Hur gick det med era hundar i natt?

Sv: Hur gick det med era hundar i natt?

Mina bryr sig inte ett dugg. Reagerar varken ute eller inne. Vid tolvslaget gick jag ut en stund och hundarna fick vara inne med varsitt gott grisöra. Låg och tuggade när jag kom in igen så det vr inga problem.
 
Sv: Hur gick det med era hundar i natt?

Jag har två små Papillontikar. En av dem är högdräktig. De brukar inte bry sig om smällar.
Men iom att hon var högdräktig ville jag inte vara bland de värsta smällarna inne i stan, för säkerhets skull.
Så vi for till mamma ute på landet/skärgården. Men det smällde på väldigt bra där med, från grannarna runt omkring.

Dock brydde sig den dräktiga ingenting. Hon gick och snosade på tomten mitt under de värsta smällarna, utan att ens röra öronen.
Så det var himla skönt!
Den andra sänkte svansen, men så mycket mer reaktioner blev det inte.
 
Sv: Hur gick det med era hundar i natt?

att du vågar lämna honom ensam under hans första tolvslag!
skulle jag aldrig gjort, tänk om det hänt ngt? :mad:
Jag vågar eftersom jag känner min hund. Han är inte rädd för något och helst av allt ville han bara sova, vilket han också gjorde.
 
Sv: Hur gick det med era hundar i natt?

Jag tycker Kimzor gjorde rätt.

Tror många gör sina hundar rädda genom att dom tror att de tycker det är farligt själva o springer och ömkar sin hund varenda gång det smäller o hunden hänger på tråden för den får bli kelad en stund. Varför göra sån grej av allt för. inte konstigt att man har berörda hundar när man själv ställer till värsta cirkusen själv o är halvhysterisk.
 
Sv: Hur gick det med era hundar i natt?

*KL*

Jag har inget att säga om att folk lämnar sina vuxna hundar hemma över tolvslaget. Men man vet aldrig hur en valp reagerar på smällare första gången.

Och likväl som man kan 'ömka fram' skotträdsla, så om en livrädd valp ensam utan flockens trygghet får genomlida tolvslaget så har du garanterat skaffat dig en skotträdd hund sedan (som som bonus kan få problem med att lämnas själv).

Nu klarade KimZors valp det prima och det är jättebra, men man kan aldrig veta innan hur de ska reagera. Så, varken ömka eller lämna ensam första året!
 
Sv: Hur gick det med era hundar i natt?

Men det har med allsäkerhet smällt under dagen o kvällen så de sett om hunden reagerat då.

Klockrent att man kan lita på sin hund och lära den o vara lite självständig.

Men jag har en annan filosofi iof att aldrig lämna unghunden/valpen ensam, men alla delar inte det med mig. Jag vet att KimzOr har kört ensam träning med hunden innan detta. Så det var väl en bra prövning för dom och valpen.
 
Sv: Hur gick det med era hundar i natt?

Hade tre hundar hemma igår, mina egna 2 och systers blandrashane.
Jag hade ingen aning om hur min lilla tjej skulle reagera (hennes första nyår) men visste innan att min rottis är skotträdd.
Eller snarare arg. Hon springer omkring på hela nedervåningen och skäller och morrar om vartannat:crazy:
Blir likadan när det åskar.

Blev förvarnad om att blandisen också skäller på raketer, men han blev så paff av hur Maja höll på så han kom av sig, låg stilla och lugnt i soffan:p
Lowa var helt tyst, men kröp upp i mitt knä och tittade förvånat på Maja som for runt som en toka...

Som tur är smäller det bara intensivt under en dryg halvtimme hos oss.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gick det med era hundar i natt?

Jag tycker Kimzor gjorde rätt.

Tror många gör sina hundar rädda genom att dom tror att de tycker det är farligt själva o springer och ömkar sin hund varenda gång det smäller o hunden hänger på tråden för den får bli kelad en stund. Varför göra sån grej av allt för. inte konstigt att man har berörda hundar när man själv ställer till värsta cirkusen själv o är halvhysterisk.

missförstå mig inte, man ska absolut inte hålla på att ömka valpen/hunden, då blir det bara värre & hunden fattar att det är ngt.
någon skrev nedan att hunden har hört smällare under dagen, men tycker ni inte att är liiite mer smällare vid tolvslaget, än under dagen så det skjuts en någon gång :confused:

nej, jag tycker absolut inte Kimz0r gjorde rätt i att lämna valpen första nyårsnatten, ok, den var trött, men smällare kan göra den tröttaste hunden vaken, och det kunde faktiskt ha hänt en olycka. det hände inget den här gången, tur säger jag bara.

ursäkta, men jag riktigt svårt för sånt. det här är min åsikt & jag står för den. sen finns det säkert folk som är helt imot mig, men alla tycker väll olika...

& Kimz0r säger inte att du är dålig hundägare, för jag känner inte dig. men i det här fallet tycker jag inte du gjorde rätt.
 
Sv: Hur gick det med era hundar i natt?

Där är det ju jäkligt enkelt med hund reagerar den inte överhuvud taget på smällar dagen så reagerar den inte om de sprängt inne på gården heller. ÄR inte hunden skottberörd nej då är den inte det heller o därför får man inte en reaktion av 1000 smällare heller.

Bara o titta på TJH, vi tränar i bland med Larm på för hunden ska vänja sig vid larm, det är 120db när larmet går en hund hör 600 gånger bättre än människor då vore det olidligt för en hund o jobba i det ljudet eller hur? Nej det är det inte för hunden kan förmodligen stänga av ljud till viss del, för vi kan styra hunden där inne ändå utan problem i oljudet som är till och med skadligt för oss människor.
 
Sv: Hur gick det med era hundar i natt?

Jodå, Izor reagerar "som tur är":crazy: mera på smällare än raketer.
Men för säkerhets skull distraherade jag honom med att få honom att sitta, ligga, snurra runt och så ligga still och vänta på ett varsågod på kommando med en godis framför nosen på honom - så godiset var betydligt mer intressant att hålla reda på än smällarna/raketerna därute.
Sedan lekte vi också med aktiveringsbollen - någonting som Izor älskar oavsett om bollen är fylld med godis eller helt tom.
Klockan 0.30 var det en trött liten vovve som prompt somnade nedanför min säng, utan att bry sig om de sporadiska raketerna som lät.
 
Sv: Hur gick det med era hundar i natt?

Men det har med allsäkerhet smällt under dagen o kvällen så de sett om hunden reagerat då.
Det började smälla här innan jul och smällandet ökade i intensitet ju närmare nyåret vi kom. I fredags smällde det tio meter ifrån min valp och han blev mest bara glad och nyfiken och ville ta reda på vad det var som smällde.

Under nyårsafton smällde det intensivt redan tidigt på kvällen och min valp SOV sig igenom det. Han sov mitt på golvet och brydde sig inte ett dugg.

Vi tänkte ta med honom dit vi skulle, men han ville inte. Han brydde sig inte ens om smällarna utanför porten utan blev bara glad av att se människor och ville hälsa på dem. Han viftade på svansen och var sitt vanliga, glada själv. Dock ville han inte gå eftersom han var trött. Inte rädd. Trött. 23:40 brukar han normalt sova och det går inte att promenera med honom då ens en vanlig kväll.

Så vi gick upp med honom i lägenheten. Han skällde inte när vi gick, visade inga tecken på rädsla. När vi kom hem igen efter att ha varit borta ungefär en timme hade han sovit, det syntes på honom. Han var glad att se oss och precis lagom fokuserad, precis som vanligt, vilket han inte hade varit om han hade varit rädd.

Hade jag varit det minsta tveksam hade jag inte lämnat honom ensam.

Jag vet att KimzOr har kört ensam träning med hunden innan detta.
Det är korrekt. Han har varit ensam betydligt längre än den stunden han var ensam igår.
 
Sv: Hur gick det med era hundar i natt?

någon skrev nedan att hunden har hört smällare under dagen, men tycker ni inte att är liiite mer smällare vid tolvslaget, än under dagen så det skjuts en någon gång :confused:
Åter, han sov sig igenom intensivt smällande tidigare på kvällen. Det har smällt här sedan före jul. Han reagerar inte ens när det smäller.
 
Sv: Hur gick det med era hundar i natt?

Jodå, Izor reagerar "som tur är":crazy: mera på smällare än raketer.
Men för säkerhets skull distraherade jag honom med att få honom att sitta, ligga, snurra runt och så ligga still och vänta på ett varsågod på kommando med en godis framför nosen på honom - så godiset var betydligt mer intressant att hålla reda på än smällarna/raketerna därute.
Sedan lekte vi också med aktiveringsbollen - någonting som Izor älskar oavsett om bollen är fylld med godis eller helt tom.
Klockan 0.30 var det en trött liten vovve som prompt somnade nedanför min säng, utan att bry sig om de sporadiska raketerna som lät.

Förmodligen är han inte speciellt rädd om det går o göra andra grejer o han inte bryr sig om smällarna då för en hund som blir rädd blockeras o blir svår o nå den speciellt med lydnadsbitar.
 
Sv: Hur gick det med era hundar i natt?

för en hund som blir rädd blockeras o blir svår o nå den speciellt med lydnadsbitar.
Ytterligare belägg för att min valp klarade sig alldeles ypperligt igår, då han svarade direkt på kommandon som sitt, stanna och varsågod.
 
Sv: Hur gick det med era hundar i natt?

Det går aldrig o distrahera en hund om den endra är rädd eller aggressiv.
Det handlar om överlevnad som sitter i sen urhunden. Är man rädd ska man hålla koll på vad det är.Därför när det smäller så vill hunden försöka få pejl på det som är "farligt" därför blir det svårt o få kontakt med en sån hund. eller om hunden är ex aggressiv mot andra hundar om du ser en sån hund så håller den stenkoll på den andra hunden. Och aggression mot andra hundar bottnar igentligen i rädsla så då kommer det tillbax o hålla koll på det som är farligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gick det med era hundar i natt?

Jag tycker att det är värre att ha sin valp ihop med andra skotträdda hundar. Det är som att be om problem.
 
Sv: Hur gick det med era hundar i natt?

Sedan vår hund lämnades ute ensam under smällandet när han passades som valp så har han blivit nervös när det sätter igång. Men det har inte påverkat honom i skogen, han är jakthund.

Vi har försökt skydda honom så gott det går, men i år provade vi en annan taktik. Han fick följa med oss ut och av det lärde vi oss att det är inte smällarna, vinandet eller ljuset som gör honom upprörd. Det är vissa raketer som väser när de går upp. Han satt, lite uppjagad, hos oss men så fort det gick upp en "väsare" så blev han skogstokig och skällde som en idiot.

Men överlag så verkade han må bättre av att vara med oss ute än att sitta inne i soffan med oss. Han ville väl ha koll på vad som hände helt enkelt.

/Timsetim
 
Sv: Hur gick det med era hundar i natt?

Jag tycker det är fel att lämna dem ensamma hemma när de är så små och det smäller för fullt. Även när de är vuxna, men inte på samma sätt om de är vuxna och varit med om det förut utan att reagera.

Har hört om några som lämnade sin hund ensam hemma.
De kom hem, öppnade dörren.
Hunden stack.
Sprang kilometrar, sen påkörd av en bil.
 
Sv: Hur gick det med era hundar i natt?

Jag var inte hemma, men jag har fått rapporter på telefon om hur det gick för vår gammelhund. Han fick första plegget vid fyratiden för att se hur påverkad han blev. För att citera min mor "uppförde han sig sedan som en labrador" (han är en matkräsen setter) med en väldig aptit. Han fick en till dos pleg senare på kvällen och han var ungefär som han brukar vara en vanlig dag; sov lite men gick fortfarande och var uppmärksam på omgivningen. Han reagerade inte nämnvärt på fyrverkerierna.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
11 586
Senast: Fruentimber
·
Kropp & Själ Min käre far, som jag talade med på julafton och då svarade att allt var bara bra när jag frågade hur det var, åkte in akut till sjukhus...
Svar
11
· Visningar
8 008
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 203
Senast: cambodia
·
Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
2 996
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp