Hur går ni tillväga när ni har hunden lös?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Nillah
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 943
Sv: Hur går ni tillväga när ni har hunden lös?

Tja vad är det som han kan göra lös men inte i lina menar du ?

Jag håller med dig om att det är bättre att ha lina man inte kan lita på hunden men ändå, det är faktiskt stor skillnad på att vara helt lös och att vara i långlina.
Linan är så pass kort att hunden (iallfall om man har en större hund) begränsas kraftigt gällande att röra sig, springa osv.

För egen del gick det verkligen inte, blev bara ryckigt start-stopp hela tiden. Och väldigt ont i händerna..
Med en sådan hund är det nästan bättre att ha koppel under tiden man tränar..

Linan kan man ju ha så lång som man själv behagar, vi har ingen kort lina?

På min hund är det minimala skillnader lös och i lina.

Man ska ju använda linan som broms i endast nödfall och inte hela tiden, då fyller den ju inte någon bra funktion. Ts har ju skrivit att hon inte har den tiden att träna hunden kontinuerligt och då är linan en bra lösning.

*KL*

Update:
Idag på förmiddagen tog jag och hunden en lång skogspromenad i det härliga vädret! Jag hade bestämt mig för att testa en ny teknik: Istället för att tjata kommandon för att hålla honom närmre mig lät jag honom springa på sitt naturliga avstånd. MEN, nu hade jag med mig lite brödrester i fickan! I vanliga fall brukar jag bara bjuda på den torra hundmaten under promenaderna - dvs. inte så jättespännande enligt hunden.
Jag visade honom vad jag hade och släppte honom sedan på ett lämpligt ställe i skogen, lät honom springa på och kollade av att han lyssnade på kommandon ibland. Emellanåt kallade jag in honom och försökte då låta lite extra rolig på rösten, och han fick bröd och mkt röstbelöning varje gång. Dock lät jag endast inkallningarna resultera i en brödbit. Jag tänkte att han då kanske kopplar inkallningen till att han får lite extra gott godis och då blir lydigare i det momentet. Låter det rimligt?
Det kändes som att det funkade jättebra, men det är svårt att säga. Vi träffade en hund på ett ganska långt avstånd, och då kom han på min inkallning :D. På närmare avstånd hade han nog inte lydit, men det är det nog inte alla hundar som gör. Kan ju tillägga att jag bara lät honom bara springa på "sitt avstånd" när jag har god uppsikt. Hade jag skymd sikt kallade jag in honom till sidan, så det är nog inte så stor risk att en jag överrumplas av en hund på nära håll.
Efter att han sprungit i skogen och vi kommer ut på asfaltsväg blir han alltid jättelydig och håller sig automatiskt närmare mig. Då är inte omgivningen lika intressant så då kan han tigga av mig istället ;) Så han fick gå lös en liten stund till eftersom jag kände att jag hade kontroll, fast på betydligt närmare håll då. På tillbakavägen busade jag även lite med honom, gömde godis i snön och lät honom söka, samt tränade inkallning på en äng. Han verkade tycka att jag var lite intressant iaf ;)

Tja vad är det som han kan göra lös men inte i lina menar du ?

Innan jag litade helt på min tik hade vi alltid lina på henne, det gjorde ju att jag kunde koppla av också på promenaderna och fick ändå vara "lös". :)

För hundens del spelar det väl inte så stor roll om den har lina eller inte, det är mer att det känns roligare för ens egen del om hunden kan vara lös och man har en "osynlig lina", ett förtroende. Men finns inte det förtroendet är det ju jättebra :)
Sen är det nog roligare för hunden att vara lös också egentligen. Om man går i skogen kommer den ju mest få röra sig på stigen i så fall, så den blir ju begränsad. Skulle den springa som om den vore lös i lina skulle det nog bli lite trassligt.. :p

När jag har en lång lina på min unga odåga så är tanken inte att jag ska gå och hålla i denna utan att den släpar efter och jag kan fånga den eller stampa på den om man far iväg för långt, men ja det är bökigt, ibland trasslar den ju in sig med lite fula vurpor som följd.

Sedan så om min lilla hund skulle va ouppmärksam och lalla vidare framåt trots inkallning ja då springer jag efter honom med riktigt förbannad röst tills han märker att han tabbar sig. Nu räcker det med ett par arga kliv och ett förbannat "fuuuuul hund!" så tvärnitar han och då är det bara att byta till ett glatt "kom då".

Men ngn gång har jag fått fara efter ända fram till och förbi mötande hund men då hinner han ändå inte hälsa utan skärper till sig rejält efteråt.

Linan kan man ju ha så lång som man själv behagar, vi har ingen kort lina?

På min hund är det minimala skillnader lös och i lina.

Man ska ju använda linan som broms i endast nödfall och inte hela tiden, då fyller den ju inte någon bra funktion. Ts har ju skrivit att hon inte har den tiden att träna hunden kontinuerligt och då är linan en bra lösning.

Hmm.. Jag tänker på typ spår/dressyrlina och de är ju inte speciellt långa.. Men jag antar att man kanske kan tillverka en egen som är betydligt längre :idea:

Ang brom, för egen del vill jag inte använda den som broms hela tiden. Men den tar liksom slut för fort. Hunden far omkring som en tok och vill mer än gärna springa längre bort än linans räckvidd..

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
2 003
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 487
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
402
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 821
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka