Sv: Hur gick det med era hundar i natt?
EXAKT jag har skrivit ungefär samma tidigare år. Varför i helvete blir folk överaskade att det blir nyår VARJE ÅR?!
Det är fan så mycket lättare att investera lite tid i skott och oväsenträning när hunden är valp.
Och om man nu HAR en skotträdd hund - du har ett helt djävla ÅR på dig att träna,vänja eller hitta alternativa lösningar för hunden till nästa nyår.
Hej T!
Hundar har ju bättre hörsel än människor, men det betyder ju inte att dom per automatik också har ömtåligare. Väl?
Allmänt!
När jag läser i olika raket-trådar (även häst) så frapperas jag av att det är så vanligt att man är passiva i sitt förhållande till smällare och raketer. Med passiv menar jag, att man åtgärdar först när det är dags för oväsen och ljussken. Man t o m väntar och ser hur hunden ska reagera.
Varför sätter man inte igång NU och kollar av sin hund, vänjer den vid ovanstående och kanske t o m får den att älska det?
Jag VET att det finns individer som aldrig kommer att acceptera smällare etc, så vi behöver inte ta upp dom här.
Men resten då? Alla hundar man inte VET hur dom kommer att reagera, alla dom som av olika anledningar är osäkra/rädda men som går att "bota" med lite jobb och intresse? Varför tar man inte tag i det? Redan nu? Och i bästa fall har en hund till påsk som inte behöver sövas ner eller ha proppar i öronen och fördragna fönster och som kan gå ut på promenad även om grannarna skjuter raketer?
Ta nu inte detta som kritik om dålig hundhållning etc. Ska tilläggas att samma bild visas när man snackar med grannar och andra hundägare. Jag tycker faktiskt det är konstigt.
LIA
EXAKT jag har skrivit ungefär samma tidigare år. Varför i helvete blir folk överaskade att det blir nyår VARJE ÅR?!
Det är fan så mycket lättare att investera lite tid i skott och oväsenträning när hunden är valp.
Och om man nu HAR en skotträdd hund - du har ett helt djävla ÅR på dig att träna,vänja eller hitta alternativa lösningar för hunden till nästa nyår.