Hur gör jag vid kastration!?

J

JustWatchMeMrBlack

Hej jag ska ta och kastrera min ettåriga shettis pojke men jag har aldrig behövt kastrara någon häst förut så jag vet inte alls vem jag ska vända mig till eller vad som är bäst:confused:
Vem är det jag ringer till?

Vi ska kastrera hemma vad är riskerna med det?

Han kommer att vara ensam häst när vi gör det och den nya hästen kommer att komma när vi är klara. Ska han stå inne i stallet första natten eller räcker det med lösdriftsladan?

Hur gör jag vid efetrvården hur mycket eller lite ska han gå?

Vad kostar det?

Ge gärna era tips och råd för jag är verkligen helt lost när det gäller steget efter att jag bestämt att han ska få bli valack:angel:

Sv: Hur gör jag vid kastration!?

Det är 24% risk för komplikationer vid kastration hemma. Det vanligaste är ju smärta, svullnad, blödningar, infektioner och feber.
Dessutom tar inte försäkringsbolagen kostnaderna om det blir såpass.

Bara det får mig att backa och göra det liggande på klinik. Vi gjorde det på Strömsholm och det märktes inte ens att det hade hänt. Hästen var pigg och helt opåverkad och fick ingen feber, ingen svullnad och hade inte ont. Inget såsande från sår eller något, då allt var ihopsytt så man inte ens såg var de hade skurit.

Kontakta din veterinär . Min häst kastrerades stående .
Det gick jättebra ! Veterinären kommer att råda dig hur du skall hantera resten.
Han kommer nog vara lite groggy efteråt, så lösdrift är nog inte så bra.
Dom kan bli lite stela efteråt.Håll kollen så att han inte får feber.

Hej från Hambo

Vår Islands unghäst vi hade kastrerades liggande hemma. Vi hade tvättat boxens väggar och golv NOGA med Viricon S och stött med mycket ren halm. Kastrationen gjordes inne i boxen liggandes och när hästen vaknat upp fick han gå ut och var ute i en obetad gräshage(detta var i maj-juni). Det är viktigt att dom rör sig så att sårvätska kommer ut och det inte svullnar. Har för att det kostade ca 3,500- 4000kr men priset kan variera lite olika. Hästen tväddades mycket noga på båda sidor med Jodopax före kastrationen där såret/äret skulle bli. Vi hade inga infektioner eller feber på hästen.

Jag kastrerade min unghingst på samma sätt som Mitrolle dvs liggandes på klinik.
För min häst gick det också jättebra, ingen feber svullnad eller vätskande sår.
Det är såklart alltid en risk med narkos.
Sen är det dyrare att göra det under narkos på klinik men som någon annan skrev så kan det också bli dyrt om hästen får efterbesvär och måste behandlas vidare då det inte ersätts av förs bolaget.
Nackdelen med liggande kastration på klinik tyckte jag var att pållen skulle stå två veckor antingen på boxvila eller i sjukhage, men hästar är fantastiska och anpassar sig otroligt bra!
Lycka till!

En hingst i stallet kastrerades på klinik. Åt normalt och stod i halmbädd boxvila någon vecka.

Nackdelen med liggande kastration på klinik tyckte jag var att pållen skulle stå två veckor antingen på boxvila eller i sjukhage, men hästar är fantastiska och anpassar sig otroligt bra!
Lycka till!

Va? Varför då? Vi fick inga restriktioner förutom att kolla tempen någon vecka. Han släpptes ut i hagen dagen efter som vanligt och det var inga bekymmer. Ingen boxvila alls, varför skulle den ha det?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 141
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 173
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 700
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar