Hur gör du i år? Betäcker du ditt sto eller stå du över i år?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare SussiLull
  • Startdatum Startdatum
S

SussiLull

Vi har kommit fram till att våra båda avelsston, får vila i år, utan vi satsar på nästa år.
Vi gör det utav flera anledningar, men den största anledningen, är dock vår prismarknad.

Hur gör du i år och framför allt hur resonerar du?

Sv: Hur gör du i år? Betäcker du ditt sto eller stå du över i år?

Jag kommer att betäcka. Mitt sto är 20 i år och har inte så många år kvar. Det jag främst hoppas på är ett stoföl som jag ska behålla, men hittills har hon bara fått hingstar:(

Har inte bestämt mig än. Började faktiskt vela nyligen kan inte bestämma mig för vilken hingst heller.

jag kommer att betäcka, iaf 2 av 3.. kanske alla 3 har inte bestämt mig än! Hingstval är inte klart än :crazy:

Jag kommer betäcka två.

Gammelstoet vågar jag, som Görel, inte låta gå tom pga åldern, hon är också 20.
Nya stoet kan jag ju inte låta bli, definitivit inte nu när hingsten jag ville ha bara är tillgänglig i år.

Jag har mitt sto till salu men jag har sagt att om jag inte får henne såld innan våren så betäcker jag henne och då går hon antingen till Master eller till Twilight. Tråkigt med dagens marknad! Fölen är till salu för skamligt låga priser och det är riktigt bra föl med mycket bra föräldrar. Himla trist, tycker jag men förhoppningsvis är det lite lättare att sälja häst nästa år. Man får hålla tummarna för det! Aveln kan ju inte bara stanna av.. eller?

Då är det på tiden att hon får ett stoföl nu! Mitt sto har hittills lämnat en hingst och ett sto. Vi får se vad det blir nästa gång! :love:

Vi kommer att betäcka men för egen produktion. Ungstoets blivande avkomma är planerad att bli min kommande ridhäst, annars säljs fölisarna.

Iofs så kommer vi ev köpa in ett eller två ston till. Det är nu man hittar fina ston till bra priser! ;)

Jag betäcker det 20-åriga stoet. Hon är inköpt endast för avel och då är det slöseri att låta henne gå tom. Hon är ett av Sveriges bästa avelsston i sin ras så hon ska få så många föl hon klarar av innan det är dags för pension.

Vi har kommit fram till att våra båda avelsston, får vila i år, utan vi satsar på nästa år.
Vi gör det utav flera anledningar, men den största anledningen, är dock vår prismarknad.

Hur gör du i år och framför allt hur resonerar du?

Vi ska betäcka för första gången för både mig och mitt sto i vår. Det har varit på gång ett par gånger innan men då har det alltid kommit annat i vägen så i vår är betäckningen första prioritet! Tanken är att det ska bli min nästa tränings-och tävlingskamrat.

Har 4 betäckningsbara ston. 2 av dem kommer att föla i år. Har inte en susning om hur jag kommer att göra. Eller jo kanske lite i alla fall. De två som inte fått föl tidigare väntar jag med att betäcka. Ett av de andra är 50/50. Överväger att rida igång för försäljning. Sista stoet väger nog tyngst att betäcka OM någon av mina andra hästar säljs. Ett pussel:-)

Jag kommer att betäcka utifrån de planer som finns, oberoende av konjunktur. Jag har bara meriterade, bra ston i avel och utgår från att det kommer att gå att sälja avkommorna även framgent. Vi har möjlighet att ha dem kvar väldigt billigt så det har ingen betydelse om det inte går att sälja som föl, även om det många gånger är bästa ekonomin.

kl

Även här följs det som planerat, dvs tre ston ska betäckas.
Då de endast används i avel ser jag ingen anledning till att de ska gå tomma. Två av dem tog sig dessutom inte till i år, så det blir bara ett föl hos oss i år.

Vi funderar också på hur vi skall göra...
Just nu är det svårt att sälja och vi står med två osålda föl från förra året.

Vi föder ju i huvudsak upp araber men har även betäckt med ponnyhingst ibland. Funderar i år på att OM jag betäcker använda mig av ridponnyhingst. Efterfrågan på ponnyer är större än på araber.

Jag kommer att betäcka. Mitt sto är 20 i år och har inte så många år kvar. Det jag främst hoppas på är ett stoföl som jag ska behålla, men hittills har hon bara fått hingstar:(

Jag sitter liksom du i samma båt, mitt ena sto är 18 år i år, fölar i början på juni, ett elit sto, och frågan är om man vågar låta henne vara tom eller inte.
Hon väntar sitt 13:e föl, fick tack och lov ett stoföl förra året, som vi kommer att spara.
Mitt andra sto är 10 år gammal i år, och väntar sitt 4:e föl.
Och hingsten vi vill använda oss utav står inte till förfogande i år, utan skall gå ut i sporten.:grin:

Vi föder ju i huvudsak upp araber men har även betäckt med ponnyhingst ibland. Funderar i år på att OM jag betäcker använda mig av ridponnyhingst. Efterfrågan på ponnyer är större än på araber.

Min väninna i Tyskland, har en kund som betäcker sina welsh ston samt ridponny ston med hennes ena arabhingst, och den kunden säljer sina avkommor utan problem. Förstår ditt tänkande.

Jag tror att om du använder dig av en arabhingst som är inriden och har presterat inom någon ridgren så har du ett föl som är mer lättsålt än en fölunge vars pappa enbart är utställningshäst. De flesta vill ha en arab att rida på, inte att bara titta på.. :idea:

Jag tror att om du använder dig av en arabhingst som är inriden och har presterat inom någon ridgren så har du ett föl som är mer lättsålt än en fölunge vars pappa enbart är utställningshäst. De flesta vill ha en arab att rida på, inte att bara titta på.. :idea:

En BRA arab skall enligt mig fungera bra att både rida på och visa på utställningar. Själv anser jag att det är skrämmande många hingstar i avel som är helt otypade.... det skall synas att det är en arab, de fungerar inte sämre som ridhästar för det.

Ja det verkar helt klart vara en bättre marknad. Jag anser att araberna överlag är väldigt billiga just nu och efterfrågan verkar inte vara direkt stor.

Ponnyer med mycket arabblod verkar däremot mer intressant på marknaden.

Jag har två dräktiga ston i år och ingen av dem kommer att betäckas i år. Men det beror på att det är två unga individer som ska ut och tävla. Hade det varit äldre avelsston hade jag betäckt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 590
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
494
Senast: Fetaost
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 587
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit