Hur går det för era 07:or? (forts)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? (forts)

Vilka av er har kastrerat era??

Jag hade tänkt att vänta ett tag till, min är ju inte ett dugg hingstig så jag känner ingen brådska men det kan väl iofs slå slint i huvudet en vacker dag.

:bow:
Ja, dom har en förmåga att växa på bredden:)
Men hur stor är din?? Ser inte så stor ut på bilden där du leder honom. Men ack så söt!

Han är inte så stor, men han ser jätte liten ut på den bilden. Han är lite över 140cm, skulle gissa 143cm. Va ett tag sen jag mäte han. Hoppas att han blir över 155, men de gör inget om han inte blir så stor.

En häst som är 150 cm vid ett års ålder blir 166 cm som färdigväxt om det här med 90%-regeln stämmer.

Lanzelot var 152 cm på sin ettårsdag tror jag. Beräknas bli 168 cm.

Men som sagt, det där får man ta med en nypa salt. Vissa hästar växer fort tidigt andra drar igång vid två-treårsåldern.

Mina är halvblod med en hel del fullblod i.

Ja för tusan!

Här är det som sagt slut på snusket. Lanzelot hoppas vi numer ge tusan i att sätta på damer till höger och vänster utan vårt medgivande.

*kl*

Då oxo frågade om kastrering måste jag passa på och fråga om betäckning. Vilka planerar att betäcka sina ungston 2010?

Jag har fått erbjudande om att låna ut mage på min, men jag har inte bestämt mig än. Det beror ju lite på vilken hingst fölköparen väljer också. :p

BONUSBILD!

24832590.jpg

Hingsten låter vi ha kvar kulorna så länge det bara går men förhoppningt om att han växer lite på bredden och inte blir 2m hög. Han går på lösdrift med jämngammal hingstpolare så det fungerar bra.

Mitt sto är ju tyvärr triangelmärkt. Jag kommer därför göra en ordentlig undersökning av skadan hon dömdes ut för och förhoppningsvis kunna betäcka 2010.

Jag hade tänkt att vänta ett tag till, min är ju inte ett dugg hingstig så jag känner ingen brådska men det kan väl iofs slå slint i huvudet en vacker dag.

Jag kände brådska att kastrera mitt halvblod då han ännu är så liten. Med kulorna borta växer de mer på höjden. Annars kan jag nog ha tänkt mig att vänta.

Hälsning Maja

En häst som är 150 cm vid ett års ålder blir 166 cm som färdigväxt om det här med 90%-regeln stämmer.

Lanzelot var 152 cm på sin ettårsdag tror jag. Beräknas bli 168 cm.

Men som sagt, det där får man ta med en nypa salt. Vissa hästar växer fort tidigt andra drar igång vid två-treårsåldern.

Mina är halvblod med en hel del fullblod i.

Då kanske jag kan hoppas på en 160 häst åtminstone som jag vill ha. Är bekymrad att han bara nu är 146 cm. Vad har ni för erfarenheter.

Har förut hört in från sommarbetet som 1 åring + 7 cm bara. Då blir han inte stor. Får verkligen inte hoppas det.

Hälsning Maja

"Har förut hört in från sommarbetet som 1 åring + 7 cm bara. Då blir han inte stor. Får verkligen inte hoppas det."

Tycker jag låter helkonstigt, den slutliga höjden på hästen måste ju bero på det. En häst som är 107cm som vuxen är nog knappast 100cm som åring...
Då tror jag mer på 90% vid 1 el 1,5års ålder som jag hört. Är det någon som testat något av "tattar måtten" på era?

Vad är det för liten du har skaffat dig då?

Du kanske har sagt det tidigare men det kommer jag inte ihåg i såna fall:angel:

Välkommen iaf :laugh:

Ja, jag har ägt henne sedan hon var 6v...men hon har bott längt borta från mig, men vi har fått plats i stallet nu så då flyttas hon :)

Hon är e. Cardento u.e Dammen...och hon blir stor :)

Men jisses, vilken söt bild!!!

Min plan är att betäcka Lotta antingen 2010 eller 2011. Allra helst vill jag att jag redan har en fölägare bestämd då, för jag vet inte om jag kommer kunna behålla fölet och jag anser inte mig själv som nån bra försäljare direkt...men det får bli som det blir.
Jag vill ta föl på Lotta då, dels för att hon faktiskt har massor med positivt att tillföra paintaveln och dels för att jag vill ha henne "fölad o klar" i ung ålder så att jag kan ta föl om 10-15 år, om jag vill, utan att det ska vara "några problem", eftersom hon då redan fått föl.
Men som sagt, vi får se hur det går. Och eftersom jag inte börjat med inkörningen än :o så kanske det blir först 2011...

söt bild!

jo Syria skall betäckas, men vet inte om jag gör det 2010 eller 2011...beror på hur mkt hon hunnit växa, vill hon blir stor så om hon ser ut att kunna krysta ut nån cm till 2010 så får det vänta till 2011 då jag betäcker naturligt första gången med en hingst o sen har jag lite fryst som väntar året därpå, för den e dyr, vill hon tar sig på den, sen skall hon ridas ett par år o tävlas lite...

Igår fyllde hon 1år o 6 månader!
det firade jag med att hänga lite på henne. hon tittade lite snabbt o återgick sedan till höet, när jag hängde åt andra hållet kikade hon inte ens!
så mätte jag henne idag, inte mkt som händer här inte, fick det till 141cm...

Lotta fyller 18 månader idag :banana: men eftersom jag är bortrest får vi fira det en annan dag. :)
Våra verkar lika stora just nu. :)

Vissa stannar i växten som våran 04 gjort. Hon beräknades bli 160 cm men blev bara 157. Lär inte växa en mm mer. Hon är så färdig i kroppen.

"Har förut hört in från sommarbetet som 1 åring + 7 cm bara. Då blir han inte stor. Får verkligen inte hoppas det."

Tycker jag låter helkonstigt, den slutliga höjden på hästen måste ju bero på det. En häst som är 107cm som vuxen är nog knappast 100cm som åring...
Då tror jag mer på 90% vid 1 el 1,5års ålder som jag hört. Är det någon som testat något av "tattar måtten" på era?

Då satsar jag på vid 1,5 års ålder. Då blir han kanske 163 cm, alldeles lagom. Hade dock en halvblodskorsning som när han var ett år var han en bra bit över 150 cm och han var 158 cm som treåring, när han såldes.

Hälsning Maja

Och då kan jag hoppas på att min slutar växa så fort som den hästen! ;)

Här kommer en liten uppdatering från mej och Iberica. Vi går ut och går en sväng ungefär 2ggr/v. Tränar på att ha alla saker på sig, stå stilla, skritta, trava, flytta sig på kommando, har även börjat träna på att jag kan gå bredvid henne ist för framför så vi kan börja tömköra snart. Ang. täcke går hon med täcke nästan varje dag nu har satt en lapp på boxdörren där det står att hon ska ha täcke om det är nederbörd/under -5/storm ute. Tyvärr finns inget vidare skydd i hagen för då hade hon fått gå utan. Hon är dock en fryslort och har inte mycket päls!

Här kommer lite bilder från gårdagens prommenad. Hon var helt fascinerad över lillasysters ludd på jackan och skulle pussa och nosas, sötisen :love:
20081123pussas.jpg

Efter att ha sett dom här bilderna själv kan jag verkligen konstatera att hon INTE är en liten plutt längre! :crazy:
20081123kropp.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 523
Senast: Lilahnee
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?
  • Broddtramp