Hur går det för era 07:or? (forts)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? (forts)

Gott nytt år allihop!
Och nu vill jag att ni uppdaterar vad gör vi med våra 2 åringar! :banana:
Gick erat förra år som ni tänk med eran plutt och vad har ni för mål och förväntningar på det här året?

Usch, i mina ögon är Ariel fortfarande liten... Men så är hon ju inte ens 1 ½ år än egentligen. :p

Förra året var verkligen helt fantastiskt! Jag fick en välhanterad, lugn och snäll åring ( :bow: till uppfödaren) som på något vis fortsatte vara en helt underbar, fantastisk häst. :love: Vi lärde känna varandra och allt eftersom fick hon mer och mer förtroende för mig. Det innebär numera att hon följer mig överallt (även om hon är skeptisk ibland), går att lasta på bara några sekunder och tycker det är spännande med nya saker (sadel, träns).

Vi har börjat upptäcka världen tillsammans, men jag längtar verkligen till jag får sitta på hennes rygg och vi kan upptäcka ännu mer. :laugh:

Mål och förväntningar på 2009 känns mer luddigt än jag tänkt mig. :o Tanken var ju att jag skulle köra in henne under sommaren och börja köra henne regelbundet under hösten, men nu har jag börjat vackla i det beslutet. Jag är inte överförtjust i körning och vet att egentligen är det bara för att man "skall" som jag kör in henne.

Vidare har jag pratat med min veterinär, som inte tycker att jag skall vänta med att sitta in henne till 2010, utan istället börja redan i år. :crazy: Hur sjutton skall jag göra egentligen? Veterinärens motivering var att det är bättre att börja belasta hästen så smått, när den ändå växer och stärker sitt skelett. Så gjorde jag ju med förra unghästen, men jag har tänkt vänta med Ariel eftersom hon är född lite senare på året. Men kanske tänker jag fel? :confused:

Gosh! 1åringen här hemma är ju 2 nu . tiden går fort. ;)

Hon är ju igentligen inte min, men jag har ju henne som min iallafall till augusti. Under 2008 (september-december) har vi tränat på att ta på grimma och att det inte är ngt farligt. (kunde inte det när jag fick hem henne i sep)
Lyfta på hovar. Gå promenader och hon har hunnit löshoppa 1 gång, haft täcke på sig och även träns några gånger.

Under 2009 (fram till maj) så hade jag tänkt fortsätta med samma saker då hon fortfarande är ganska osäker.
Sen ska hon få lite semester o bara leka med kompisarna på betet.

I september lär jag väl lämna tillbaka henne . :(

Det är inte så svårt med handhäst och du vänjer dig, men det gäller ju att den äldre hästen är pålitlig och den yngre lärt sig att gå fint och hålla sig bakom med mig från marken först, och att det inte går att slita sig.

Jag brukar ha min handhäst på min högra sida (så den kommer in i vägkanten), sedan ett långt runt rep som ligger över framänden av sadeln. Längst ut på repet fastbundet i sadeln med ett balsnöre, som alltså kan slitas av vid panik, men så att det inte råkar halka av. Skulle ungbattigen ändå försöka dra, är det ett långt rep att som man hinner få tag i innan det är slut. Det är också bra att kunna lära lillen att stanna och gå in bakom, på ställen i skogen där det är för trångt för två hästar på bredden.

Så ge inte upp ännu, träna lite mer från marken och sedan på det igen. Det är kul och ett bra sätt för unghästen att få komma ut.

Hälsning Maja

Tack för tipsen!

Min 24-åring som jag rider brukar ju vara pålitligheten själv och det fungerar mycket bra på marken med Waradero. Jag tror det var ett dumt tillfälle att testa helt enkelt. De är så fulla av energi just nu. Eftersom underlaget i hagen är värdelöst med fruset knöggel så rör de sig inte särskilt mycket där :crazy:. Tänk om man hade haft hage som på din film! Där kan man snacka om livsglädje :love:.

Åh, vad roligt!
Jag skulle oxå vilja ha Amadeuz som handhäst, men jag har inget att rida på...:(

Lycka till, det går säkert bättre snart. Longerlina är ett tips, ifall du inte har det. (Såg inte riktigt på bilden)

Tack! Jag hade bara ett vanligt grimskaft dum som jag var. Det blir definitivt ett längre rep nästa gång.

25155718.jpg

Men åh så söt :love:. Vad är det för ras?

Tack !

Nu är ju jag partisk men han är faktiskt fin ;)

Han är en quarterponny och det är inte en godkänd ras här i Sverigen men i USA är det så han är reg där. I USA har dom mycket tävlingar med enbart quarterponnysar, där är det ganska stort.. Men det är väl i och för sig allt i USA.. ;)

Han är nu ca 1,42 i manken och ca 1,45 i bak men på korten var han mindre.

Han är nu van med sadel och bett, spolas, lastas och jag har även provat klippmaskinen på honom och det gick utan problem, jag använde den när jag ansade skägget.

Jag har nu börjat träna lite smått för att ev kunna åka på någon showmanship at halter i år, det skulle vara kul !

Men uppsittning får nog dröja ett tag, åtminstone tills i vår / sommar innan betet.

Han har börjat förstått vad dom små kulorna mellan benen är till för och testar en hel del till och från men tar tillrättavisningarna mycket bra !

Dom är väl för roliga dom små liven :p

Lycka till med alla era hästar !

Mvh Black

Förra året var verkligen helt fantastiskt! Jag fick en välhanterad, lugn och snäll åring ( :bow: till uppfödaren) som på något vis fortsatte vara en helt underbar, fantastisk häst. :love: Vi lärde känna varandra och allt eftersom fick hon mer och mer förtroende för mig. Det innebär numera att hon följer mig överallt (även om hon är skeptisk ibland), går att lasta på bara några sekunder och tycker det är spännande med nya saker (sadel, träns).

Vi har börjat upptäcka världen tillsammans, men jag längtar verkligen till jag får sitta på hennes rygg och vi kan upptäcka ännu mer. :laugh:

Här håller jag verkligen med dej, precis så känner jag! :love::banana:

Börja inte fundera över inridningen redan nu. Vem vet hur hon ser ut i höst? Kanske känns det som en häst plötsligt efter sommarbetet eller så är hon inte klar. Själv har jag oxå börjat stressa upp mej lite över hur jag ska göra men har bestämmt mej för att inte ens tänka på det innan augusti för innan det tänker jag då inte sitta på henne!

Börja inte fundera över inridningen redan nu. Vem vet hur hon ser ut i höst? Kanske känns det som en häst plötsligt efter sommarbetet eller så är hon inte klar. Själv har jag oxå börjat stressa upp mej lite över hur jag ska göra men har bestämmt mej för att inte ens tänka på det innan augusti för innan det tänker jag då inte sitta på henne!

Haha, jag är ju planeringstokig. :p Men samtidigt tänker jag som så, att om halvblodsfolk normalt sitter in på hösten då hästen är 2 ½ år, så borde jag ju vänta ytterligare ett halvår eftersom hon är fjordhäst. Sedan är hon ju dessutom född först i mitten av juli, så hon är ju ännu mer efter än de andra.

Samtidigt börjar hon bli mer och mer klar i kroppen och som du säger, vem vet hur hon ser ut efter sommarbetet? :p

Nåja, jag håller mig till tömkörningen nu och så skall jag försöka våga mig på lite linhoppning framöver. :laugh:

Här kommer senaste bilden på min. Mest för att få med nya grimman och täcket :D. fast det som ser roligast ut är ju helt klart lillasysters fina huvud! :D

Min har vilo period just nu, hon är så grymt hovöm och utan snö tänker jag inte ens ta ut henne ur hagen i onödan, stackarn. Men så fort det smälter är det igång med mer prommenader och tömkörning. Sen är jag super sugen på att löshoppa!

Jag tror precis som din veterinär och nu blir jag bara ännu mer övertygad när du säger så. Har skrivit det i ett inlägg tidigare. Jag tror på tidig belastning av ryttare när hästen fortfarande växer men i minimini portioner. Att under närmre året bara rida korta stunder i skritt, för att när året är slut rida längre och i även andra gångarter. Givetvis med doser av vila då och då, vid t.ex. växspurter.

Jag tror inte på det där att nu är hästen tre och hej hopp då rider vi. Rida för tränare 40 min åt gången efter några månaders ridning och så på tygeln och lite galoppfattningar. Hua... Fast nu hoppas jag att jag verkligen överdriver.

Körning är också något som verkligen skrämmer mig. Tror att det är för att jag hunnit bli medelålders. Man är mer medveten om riskerna då. När jag var liten var det full rulle. Körde in en ponny och sedan ut i skogen i full fart. Skaklar, linor och annat som man kan fastna i tänkte jag inte på. Som skenande hästar och vältande vagnar och hästar som fastnar och bryter benen.

Hälsning Maja

När jag slog upp Vånga på Eniro så fanns där massor, vilket Vånga är ditt? Alltså var finns ni i Östergötland, innan du undersöker för mycket?

Hälning Maja
Det som hör till Skärblacka, mellan Nkpg, Lkpg och Finspång.

Senast ändrad av en moderator:

min arab valack född 07 på bilden ovan,som jag tänkt börja tömköra och sedan köra in lite senare i år.

men nu har jag börjat vackla i det beslutet. Jag är inte överförtjust i körning och vet att egentligen är det bara för att man "skall" som jag kör in henne.

Vidare har jag pratat med min veterinär, som inte tycker att jag skall vänta med att sitta in henne till 2010, utan istället börja redan i år. :crazy: Hur sjutton skall jag göra egentligen? Veterinärens motivering var att det är bättre att börja belasta hästen så smått, när den ändå växer och stärker sitt skelett. Så gjorde jag ju med förra unghästen, men jag har tänkt vänta med Ariel eftersom hon är född lite senare på året. Men kanske tänker jag fel? :confused:
Är det verkligen bara för att " man ska"?:confused: Jag tycker det verkar vara ett mycket vettigare sätt att belasta hästen än att sitta på ryggen på den innan den är färdigvuxen. I körningen ska ju hästen jobba i samma form som när den rids, det måste väl vara ett ypperligt sätt att bygga upp och belasta och förbereda för ridning. Och under inkörningen tränar man ju massor av kommunikation, lydnad, utsäckning och annat som man sen har igen vid ridningen.
Tror jag, rent teoretiskt,:grin: har inte den erfarenheten än, men min plan är att börja tömköra under våren , och låta det gå över i inkörning under sommar och höst, och låta det ta den tid som behövs, har ingen brådska. Min 07:a är ett smäckert litet arabsto, jag tänker inte sitta på henne förrän hon är tre.
Det vi gör nu, och har gjort sista året är att promenera, ofta ganska långa promenader, och hon har varit handhäst på prov några gånger, det ska det bli mera av när underlaget blir bättre.
Lasta går helt problemfritt nu, och vi har stängt bakom henne, men inte åkt något ännu. Där känner jag mej nojig,:o är så orolig att hon ska bli rädd när hon står där instängd och jag inte har någon koll.
Hur gör ni när ni kör i början.? Berätta gärna! Det vore ju toppen att komma iväg till ett ridhus nu när det är så knöligt och hårt i marken!

Hur gör ni när ni kör i början.? Berätta gärna! Det vore ju toppen att komma iväg till ett ridhus nu när det är så knöligt och hårt i marken!

Jag lastar, stänger alla luckor och kör iväg.;)
Jag tror att det bästa är att man inte gör så stor affär av det hela. Är man rädd att hästen ska försöka hoppa över bommen kan man ju lägga nåra halmbalar framför bommen!

Jag gör oxå så, lastar-stänger-kör! Det har gått bra! På tisdag när vi ska åka tänkte jag prova att lasta/lasta av själv för första gången. Har medhjälpare tillhands ifall det behövs bara.

Gör också som tidigare nämt. Gör ingen stor grej av det... lasta, stäng alla luckor och kör sen mkt försiktigt. Visst kan de bli lite oroliga, men det hör ju också till... brukar bli tysta och lugna efter en liten stunds körning. Lycka till!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 523
Senast: Lilahnee
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka