@Wille om jag vore i din sits, så tror jag att jag kört på att försöka få jobbet (utan att prata så mycket om anpassningar), och när du väl får komma till habiliteringen ganska prompt ta upp hur tungt det är för dig att få ihop livet att det jobb du nu fått gör det svårt att ta emot den hjälp du behöver (tandläkare, hab, psykolog och boendestöd) och be dem hjälpa dig resonera kring möjliga sätt att lösa det. Beskriva precis hur dåligt du funkar i vardagen när du håller ihop dig för att klara heltids jobb. Beskriva hur avgörande boendestödet, terapin och deras hjälp är för att du ska fatta hur du ska kunna få ihop livet och fråga om det finns möjligheter från deras sida att avlasta. På hab kan de troligen bistå med sjukskrivning (förebyggande eller faktisk) om de bedömer det passande. Det ÄR trots allt så att en större andel personer med neurodivergens har svårt att få ihop vardagen jämfört med personer med neurotypisk hjärna och även svårt i större utsträckning. Ditt specialhab ska ha rutin på att se exakt vad i din vardag som är ”oväntat svårt” och därmed har rätt till stöd med.
Om du och din habkontakt också ser att du har en längre historia av att krascha när du försöker leva ett ”vanligt liv” så kan ju, i förlängningen (alltså kanske några år fram), en bedömning av din arbetsförmåga som stadigvarande nedsatt komma, i en framtid. Eller så kommer hjälpen från hab, boendestöd och psykologen göra att du får verktyg att orka med en ”vanlig vardag”. Vad jag förstått har det ju varit så struligt att du aldrig kunnat tex ha både boendestöd och psykolog (som du bedömts ha behov av) samtidigt. Inte konstigt att det då kraschar. Dessutom den nya autosmdiagnosen, som antyder att det finns mer insatser som skulle kunna underlätta livet men som du inte fått tillgång till än.
Så: ta jobbet, få habkontakt, få hjälp att förstå vad som är lämpliga anpassningar av vardagen och låta hab ordna den formalia som ev behövs. Läkare sjukskriver för medicinskt motiverad behandling, så det borde lösa sig så. Det skulle bli min satsning om jag var i dina skor. Samtidigt kanske det inte passar dig för vi är olika personer såklart.