Hur går ni tillväga när ni har hunden lös?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Nillah
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 943
N

Nillah

Jag har en lånehund som inte riktigt gör som jag vill när han är lös. Att han inte är min egen hund och jag bara har honom hos mig ibland skapar givetvis problem, men jag hoppas ändå att det finns något jag kan göra.

Min gissning är att denne hund får röra sig på en större radie när han är lös hemma hos sin riktiga ägare, men jag själv skulle vilja ha honom lite närmare mig för att känna att jag har full kontroll. När han är lös och jag håller honom väldigt nära mig är det inga problem, men i skogen vill jag inte att han ska behöva vara nära mig utan kunna springa och nosa lite också. Han tycker ju det är så roligt att vara lös :p Jag vill heller inte ha honom så långt bort som han vill vara (det är på detta avståndet som han naturligt stannar upp och väntar in mig ett tag innan han springer framåt igen), utan skulle vilja ha honom lite närmare mig.
När han nu springer utanför denna "säkra zon" kan jag inte helt lita på att han kommer på min inkallning när vi möter en annan hund. Är han däremot inom zonen har jag kontroll, men eftersom han automatiskt springer på ett längre avstånd blir det väldigt svårt att hålla honom där. Det GÅR att hålla honom kvar där, men resulterar i att jag blir väldigt tjatig. Hade jag vetat att inkallningen var 100-procentig hade jag dock inte haft något emot att han springer längre ifrån mig.

Finns det något jag kan göra för att undvika tjatiga kommandon, men ändå hålla honom på lite närmare avstånd?
Jag antar att det är svårt för mig att göra något i det här fallet, men om det är någon som har ett tips/råd på skulle jag verkligen uppskatta det :)

Hur gör ni när ni har hundarna lösa - hur långt ifrån er får hundarna springa? Släpper ni endast hunden på ställen där ni vet att det sällan kommer andra hundar eller har ni hunden tillräckligt nära er så att ni har kontroll alt. låter hundarna springa lite hursomhelst pga att inkallningen funkar i alla lägen?

Sv: Hur går ni tillväga när ni har hunden lös?

Jag tycker det bästa är att alltid belöna spontan kontakt, hitta på mycket roligt på promenaden och byta håll/riktning om man tycker att hunden är för ouppmärksam. En bra grej är att gå mycket "off pist", det vill säga rakt ut i skogen. Då blir du inte lika förutsägbar som när man följer en väg eller en stig. Du kan också "hitta godis" på intressanta ställen, gömma leksaker som hunden får leta upp, gömma dig för hunden, springa och busa med roliga saker du hittar osv. Om hunden tycker att du är intressant så kommer den hålla sig nära för att se vad du hittar på.

För min del är det viktigt att inte ha min "ouppmärksamma" hund lös när jag inte känner mig så värst ambitiös själv. De dagar när jag bara vill gå rakt fram och promenera får han vara i koppel. Min yngsta hund är inte alls samma typ med stor "zon" runt, så honom går det att ha lös jämt, då han alltid håller koll och håller sig nära.

Jag har som rutin att alltid kalla in när jag har skymd sikt, t.ex vid backkrön, kurvor, buskage osv. För att undvika att bli överraskad. Då brukar jag samtidigt passa på att träna att dom ska gå vid min sida. När vi är på öppnare ytor får dom springa om dom vill. Jag släpper mina både där det finns "risk" att få möte och där det inte finns några andra hundar (typ kohagar, ängar osv). Men de får bara vara lösa samtidigt där jag har bra sikt.

Senast ändrad:

Nu har jag bara en 6mån valp och han är inte så rymningsbenägen... än...:D och håller sig ganska nära mig, och söker ofta frivillig kontakt med blicken som jag belönar.

Men han är allt som oftast lös, mer lös än i koppel, och skulle något oförberett dyka upp, typ en människa eller hund, vilt, då hivar jag upp en pipleksak som jag piper till med och han kommer som ett skott trots att han sett människan/hunden/viltet, vi lattjar en stund tills hindret är borta, han får en godis och sen fri igen.

För tillfället fungerar det klockrent, och jag hoppas att så förblir!

Tränar även en hel del inkallning när vi är ute och går, belönar med godis eller lek.

Min hund får springa ganska fritt och brukar hålla sig några meter ifrån mig som max. Han har koll på var jag är. Kommer det någon gående så kallar jag in honom i god tid och ber honom att gå fot förbi för att respektera att de kan vara rädda för hundar. Det samma gäller andra hundar om vi passerar nära. Om vi är en bit ifrån hunden när vi passerar så får han springa en liten bit framför mig på kommandot framåt (betyder att han ska gå rakt fram och inte får gå till hunden).

Sen beror det lite på var man går och hur mycket rörelse där är. Går jag mitt i en park får han sprina mer fritt då jag vet att han lyssnar om jag säger stanna eller hit.

kl

Jag släpper aldrig på ställen där det är troligt att andra kommer emot. Det finns massor med hundrädda människor, och hunden som kommer emot kan vara aggressiv.

Som tur är är min hund ganska mesig, hon håller sig ganska nära. På "kommando" springer hon längre bort. Jag har alltid, som någon nämnde, belönat varje gång hon kommer fram till mig både på eller utan kommando. Sen brukar jag nu som då kolla att hon lyssnar genom att prata eller säga nåt kommando.

Om jag går hemma i vår egen skog så får hon vara så långt borta hon vill. Det betyder i praktiken att hon kan vara ganska långt bort men i princip alltid inom synhåll. Hon kan kuta omkring lite i skogen men håller sig alltid ganska nära och tar ofta kontakt på eget initiativ. Inkallningen sitter bra, om jag inte ser henne så ropar jag bara och hör direkt dundret i marken när hon kommer i full fart.
Hemma i skogen möter vi typ aldrig folk.

Om hon är lös på andra platser vill jag ha henne närmare, ca 10-15 meter bort som max kanske (? är svårt att uppskatta avståndet, har inte direkt måttat). Då är hon nära om det dyker upp bilar, människor eller andra djur.

(Vi bor på landet och brukar inte störas av andra på våra promenader, går vi i stan så är hon alltid kopplad)

Ang att få hunden att hålla sig nära. Jag vet inte riktigt vad du menar med nära.. Det är så olika.
Men jag märker skillnad på min hund om vi ofta kör övningar på promenaderna eller om vi bara går rakt fram. Vet hon att jag när som helst kommer börja gömma godis så håller hon sig närmare. Likaså håller hon sig närmare om vi går utanför stigen än om vi följer den gamla vanliga vägen.
Jag belönar nästan alltid när hon kommer fram till mig, godis hela tiden ;)

Senast ändrad:

Jag har en som är rätt vidlyftig. Jag släpper inte överallt, t ex inte i skogen pga viltintresse. Försöker hitta platser där jag har god sikt och glest med folk så vi kan träna kontakt utan så mycket störningar. Jobbar mycket på att han ska ta initiativ till kontakt, går och gömmer mig etc. Men han har mycket i bagaget så jag har inte så stora förväntningar, är bara glad för det som går bra. I alla situationer där jag vill ha mer kontroll men ändå kunna ge frihet använder jag faktiskt flexikoppel. Det fungerar utmärkt med den här hunden, jag slipper tjata, han kan koppla av och jag vet att jag har full kontroll när och om det behövs. Den gamle får lulla på i sin egen takt men eftersom han inte hör måste jag ha kontroll på var han befinner sig så jag kan koppla vid behov. Inkallningen var aldrig helt hundraprocentig på honom och nu är den alltså obefintlig. :o
Jag kopplar båda hundarna vid hundmöten.

Jag vill att de håller sig någorlunda nära, spontan kontakt ger alltid beröm. Nu har jag lydiga hundar *peppar peppar* som kommer på inkallning. Annars skulle jag inte vågat släppa här i stan. Men en radie på 20 meter kanske... är ok. Har olika kommandon, ett för kom-omedelbart-hit, eller annat för vi-ska-åt-det-här-hållet och ett tredje för visa-var-du-är.

Har man en hund som oftast lyssnar, men som kan ta sig friheter, så gör mkt saker på promenaden -övningar, uppgifter... sysselsätt den så att den får utlopp för nyfikenheten och energin. Har man en direkt olydig hund så släpper man den inte, utan tränar på inhängat område.

Priscilla: Tack för tipsen! Spontan kontakt belönar jag mycket, men jag kan nog bli lite mer påhittig på promenaderna kanske ;) Dock tror jag att det kan vara svårt för mig att ändra hans naturliga avstånd, han känns väldigt van vid att få springa en bit före. Men jag ska absolut ta till mig dina råd :)

Movi: Det där med en pipleksak kanske man ska testa! Jag vet dock inte hur intresserad han skulle bli av den om han får syn på en annan hund, det beror nog på hur långt ifrån mig han är vid tillfället också. Att stanna på mitt kommando och sen fortsätta gå framåt närmare hunden när jag går framåt mot honom är en fuling han har använt några gånger ;) Är han nära mig brukar det inte hända dock.

Jappisen: Vad skönt att han håller sig så nära! Du vet nog vid det här laget att jag är intresserad av pudel, så jag måste bara fråga: Det känns lite som att det generellt sett är en del av pudlarnas mentalitet att vara ganska ”förarbundna”, är det så? :D

Något som jag tror skulle funka är om jag har en eller två köttbullar med mig på promenaden, men det känns inte så hållbart ;) Men på speciella tillfällen när man ska ta en extra lång, härlig skogspromenad så kanske.. Då lär han lyda mig trots möte med andra hundar ;) Känns dock som att man borde kunna motivera på något annat sätt.. Jag ska ta och prata med ägaren om hur hon gör i liknande situationer också. Vet inte ens om hon ser det här som ett problem på samma sätt som jag gör. Kom gärna på mer specifika tips vad för grejer man kan göra för att göra hunden mer uppmärksam! Uppskattar det väldigt mycket :)

Lager: Tack, jag ska försöka sysselsätta honom på olika sätt

Långlina är mitt förslag! Är du inte säker på hunden så ha den inte lös. Tråkigt kanske, men så är det. Det finns hundrädda, hundaggressiva, vilda djur ( rådjur, hare, älg m.m ).

Min hund är allt som oftast lös i skogen. Under vår/sommar då hundar ej får löpa vind för våg får hon vara lös men ska hålla sig nära mig ( som koppellängd ungefär ), andra tider på året har hon mer frihet. Men hon drar aldrig, inkallningen fungerar helt. Ett alt till inkallning är STÅ = stanna direkt och stå jäkligt stilla, rör inte en tass!

Något som jag tror skulle funka är om jag har en eller två köttbullar med mig på promenaden, men det känns inte så hållbart ;) Men på speciella tillfällen när man ska ta en extra lång, härlig skogspromenad så kanske.. Då lär han lyda mig trots möte med andra hundar ;) Känns dock som att man borde kunna motivera på något annat sätt..

Jag tycker inte alls att det är konstigt att ha köttbullar med sig. Det har jag ofta. Alltid fullt med godis i fickan och då är det allt från leversnittar till blodpudding.
Godis är bra!

Långlina är mitt förslag! Är du inte säker på hunden så ha den inte lös. Tråkigt kanske, men så är det. Det finns hundrädda, hundaggressiva, vilda djur ( rådjur, hare, älg m.m ).

Hunden kommer ju fortfarande på inkallning, så han rusar ju inte fram till hundrädda. Särskilt stor jaktinstinkt har han inte heller. I dessa lägen har jag full kontroll. Han kommer fortfarande få gå lös då och då hos mig, även om vissa kanske tycker att det är "oansvarigt". Det är ju ingen olydig hund jag har att göra med. Jag har honom lös där jag kan ha översikt och låter honom gå fot över backkrön och så. Dock händer det ju ibland att man ändå blir överrumplad och han är för långt ifrån mig när det kommer en hund. Därför bad jag bara om att få lite tips för att få honom att hålla sig närmre mig. Men jag förstår vad du menar, absolut.

*Delvis knapplån*

Kan tillägga att ”min” hunds normala avstånd ligger på kanske 10-12 meter från mig. Vissa kanske inte tycker det är så långt bort.. Men jag tycker inte det är speciellt nära heller ;) Det är väl en smaksak.

Line_n: I de skogar jag går i träffar man på mycket hundar och människor ibland, ibland inte en enda. Beror väl väldigt mycket på vädret, men av den anledningen har jag inte möjligheten att ha honom så långt ifrån mig som du kan. Han kommer alltid springandes direkt så länge det inte finns någon hund i sikte. Med ”nära” menar jag väl högst 5-6 meter ifrån mig, innanför det är den ”säkra zonen” som jag nämnde i huvudinlägget. Så får du en liten definition på vad jag menar :) Tack för tipsen :)

Nej men dåså, om han kommer på inkallning så missförstod jag nog dig helt. Jag tolkade dig som att du inte kunde lita på honom vid möte ( specifikt hundmöten ).

Okej, för det är bara hundmöten det gäller, när han är för långt ifrån mig. Hade han vart min hund hade jag sett till att inkallningen sitter. Nu vill jag bara att allt ska fungera någorlunda när han är här, jag har honom inte tillräckligt ofta för att kunna träna fram ett nytt beteende. Annars får jag väl som du säger, ha honom kopplad även i skogen.

Men då är väl löplina/spårlina/tvättlina alldeles ypperligt ?

Då är han "lös" och kan skutta bäst han vill, men du har en extra broms om han inte lyssnar på dig vid inkallning om ni möter hund. Det är ju lina eller chansa som är alternativen känns det som och vad jag tycker har jag redan skrivit. :)

Jo, du har ju rätt, egentligen ;) Jag tycker nog bara det är tråkigt att han inte ska få vara helt lös, det borde alla hundar kunna vara.. Men ja, jag får väl börja sätta lina på honom på skogspromenaderna. Det är ju svårt för mig att göra något åt det när han inte är min.

Tja vad är det som han kan göra lös men inte i lina menar du ?

Innan jag litade helt på min tik hade vi alltid lina på henne, det gjorde ju att jag kunde koppla av också på promenaderna och fick ändå vara "lös". :)

Jag hade också lina i början när jag märkte att det fanns en chans att han kunde sticka till andra hundar. Tyvärr är inte all hundar snälla och även om ens egen är det så kan den bli biten.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
2 003
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 487
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
402
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 821
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka