Hur går en parning till rent praktiskt?

Sv: Hur går en parning till rent praktiskt?

Vi avlivar inte gamla eller sjuka människor heller, däremot gör vi det med dito hundar så att dra parallellen med människor är inte avancerat utan okunnigt, och rent av korkat. :grin:

Man tackar! Jag är tydligen inte bara egoistisk och hänsynslös utan även okunnig och korkad.....

Ett forum är väl till för att man ska kunna få lufta sina tankar och ideer utan att riskera personangrepp?Att drömma om något innebär inte alltid att man kommer att göra det i verkligheten.
Ni känner inte mej och jag känner heller inte er.Varför inte anta en trevligare ton?
Varför inte bemöta mej med klara motargument istället för att försöka trycka till mej så att ni själva ska kunna känna er lite bättre som människa.

Klara motargument mot att para din tik:

1. Hon är för gammal.
2. Du behöver läsa på om avel .
3. Hon har inte gjort alla hälsotester som krävs för rasen.
4. Uppfödning av valpar där föräldrarna inte är testade (och därmed inte kan registreras) är blandrasavel och kan resultera i uteslutning ur SKK för hanhundsägaren och dig.
5. Gå in och läs i den här tråden: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=909029&highlight=uppf%F6dare

Fundera sedan på om du tror att du kan stå för din uppfödning. Kan du det - para tiken. Hur parning går till är rätt enkelt att googla fram om inte annat.

Men helt allvarligt, du skriver själv att tydligen var kopplingen mellan människoavel och hundavel för avancerad för "bukemaffian". Är inte det också otrevligt?

Du har fått en hel del klara argument till varför du inte bör avla på din tik. Dels är hon för gammal för att få sin första kull, hon är inte heller HD-röntgad eller hälsoundersökt överhuvudtaget. Sen har hon opererats för elakartade juvertumörer för ett par månader sen (enligt tidigare tråd). Jag hade inte avlat på en sån hund, för att jag inte hade velat utsätta min hund för ytterligare belastning.

Varför inte bemöta mej med klara motargument istället för att försöka trycka till mej så att ni själva ska kunna känna er lite bättre som människa.

Men du bemöter ju inte de svar du får med klara motargument heller. Antingen svarar du att du inte heller är friröntgad eller att du blir kallad för egoistisk.

Varför bemödar du dig ens att svara på de kommentarer du anser inte vara relevanta när det finns mängder med relevanta svar som inte utgör påhopp (som framförallt går ut på att tiken är för gammal - vilket var en av dina frågor).

Så jag frågar dig:

- Hur ställer du dig till kommentarerna om att tiken är för gammal? Anser du att din tik har sådana kvaliteter att avel trots åldern väger upp riskerna som tiken utsätts för?

- Hur ställer du dig till rasklubbens krav på hälsotester av såväl tik som hane? Kan du tänka dig att ta en valpkull som inte blir möjliga att registrera i SKK?

- Om det är den tik som är opererad för elakartade juvertumörer, hur ställer du dig inför avel på tiken utifrån det perspektivet?

Den typen av frågor är inte påhopp, utan frågor som du behöver ställa dig själv. :) Det är ju inte oss du ska svara inför, utan det är frågor du ska ställa dig och sedan avgöra om du accepterar svaren.

Man tackar! Jag är tydligen inte bara egoistisk och hänsynslös utan även okunnig och korkad.....
.

Nej, jag har inte sagt att du är okunnig eller korkad, däremot att dina paralleller till människor är det.

Tycker du själv att det är smart att säga att "jag är inte heller friröntgad men har ändå tre barn" som ett argument till varför du inte ska göra hälsotester på din tik?
Jag menar, säljer/köper vi människobebisar? nej det gör vi inte, däremot gör vi det med hundvalpar. Avlivar vi gamla och sjuka människor? Nej, men det gör vi med dito hundar. etc etc.

Att jämföra människor och husdjur är världens sämsta motargument.

Sedan - om du nu vore så kunnig inom avel som du nu försöker påskina så skulle du ju inte behöva ställa frågor av den här kalibern på ett forum?

Ett forum är väl till för att man ska kunna få lufta sina tankar och ideer utan att riskera personangrepp?Att drömma om något innebär inte alltid att man kommer att göra det i verkligheten.
Ni känner inte mej och jag känner heller inte er.Varför inte anta en trevligare ton?

Jag får väl kopiera in mitt svar igen. Jag anser inte att jag haft en dålig ton mot dig.

Calazirya skrev:
Du har ju fått svar på det du frågade i inlägg #1 och då kontrade du med att du minsann inte testat dig själv innan du skaffade barn. Hur tycker du att man ska besvara ett sådant påstående?

Jag tolkade det precis så som du skrev, dvs att hälsotester inte är speciellt viktiga i sammanhanget ( vilket jag anser dom vara när man pratar om avel ).

I vår ras tror jag det är max 4 år som förstagångsdräktig, kanske är det samma i alla raser?

Sex år på en Leonberger, utan några hälsoundersökningar och utan kunskap om uppfödning, parning, valpning, kontaktnät av valpköpare, VARNINGSKLOCKA ringer för mig högt. Var rädd om tiken, låt henne ha en fin ålderdom, utan risker för komplikationer vid dräktighet, förlossning och digivning. Köp en valp av en uppfödare.

Vi har en tik som är 6 år,är hon för gammal att få valpar första gången?
Rasen är Leonberger om det spelar någon roll.
Vi har hittat en renrasig hane uppåt landet och tiken löper på första veckan nu.Skulle det funka att köra upp henne och låta henne träffa honom om någon vecka för det är tydligen andra veckan som gäller?
Släpper man bara ihop de eller?Vi vill inte lämna kvar henne utan hoppas bara att tycke uppstår .

Hörde mig för här för ett tag sedan vad den lämpligaste åldern var , och har även ringt skk om detta , och sex år anses vara lite sent.
Ring skk och hör vad som anses om just din ras.

Hörde mig för här för ett tag sedan vad den lämpligaste åldern var , och har även ringt skk om detta , och sex år anses vara lite sent.
Ring skk och hör vad som anses om just din ras.
Rasklubbens avelsråd torde vara lämpligare, fö finns det mer än bara tikens ålder som gör henne olämplig för avel.

Fyra knölar behöver ju inte innebära fyra bortopererade spenar men kan mkt väl innebära det.
Nog är det tragiskt med folk som ber om råd o sedan blir flyförbannade när de får relevanta svar.
Här blir det säkert en kull! På en för gammal tik som saknar ett antal juverdelar o med stor risk att nya tumörer blossar upp i samband med laktationen.
Vi får väl hoppas att andra lär sig ngt av diskussionen.
För ett antal år sen kom det in ett par som ville ha testikelintyg på en äldre pudel, jag blev lite frågande o fick svaret att han började bli gammal o nu skulle de bara leta reda på en tik så att de kunde få en likadan.
PL
PL

För ett antal år sen kom det in ett par som ville ha testikelintyg på en äldre pudel, jag blev lite frågande o fick svaret att han började bli gammal o nu skulle de bara leta reda på en tik så att de kunde få en likadan.

Vad sa du då?? Att det ska vara så svårt för folk att förstå att en avkomma inte för fem öre behöver bli lik ens älskade tik eller hanhund.

Jag försökte väl så gott jag kunde men ibland kan det vara svårt att rå på den riktigt djupa okunnigheten.
PL

Bara jag som tycker detta ämne är rätt så överspelat? Tror Skjona fattat poängen att hennes tik är för gammal.

Bara jag som tycker detta ämne är rätt så överspelat? Tror Skjona fattat poängen att hennes tik är för gammal.

Nu är det ju inte bara skjona som funderar i samma bana så nej jag tycker inte alls att ämnet är överspelat. :)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
487
Senast: Roheryn
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 547
Senast: Ragdoll
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 146
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 769
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka