Sv: Hur går en parning till rent praktiskt?
Jag håller helt och hållet till 100 % med vad folk redan har skrivit om tiken är för gammal och om hälsotester med mera, kan lugnt säga att jag inte ens tänkt tanken att para en Leonberger första gången när hon är 6...
Men om du trots allt envisas med att para så:
Själva parningen brukar de klara bra själva under övervakning
Men var bered på att det kan ta tid
Jag kopplar alltid tiken när de hänger och sätter mig vid henne och ser till att hon håller sig lugn, hon kan skada hannen mycket om hon grips av panik och försöker ta sig los.
Du kan göra en enkel test hos veterinär. för att få veta var i löpet hon befinner sig
Testet visar NÄR hon har störst chans att bli dräktig,
kan ju vara bra att prata med en veterinär också och få lite goda råd.
Parning är ju dock bara första steget, utgår ifrån att hon är i super kondition?
Jätteviktigt så hon orkar bära fram en stor kull, vilket du kan räkna med tanke på ras..
Hög tid är det att ta reda på mer om hur tiken ska skötas under dräktighet/digivning
Och självklart hur en valpning går till.
Samt valparna behov/skötsel osv
Finns mängder med bra böcker att läsa och kanske har du tur så din SKK länsklubb råkar ha någon föreläsning!
Har du bra kontakt med hennes uppfödare, så ring och få goda råd där med!
Har du någon (van) uppfödare i din närhet som kan hjälpa dig när det är dags?
Avmaskning har du koll på det tex?
Hur ser tikens försäkring ut, kolla så att den gäller för snitt, för det är DYRT speciellt om det behövs en helg/natt
Ja det är väldigt mycket man måste veta om man tar valpar för att förebygga så mycket som möjligt, allt går ju ändå inte så det gäller att det finns bra veterinär att få tag på om det krisar mitt i natten så DET måste du kolla upp