Hur går det för era 07:or? (forts)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? (forts)

Tackar:) Ja det hade varit kul att se. Han är ett svenskt halvblod. Pappan är en holsteiner hingst:) Vad är det för en du har då? Jag kanske har läst om henne tidigare men minnet är inte som det ska alla dagar i veckan ;)

Min är en korsning connemara varmblod. Reggad som svensk ridponny.
Är förmodligen mindre än din. Min är ca 145cm nu.

jaha ok:)

Ja min är lite större, men inte så jätte mkt större ca 152 i dagsläget så han har iaf växt över ponnymåttet:)

Snö kan fungera isolerande. Ett snötäcke på ryggen behöver alltså inte innebära att hästen fryser utan snarare tvärtom.

Tror du verkligen på det själv? Det skulle i så fall betyda att hästens rygg där snön ligger på är under noll grader så att inte snön smälter. Så tjock och välisolerad päls tror jag ingen häst har. Snötäcke på ryggen = våt av smält snö.

Hälsning Maja

Hur tror du vildhästarna överlever?

De har kanske bättre o tjockare päls än vad våra tamhästar har. Men prova att känna på den päls som är täckt av snö. Den brukar vara torr o varm längst in.

Jag håller med dig, förra vintern hade jag en väldans koll på Ninja om hon skulle frysa eller inte då hennes mamma (arab) kan vara lite frusen av sig ibland, men Ninja visade aldrig några tecken på att frysa trots blötsnö, hällregn och snötäcke på ryggen. Hon går visserligen i en stor skogshage men blöt blir hon ju ändå. Så något täcke blir det inte i år heller, tycker det är toppen om de kan klara sig utan under unghäståren, det är ju skillnad när de är klippta och rids mer regelbundet/ordentligt. Jag har en bekant som vande sin ettåring med täcke så fort det duggade lite och den hästen är i dagsläget (7-8 år) en väldigt frusen häst som fryser för minsta lilla, sen är ju alla individer olika men jag tror i allafall det är bra om de kan "härdas" lite under unghästtiden.
Inka

Håller med.
Inget täcke för min heller inte i år och inte nästa heller iaf. Han hade lite ett tag men endast för att hans sår inte skulle bli skitigt!
Va lite orolig att Namir inte skulle säta ordentlig päls nu eftersom han ståt inne i 3veckor på grund av skada. Men nu är han ute igen och idag när jag kom dit såg han ut som en björn så jag behöver inte ora mig! Tycker själv de väldigt bara om dom klara sig utan täcke så mycket som möjligt. Varför lägga på en unghäst täcke som ändå inte rids? :grin:

*kl*
Liten uppdatering från våra åringar.

Morenilla (PRE) går kvar här hemma och gör inte så mycket mer än att springa i hagen och bli verkad lite då och då. Hon har dock fått en kort lektion i att ledas runt utan polare vilket gick bra. Hon har även fått ta ett par turer till Strömsholms djursjukhus alldeles själv. Har inga nya foton på henne.

Aramis (Hbl) bor sedan i somras på lösdrift med en jämngammal hingstkompis. De har börjat få lite hantering utöver verkningen och idag tog vi med dem ned till ridhuset för att miljöträna lite och lära känna bommarna. Pojkarna var jätteduktiga och skall få prova på ridhuset igen om någon månad. Arre är ju väldigt stor för sin ålder så hans utbildning kommer gå mycket långsamt frammåt.

02-27.jpg

07-18.jpg

Våra åringar går utan täcke året runt f.ö.

Jag hoppas att personen på bilden är vääääldigt kort. Annars så lär det bli rena La tour Eiffel av den hästen...:eek:

Å andra sidan, Aramis behöver kanske inte anstränga sig så mycket som vissa andra små knytt i hoppningen. Hoppning a la älg=bara att lyfta lite mer på knäna.;)

Appropå täcke, man får ju hålla koll på unghästarna. Det finns alltid de undantag som bekräftar regeln. Vårt gamla avelssto var en riktig fryslort. Vintertäcke på även med vinterpäls.:cool: Tills hon blev avelssto. Då slutade hon frysa. Kan det ha något med hormonerna att göra?

Lyckligtvis har varken fjollan Lanzelot eller storasyster Ella blivit några fryslortar. Hade dem ute dygnet runt ovanligt länge i höst utan problem.

Jag hoppas att personen på bilden är vääääldigt kort. Annars så lär det bli rena La tour Eiffel av den hästen...:eek:

Å andra sidan, Aramis behöver kanske inte anstränga sig så mycket som vissa andra små knytt i hoppningen. Hoppning a la älg=bara att lyfta lite mer på knäna.;)

Nope du tittar på Sveriges kanske största åring. Människan (matten)på bilden är ca:164lång. Hästen var senaste mätningen för några månader sen 170. Dock är det tänkt att bli dressyrhäst av honom om ett antal år.

Men herregud!!!!

Fast, tja, ska man bli 180 cm så måste man ju börja växa tidigt. Warum Nicht är väl i den storleken? Isabell Werths ena stjärna?

Vad var det för stam på honom?

Senast ändrad:

Är jag den enda som har täcke på? Apollo har det på eftersom är förkyld och fryser och hostar... givetvis har han det inte på om det inte behövs - dvs om det är blidväder, sol eller så. I kraftig blås, snö och regn har han dock det på.

Lotta hade täcke på sig rätt mkt förra säsongen. Hon har nu täcke på vid behov. Som idag, när det ska regna hela dagen.

min istidsmammut går utan täcke ute, däremot kan han få täcke på sig inne om det har regnat och han är kall och blöt när han kommer in.

Han KAN f.ö inte ha täcke på sig ute... Det ligger då strimlat i intrikata mönster i hela hagen inom en timme............:devil:

Det finns absolut ingen anledning att täcka Ariel. Hon har värsta isbjörnspälsen (redan! :crazy: ) och eftersom hon inte gör något ansträngande så kan hon gott få bli rejält lurvig. Dessutom behöver hon pälsen för att klara utegången.

Har för övrigt mätt henne igen, fortfarande 134 cm hög. Bra, då kanske hon slutat växa nu. :p

kl

Min plutt är halt:cry: Tog in honom ifrån hagen förut och släppte honom lös i paddocken och han haltar på hb stackarn. Han har väl antagligen fått sig en smäll, dom leker ju ganska rejält så nu får han stå inne tills jag kommer i morgon så får vi se om det är bättre. Inga synliga skador eller svullnader. Men man blir ju så trött att dom alltid ska slå sig.

Ni får gärna komma med förslag om vad det kan vara! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 523
Senast: Lilahnee
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka