Hur går det för era 07:or? (forts)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? (forts)

Tack så mkt,ska bli intressant och se vilken höjd hon stannar på,är nu ca 156 cm .Mamman är nämligen bara 146,5:)

Hur har du den tillpassad då?

Du får ursäkta men jag anser att den selen är i samma klass som pessoas hissbett...

Vilken fin färg hon har. Väldigt vacker.
Min lilla prinsessa har inte växt något på höjden nu, men har blivit grövre. Har blivit mer häst.
Köpte en ny sele efter jul eftersom den andra var för liten. Hon tycker det är jättekul när hon får komma ut och jobba lite och hon är så duktig.
Ska försöka ta lite kort eftersom jag fick en kamera i julklapp. Men hästarna är ju så nyfikna så de vill ju bara komma fram hela tiden, så det har inte blivit några bra. Oftast bara ett stort huvud.
Sen måste jag lära mig hur man lägger upp dem också. Kommer säkert ta tid eftersom jag inte är så tekniskt begåvad.

Här är min ettåring han är e: Caressini L ue: Pik Triumf
Underbar personlighet känslig men på rätt sätt. Tränsvan. spolvan promenadvan. :laugh: växer en del nu kroppen är inte riktigt sammanhängande. Svansen har hans kompis bitit i :devil: dvs min mans nordis som är lika gammal. han biter i allas svansar. antagligen för han vill ha finast själv.:crazy: Bild på honom längre ner.

n522273960_1225490_5610.jpg

n522273960_1225346_5384.jpg

Alla har vi olika åsikter och jag är av den åsikten att inget bett är skarpare än handen som håller i tygeln eller tömmen. Ett snällt tränsbett kan bli fruktansvärt om det används av en okänslig hand.

Vad gäller selen så tycker jag väldigt mkt om den då jag anser att den visar hästen en bättre form än tex inspänningstyglar. Dem kan hästen hänga allt vad den orkar i och gå på bogarna, med selen så upplever jag en friare form där hästen bär sig själv. Men naturligtvis är det viktigt med tillpassning och att hästen får en chans att vänja sig och hitta balans och förtroende.

På G använder jag den för att han får känna en "baksele" och snören längs med kroppen och mellan frambenen och får höra "krokarna" skramla. Jag sätter den till bettringen och sen mellan frambenen men väldigt löst spänd så han kan ha huvet i princip hur han vill utan att den inverkar, det är mer själva grjen jag vill åt. Dessutom sätter jag fast den i grimman och inte i bettringarna på honom. Jag tycker det funkar bra, finns säkert de som tycker det är vansinne, man har olika åsikter ibland.

Jag kan ta en film på Julle ngn dag så får du se hur han arbetar i den och även på G när han har den på om du vill. (om jag hittar ngn som kanhjälpa mig, annars kan det bli svårt....) :)

Varför har du så negativ uppfattning av den? Alltid intressant att höra andra åsikter tycker jag :D

De hästar jag har provat den på har knäckt av i nacken och krypit ihop med rumpan, orsakat en spänd och irriterad häst. Då har det var löst spännt. Provade endast för att veta hur den fungerade då jag är emot alla hjälpredor överlag.

Skulle gärna se film :)

Tja alla hästar funkar inte med all utrusting och när det gäller longering och lösgalopp så gör jag det gärna så de arbetar i ngn sorts form annars känns det bara som avrastning och inte motion i arbetssyfte.

Ska se om jag kan få till några filmer :)

Idag hade vi 3+ i Skåne...detta resulterade i en mycket lycklig 07:a:laugh: När jag släppte henne i hagen så bockade hon hejvilt och pep högljutt...och till följd av en massa bakut sparkar och full galopp!!!! Hon gillade nog underlaget bättre nu när det inte var så fruset i marken. Sen har väl dem samlat på sig en massa överskottsenergi...men kul var det att se henne så glad.
För övrigt har tjejen haft benskydd på sig när vi har varit ute och gått, hon reagerade inget på dessa trotts att hon är så jätte försiktig om benen. Åh är sååå stolt över min tjej, hon sköter sig så exemplariskt:love:
Jag ska verkligen försöka lägga in en bild i dagarna... så håll ut:)

Oj va ljus hon är. Hur snabbt bleknade hon av??
Mycket söt iaf:)

Å vad härlig med fina sommarbilder på vacker häst!

*drömmer mig bort....*

He he...ja, hon blev snabbt ljus! Räknar med att hon blir lika vit som far sin inom kort framtid. Tycket lite synd om mig själv:p (jag kommer väl rykta ihjäl mig, hi hi.)
Vad söt din lille vän är...

kl.

Hade för mig att jag skrivit i denna tråd förr men det hade jag inte så..
Jag har en 07:a e. Ronaldinho H u. xx. Har inte gjort så mycket förutom lite promenader speciellt då jag kasterade honom i höstas, provat träns o longergjord. Går fint att transportera, iallafall med sällskap, har inte provat att köra honom själv ännu. Snäll att verka o står uppbunden utan några som helst problem.
Robinho heter han.

Bild191.jpg

Hej och kul med nytillskott!

Att de dessutom är så snygga gör ju inte saken sämre :)

Vad är planerna för framtiden?

Tack så mycket!

Den mest långsiktiga planen jag har just nu är ju treårstest nästa år, men det är ju länge dit :). Men inom den närmaste tiden har jag tänk börja tömköra o lite sånt där.

Tackar så mycket :)
Jag längtar verkligen till sommaren då dom små pärlorna ska få gå ut på bete. Just nu ser dom mest ut som raggsockor:)

Ibland är det trevligt att pållen inte sätter vinterpäls =) vad kul ni får i vår :p

Men vet ni va, nu har vi stora pållar, min brunstar!

Idag hade vi tö så jag tog med pluttan bort till ängen där vi brukar rida för att hon skulle få springa av sig lite där det inte gör ont under fötterna på henne, jisses hon måste ha sparkat bakut 30gånger på 5 min, men kul hade hon :D Även jag var nöjd för hon visade upp en riktigt fin trav som jag inte sett sen hon var riktigt liten :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 523
Senast: Lilahnee
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka