Hur gick loppet????

Sv: Hur gick loppet????

Några förslag från mig...

Kan du balansera om för att få henne att gå fri? Ofta när de börjar skutta när de ska växla tempo så är det ju för att de slår sig, eller är rädda att slå sig.

Ibland kan det hjälpa att starta ett par 1640 med bil för att få dem lite kvickare.

Du kan prova att köra två snabba (under 20), relativt korta intervaller dagen innan start, det räcker med 500 meter. Det kan få sega hästar mer explosiva.

Helstängt?

Annan kusk? Detta är absolut ingen kritik mot den kusken som körde igår, men det finns några kuskar som är bättre än andra på att stötta en häst som har problem.

Ett alternativ är ju att köra fram till dödens och trycka upp tempot och på så sätt få jämn hög fart i loppet. Såg henne på Åby när hon gick i dödens och hon verkade inte gilla det alternativet? Jag tyckte hon såg fin ut annars.

Det är svårt att träna upp tempoväxlingar, men generellt kan man säga att de som har svårt att växla tempo ofta blir bättre på det när de är riktigt vältränade.

Ofta när de börjar skutta när de ska växla tempo så är det ju för att de slår sig, eller är rädda att slå sig.

Helstängt?

Det är svårt att träna upp tempoväxlingar, men generellt kan man säga att de som har svårt att växla tempo ofta blir bättre på det när de är riktigt vältränade.

Bra tips:) ! :bow: :bow:

Hm, många bra ideer, ska försöka svara.
Hon slår sig aldrig, går barfota fram och har gamasher på sig men det är mest för att jag tycker att hästar SKA HA gamasher, hon nudar dem aldrig.Så hur ska man balanser då? Dra av bakskorn amed kanske :idea: ?

1640 m bil- bra ide, det vill jag dock inte offra poäng på så dår får det bli provlopp, vi har testat en gång för 6 månader sen då gick hon 16, men hade noll chans på slutet.

Helstängt hade hon innan, tog bort det och hästen blev mkt gladare, hon var deppig med det men man kanske ska testa dit det igen. funderade lite på norskt?

Detta är enda kusken hitills som fixar henne, hon blir sur på de andra, du såg ju vad grinig hon blev på P. U när han var på henne typ redan från början. Hon brukar lägga in en galopp oxå......Känslig dam det här.:love: Hon springer på viljan denna, inte för att hon ska....

Jo dödens fixade hon fint på Bornholm men på Åby gick det ju som du såg....... Men jag håller med din tanke.

Såg du henne på Åby? Och hälsade inet på oss :cool:

Ja hon är alltid fin. klockrent rakt i vagnen, pigg och glad och rytmisk.

Vältränad, den tanken har jag oxå haft men 76 i puls ÄR vältränat...:confused: Eller?

Det är en dam som är svår att hålla hullet på så man vågar inte träna för hårt heller. funderar dock på att låta henne gå lite galopp jobb i backen ett tag för att få igång henne lite.
Hon ska bara simma ett tag nu för det är en hel månad till nästa start-vi letar låååånglopp juu..

Mer muskler behövs, denna pållen har extermt svårt att sätta muskler.Vet bara inte hur jag ska få dit dem, Eftersom hon bor hos mig är hon mkt grundjobbad, borde se ut som en broiler...

Mer muskler behövs, denna pållen har extermt svårt att sätta muskler.Vet bara inte hur jag ska få dit dem, Eftersom hon bor hos mig är hon mkt grundjobbad, borde se ut som en broiler...

Då är det jobbigt... Det brukar ju funka med tid, rätt foder, protein och riktig träning...

Vältränad, den tanken har jag oxå haft men 76 i puls ÄR vältränat...:confused: Eller?

Det är en dam som är svår att hålla hullet på så man vågar inte träna för hårt heller. funderar dock på att låta henne gå lite galopp jobb i backen ett tag för att få igång henne lite.
Hon ska bara simma ett tag nu för det är en hel månad till nästa start-vi letar låååånglopp juu..

En sak som slår mig nu när jag läst. är att det kanske är dax att "varva upp" skallen lite.. Typ in på banan köra snabbjobb 1000 m el 1640 i hiskeliga farter! :devil:
Damen kanske har det "för bra" hemma:p Baserat på pulsen kankse hon inte tar ut sig...

Hm, många bra ideer, ska försöka svara.
Hon slår sig aldrig, går barfota fram och har gamasher på sig men det är mest för att jag tycker att hästar SKA HA gamasher, hon nudar dem aldrig.Så hur ska man balanser då? Dra av bakskorn amed kanske :idea: ?
Ja, det hade jag absolut provat. Barfota runt om, om hon har hovar som håller, hade nog tagit bort gamascherna också om hon inte rör sig på benen. Är du helt säker på att hon inte skalpar sig så det inte syns. Hur rör hon sig, breddar hon? Jag skulle kanske slängt på ett par bakboots (eller skalpers, men jag gillar inte skalpers). Svårt att säga när man inte sett och kört hästen. Eller ja, jag såg henne på Åby, men detaljstuderade henne inte. Varför felar hon när hon gör det?
1640 m bil- bra ide, det vill jag dock inte offra poäng på så dår får det bli provlopp, vi har testat en gång för 6 månader sen då gick hon 16, men hade noll chans på slutet.
Nej, det blir ju rena offra-poänglopp. Har ni provlopp över kort med bil så är det ju en bra ide att låta henne gå ett par sådana och då verkligen "köra så fort det går hela vägen". I riktiga lopp kan det ju gå låga 14, eller ibland t o m under även i henns klass… ganska hopplöst. Lite långsammare nu på vintern, men ändå fort-fort.
Helstängt hade hon innan, tog bort det och hästen blev mkt gladare, hon var deppig med det men man kanske ska testa dit det igen. funderade lite på norskt?
Prova heltstängt en gång i lopp bara, inte i värmningen. Nästan ingen häst blir gladare av helstängt, men en del springer fortare… ;) Helstängt måste vara väldigt tråkigt om de går med det alltid, men 15 minuter kanske hon kan klara. Norskt tror jag inte på, en häst som redan spänner sig (som jag tror de flesta gör när de skuttar) blir ofta mer spänd när norsken dras och då får man motsatt effekt, de blir ännu sämre på att växla tempo. Eventuellt kan du ju ha helstängd norskt som dras ner precis innan start, eller efter om hon lätt blir ivrig i starten. Men jag tror inte att det fungerar bra att dra i slutskedet av loppet.
Detta är enda kusken hitills som fixar henne, hon blir sur på de andra, du såg ju vad grinig hon blev på P. U när han var på henne typ redan från början. Hon brukar lägga in en galopp oxå......Känslig dam det här. Hon springer på viljan denna, inte för att hon ska....

Jo dödens fixade hon fint på Bornholm men på Åby gick det ju som du såg....... Men jag håller med din tanke.

Såg du henne på Åby? Och hälsade inet på oss
Ja, men av Peter fick hon ju en del smisk va, i alla fall på bortre långsidan? Det var onödigt. Jag hade försök få Åke Svanstedt, eller Jorma Kontio på henne, fast det är klart, om hon inte går för drivning så är det nog en dålig ide… åtminstone med Jorma. Det är ju rätt stor skillnad på motstånd på Bornholm och 50 000 kr-lopp på Åby… Hmm ska lura på kuskvalet, men hade kanske provat med Forsgren. Eller så fortsätter du med den du har, vissa hästar är känsliga och har man hittat en som passar är det ju dumt att byta.

Ja, jag är på Åby i stort sett varje gång. hade fullt upp, kanske säger hej nästa gång...:)

Vältränad, den tanken har jag oxå haft men 76 i puls ÄR vältränat... Eller?

Det troliga är inte att lungorna brister utan spänsten i benen, två lite skilda saker. Jag tror på "två snabba" dagen innan. Hur du tränar spänsten vet du säkert bättre än jag, men löshoppning i studs kanske kan vara ett sätt? Jag tror även att galoppintervaller kan få det att "spritta" i benen. Är hon van att ridas, då kanske "två snabba" kan vara i galopp under ryttare? Sådana hästar gäller det att få tryck i benen på, då blir de bra. För det är väl inte så att hon är rädd för att springa fort?

Det är ju lite franskt i henne, de är ofta mer svårfödda. Går det att få i henne mer/byta till mer effektiv mat?

Ursäkta, men jag tycker den här tråden börjar lika någonting annat än vad som är avsikten, eller hur???

Varför inte använda tråden som finns för denna typ av frågor/funderingar/svar??

Det har jag oxå funderat på, undrar om hon inte vill t aut sig eller inte har självförtroende nog att våga.:cool:

Hon felar om man vrider ut och växlar tempo samtidigt, eller om man slår på henne...

Jo Peter smiskade henne rätt bra, gillar inte det...."Min" kusk anser liksom jag att ingen häst springer fortare för att man prylar upp dem, speciellt inte ston..

Löshoppning i stuts har vi i paddocken alltid, När det regnar så jagarr jag pållarna där-hagman träning :-)

Ursäkta, men jag tycker den här tråden börjar lika någonting annat än vad som är avsikten, eller hur???

Varför inte använda tråden som finns för denna typ av frågor/funderingar/svar??

Förlåt så väldigt mycket. Frågorna stod i denna tråden, men jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag försökte hjälpa någon med mina tankar...

Senast ändrad:

HUR MYCKET OFLYT KAN MAN TÅLA???

Last Will startade i amatörloppet igår på Sundbyholm. I värmningen var han "lysande". Strax innan samlingen till defileringsvolten upptäcker vi när vi kollar utrustningen att han trampat av sej höger framsko! Snabbt beslut togs att rycka den andra också. (Efter att ha frågat runt och inte hittat någon som kunde sko honom). Linda Höijer körde ut honom, och jag kontaktade seretariatet och berättade on balansändringen. Inkallad av kontrollant & veterinär som godkände barfota fram.

Klumpigt att inte se det tidigare.

Så precis när bilen släpper fältet så får ekipaget PUNKTERING!!!! Detta är inte första gången som ni vet som har läst mina tidigare rapporter. Nåja, andra ytter blev det iaf. Där låg han kvar till ingången till sista sväng då han vreds ut för attack. Tyvärr blev det väl för tungt för honom och han tappade helt förståeligt på upploppet. Första oplacerade, igen!! Loppet gick i lustempo, första 500 på 18.7, 1000m på 19.5. Sista 500 vet jag inte. Sluttiden blev för hans del 19.0..

Om du får upprepade punkteringar beror det troligen inte på otur utan på dina hjul, köp nya. :smirk:

Som om inte detta var nog, blev jag kallad till måldommaren. 1000:-(!!) i böter för att ej ha rapporterat in korrekt barfotainformation tycker jag var i saftigaste laget. (Första priset i loppet var 10.000). Tycker inte det står i propotion till varandra. Som om inte det var nog så blev det också 200:- för att vi inte hade stänkskärmar. Ekipagekontrollanten sa inget om det och det ropades inte ut i högtalarna eller informerades på annat sätt heller att stänkskärmar krävdes.
Possitivt är iaf att han inte tappade några poäng.

Varför ska det stå i proportion till varandra? Kopplade till prissumman är endast straff för föseelser som sker i lopp. Lyssnade du på högtalarna hela kvällen? Hade många andra också missat stänkskärmar? Är det skititigt så kollar man väl?

Tycker faktiskt inte det låter som oflyt utan som klumpighet. Dina "problem" hade du ju kunnat förhindra. Oflyt är när någon klipper benen på din häst efter 50 meter, eller när man sitter fast sista 1200 meterna i andra utvändigt.

"nyllet" hade spår 9 (volt), perfekt för henne då hon är het och måste ha hästar framför sig.
Kom iväg bra och fick tredje utvändigt, som sedan 1000 m kvar byttes mot fjärde utvändigt. I sista kurvan liftade hon med "nr7" och gick sedan på själv. Slutade 2:a en halv längd efter vinnaren. :banana:
Det bästa med loppet annars, var att hon uppträdde lugnt hela tiden.:bump:

Liknande trådar

Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 803
Senast: FreSus
·
Hundhälsa Långt inlägg! Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven...
Svar
7
· Visningar
5 107
Senast: SandraM
·
Hästhantering Jag fick en intressant fråga här om dagen, som jag insåg var mer komplicerad än vad jag först tänkte på... så nu undrar jag lite över...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 157
Hästmänniskan Hur ska man överleva att behöva "tvingas" sälja sin häst :confused: Ber snällt moderator flytta tråden om den skulle ligga fel! Läs...
2
Svar
34
· Visningar
4 387
Senast: help
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V