Hur gör jag???

LadyDedlock

Trådstartare
Förra året vid den här tiden fick min häst kolik och stod totalt ca 2 veckor på Ulltuna och Strömsholm. Vet gjorde alla möjliga undersökningar och kom fram till att det hade med foder att göra + att han drack kallt vatten och åt snö när han var ute i hagen. Vi bytte foder och använde oss av krafft rehab och han blev mkt bättre och varit helt frisk fram till igår. Min medryttare var ute och red och helt plöstligt hade han dragit iväg med henne som att han hade fått total panik, detta är INTE någon grej han skulle göra. Jag hoppade upp och märkte att så fort jag försökte skänkla så försökte han dra iväg så jag tog in honom i stallet och kände igen om magen och jag såg att han stått och bitit sig i magen och han försöka sparka och bita mig när jag tog på honom.

Han har fortfarande god aptit och gnäggar och donar när han ser mig och andra så det är inget konstigt. Han har dock gått runt extremt i boxen i natt och det är bara att ta ut allting för det finns liksom inte som är "helt". Han har ingen temp eller nått men jag kommer såklart att ha kontakt med vet under dagen och se hur det fortsätter. Min fundering är att jag vet hur ont han hade under tiden på strömsholm och ulltuna och läst att man egentligen bara får en förklaring till kolik efter en obduktion, ska jag låta honom gå igenom allting igen eller ska jag känna att det får ta slut nu? Känner mig så kluven då jag verkligen älskar denna häst och vi har kommit framåt i utvecklingen under sommaren och hösten men han är ingen ungdom längre.
Förlåt för långt inlägg men det kändes som att jag behövde skriva av mig lite grann.

Sv: Hur gör jag???

Får jag säga en sak som jag kom på nu?

När problemen började så verkade det ju som att han hade foderallergi, och du plockade ju bort en massa foderslag och tillskott, t.ex. vitlöken.

Men visst äter han vitlök nu igen? Vad händer om du plockar bort den igen? Bara en tanke som kan vara värd att testa, kanske? :)

Är det snö hos er nu? Dricker kallt vatten i hagen nu med? Dvs är det ni trodde var de utlösande faktorerna där nu med? Annat i fodring som ändrats, vad äter han för något i foderväg?

Antagligen har han druckit kallt vatten och på så sätt "triggat" igång koliken. Han mådde bättre nu ikväll och jag håller tummarna för att han mår lika "bra" imorgon bitti.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 490
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III