Hur gör man med en stark häst? *ganska långt*

M-oaa

Trådstartare
Hej alla bukare!

Hur gör man med en häst som är enormt stark att hantera?
Hästen i fråga är en jättegullig maxad C-ponny, av den grövre typen.
Han är hur gullig som helst att rida på, iallafall innanför staket/väggar.
Men.. Den här hästen är så sjukt stark att hantera. Han kan springa över folk
om han vill, t.o.m stora hästvana män (eller nja, nästan iallafall). Han reagerar inte
när man "viftar" med händerna vid honom (om han kommer springande mot en eller så).
Ni förstår, om man försöker hindra hästen från att springa över en eller så. Han har ingen respekt för människan i boxen,
utan samma här, gå över människan om han vill. Han GÅR inte att ha kvar ensam i ridhuset
om en häst går ut så att han blir ensam.
Men sitter man på ryggen är hästen en ängel och gillar att jobba.

Hästen verkar trivas, kommer gärna fram i hagen och jobbar väldigt
bra när man rider. Men jag förstår inte varför han beteer sig på det
där sättet. Jag vågar inte hantera hästen annat än de vardagliga
rutinerna (in morgon, ut eftermiddag) utan att min hästvana pappa
är med, eftersom, som ni kanske har förstått vid det här laget, är så himla stark. Bestämmer han sig, så gör han det.

Det känns fel att vara jättearg på honom, för det verkar inte som
att han förstår vad jag menar. Jag har hört folk som säger "ta med ett dressyrspö och säg till en gång ordentligt".
Men jag är rädd att han ska misstolka det och istället bli rädd för
både spö, mig och att bli hanterad öht. Ni förstår säkert min tanke.

Kan tillägga att hästen är en ridskolehäst som är omtyckt av
barnen - på ridbanan, uppsuttet, och funkar nästan bättre än någon
annan häst där. Jag vill verkligen försöka få pli på den här hästen,
för jag vet att han kan, men jag vet inte hur.

Jag behöver råd, omgående.
Någon som har handskats med en liknande häst?

Jättetacksam för alla svar.

Sv: Hur gör man med en stark häst? *ganska långt*

Har haft flera liknande hästar.
Nyaste hästen jag köpte för 3 veckor sedan gjorde jag klart direkt hon klev ur transporten här hemma att människor kliver man inte på för då blir de arga och man kan få ont.
Denna häst var redan skeptisk mot människor, men verkade tycka att det var skönt när någon sa ifrån. Inte blev hon rädd för mig, mer att hon fick enorm respekt för mig.

Hästar VILL att vi ska tala om för dom vad/hur de ska göra, de VILL ha en ledare.

För min egen del så brukar jag först låta mina andra hästar ta hand om den nya hästen, då lär de hästen att uppföra sig gentemot andra hästar och då är det väldigt enkelt för mig sedan att på hästens eget språk visa hur man uppför sig mot människor.

Att säga ifrån ordentligt är inte alls fel, bara det görs på rätt sätt och i rätt ögonblick.
Om en häst har tendenser att kliva på mig så tvekar jag inte en sekund att drämma till den med handen på bogen, sedan gör ajg alltid så att jag flyttar hästen för att verkligen visa att det är JAG som flyttar hästen och inte tvärtom.
Har jag en riktigt fel inlärd häst så gör jag så att varje gång jag går in i hagen och hälsar på hästen så flyttar jag den något steg.
Det brukar inte ta många dagar innan de har förstått att människor ska respekteras och inte springas över.

/M

Tack, ja självklart tvekar jag inte att klippa till hästen på bogen om han är påväg över mig. Men det räcker inte för honom, han fortsätter stolpa iväg.

Hästen går inte med någon häst i hagen, faktiskt.
Han ska egentligen gå på bete, men både rymmer och betäcker stona, så han är en av de hästar som går in på natten. Och inga av hästarna som är inne är någon att gå med.

Men han verkar vara arbetsvillig och ha en positiv inställning till människor, men han förstår nog inte vem som är ledaren.

Tack för ditt svar, någon annan som har några tips?

M-oaa

Puttar tråden lite, ingen som har något tips?

M-oaa

Jag tycker att ni skall kolla upp så att den inte är klapphingst ! Just det att han drar iväg och betäcker stona klingar lite hormon i mina öron.

circus-- Word!
Betäcka ston brukar ju inte höra till vanligheterna när det gäller valacker..

I övrigt så har ju hästen ingen respekt för dig! Det är rentav farligt.
Om hästen inte ser dig som ledare måste du göra något åt det.
Umgås och hantera den mer från marken.
Lek de 7 lekarna! Framförallt vill jag rekommendera en kurs i Nh- Pat Parellis metod.
Red en häst som hade stor respekt för sin ledare och han var grundligt tränad i 6år med Parelli-metoden. Det handlar inte om bestraffning, även om man måste vara bestämd när man hanterar dem.

Om han försöker springa förbi dig t.ex. så kan du dra du till dig huvudet så att han inte springer iväg och sen tittar du på hans bakdel och petar på den så att han går undan för tryck. Alltså att han går runt.
Se till så att det är du som gör att han går undan för tryck och inte att han följer efter dig.
Sedan när han står lugnt så ska han genast få eftergift.
Om du fårtsätter så varje gång han försöker ta övertaget kommer han lära sig att det blir jobbigt om han inte går lugnt med dig och hästar är lata av naturen.
Fortsätt även om han blir trött. Huvudsaken är att när du har bestämt dig för något som t.ex. att han ska gå bredvid dig i ett lugnt tempo så ska han göra det. Om du ger dig så kommer han aldrig att sluta.

Men gå en kurs och få respekten från marken.:)

Tack för era svar.

cirkus: Klapphingst, det har jag faktiskt aldrig funderat på.. Men så kan det faktiskt vara. Kan en vet. som kommer ut direkt till stallet hjälpa till att avgöra en sådan sak tror ni? Eller måste man åka in till klinik för att kolla upp sånt?

eternalsunshine: Nej, jag tycker inte heller det.. Jag menar, många valacker blir väl någongång "attraherade" av stona, men de går ju sällan/aldrig till överdrift, som den här lilla herren gör.
Ja, jag får ge han en chans först innanför 4 väggar och se om det tar sig.
Men det här att han är jättesnäll att rida och så, "vart" kommer det ifrån? Bra minnen? Eller känner han sig "underlägsen" då tror ni?

Hästen är defenitivt (kan inte stava det ordet) inte enkel att hantera varken i stall eller utanför stall i grimma och grimskaft (förutom in och utsläpp på bestämda tider) och har, som ni kan förstå svårt att hanteras av barn.
Tar det sig inte, så kan vi ju inte ha kvar den här hästen. Tyvärr.
Jag har även funderat på om hans beteende kan sitta i huvudet? Fast det där med klapphingst lät ju väldigt sannolikt faktiskt, det låter nästan precis som vår lilla ponny.

M-oaa

Betäcka ston brukar ju inte höra till vanligheterna när det gäller valacker..

...om de inte delat hage med mitt sto! :angel: Jag tror att hon har omvänt varenda valack hon träffat, för hon är så påträngande oanständig att de helt enkelt glömmer bort att kulorna är borttagna :crazy:

Skämt åsido, enligt mina erfarenheter (även i hagar mitt sto inte befunnit sig i) så är det inte så ovanligt med valacker som gör betäckningsförsök. Dock inte alla som siktar så bra...

Till TS.

Jag har aldrig haft någon så påträngande som din ponny, men har haft ponnyer som testar ledarskapet var 5:e minut ungefär. Att vara konsekvent och aldrig tillåta överträdelser är det första. Mitt ponnysto får aldrig gå förbi mig med sin bog när jag leder, då får hon backa tillbaka. På stallgången ska hon stå still. Går hon ett steg fram får hon backa ett, går hon två åt höger tar jag tillbaka henne två åt vänster osv. När hon fodras får hon inte vräka sig över mig. Jag ber henne backa bak och vänta tills maten är i krubban. Backar hon inte så upprepar jag och ingen mat förrän hon står där jag vill ha henne. Så fortsätter det genom hela hanteringen. Det innebär också att hon inte får komma fram för tätt inpå och hälsa/klia etc. utan att jag har bjudit in henne att stå nära och det glömmer många bort och tycker att det är gulligt när de kommer i hagen t ex. Samma regler oavsett var du hanterar hästen.

Att den är jättestark - tyvärr måste man nog ta i lite mer än man egentligen är bekväm med. Du kan aldrig få ett fint samspel och en lätt kommunikation med en häst som inte har respekt för dig och som inte är fokuserad och uppmärksam på dina signaler. Säg ifrån ordentligt, en gång för alla i rätt tillfälle (dock inte "spöa" hästen).

Lycka till!

...om de inte delat hage med mitt sto! :angel: Jag tror att hon har omvänt varenda valack hon träffat, för hon är så påträngande oanständig att de helt enkelt glömmer bort att kulorna är borttagna :crazy:

HAHAHA!! :bow: Tänkte precis skriva det samma!!! Jag har också ett sånt där lite småslampigt sto :D :o

Till TS.

Jag har aldrig haft någon så påträngande som din ponny, men har haft ponnyer som testar ledarskapet var 5:e minut ungefär. Att vara konsekvent och aldrig tillåta överträdelser är det första. Mitt ponnysto får aldrig gå förbi mig med sin bog när jag leder, då får hon backa tillbaka. På stallgången ska hon stå still. Går hon ett steg fram får hon backa ett, går hon två åt höger tar jag tillbaka henne två åt vänster osv. När hon fodras får hon inte vräka sig över mig. Jag ber henne backa bak och vänta tills maten är i krubban. Backar hon inte så upprepar jag och ingen mat förrän hon står där jag vill ha henne. Så fortsätter det genom hela hanteringen. Det innebär också att hon inte får komma fram för tätt inpå och hälsa/klia etc. utan att jag har bjudit in henne att stå nära och det glömmer många bort och tycker att det är gulligt när de kommer i hagen t ex. Samma regler oavsett var du hanterar hästen.

Att den är jättestark - tyvärr måste man nog ta i lite mer än man egentligen är bekväm med. Du kan aldrig få ett fint samspel och en lätt kommunikation med en häst som inte har respekt för dig och som inte är fokuserad och uppmärksam på dina signaler. Säg ifrån ordentligt, en gång för alla i rätt tillfälle (dock inte "spöa" hästen).

Lycka till!

:bow:Jag uppfostrar mina hästar på exakt samma sätt som du. Fungerar superbra. Min ena, en fullblodsvalack, han testar ledarskapet väldigt ofta, och han är också väldigt stark. Så han kan få för sig att dra ner huvudet och käka, och då är det fysiskt omöjligt att dra upp huvudet på honom. Dock sa jag till på skarpen för ett tag sen. Rappade till honom det hårdaste jag hade på bogen med grimskaftet. Fick ett litet pip till svar, och sen dess har han aldrig dragit ner huvudet på samma sätt igen. Utan nu är det mer som att han frågar om han får äta. Jag tror absolut inte på våld när det gäller uppfostring av hästar, men dom väger ett par hundra kilo mer än oss och säger man inte till ordentligt så kan dom bli riktigt farliga.

Jaa, tack för svaren.
Nu ska jag börja ta tag i den här ponnyn ordentligt, köra mkt ledarskapsövningar.
Han är väldigt vänskaplig egentligen och försöker verkligen, men verkar inte riktigt förstå vad som är rätt och fel.
Jag funderade lite idag på detta dilemma och tänkte att den här hästen kanske är lite av en "rutin-häst" som trivs med de dagliga rutinerna under terminerna på ridskolan.. Ni vet, man får mat, man går ut i hagen, man får lunch i hagen osv..
Men självklart är det inte okej att han beteer sig såhär nu heller, men det var nog en tanke som skulle kunna vara rimlig.

Såfort ridskolan kommer igång kommer han få hagkompisar också, som kanske hjälper honom att förstå att han inte äger allt han ser.

M-oaa

Led med kedjegrimskaft, ge dig inte.
att ta fram spö tycker jag låter fel.. han är ju inte dum utan bara ivrig?

Ja, det är klart att man kan sätta in en sån åtgärd.
Hästen är faktiskt, som du skrev, väldigt ivrig och ska fram och vill veta vad som ska hända sen hela tiden. Han menar inget illa, det syns tydligt, men verkar inte förstå när vi säger till honom. Att till exempel låta honom stå i ett hörn av boxen utan att gå fram till krubban kan vara omöjligt. Mig springer han över, trots att jag ställer mig som ett stort X framför honom, noll respekt. Det är precis så att han inte springer över min pappa (90 kg!!), men till och med han kan hästen gå över om han skulle vilja det.

Vi har beslutat oss för att låna ut hästen i fråga på foder ett tag och se om det är ridskolan han inte trivs på och låta honom göra något annat ett tag. Förhoppningsvis så blir han bättre. Men han ska stå kvar i samma stall så vi kan ha ett öga på honom.

M-oaa

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 643
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 777
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka