Hur går det för era 07:or? (forts)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? (forts)

Vad söt han är! Hur stor?
/Etima

han är ganska liten, vet ej exakt hur stor ska ut och mäta i dag,hoppas han ska landa runt 1,50 när han är färdig vuxen bägge föräldrarna är det:laugh: hur stor är din 07?

Tack för alla kloka , och samstämda, svar:)
Jag inser att det är jag som är nojig, det är min första häst som jag haft från början , är så rädd att göra något fel som går ut över henne:(
Följdfråga:
Jag kan antingen lasta henne själv och provåka, eller låta henne åka med min vuxna , lättlastade och lugna häst, eller tillsammans med sin jämnåriga kompis som också går av och på transporten utan problem, men som inte heller åkt.
Hästarna går tillsammans, men har inga problem med att lämna flocken för att göra något på egen hand med mej.
Jag kan se för och nackdelar med alla varianterna, men lutar åt att köra henne själv först, och kompisen också för sej någon gång. och sen båda tillsammans till ridhustet.
Vad tycks?
Etima

Är det verkligen bara för att " man ska"?:confused: Jag tycker det verkar vara ett mycket vettigare sätt att belasta hästen än att sitta på ryggen på den innan den är färdigvuxen. I körningen ska ju hästen jobba i samma form som när den rids, det måste väl vara ett ypperligt sätt att bygga upp och belasta och förbereda för ridning. Och under inkörningen tränar man ju massor av kommunikation, lydnad, utsäckning och annat som man sen har igen vid ridningen.
Tror jag, rent teoretiskt,:grin: har inte den erfarenheten än, men min plan är att börja tömköra under våren , och låta det gå över i inkörning under sommar och höst, och låta det ta den tid som behövs, har ingen brådska. Min 07:a är ett smäckert litet arabsto, jag tänker inte sitta på henne förrän hon är tre.
Det vi gör nu, och har gjort sista året är att promenera, ofta ganska långa promenader, och hon har varit handhäst på prov några gånger, det ska det bli mera av när underlaget blir bättre.
Lasta går helt problemfritt nu, och vi har stängt bakom henne, men inte åkt något ännu. Där känner jag mej nojig,:o är så orolig att hon ska bli rädd när hon står där instängd och jag inte har någon koll.
Hur gör ni när ni kör i början.? Berätta gärna! Det vore ju toppen att komma iväg till ett ridhus nu när det är så knöligt och hårt i marken!

Som jag sagt tidigare tror jag på en tidig uppsittning. Var av din åsikt innan. Sedan har jag kikat framförallt på uppfödare av araber som har dem till galopp och distans och insett att de som sitter upp på sin tvååring och rider korta stunder regelebundet länge när hästen fortfaranade växer, är de som har hästar som håller för de stora påfrestningarna som distans innebär. När hästen väl växt klart går det inte att påverka skelettets styrka på samma sätt och givetvis är även annan konditionsträning önskvärd, utan ryttare, men den belastning som en ryttare utgör kan man inte få till utan uppsittning.

Hälsning Maja

Tack för alla kloka , och samstämda, svar:)
Jag inser att det är jag som är nojig, det är min första häst som jag haft från början , är så rädd att göra något fel som går ut över henne:(
Följdfråga:
Jag kan antingen lasta henne själv och provåka, eller låta henne åka med min vuxna , lättlastade och lugna häst, eller tillsammans med sin jämnåriga kompis som också går av och på transporten utan problem, men som inte heller åkt.
Hästarna går tillsammans, men har inga problem med att lämna flocken för att göra något på egen hand med mej.
Jag kan se för och nackdelar med alla varianterna, men lutar åt att köra henne själv först, och kompisen också för sej någon gång. och sen båda tillsammans till ridhustet.
Vad tycks?
Etima

Några saker tycker jag dock att man skall tänka på när man kör unga hästar. Tanken att hoppa över frambommen kan mycket väl vara det första din unga häst får i huvudet (för att komma ut genom framdörren). Därför är det viktigt att se till att kortkort grimskaft i kärran. Slå grimskaftet runt bommen och hålla emot i andra änden så snart hästen kommit på plats och givetvis få igen bakom den, så att den verkligen känner att den sitter fast åt alla håll och kan testa med för att se att den verkligen sitter fast.

Några framben runt frambommen är inte något du vill utsätta din unga häst för, än mindre en volt runt frambommen.

Annars håller jag helt med de andra. Inget pjåsk, förutom att åka som om man hade ett fullt glas vatten i släpet som inte får spilla. Din attityd bör vara att det är kul och inte det minsta synd om den lille, ni skall på äventyr och allt kommer att gå perfekt.

Hälsning Maja

han är ganska liten, vet ej exakt hur stor ska ut och mäta i dag,hoppas han ska landa runt 1,50 när han är färdig vuxen bägge föräldrarna är det:laugh: hur stor är din 07?
Hon var 138 cm vid 19 månader, hennes jämngamla halvsyster som också bor här är precis lika hög, men kraftigare byggd. Om det stämmer att de är 90% av fullhöjd vid 1,5 år, så landar de kring 150, Eladyia får gärna bli lite lägre.

jag insett att de som sitter upp på sin tvååring och rider korta stunder regelebundet länge när hästen fortfaranade växer, är de som har hästar som håller för de stora påfrestningarna som distans innebär. När hästen väl växt klart går det inte att påverka skelettets styrka på samma sätt och givetvis är även annan konditionsträning önskvärd, utan ryttare, men den belastning som en ryttare utgör kan man inte få till utan uppsittning.

Hälsning Maja
Ja, det är alltid intressant med ny kunskap, och man får inte vara sämre än att man kan ändra sig Får se hur det verkar framåt hösten, jag kanske sitter upp jag också.:)
Men det måste väl ändå vara någon slags viktgräns för den som sitter upp "för att stärka skelettet", även om det bara görs 5-10 minuter några ggr/ vecka. Vet du hur distansfolket gör?
/Etima

Hon var 138 cm vid 19 månader, hennes jämngamla halvsyster som också bor här är precis lika hög, men kraftigare byggd. Om det stämmer att de är 90% av fullhöjd vid 1,5 år, så landar de kring 150, Eladyia får gärna bli lite lägre.

ja det gör inget om min blir lite mindre heller:bump: hur lång är du själv??
jag har aldrig hört det att de vuxit 90% vid 1,5 år intessant!

Jag är 160 cm, så ponny passar bra:)

Ja, det är alltid intressant med ny kunskap, och man får inte vara sämre än att man kan ändra sig Får se hur det verkar framåt hösten, jag kanske sitter upp jag också.:)
Men det måste väl ändå vara någon slags viktgräns för den som sitter upp "för att stärka skelettet", även om det bara görs 5-10 minuter några ggr/ vecka. Vet du hur distansfolket gör?
/Etima

Vet inte riktigt vad hon väger som jag tänker på. Hon är smalare än mig, kanske 55 kg eller så. Vuxen alltså. Fast hör dig för på distans och galopp, så får du se. På galoppforumet får du säkert den bästa infon, på distans är det mer som vanligt ridfolk, väldigt olika hur man gör. Där dryftar man både träning och just frågan om hur tidigt.

Jag tror att hon rider kanske 5 min varannan dag under perioder och även ger vila. Var ett tag sedan jag talade med henne sist, eller överhuvudtaget med distansfolk.

Mitt halvblod kommer jag att sitta på rätt tidigt väldigt korta stunder och bara i skritt det första halvåret. Börjar nog i höst, efter sommarbetet. Hästen kommer att stå vid ridhus då så jag kommer att kunna variera träningen med.

Det är mitt första halvblod har varit arabnörd innan.

Hälsning Maja

du kan ge de överflödiga centimetrarna till Syria, om de 90% vid ett år stämmer så blir hon bara 148 som mamma Serenada...o jag vill ha minst 5 cm till....
jag är ju 180 cm själv så...

lycka till med lastningen, sj när jag kommer hem i helgn så ska jag börjar träna syria på att gå på först utan mig så jag kan lasta själv så jag kan åka o löshoppa...svårt att få hjälp att lasta hemma...

jo, vist borde man kasnke sitta på dem tidigt, men jag har så många i min närhet som tänker sådär o de rider på sina unghästar, det gick ju så bra o varför inte bara lite till...
kan vara svårt att hålla sig till de där minuterna tycker jag...
men vist belastning under uppväxten kan ju vara bra som du säger stopek.

du kan ge de överflödiga centimetrarna till Syria, om de 90% vid ett år stämmer så blir hon bara 148 som mamma Serenada...o jag vill ha minst 5 cm till....
.
Hej , det var 90% vid 1,5 år ( =18 månader) som ska vara riktmärke för araber, så Syria blir säkert över ponnymått :)
Jg tror som du att det lätt blir mer än 5 minuter ( 5 minuter är MYCKET kort tid) om inte hästen signalerar obehag. Tål att tänkas på,och tid finns ju, är inte aktuellt förrän till hösten i alla fall!
Hälsningar
Barbro

lycka till med lastningen, sj när jag kommer hem i helgn så ska jag börjar träna syria på att gå på först utan mig så jag kan lasta själv så jag kan åka o löshoppa...svårt att få hjälp att lasta hemma...

jo, vist borde man kasnke sitta på dem tidigt, men jag har så många i min närhet som tänker sådär o de rider på sina unghästar, det gick ju så bra o varför inte bara lite till...
kan vara svårt att hålla sig till de där minuterna tycker jag...
men vist belastning under uppväxten kan ju vara bra som du säger stopek.

Ja, det blir nog lätt så med oss som inte har det som jobb. Det är ju bara så roligt det här.

Skillnaden för proffsen är ju att det bara är ett jobb. I huvudet på ett proffs är nog mer: "Fem minutrar, jobbet klart, av och dags för nästa häst. Kanske hinner jag med fikapaus sedan med."

Själv har jag använt klockan mycket vid träning, trots att jag inte är proffs. Tycker att det här med träningsscheman är roligt. T.ex. när jag byggt distanshäst. Fem minuter trav, fem minuter skritt gånger si och så antal gånger. Öka på nästa vecka osv. Gjort scheman som sträckt sig över ett halvår eller så. Aldrig att de går att följa helt, men ger en fingervisning vart man är på väg.

Jag kan tänka mig att min hästs träningsveckor efter första uppsittningen i höst kan se ut något så här i flera månader, utan att öka på. Varvat med mer vila vid behov.

Dag 1: Promenad vid hand gärna över stock och sten totalt minst 30 min. 5 min uppsutten skritt på bra underlag.
Dag 2: Vila i hagen.
Dag 3: Longering i ridhuset, ca 15 min, även inspänd något. 5 min uppsutten skritt.
Dag 4: Vila i hagen
Dag 5: Tömkörning eller löshoppning
Dag 6: Promenad vid hand gärna över stock och sten totalt minst 30 min. 5 min uppsutten skritt på bra underlag.
Dag 7: Vila i hagen

Igår mätte jag Bionix till 150,5 cm över manken och 152 cm rumpen, jippie. Hoppas, hoppas på över 160 cm.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Tänker bara ge en andra åsikt i frågan om att lasta unghästar... det är ingen kritik till någon!

Det är väldigt tråkigt om unghästar får för sig att hoppa över frambommen i transporten och min erfarenhet är att binda (binda grimskaftet eller rep) lagom fungerar bäst oavsett häst. Den unga hästen som ännu inte kanske är jättevan att åka transport kan känna panik om den sitter helt fast med huvudet och därmed få ett sammanbrott inne i transporten.

Det som har fungerat på mina hästar är att verkligen göra vistelsen inne i transporten positiv för hästen så den känner sig bekväm med att stå där först korta stunder och sedan lite längre. Kanske man kan utfodra den med kraftfoder där de första gångerna. Men andra sidan tror jag inte man ska dalta för mycket heller. Det är en svår balansgång. Som någon sa... ibland kanske det bästa är att stänga och åka iväg. Känna sig fram liksom vilket som fungerar bäst för den enskilda hästen.

Alltid spännnade att läsa hur andra tänker om sina unghästar.

Jag tror oxå på liiiite belastning tidigt, hellre än att vänta till de är 3-4 år. Och jag tycker det är oavsett vad de skall användas till sedan.
Sen är det naturligtvis beroende av tillväxt och hull och så.

Undrar om 90 % stämmer in även på en fjording? Gandalf är ca 141 i manken och 145 över rumpan och han är ganska exakt 19 månader.
Vad blir det då? *inget mattegeni...*

jaha jag har hört att man räknar 91 % vid ett år på araber, men då hållre jag tummarna för att det du lärt dig stämmer bättre, dock för att stammen inte säger så mkt större kan man ju önska, serenada var ju bara 148 o karnawal bara 151, dock finns ju x. Proboj i stammen o han var ju 157 så! kanske finns hopp ännu!

o nu har jag hunnit räkna lite när syria var 1½ år var hon 141 cm, då ska hon bli 153 om det stämmer?!
det vore jätte kul vill ju ha 155 o 153 är tillräckligt nära!
eller har jag räknat fel?

Senast ändrad:

det håller ja med om, men jag passade på medans min lilla kuse var liten o hon kund eåka lös i lådan, nu står hon så nöjt så i transporten. kommit underfund med att det är skönt att ha mellanväggen att luta på oxå!
men alla får ju itne det tillfället...men träna o tålamod o inte göra det så stort tycker jag är nyckelord.

kl.

Idag så mätte jag och grejjade med min lille. Han står tyvärr still i växten 154 cm fram och nåra cm högre bak. Blev iofs lite lugnare när jag mätte boxgrannen som blev tre år nu och hon är bara 155 fram och 156 bak.

Det som ändå gjorde mig lite glad var att han har nu växt i 135 cm täckena:) Alltså kommer han att se ut som en tax om han fortsätter som ha gjort nu.

När jag borstade idag tog jag pallen och stog på och hängde lite lätt över honom och borstade andra sidan. Han är som en klippa även fast han kikar bakåt och undrar lite vad jag håller på med:)

Tänker bara ge en andra åsikt i frågan om att lasta unghästar... det är ingen kritik till någon!

Det är väldigt tråkigt om unghästar får för sig att hoppa över frambommen i transporten och min erfarenhet är att binda (binda grimskaftet eller rep) lagom fungerar bäst oavsett häst. Den unga hästen som ännu inte kanske är jättevan att åka transport kan känna panik om den sitter helt fast med huvudet och därmed få ett sammanbrott inne i transporten.

Det som har fungerat på mina hästar är att verkligen göra vistelsen inne i transporten positiv för hästen så den känner sig bekväm med att stå där först korta stunder och sedan lite längre. Kanske man kan utfodra den med kraftfoder där de första gångerna. Men andra sidan tror jag inte man ska dalta för mycket heller. Det är en svår balansgång. Som någon sa... ibland kanske det bästa är att stänga och åka iväg. Känna sig fram liksom vilket som fungerar bäst för den enskilda hästen.

Nu kan ju unghästens försök att ta sig över eller under bommen mycket väl hända även om man står och klappar och matar och tar det sååå lugnt och fint. En transport är för hästen trångt utrymme som är onaturligt för den, då hästar av naturen är klaustofobiska, därför måste man vara steget före hela tiden och se till att farorna utesluts. Likaväl som man övervakar noga första gången man lämnar fölet ensamt i boxen så måste man utesluta att den skadar sig i hästkärran. Hellre panik fastbunden då den inte kan skada sig, än att den faktiskt blir hängande över boxvägg eller frambom i hästkärran.

Jag har också åkt med föl tillsammans med mamman löst i kärran. Då är det ju så liten att den kan gå under bommen och runt i hela kärran och är med sin mamma. Det har ändå inte betytt att samma fölunge ensam för första gången i kärran ändå försökt ta sig ut genom framdörren och funderat över hur den skall ta sig förbi frambommen.

oxo Tog för givet att det var en arab du hade då du heter oxo. Men det kan det väl inte vara med den storleken redan. Eller är det?

Hälsning Maja

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 523
Senast: Lilahnee
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka