Sv: Hur gick loppet????
Hm, många bra ideer, ska försöka svara.
Hon slår sig aldrig, går barfota fram och har gamasher på sig men det är mest för att jag tycker att hästar SKA HA gamasher, hon nudar dem aldrig.Så hur ska man balanser då? Dra av bakskorn amed kanske
?
Ja, det hade jag absolut provat. Barfota runt om, om hon har hovar som håller, hade nog tagit bort gamascherna också om hon inte rör sig på benen. Är du helt säker på att hon inte skalpar sig så det inte syns. Hur rör hon sig, breddar hon? Jag skulle kanske slängt på ett par bakboots (eller skalpers, men jag gillar inte skalpers). Svårt att säga när man inte sett och kört hästen. Eller ja, jag såg henne på Åby, men detaljstuderade henne inte. Varför felar hon när hon gör det?
1640 m bil- bra ide, det vill jag dock inte offra poäng på så dår får det bli provlopp, vi har testat en gång för 6 månader sen då gick hon 16, men hade noll chans på slutet.
Nej, det blir ju rena offra-poänglopp. Har ni provlopp över kort med bil så är det ju en bra ide att låta henne gå ett par sådana och då verkligen "köra så fort det går hela vägen". I riktiga lopp kan det ju gå låga 14, eller ibland t o m under även i henns klass… ganska hopplöst. Lite långsammare nu på vintern, men ändå fort-fort.
Helstängt hade hon innan, tog bort det och hästen blev mkt gladare, hon var deppig med det men man kanske ska testa dit det igen. funderade lite på norskt?
Prova heltstängt en gång i lopp bara, inte i värmningen. Nästan ingen häst blir gladare av helstängt, men en del springer fortare…
Helstängt måste vara väldigt tråkigt om de går med det alltid, men 15 minuter kanske hon kan klara. Norskt tror jag inte på, en häst som redan spänner sig (som jag tror de flesta gör när de skuttar) blir ofta mer spänd när norsken dras och då får man motsatt effekt, de blir ännu sämre på att växla tempo. Eventuellt kan du ju ha helstängd norskt som dras ner precis innan start, eller efter om hon lätt blir ivrig i starten. Men jag tror inte att det fungerar bra att dra i slutskedet av loppet.
Detta är enda kusken hitills som fixar henne, hon blir sur på de andra, du såg ju vad grinig hon blev på P. U när han var på henne typ redan från början. Hon brukar lägga in en galopp oxå......Känslig dam det här. Hon springer på viljan denna, inte för att hon ska....
Jo dödens fixade hon fint på Bornholm men på Åby gick det ju som du såg....... Men jag håller med din tanke.
Såg du henne på Åby? Och hälsade inet på oss
Ja, men av Peter fick hon ju en del smisk va, i alla fall på bortre långsidan? Det var onödigt. Jag hade försök få Åke Svanstedt, eller Jorma Kontio på henne, fast det är klart, om hon inte går för drivning så är det nog en dålig ide… åtminstone med Jorma. Det är ju rätt stor skillnad på motstånd på Bornholm och 50 000 kr-lopp på Åby… Hmm ska lura på kuskvalet, men hade kanske provat med Forsgren. Eller så fortsätter du med den du har, vissa hästar är känsliga och har man hittat en som passar är det ju dumt att byta.
Ja, jag är på Åby i stort sett varje gång. hade fullt upp, kanske säger hej nästa gång...
Ja hon är alltid fin. klockrent rakt i vagnen, pigg och glad och rytmisk.
Vältränad, den tanken har jag oxå haft men 76 i puls ÄR vältränat... Eller?
Det är en dam som är svår att hålla hullet på så man vågar inte träna för hårt heller. funderar dock på att låta henne gå lite galopp jobb i backen ett tag för att få igång henne lite.
Hon ska bara simma ett tag nu för det är en hel månad till nästa start-vi letar låååånglopp juu..
Det troliga är inte att lungorna brister utan spänsten i benen, två lite skilda saker. Jag tror på "två snabba" dagen innan. Hur du tränar spänsten vet du säkert bättre än jag, men löshoppning i studs kanske kan vara ett sätt? Jag tror även att galoppintervaller kan få det att "spritta" i benen. Är hon van att ridas, då kanske "två snabba" kan vara i galopp under ryttare? Sådana hästar gäller det att få tryck i benen på, då blir de bra. För det är väl inte så att hon är rädd för att springa fort?
Det är ju lite franskt i henne, de är ofta mer svårfödda. Går det att få i henne mer/byta till mer effektiv mat?