Är det verkligen bara för att " man ska"?
Jag tycker det verkar vara ett mycket vettigare sätt att belasta hästen än att sitta på ryggen på den innan den är färdigvuxen. I körningen ska ju hästen jobba i samma form som när den rids, det måste väl vara ett ypperligt sätt att bygga upp och belasta och förbereda för ridning. Och under inkörningen tränar man ju massor av kommunikation, lydnad, utsäckning och annat som man sen har igen vid ridningen.
Tror jag, rent teoretiskt,
har inte den erfarenheten än, men min plan är att börja tömköra under våren , och låta det gå över i inkörning under sommar och höst, och låta det ta den tid som behövs, har ingen brådska. Min 07:a är ett smäckert litet arabsto, jag tänker inte sitta på henne förrän hon är tre.
Det vi gör nu, och har gjort sista året är att promenera, ofta ganska långa promenader, och hon har varit handhäst på prov några gånger, det ska det bli mera av när underlaget blir bättre.
Lasta går helt problemfritt nu, och vi har stängt bakom henne, men inte åkt något ännu. Där känner jag mej nojig,
är så orolig att hon ska bli rädd när hon står där instängd och jag inte har någon koll.
Hur gör ni när ni kör i början.? Berätta gärna! Det vore ju toppen att komma iväg till ett ridhus nu när det är så knöligt och hårt i marken!