Hur går en parning till rent praktiskt?

Sv: Hur går en parning till rent praktiskt?

Fördömande av dig? :confused: Jag har inte sett ett enda fördömande av dig. Det enda jag har sett är svaret att din tik är för gammal för att det ska kunna betraktas som säkert för tiken.

Tack för alla era praktiska råd och tips,samt fördömandet av mej som en egoistisk och hänsynslös människa.:grin:
Vad gäller min jämförelse av människoavel och hundavel var liknelse tydligen för avancerad för bukemaffian.
Lämnar tråden nu.

Tycker du själv att det låter empatiskt och hänsynsfullt att avla på en tik som är för gammal, inte har genomgått de hälsotester som krävs och sedan säga att ni inte ska sälja några valpar? (Hade ni tänkte ge bort dem då eller?)

Jag har avlivat en 2,5årig hund pga kraftig HD + kraftig artros. Det vore varken empatiskt eller hänsynsfullt att ens skänka bort hundvalpar av en storvuxen ras där inte ens en HD-röntgen är gjord och riskera att låta valp"mottagarna" genomgå en sån grej.
Är den hanhund ni tittat på testad?

Pratar vi om hundar så pratar vi om hundar, inte barn. Äpplen och päron.

Vill du ha en valp med din tiks anlag så rekommenderar jag varmt att du istället vänder dig till din tiks uppfödare. Uppenbarligen är du nöjd med dennes avelsarbete?

Fast det är väl ingen som fördömt dig till att vara en egoistisk och hänsynslös människa? Alla som svarar i tråden vill hundens bästa. Du ställde en fråga om hunden var för gammal och du fick ett enhälligt svar att "Ja, hon är för gammal". Sen vad du väljer att göra är ju upp till dig.

Att jämföra människoavel och hundavel är förkastat, även om jag inte har någon som helst erfarenhet av varken det ena eller det andra. Så inser jag att det inte går att jämföra på det viset, men visst. Det kanske är för avancerat för mig att förstå.

Tack för alla era praktiska råd och tips,samt fördömandet av mej som en egoistisk och hänsynslös människa.:grin:
Vad gäller min jämförelse av människoavel och hundavel var liknelse tydligen för avancerad för bukemaffian.
Lämnar tråden nu.

Nu läser du in saker som inte står :)

Om du låter para din sex år gamla tik, utan hälsostatus ( ? ) för skäl som iaf jag anser vara tokiga så anser jag följaktligen att du är högst egoistisk. Det där om spelar ju en stor del i diskussionen eftersom du i dagsläget bara undrar/funderar över möjligheten. Då du kanske inte besitter så stor kunskap kring avel än så är det väl bra att du får råd att du utsätter tiken för onödiga påfrestningar, eller ?

Sedan är det tämligen vanligt förfarande att man vrålar bukemaffia när inte svaren man får ligger en i fatet. Vad hade du velat ha för svar byggt på de inlägg du gjort i tråden?

Senast ändrad:

Nu läser du in saker som inte står :)

Om du låter para din sex år gamla tik, utan hälsostatus ( ? ) för skäl som iaf jag anser vara tokiga så anser jag följaktligen att du är högst egoistisk. Det där om spelar ju en stor del i diskussionen eftersom du i dagsläget bara undrar/funderar över möjligheten. Då du kanske inte besitter så stor kunskap kring avel än så är det väl bra att du får råd att du utsätter tiken för onödiga påfrestningar, eller ?

Sedan är det tämligen vanligt förfarande att man vrålar bukemaffia när inte svaren man får ligger en i fatet. Vad hade du velat ha för svar byggt på de inlägg du gjort i tråden?

Det jag sökte var givetvis svaret på frågan som inledningsvis ställdes i trådnamnet......

*KL*

Förutom HD/AD-status (där rasklubben bör man ju numera testa leonberger för LPN1. Enligt rasklubben bär så många som 25% av alla leonberger på den muterade gen som ger LPN1. Parar man två bärare av den muterade genen så kommer 50% av valparna att bli bärare och 25% att dessutom bli dubbelbärare av genen. Dubbelbärare av genen utvecklar en svår form av polyneuropati.

lpn.gif

Leonbergerklubben verkar för övrigt vara en mycket bra och ansvarsfull rasförening som ställer stora krav på uppfödarna både vad gäller HD/AD-status och LPN1-testning.

Du har ju fått svar på det du frågade i inlägg #1 och då kontrade du med att du minsann inte testat dig själv innan du skaffade barn. Hur tycker du att man ska besvara ett sådant påstående?

Jag tolkade det precis så som du skrev, dvs att hälsotester inte är speciellt viktiga i sammanhanget ( vilket jag anser dom vara när man pratar om avel ).

Det jag sökte var givetvis svaret på frågan som inledningsvis ställdes i trådnamnet......

Fast du frågar explicit i trådstarten om din tik är för gammal. De som tycker att tiken är för gammal anser det därför inte relevant att besvara övriga frågor som rör hur parningen går till. Det är nog så enkelt. :)

Och det har du fått. Tiken är för gammal. Eftersom det är den allmänna uppfattningen tror jag inte du kan vänta dig att någon med gott samvete tänker ge sig in i beskrivningar av hur en parning, som alla som har svarat anser olämplig, går till.

Och rent praktiskt gör man hälsotesterna som krävs innan man parar eftersom det är en del av underlaget för t.ex. val av hane eller om man överhuvudtaget bör para tiken.

Fast det har du ju fått..? 15 personer säger att tiken är för gammal och jag skrev att du går till veterinären för att göra test när det är dags att para.

Följdfrågorna var då om hunden uppfyllde övriga krav, vilket du kom på att den nog inte gjorde och då var vi elaka och taskiga.

*KL*

Skonja: Är det förresten samma tik som har haft elakartade juvertumörer? I så fall är det skäl nog att inte para tiken. Förutom att det är ärftligt så strider det även mot SKK:s regler att avla på en tik som har haft en allvarlig sjukdom.

Jag håller helt och hållet till 100 % med vad folk redan har skrivit om tiken är för gammal och om hälsotester med mera, kan lugnt säga att jag inte ens tänkt tanken att para en Leonberger första gången när hon är 6...:eek:

Men om du trots allt envisas med att para så:
Själva parningen brukar de klara bra själva under övervakning
Men var bered på att det kan ta tid
Jag kopplar alltid tiken när de hänger och sätter mig vid henne och ser till att hon håller sig lugn, hon kan skada hannen mycket om hon grips av panik och försöker ta sig los.

Du kan göra en enkel test hos veterinär. för att få veta var i löpet hon befinner sig
Testet visar NÄR hon har störst chans att bli dräktig,
kan ju vara bra att prata med en veterinär också och få lite goda råd.

Parning är ju dock bara första steget, utgår ifrån att hon är i super kondition?
Jätteviktigt så hon orkar bära fram en stor kull, vilket du kan räkna med tanke på ras..
Hög tid är det att ta reda på mer om hur tiken ska skötas under dräktighet/digivning
Och självklart hur en valpning går till.
Samt valparna behov/skötsel osv
Finns mängder med bra böcker att läsa och kanske har du tur så din SKK länsklubb råkar ha någon föreläsning!

Har du bra kontakt med hennes uppfödare, så ring och få goda råd där med!
Har du någon (van) uppfödare i din närhet som kan hjälpa dig när det är dags?

Avmaskning har du koll på det tex?
Hur ser tikens försäkring ut, kolla så att den gäller för snitt, för det är DYRT speciellt om det behövs en helg/natt

Ja det är väldigt mycket man måste veta om man tar valpar för att förebygga så mycket som möjligt, allt går ju ändå inte så det gäller att det finns bra veterinär att få tag på om det krisar mitt i natten så DET måste du kolla upp

Tillägger att man ska verkligen veta att man har bra hem redo för valparna om man nu "inte tänker sälja valpar" utan ge bort dem..? För visst är det lätt för människor i närheten att säga att ja hon är ju så fin o valpar är söta men när det är dags är det inte sällsynt att människor backar. Eller ångrar sig efter några veckor när de inser hur tungt det kan vara med en lejonvalp och vill lämna tillbaka den.. Som nån skrev, det kan bli tio valpar, finns det så många hem klara?

Sen skulle jag aldrig, aldrig para en leonbergertik utan att ha röntgat henne. Har hon taskig status på sina leder kan det bli en oerhörd påfrestning att bära fram en stor kull valpar!! Detta oavsett andra problem eller om jag gillat blandrasavel o struntat i rasklubbar (vilket jag inte gör, men för argumentationens skull), så hade jag aldrig parat en tik av stor ras innan röntgen.

I övrigt säger jag som de andra, jag tycker hon är alldeles för gammal. 6 år är en hög ålder för ett lejon.. knodden på min användarbild är 5 nu och jag hade inte avlat på henne. Kontakta uppfödaren och hör om det inte finns någon kull från samma linjer på gång framöver kanske? :)

Ja hon är för gammal!
Om du tänker skita i det bara för att du vill ha en kopia av din hund då är du en dålig och okunnig hundägare.
Om du däremot tar åt dig av synpunkterna som du faktiskt bad om så är du en bra hundägare.
PL

Jag skulle inte ställa upp med gynprov för att hjälpa till att få en 6-årig tik dräktig första gången.
PL

*KL*

Förutom HD/AD-status (där rasklubben bör man ju numera testa leonberger för LPN1. Enligt rasklubben bär så många som 25% av alla leonberger på den muterade gen som ger LPN1. Parar man två bärare av den muterade genen så kommer 50% av valparna att bli bärare och 25% att dessutom bli dubbelbärare av genen. Dubbelbärare av genen utvecklar en svår form av polyneuropati.
*Delvis KL*
Samt att det blir mer och mer vanligt med DCM inom rasen hos vissa linjer så även det bör man kolla upp noga med den personen som är bäst insatt i sjukdomen inom rasen.

TS
Även jag anser att tiken är alldeles för gammal för första kullen vid den höga åldern. Att hon sedan inte är ett dugg hälsoundersökt är definitivt ett skäl till att INTE para henne och då är hälsan A och O om man vill få fram friska valpar som kan leva länge så är det aboslut det minsta man kan begära att tiken samt hanen ska vara.

//F.d. leonberger ägare vars hund fick somna in 4 år gammal.

Lämnar tråden nu.

Vi avlivar inte gamla eller sjuka människor heller, däremot gör vi det med dito hundar så att dra parallellen med människor är inte avancerat utan okunnigt, och rent av korkat. :grin:

I beg your pardon men om man inte ens vet hur en parning går till så ska man fundera både en och flera gånger på om man ska ge sig in i detta. Vad gör du om tiken t ex inte kan föda naturligt? Eller om hon får andra komplikationer såsom eklampsi?

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
487
Senast: Roheryn
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 547
Senast: Ragdoll
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 146
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 769
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka