Hur går det för era 07:or? (forts)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? (forts)

*kl*

Bild på Ariel när hon har lindor för första gången någonsin. :)
25541063.jpg

Vi hann både med att promenera, longera och lastträna idag. Kan inte konstatera annat än att jag måste aktivera henne mer, det pyser verkligen ur öronen på henne. Jag som tycker det är lagom med halvtimmespromenader. :p

Haha ne det är ett litet halvblod:)

Tänkte inte ens att namnet är som ox. Hittade det i en jakttidning och då var det ett kikarsikt märke som hette så... Dålig fantasi, jag vet:angel:

Vad fin hon ser ut, och "vuxen" med lindorna!:)
Jag har också märkt att min lilla är ovanligt sugen på att komma ut och göra saker, jag tror att det beror på att det länge varit så hårt och knöligt i hagen.
Eladiya är så försiktig, hon tassar fram och står mycket mera still än annars, jag tror hon är rädd att vricka sej!:love:
Sen är hon jättepigg när vi promenerar, piper, hoppar rakt upp och sparkar bakut i sin ända på repet, vilket hon inte brukar göra annars.

Men gud va ni är snabba!!!

Min -07:a e: Richfield har...åkt transport till o från bete, ledd ut o in från hage samt haft bett i munnen 1 gång.....
Vann vid hovslagare, stå uppbujnden m.m. men...oj...Ni har verkligen kommit MKT längre! Ska sätta fart så fort det inte är 13 - längre....

Kram på Er

Men gud va ni är snabba!!!Ni har verkligen kommit MKT längre! Ska sätta fart så fort det inte är 13 - längre....

Kom ihåg att det viktiga är inte vem som gjort "mest", utan att din unghäst lär sig alla saker i sin takt. Visst är det många som hunnit mycket här, men det beror ofta på att man inte har så många hästar att pyssla om/rida.

Personligen tycker jag det är värre att börja för tidigt än för sent, så länge hästen får möjlighet att röra sig fritt i hagen. Så oroa dig inte, ni kommer garanterat ikapp. :laugh:

Vad fin hon ser ut, och "vuxen" med lindorna!:)

Haha, ja hon ser mycket mer vuxen med utrustning nu än tidigare. Som här, då hon var 10 månader och provade tävlingstränset, så syns det tydligt att hon "provar mammas smink". :p
20282680.jpg

Jag har också märkt att min lilla är ovanligt sugen på att komma ut och göra saker, jag tror att det beror på att det länge varit så hårt och knöligt i hagen.

En liten tröst att jag inte är ensam i studsandet. ;) Hur länge brukar du promenera? Jag tror jag måste utöka tiden nu... Som distanshäst är det ju viktigt att hon vänjer sig vid att vara ute länge, men jag vet inte hur länge man törs "nöta" på tvååringar. :crazy:

En liten tröst att jag inte är ensam i studsandet. ;) Hur länge brukar du promenera? Jag tror jag måste utöka tiden nu... Som distanshäst är det ju viktigt att hon vänjer sig vid att vara ute länge, men jag vet inte hur länge man törs "nöta" på tvååringar. :crazy:
Vi brukar gå ungefär en halvtimme, men vi har varit på riktiga långpromenader också några gånger. Jag tror inte det är så slitsamt, det är ju inget tempo, och vi går ju inte på väg hela tiden utan mycket i skogen. Jag tror att Eladiya tycker det är roligt att promenera, om nu hästar tycker sånt, hon är klart intersserad i alla fall.;)
Idag har Eladiya varit handhäst på riktigt första gången. Vi gick en känd runda, mest rakt fram och i skritt, men provade på lite svängar och också trav på vägen hem, det gick SÅ BRA, jag är jättenöjd. Det signalerande som vi tränat på marken , när jag säjer åt hene att hon inte får gå om mej, fungerade lika bra från hästryggen.
Sen hade jag ju bra support av Etima också, hon ställer alltid upp och hitar inte på något tokigt :love:
Några bilder från idag:
http://www.pixbox.se/pic_show_id25551331.html

Så här såg min 07 e. First Wish - Ampere ut när jag var och hälsade på i dag. Gjorde ingen speciellt lite vanligt pyssel .....
070.jpg

1-1.jpg

090.jpg

093.jpg

056-1.jpg

Jättefin. Black Beauty. Just den hästen jag ALLTID drömde om när jag var liten.

Hälsning Maja

Haha, ja hon ser mycket mer vuxen med utrustning nu än tidigare. Som här, då hon var 10 månader och provade tävlingstränset, så syns det tydligt att hon "provar mammas smink". :p
20282680.jpg

Ni skall absolut inte var oroliga för att vara ute för länge om ni bara skrittar hästen vid hand. Ju mer desto bättre. Hindret är väl i så fall att de behöver komma hem för att få i sig mat så att de växer ordentligt.:D Fast givetvis kan ju underlag och hovkvalité säga ifrån, för ni har väl inte dem skodda ännu? Fast det är alltid bäst med tillvänjning, inte minst för att hovarna skall vakna till liv och vänja sig vid att de behöver växa mer. Ju mer man brukar hästen desto mer växer hovarna. Det märks så tydligt när man kommit upp med hästen i längre distanser inom distans. Tala om hovtillväxt.

Hälsning Maja

Varifrån tar du länken?
Att du ser beror antagligen på att du än inloggad på din pixbox-sida.

J-a skit! Amadeuz är halt...

Åkte till ridhuset för att släppa på vettigt underlag i kväll. Gick så bra att lasta ur, testade inte ens bommen! Såg inget på honom i skritten, men direkt när han travar iväg så... Vänster fram, bajskorv!
Varm i hoven, men det var han i de andra oxå. Så ömfotad nu ju o de hade rätt nyligen kommit in från hagen. Sen lite varn på skenbenet upp och verkar ngt öm i senfästet uppe mot carpus. Lite svullen där tycker jag oxå...

Så nu hoppas jag på en hovböld... :-(

Nä, vad tråkigt att din häst är halt!!! Min tjej har precis haft värsta raspen med är nu borta:banana:!!! Inget kul alls när de är dåliga. Men det är väl inte helt ovanligt att de stukar sig nu när underlaget är hårt och knölit...tyvärr.
Hoppas han blir bra snart igen!

Vilka härliga bilder. Så ska det se ut med handhäst :laugh:. Jag får nog göra ett nytt försök snart.

Men usch va trist att han är halt :(. Jag oroar mig hela tiden nu när det är så kasst underlag i hagarna att något ska hända. Hoppas det "bara" är en hovböld.

Nä, vad tråkigt att din häst är halt!!! Min tjej har precis haft värsta raspen med är nu borta:banana:!!! Inget kul alls när de är dåliga. Men det är väl inte helt ovanligt att de stukar sig nu när underlaget är hårt och knölit...tyvärr.
Hoppas han blir bra snart igen!

Ja, och trösten är att det som inte dödar det härdar. Så vi får tänka att våra små nu får tänja och stärka sina senor och leder när de går på det knöliga. Ännu har Bionix klarat sig från problem, med den dagen kommer. Har en 9 åring med spatt, så jag har fått min beskärda del och inte bara med den hästen utan det har varit många besök på klinik. Så är det när man hållts med hästar i många år.

Så Amadeuz blir nog snart frisk han med Toyya. Trösten är att du inte hade en tävling inbokad till helgen. :D

Bionix den rackarn visade temperament när jag tagit in honom i kväll. Petar lite här och där då och då för att vänja honom. Masserade honom på halsen när han åt och han slängde med huvudet mot mig den rackarn. Steg för steg i fostran är det som gäller. Det är inte lätt att veta vad man måste stå ut med när man är häst. När han kastrerats och fick pencillinsprutor i halsen så visade han att han var en bestämd herre, som inte tyckte att man behövde stå ut med vad som helst. Men det fick han tyvärr.

Hälsning Maja

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 523
Senast: Lilahnee
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka