lewellyn
Trådstartare
Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar
Oooops, jag var lite upprörd och tänkte inte på det det kunde uppfattas så!
Jag menade inte att trampa någon på tårna, du har mycket kloka tankar!! För mig är fanatiker ett skällsord, typ religös fanatiker - någon med tunnelseende och som vägrar i sten att ända sig eller lynssna på någon annan. Dvs något negativt - jag tänkte inte på att det kunde tolkas på ett annat sätt när jag var upprörd och förb****d.
Parelli-fanatiker var nog ett dumt ordval. Jag menade INTE att just Parelli-utövare bara gissar sig fram och inte vet vad de sysslar med! Det jag menade var en person som har hört talas om NH, skaffar sig ett rep och en morotspinne och går ut och viftar utan att veta vad den gör eller varför, kanske för att de har sett seven games på youtube eller hört det någonstans. En massa repviftande utan något bakom så att säga. En sån som axel tycks tro att alla som ens nämner NH, rundcoraller eller arbete från marken är helt enkelt.
Ang just Parelli:
Jag har sett några av hans dvd-packs, har läst boken några gånger osv och jag gillar en hel del i Parelli-systemet. Har till och med haft en gratismånad på medlemssidan för att lära mig lite mer då jag har en bekant som pratar väldigt mycket parelli och jag ville försöka hänga med bättre utan att komma med konstiga nybörjarfrågor Jag har haft en hel del nytta av deras sätt att träna och tänka "at liberty" bland annat. En del andra saker gillar jag inte, eller ser inte nyttan med, och använder det inte.
Jag står inte i corallen och gör join-ups hela dagarna som den värste Monty Roberts-fanatiker, eller ger mig ut för att träna hingsten att uppföra sig bland frömmande ston som Hempflings, men plockar godbitar och värderingar ur deras "system" som passar in med mina egna.
Igen - jag är hemskt ledsen att jag gjorde dig förb****d!
Men aouch
Tänka sig, här har du ju en livs levande Parelli-fanatiker... och SÅ tokiga var väl inte mina tankar?
Vänligen dra inte alla över en kam, oavsett inriktning, varför skulle just Parelli-fanatiker "gissa sig fram" och inte veta vad vi sysslar med?
Vår första "Parelli-regel" är: "sätt alltid relationen först"
Det är alltid prio 1 att bibehålla en stabil och bra relation med sin häst, man ska alltid fundera på varför hästen inte gör som man vill, innan man bestämmer sig för hur man ska få den att göra det man bad om.
Förstår den inte? Har jag inte förklarat tillräckligt bra? Var jag otydlig i mina signaler? Hur kan jag förklara bättre?
Är den rädd att försöka? Varför? Hur kan jag stärka dess förtroende för mig, så att den vågar försöka?
Kan den inte? Har den ont? Är den inte tillräckligt stark?
Osv.
Jag har inte hört många från "den klassiska sidan" som funderar så, de tar bara till skarpare bett eller längre sporrar
Det är min erfarenhet av den klassiska sidan, men jag antar inte att alla är så.
Om ni har dålig erfarenhet av "Parelli-fanatiker" skulle iaf jag uppskatta om ni tänkte efter innan ni sorterar alla i samma fack.
Det är otroligt frustrerande att upprepade gånger få "sin inriktning" trampad på, av folk som inte ens vet vad den innebär.
Oooops, jag var lite upprörd och tänkte inte på det det kunde uppfattas så!
Jag menade inte att trampa någon på tårna, du har mycket kloka tankar!! För mig är fanatiker ett skällsord, typ religös fanatiker - någon med tunnelseende och som vägrar i sten att ända sig eller lynssna på någon annan. Dvs något negativt - jag tänkte inte på att det kunde tolkas på ett annat sätt när jag var upprörd och förb****d.
Parelli-fanatiker var nog ett dumt ordval. Jag menade INTE att just Parelli-utövare bara gissar sig fram och inte vet vad de sysslar med! Det jag menade var en person som har hört talas om NH, skaffar sig ett rep och en morotspinne och går ut och viftar utan att veta vad den gör eller varför, kanske för att de har sett seven games på youtube eller hört det någonstans. En massa repviftande utan något bakom så att säga. En sån som axel tycks tro att alla som ens nämner NH, rundcoraller eller arbete från marken är helt enkelt.
Ang just Parelli:
Jag har sett några av hans dvd-packs, har läst boken några gånger osv och jag gillar en hel del i Parelli-systemet. Har till och med haft en gratismånad på medlemssidan för att lära mig lite mer då jag har en bekant som pratar väldigt mycket parelli och jag ville försöka hänga med bättre utan att komma med konstiga nybörjarfrågor Jag har haft en hel del nytta av deras sätt att träna och tänka "at liberty" bland annat. En del andra saker gillar jag inte, eller ser inte nyttan med, och använder det inte.
Jag står inte i corallen och gör join-ups hela dagarna som den värste Monty Roberts-fanatiker, eller ger mig ut för att träna hingsten att uppföra sig bland frömmande ston som Hempflings, men plockar godbitar och värderingar ur deras "system" som passar in med mina egna.
Igen - jag är hemskt ledsen att jag gjorde dig förb****d!
Senast ändrad: