Hur går det för era 07:or? (forts)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? (forts)

Haha ja det förklarar saken ;) Tänkte enna att det va connemara i henne för den påminnde lite om ponnyn jag har hemma :)
Hur stor är din ettåring nu? Jag funderade ett tag på att betäcka min ponny här hemma med en storhäst, men jag är rädd att den skulle bli för liten ;)

På kortet var hon 14 månader och mätte då ca 155 cm,ska bli spännande och se hur stor hon kommer att bli.Vad fin din var på korten:)

Oj då blir hon nog ganska stor :) Älskar ju färgen på henne:)

Ja han e en liten söting:love: Dock lite väl liten :cool:

Det är tur att han e så go så väger han upp lite för att han växer lite segt;)

Åh, jag provade ett täcke på min lilla tjej i veckan... hon var så duktig. Hon tyckte inte det var något märkvärdigt, ibland gör man så stor grej av saken :)

Kommer ni använda täcke i vinter? jag är nog inne på att göra det under de tuffaste månaderna...men man får se.

Var och hälsade på min lilla tjej i går. (Går på lösdrift hos några kompisar 10 mil från mig) Har inte sett henne sen i augusti, och jag blev glatt överraskad. Hon såg riktigt fin ut. tycker ofta att det är ganska fula vid den här åldern. Men jag tyckte hon såg hyfsad proportionerligt ut. Konstigt nog hade hon inte satt någon vidare vinter päls. Var väldigt korthårig fortfarande. Vi var inne i stallet en stund och borstade och svampade benen, var jättesnäll. Sen fick hon komma ut på en ny gjord lösdrift.
054.jpg

042.jpg

045.jpg

Nya lösdriften.
017-2.jpg

Min shettishingst :D

pic_show_id24596063.html

Superfin och superhärlig :D

pic_show_id24596077.html

Min minishettishingst (har honom på foder, så inte min, men säger ändå min) :)

pic_show_id24578339.html

Visst är dom fina!? :bump::banana:

Vad fin hon ser ut den lilla. :love: Nu börjar hon ju se ut som en häst! Tycker det var igår som hon var en liten bebis på vingliga ben.

Min går med täcke redan. Han har haft regntäcke när det har öst ner och nu när snön kom i stora drivor blev det termotäcke på.

Nämen, den där lösdriften känner jag igen...:)
Min nyblivna valack på 1,5år, står uppstallad i ett stall i närheten.

Kommer ni använda täcke i vinter?

Så lite som möjligt.
Lotta står installad i en varm box, på en djup halmbädd och med mycket mat, så jag ser att hon helst går utan täcke, MEN är det riktigt pissväder hela dagen så får hon på sig täcket.
Jag försöker även undvika täcke för att en i flocken inte ska få möjlighet att äta upp täcket mer. Lotta blir ju blöt på rumpan om det regnar och "nån" bitit hål på täcket...(för man kan ju inte vakta över dem hela tiden i hagen)

Lotta gick med täcke redan förra året, när hon gick på lösdrift, och då utan problem.

Jag kommer inte att använda täcke i år. Han har endast på sig täcke när han står inne och torkar.

Idag har Plutten följt med som handhäst för första gången och han skötte sig jättebra, försökte att ge kompisen små tjuvnyp ibland men annars var han snäll:)

Den är nästan en kopia av mitt sto. Väldigt lika. Vad är det för ras? Du kanske har skrivit det tidigare, men jag orkar inte leta.
Tyvärr har jag ingen kamera. Det hade varit kul och jämfört.
Väldigt fin i alla fall.

Åh, jag provade ett täcke på min lilla tjej i veckan... hon var så duktig. Hon tyckte inte det var något märkvärdigt, ibland gör man så stor grej av saken :)

Kommer ni använda täcke i vinter? jag är nog inne på att göra det under de tuffaste månaderna...men man får se.

Jag har köpt ett lite tjockare regntäcke som jag faktiskt hade på i slutet av somamren då de fortfarande gick på bete, där ingen carport fanns för dem att gå in i. Vi hade några veckor och av skyfall och det var så skönt för honom.

I vinter lär det väl bli det täcket de dagar då det är allt för mycket nederbörd. Deras matplats är under ett träd, men inte helt skyddat. Så är det nonstopp snöfall behöver han ha ett täcke. Annars undviker jag det så långt det går. Nu när det är nära 10 plusgrader och de har regnskydd så fungerar det fint utan.

Min ettåring är inte frusen av sig. Men hästar är så olika, så täckets vara eller ickevara beror ju så på individ.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Nej, här sätts inte på täcke i onödan. Jag tycker att då kan man ta in hästen istället en stund så den får torka. Om de går i hagen utan träd. I skogshagen har de mycket skydd.
Det känns som att man klemar med hästarna om man slänger på täcke på en som har vinterpäls. På fullblod kan jag förstå som har mindre underhudsfett.
Fryser de så rör de på sig. Huttrar de så är det för att darrningarna hjälper dem att hålla värmen. Så har jag fått lära mig.

Så lite som möjligt.
Lotta står installad i en varm box, på en djup halmbädd och med mycket mat, så jag ser att hon helst går utan täcke, MEN är det riktigt pissväder hela dagen så får hon på sig täcket.
Jag försöker även undvika täcke för att en i flocken inte ska få möjlighet att äta upp täcket mer. Lotta blir ju blöt på rumpan om det regnar och "nån" bitit hål på täcket...(för man kan ju inte vakta över dem hela tiden i hagen)

Lotta gick med täcke redan förra året, när hon gick på lösdrift, och då utan problem.

Problemet med en varm box om natten är väl temperaturskillnaden det blir när hästen skall ut i kylan på dagen. Tycker att hästar som står i varmstall kanske behöver täcke ute.

Hälsning Maja

Snö kan fungera isolerande. Ett snötäcke på ryggen behöver alltså inte innebära att hästen fryser utan snarare tvärtom.

Stallet är inte varmt som i 20 grader. Det är varmare än ute på vintern.

Och ja, i ett perfekt stall hade jag sett till att hon hade täcke på sig på dagarna, men nu ser jag det som det bästa alternativet att hon går så mycket som möjligt utan. Och som sagt, är det busväder hela dagen, så åker täcket på.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 523
Senast: Lilahnee
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Snabbtest för Gardia
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat