Hur går en parning till rent praktiskt?

skjona

Trådstartare
Vi har en tik som är 6 år,är hon för gammal att få valpar första gången?
Rasen är Leonberger om det spelar någon roll.
Vi har hittat en renrasig hane uppåt landet och tiken löper på första veckan nu.Skulle det funka att köra upp henne och låta henne träffa honom om någon vecka för det är tydligen andra veckan som gäller?
Släpper man bara ihop de eller?Vi vill inte lämna kvar henne utan hoppas bara att tycke uppstår .

Sv: Hur går en parning till rent praktiskt?

Ja hon är för gammal anser jag om hon aldrig haft valpar!

Köp er en valp istället av samma ras.

Varför ska hon avlas på just nu, vad tillför hon rasen?

På en så pass storväxt hund som inte lever så länge tycker jag det är för sent för första kullen. Har ni dessutom gjort allt som krävs? HD-röntgen, MH (avelsföreningen kanske inte kräver det?)...

Ang. när i löpet så kan man testa vilket dygn som passar bäst hos vet.

Jag tycker att 6 år är för gammalt för att få sin första kull. Ålder ökar alltid risken för komplikationer. SKK sätter gränsen vid 7 år, men det tycker jag är lite för sent.

Bara en tanke...

Många Leonbergeruppfödare har haft problem att få sina valpar sålda det senaste året eller så, valpar efter fina, välmeriterade hundar.
Lejon får ofta många valpar, 8-10 stycken är inte ovanligt, och att bli sittande med en sex-sju stycken stora, aktiva och hungriga valpar i månad efter månad är inte så roligt.
(för att inte tala om försäkringskostnaden)

Jag har pratat en del om det här med mitt lejons uppfödare och hon har valt att skjuta på planerade kullar ett tag just för att inte bidra till en redan ganska överfull marknad. Förhoppningsvis ändrar det här sig snart framöver, men jag tänkte att jag skulle berätta det för dig i alla fall så du kan ta ett medvetet beslut i frågan.

Vi älskar henne och vill ha en valp med hennes anlag,vi har redan flera stycken som också älskar henne och vill ha valpar av henne.Det är inte tänkt att vi ska sälja valpar.

Men då tycker jag att ni ska läsa på kring hur anlagen nedärvs, ni får inte en kopia av tiken även dom det är hennes valp. Det är inte alls så enkelt.

Är det värt att utsätta henne för detta bara för att ni ska få en valp efter henne trots att chansen att valpen är en kopia av sin mor är väldigt liten?

Hur ser hanens och tikens hälsostatus ut, deras syskon och längre bak i leden exempelvis?

Det är ungefär världens sämsta anledning till att ta valpar på en tik, inte objektivt ett dugg! Jag älskar också mina tikar och deras sätt, men inser att det finns bättre hundar som kan avlas på.

Hur som haver, är hon HD-röntgad? Har ni gjort MH? Utställd?

Jag är varken röntgad eller mentaltestad trots det har jag parat mej och dessutom nedkommit men tre valpar.....eh jag menar barn.

Vi älskar henne och vill ha en valp med hennes anlag,vi har redan flera stycken som också älskar henne och vill ha valpar av henne.Det är inte tänkt att vi ska sälja valpar.

Jag tycker så här: För att för första gången ta valpar på en tik som har hunnit bli 6 år så ska det vara för att tiken har sådana egenskaper att det skulle tillföra aveln på sikt mycket gynnsamma effekter. Detta för att väga upp riskerna som man utsätter tiken för.

Sedan tycker ändå att det synsätt som jag målar upp ovan är rätt krasst, eftersom man vet att riskerna för en äldre förstföderska är betydligt större än för en yngre tik. Det är ju ändå materiella värden som man låter väga tyngre än tikens väl och ve till viss del.

Väger man in det emotionella, dvs. att tiken framförallt är en älskad familjemedlem så tycker jag att det självklara valet blir att inte låta en så pass gammal tik bli förstföderska.

Jag är varken röntgad eller mentaltestad trots det har jag parat mej och dessutom nedkommit men tre valpar.....eh jag menar barn.

Allvarligt, du skrev inte just så där med allvar bakom :crazy:

Du vet väl hur pass mycket smärta det åsamkar en stor hund som får artros eller benpålagring, förkortad livstid. Vill du verkligen verkligen utsätta din tik ( bära och föda fram valpar ) och eventuellt valpar för sådan skit bara för er högst egoistiska vilja att få en valp ( som blir som vilken annan valp som helst ) av din tik ?

Mmm, fast du är inte hund. Ska du avla får du väl åtminstone uppfylla rasföreningens krav, det är MINIMUM.

Som uppfödare (ja, det blir du oavsett om du bara ska ha den här kullen för att det är gulligt och kul) måste du ta ansvar för att föra rasen framåt. Att inte då röntga hunden eller göra MH är rent ut sagt oansvarigt, vilken garanti ska du ge valpköparna..??

Om det hade varit min tik så hade jag inte parat henne nu. Jag tycker hon är för gammal för att få sin första kull - om jag älskar min hund så mycket hade jag inte utsatt henne för en dräktighet och valpning. Jag hade köpt en ny valp istället för att utsätta min hund för de risker det innebär att vara dräktig.

Tiken är definitivt för gammal. Jag skulle aldrig ta risken att para en tik av den rasen i den åldern, det är inte schysst mot hunden.

håller med ovanstående talare: ja, hon är för gammal.

kikar in på leonbergerklubbens hemsida och ser där att de rekommenderar HD- och ED-rtg, ögonlysning, MH-test och ett DNAprov avseende LPN. allt detta ska/bör göras innan parning, om man är någotsånär ansvarsfull mot de valpar som blir resultatet av parningen och deras framtida ägare.

Senast ändrad:

Tack för alla era praktiska råd och tips,samt fördömandet av mej som en egoistisk och hänsynslös människa.:grin:
Vad gäller min jämförelse av människoavel och hundavel var liknelse tydligen för avancerad för bukemaffian.
Lämnar tråden nu.

Vi har en tik som är 6 år,är hon för gammal att få valpar första gången?
Rasen är Leonberger om det spelar någon roll.
Ja på båda dessa frågor. Leonberger är en ras som har en del problem och ofta inte blir så gamla. Att då ta en första kull på en tik som redan är sex år är helt förkastligt. Om ni genomför den här parningen så har ni visat att ni helt och hållet struntar i er tik och hennes hälsa enligt min mening.

Om du verkligen älskar din hund som du säger så ska du INTE ta valpar på henne !!!!!

Har du pratat med uppfödaren till din tik om detta ? Vad säger han/hon om det ?

Läs på om förslossnings komplikationer på äldre hundar och se vad du tänker utsätta din älskade tik för !!!
Sen har du ansvar för alla hennes valpar även om du GER bort dom eller säljer dom ?
Dessutom så anser jag att man har ansvar för en ras om man nu vill ha valpar på sin tik, Vad har din tik att tillföra rasen ????
Förutom att hon är söt och snäll? Är hon meriterad ? Kollad för ras sjukdommar m,m
Vad ger du hennes valpar för förutsättningar i deras liv ?
Snälla köp en ny valp då istället !! Uppfödaren till din tik kanske ska ha valpar ?
Bespara din tik eventuella komplikationer under förlossning m,m

Med tanke på att du inte äns har en aning om hur man parar en tik så tycker jag att du ska lägga denna rent ut sagt dumma idé till sidan

och gå ut och se hur många valpar som det finns till salu överallt! Har du tid och råd att bli sittande med 7/8 valpar kvar i ett år ??

Tesora

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
487
Senast: Roheryn
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 547
Senast: Ragdoll
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 146
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 769
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka