillstånd upplever man ju lite att alla vill provocera och jävlas med en men så är det ju inte riktigt även om det kan upplevas så.

Men oavsett så är det som det är, är ju Lyans upplevelse av situationen oavsett hur det egentligen var.

Senast ändrad:
Det tog emot rejält men jag tog mig iväg till dagens dubbelutställning och det var det värt! Dominik med blev Guldpet, BIS pet 1 och 4, Såfin blev BIS pet 2 och 2, Ai blev BIS pet 3 :bump: Mira som är van vid att bli Bästa ostandard fick se sig slagen i båda utställningarna men lyckades kamma hem ett hederspris för tjockast mage :meh::rofl:
12495251_1041981952531713_4588265755547874146_n.jpg

12670405_1042091365854105_8716604489930538660_n.jpg

Det är 9år sedan så det är knappast lönt att anmäla något. Har för mig att min läkare sa att han som var läkare på avdelningen slutade, men vet inte om det var frivilligt eller om han blev sparkad. I vilket fall som helst så satte de veckorna jag satt där inne rejäla spår och jag har extremt svårt att lita på någon inom vården fortfarande. Den enda förutom min vanliga läkare som jag har fått förtroende för gick inte att få fler tider till trots att mamma låg på flera gånger så jag antar att han var väldigt fullbokad

Det tog emot rejält men jag tog mig iväg till dagens dubbelutställning och det var det värt! Dominik med blev Guldpet, BIS pet 1 och 4, Såfin blev BIS pet 2 och 2, Ai blev BIS pet 3 :bump: Mira som är van vid att bli Bästa ostandard fick se sig slagen i båda utställningarna men lyckades kamma hem ett hederspris för tjockast mage :meh::rofl:

Åhhhhh vad kul! Nu blev jag tom sugen på ett marsvin att ställa ut :)

Hur får du dem att sitta stilla sådär?

Åhhhhh vad kul! Nu blev jag tom sugen på ett marsvin att ställa ut :)

Ja :laugh:
Hur får du dem att sitta stilla sådär?
De vänjer sig när de har varit med ett tag, men ni kan se min medhjälpare i vänstra hörnet som är beredd att fånga om någon hoppar iväg.

Ai, den svarta, kan jag sätta varsomhelst och han stannar. Dominik, den till höger, är ny på utställning men han är väldigt introvert så om han blir rädd vänder han sig inåt. Såfin, den vita, har tidigare varit lite nervös men satt idag som ett ljus hela utställningen och Mira, längst till vänster, kan i princip explodera närsomhelst så henne måste jag hålla koll på. Det är dock ganska längesedan hon gjorde det nu när hon känner sig tryggare, i början var hon som en tidsinställd bomb även hemma. Vet inte hur många gånger jag har lyckats fånga henne i luften när hon kastat sig ur famnen för att någon typ råkat tappa en knappnål. De andra som var med var Xíexie (syster till Ai), hon hoppar inte iväg men man kan heller inte förvänta sig att hon gör som man vill, hon gör som Hon vill, Xíexies dotter Trubbel (behöver jag beskriva hur hon fick sitt namn?) och Nathalie. Detta var första gången jag ställde Nathalie men hon var lika lugn och gosig som hemma. Jag fick henne i julklapp av en god vän och hon har snabbt klättrat högt upp på favoritlistan :love:

Ja :laugh:

De vänjer sig när de har varit med ett tag, men ni kan se min medhjälpare i vänstra hörnet som är beredd att fånga om någon hoppar iväg.

Ai, den svarta, kan jag sätta varsomhelst och han stannar. Dominik, den till höger, är ny på utställning men han är väldigt introvert så om han blir rädd vänder han sig inåt. Såfin, den vita, har tidigare varit lite nervös men satt idag som ett ljus hela utställningen och Mira, längst till vänster, kan i princip explodera närsomhelst så henne måste jag hålla koll på. Det är dock ganska längesedan hon gjorde det nu när hon känner sig tryggare, i början var hon som en tidsinställd bomb även hemma. Vet inte hur många gånger jag har lyckats fånga henne i luften när hon kastat sig ur famnen för att någon typ råkat tappa en knappnål. De andra som var med var Xíexie (syster till Ai), hon hoppar inte iväg men man kan heller inte förvänta sig att hon gör som man vill, hon gör som Hon vill, Xíexies dotter Trubbel (behöver jag beskriva hur hon fick sitt namn?) och Nathalie. Detta var första gången jag ställde Nathalie men hon var lika lugn och gosig som hemma. Jag fick henne i julklapp av en god vän och hon har snabbt klättrat högt upp på favoritlistan :love:
Är Nathalie inte med på bilden alltså?

Vad roligt du beskriver dem :heart

Är Nathalie inte med på bilden alltså?

Vad roligt du beskriver dem :heart
Nej, hon är inte med. Från vänster är det Mira (GP Amiras Cashewnöt), Såfin (WiRas Dirty Alice), Ai (MGP MGK "Lyans" Ai) och Dominik (GP Abbylines Dominik).

Detta är Nathalie (Polka Pigs Nattmara). Jag måste verkligen ta nya bilder på henne men min kamera är trasig och det är svårt med mobilen för då ser hon ut som en rödögd demon.
12278929_987880694608506_6316924696186223947_n.jpg

Trubbel ("Lyans" Bubbletrouble)
i283445314547675823._msw565h424_szw565h424_.jpg

Xíexie (MGP GK "Lyans" Xíexie)
i283445314524335404._msw565h424_szw565h424_.jpg

Nej, hon är inte med. Från vänster är det Mira (GP Amiras Cashewnöt), Såfin (WiRas Dirty Alice), Ai (MGP MGK "Lyans" Ai) och Dominik (GP Abbylines Dominik).

Detta är Nathalie (Polka Pigs Nattmara). Jag måste verkligen ta nya bilder på henne men min kamera är trasig och det är svårt med mobilen för då ser hon ut som en rödögd demon.
12278929_987880694608506_6316924696186223947_n.jpg

Trubbel ("Lyans" Bubbletrouble)
i283445314547675823._msw565h424_szw565h424_.jpg

Xíexie (MGP GK "Lyans" Xíexie)
i283445314524335404._msw565h424_szw565h424_.jpg
Trubbel :love:

Polka Pigs Nattmara var ju ett underbart namn på ett marsvin :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 087
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 818
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
2 052
Senast: manda
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 128
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar