Hur går det för era 07:or? (forts)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? (forts)

Grannen har lösdrift på unghästarna men ställer dem nog i lilla ridhuset över natten. Hans närmaste granne skall ha nyårsfest och de är ombedda att skjuta av eventuella raketer på framsidan av sitt hus så inte unghästarna skenar åt fanders.

Gott nytt år allihop!
Och nu vill jag att ni uppdaterar vad gör vi med våra 2 åringar! :banana:
Gick erat förra år som ni tänk med eran plutt och vad har ni för mål och förväntningar på det här året?

Senast ändrad:

He he... Ja, nu är de två år!!!
Min tjej blev inte så mycket hanterad under 2008, vilket jag nu i efterhand mycket glad för. Dock kommer 2009 innebära en massa träning... ska bli hur kul som helst att under slutet på 2009 sitta upp på dem och rida :laugh:

Vår träning för tillfället är att spola ben, tvätta med hibiskrubb och smörja in fuciderm...detta går bättre och bättre för varje dag och raspen är nästan helt borta nu... jippi!!!!!

God fortsättning på er alla!!

Tjaa, jag kan ju berätta att Lotta nu fått sin första allvarliga skada.

Gick ut till henne igår för att rätta till täcket och såg då att hon var blodig på höger framben. Tog in henne, försökte rengöra och ringde ut veterinären. Ett sår på 3 cm, med ett djup på 1 cm... Veterinären kom ut rätt fort och sydde med 2 stygn för att hålla ihop det lite. Så nu får Lotta Hippotrim och Metacam i 6-7 dagar. Förhoppningsvis håller såret ihop och jag kan plocka av stygnen om 12-14 dagar.

dsc01052_24941938.jpg

Sen räckte det tydligen inte med det. Jag blev biten REJÄLT idag av en annan häst i stallet som antagligen var helkonstig efter nyårsraketerna. Han kan vara lite grinig, men aldrig ohanterlig eller värre än att han lugnar ner sig när grimman åker på. Han brukar alltid "varna" när han är på sånt humör. Idag märktes ingenting så när jag knäppt upp halva hans innetäcke blev jag väldigt förvånad av att känna hans tänder i min vänstra lårmuskel... Jag har lite minnesluckor här (orsakade av ilska), men jag vet att jag skrek som fan, kom ut ur boxen och gick av mig ilskan och smärtan i stallgången, svärandes många fula ord som många av oss nog inte ens vill tänka på.
Jag gick tillbaka in till honom när jag lugnat ner mig, tog på honom grimman och tog ut honom i stallgången, där minsta lilla försök till steg från hans sida korrigerades lugnt av mig. Han slappnade faktiskt av och sänkte huvet, så då blev det t o m lite mysigt med en kli-stund när jag bytt färdigt hans täcken. På eftermiddagen var han som vanligt.
Jag däremot är inte som vanligt. Det gör ont som fan och trots att jag försöker bita ihop går jag som en pirat med träben.

Lägger in en bildlänk för den nyfikne...

Så den närmaste tiden kommer vi ägna oss åt rehabilitering...

My god vilket bitmärke.
Måste göra grymt ont!

Sen så tycker jag allt att vårat 2008 har gått enligt planerna, det går att tömköra ut själv, spola ben, lyfter hovarna i tur och ordning på komando, lätt att lastas(dock lite väl bråttom ut men det ska det övas mer på), har haft både träns och sadel på.

Målen för 2009 är:
tömköras mer
testa löshoppning
ridas in under hösten.

Tycker också att 2008 har gått enligt "planerna".
Hade dock tänkt öva lite mer med prinsen än vad som blivit gjort men då jag själv nu är gravid så har det tyvärr inte blivit så jätte mycket av det hela.
*Han har dock varit i ridhus och skötte sig utmärkt.
*Blivit tömkörd ett par gånger med ledhjälp. Gick ganska smärt fritt tyckte jag
*Lärt sig lite trick på komando ;) tex att pussas och höger och vänster hov (att lyfta) och han är mycket bättre på höger och vänster än vad jag själv är :rofl: (pinsamt)

Hade tänkt att vi skulle hunnit med lite löshoppning men vi skyndar långsamt :angel:

Min lilla 07:a är tömkörd, sadelvan och allmänt hanterad under 2008. Dottern som snart fyller två brukar sitta på ibland. Precis lagom tungt tycker jag. Skulle dock inte drömma om att rida in honom förrän han fyllt fyra. Målet för 2009 är inkörning under hösten. Våren kommer vi ägna åt hantering o ev släpa lite små pinnar utefter sidorna. Sen väntar ett välbehövligt sommarlov med ev hingstbete. Han är ju hingst o det ska bli spännande o se hur jag överlever hanteringen under våren då stona börjar brunsta i gårdarna runtomkring. Vill inte göra mig ovän med grannarna;)Om han inte uppför sig blir det kastrering. Sen ska ha visas på Morganrix under sommaren också.
/C

KL

Jaha, en får ju nästan dåligt samvete över allt som gjorts med era 2 åringar redan. Min har mest bara gått här och växt. Inte tillstymmelse till mer än vanlig fostran. Fast 2009 skall bli roligt. Kommer bara att ha denna häst kvar och flytta honom till en ridskola. Har en egen liten gård, med litet stall och några hästar. Men är vansinnigt trött på det. Inget ridhus eller ens ridbana. Så att ha en 2 åring på en ridanläggning skall bli kul.

Det skall bli både löshoppning, tömkörning och många promenader vid hand under våren. Till sommaren blir det grönbete och bara vara häst för Bionix. Till hösten börjar allvaret. Då blir det uppsittning. Sedan blir det korta stunder (minutrar till att börja med) av uppsutten skritt regelbundet under höst, vinter och vår för att långsamt bygga honom till att kunna bära ryttare. Framåt sommaren 2010 blir det ridning mer på allvar med även andra gångarter. Fast givetvis beror det ju även på hur han ser ut och växer när jag startar uppsittning och när han får pauser i det.

Jag tror på att skelettet behöver belastning av ryttare även innan det växt klart för att det skall bli optimalt starkt.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Här har vi inte hunnit gjort så mycket, men jag har ju bara haft Amadeuz i tre veckor.

Innan var han ledd med huvudlag förutom vanlig hantering. Trevlig att ha att göra med, lätt att lyfta ben på etc.
Vi har förutom promenader själv och i sällskap hunnit åka två gånger till ridhus och därmed lasttränat. Han går på direkt och står som ett ljus. Har bråttom av och "testar bommen" ett par gånger, men det har gått bättre och bättre. I ridhuset har han fått bekanta sig med hindermaterialet via minihinder, först i sällskap med hästkompis (jäklar vad kul de hade) sen en gång själv (kompisen hovböld :-( ).

Närmsta planerna nu är att fortsätta åka transport regelbundet en gång i veckan och i ridhuset ha roligt med småhinder eller "springpåbraunderlag" i allmänhet.
Tömkörningsgjorden ska på och till användning under vardagspromenaderna och om allt funkar släpa och skacklar så småningom. Planen är att köra in honom om han verkar vettig.
Långt sommarbete med många jämnåriga kompisar är ett måste. Vet inte än vart jag ska släppa honom, här hemma är det för få lekkamrater. Nån som har tips på bra bete, med full tillsyn, helst i Östergötland?

Under hösten fortsatt tömkörning/körning och insittning och lätt ridning i skog och mark . Successivt ökade krav på löshoppningen under vinter/vår.
Målet med ridning och löshoppning är deltagande i treårstest under maj månad 2010.

Inte hunnit mycket. Det låter ju som mängder på tre veckor. Men visst är det kul när man får en sådan lust och energi och hittar på mycket kul med sin häst. Vill hitta en nytändning själv och det är väl därför jag försöker hitta lite inspiration här.

Hälsning Maja

Hej alla nybakta tvåringar!

Idag så öppnade matte upp en hage som inte är söndertrampad och så här kul kan man då ha. Det var lite halt så det gällde att hålla tungan rätt i mun och ha god styr på svansen.

http://www.youtube.com/watch?v=0pIGT63t5T0&feature=channel_page

Gnägg från Bionix

Ja just det där med sommarbete. Själv har jag samma dilemma att hitta ett bra. Jag har ett bra bete men inte många jämnåriga. Det är ett stoort men plant bete. Egenligen skulle jag vilja hitta ett med både lite skog och som är lite kuperat och med mängder av jämnåriga. Östergötland behöver inte ligga så långt från där jag bor i sydnärke. Vi kanske kunde samla ihop några trevliga killar här i tråden. Fast helst vill jag givetvis ha han i närheten av mig själv. Men får du tag i något superbete, så tipsa gärna.

Hälsning Maja

Gott nytt år allihop!

Jag har ju också bara haft min kille några veckor så vi lär fortfarande känna varandra. Allmänt hanterad är han i alla fall sedan tidigare, inga problem att lyfta ben eller så. Han är också van att ha träns under grimman vid promenader. Promenerar gör vi med och utan sällskap och idag har vi provat något nytt, nämligen att ha Waradero som handhäst. Det gick så där kan jag väl säga. Det började väldigt bra med två hästar som lufsade på i synkad skritt. (Kan tillägga att vi befann oss på inhägnat område)

handhst1.jpg

Sedan tog livsglädjen över denna soliga vinterdag och båda hästarna började småskutta i små glädjesprång hit och dit. På den suddiga bilden nedan har jag fullt upp med att hålla ordning på Romeo (tyglarna vid hakan :crazy:) samtidigt som Waradero skuttade över på fel sida. Det var betydligt mer action i verkligheten än vad det ser ut på bilden :D.

handhst2.jpg

Maken fick rycka in och ta Waradero så det slutade bra, men det här med handhäst är nog inget jag ger mig på när jag är ensam med hästarna.

Planerna annars för 2009 är tömkörning, sommarbete och så inkörning på hösten.

Gott nytt år allihop!

Jag har ju också bara haft min kille några veckor så vi lär fortfarande känna varandra. Allmänt hanterad är han i alla fall sedan tidigare, inga problem att lyfta ben eller så. Han är också van att ha träns under grimman vid promenader. Promenerar gör vi med och utan sällskap och idag har vi provat något nytt, nämligen att ha Waradero som handhäst. Det gick så där kan jag väl säga. Det började väldigt bra med två hästar som lufsade på i synkad skritt. (Kan tillägga att vi befann oss på inhägnat område)

handhst1.jpg

Sedan tog livsglädjen över denna soliga vinterdag och båda hästarna började småskutta i små glädjesprång hit och dit. På den suddiga bilden nedan har jag fullt upp med att hålla ordning på Romeo (tyglarna vid hakan :crazy:) samtidigt som Waradero skuttade över på fel sida. Det var betydligt mer action i verkligheten än vad det ser ut på bilden :D.

handhst2.jpg

Maken fick rycka in och ta Waradero så det slutade bra, men det här med handhäst är nog inget jag ger mig på när jag är ensam med hästarna.

Planerna annars för 2009 är tömkörning, sommarbete och så inkörning på hösten.

Det är inte så svårt med handhäst och du vänjer dig, men det gäller ju att den äldre hästen är pålitlig och den yngre lärt sig att gå fint och hålla sig bakom med mig från marken först, och att det inte går att slita sig.

Jag brukar ha min handhäst på min högra sida (så den kommer in i vägkanten), sedan ett långt runt rep som ligger över framänden av sadeln. Längst ut på repet fastbundet i sadeln med ett balsnöre, som alltså kan slitas av vid panik, men så att det inte råkar halka av. Skulle ungbattigen ändå försöka dra, är det ett långt rep att som man hinner få tag i innan det är slut. Det är också bra att kunna lära lillen att stanna och gå in bakom, på ställen i skogen där det är för trångt för två hästar på bredden.

Så ge inte upp ännu, träna lite mer från marken och sedan på det igen. Det är kul och ett bra sätt för unghästen att få komma ut.

Hälsning Maja

Hej allihopa

Det är så roligt att läsa om er och era duktiga hästar, ni har verkligen fina hästar allihopa :love:

Jag tänkte också bidra med några foton på min lilla 1-åriga prins, eller rättare sagt så är han ju två numera... ;)

Det är verkligen en jättetrevlig pojke som jag är sååå nöjd med !

Mvh Black

25155718.jpg

25155723.jpg

25155719.jpg

24235570.jpg

Snygg häst. Du verkar har kommit en bit, det kanske blir en snar uppsittning om du har westerninriktning?

Vad är det för ras? Ser inte så stor ut eller så är det ledare som är stor. :D

Hälsning Maja

Ja just det där med sommarbete. Själv har jag samma dilemma att hitta ett bra. Jag har ett bra bete men inte många jämnåriga. Det är ett stoort men plant bete. Egenligen skulle jag vilja hitta ett med både lite skog och som är lite kuperat och med mängder av jämnåriga. Östergötland behöver inte ligga så långt från där jag bor i sydnärke. Vi kanske kunde samla ihop några trevliga killar här i tråden. Fast helst vill jag givetvis ha han i närheten av mig själv. Men får du tag i något superbete, så tipsa gärna.

Hälsning Maja

Ska spana runt!

Vårat bete är ju inte så tokigt. Omväxlande och en del skog o backar samt bara ett par hundra meter från stallet, men det var ju det där med jämnåriga...

Jag skulle kunna kolla med stallägaren hur hon ställer sig till att ta hit någon/några fler hästar under sommaren. Kanske vore ett alternativ?

Gott nytt år allihop!

Jag har ju också bara haft min kille några veckor så vi lär fortfarande känna varandra. Allmänt hanterad är han i alla fall sedan tidigare, inga problem att lyfta ben eller så. Han är också van att ha träns under grimman vid promenader. Promenerar gör vi med och utan sällskap och idag har vi provat något nytt, nämligen att ha Waradero som handhäst.

Åh, vad roligt!
Jag skulle oxå vilja ha Amadeuz som handhäst, men jag har inget att rida på...:(

Lycka till, det går säkert bättre snart. Longerlina är ett tips, ifall du inte har det. (Såg inte riktigt på bilden)

Ska spana runt!

Vårat bete är ju inte så tokigt. Omväxlande och en del skog o backar samt bara ett par hundra meter från stallet, men det var ju det där med jämnåriga...

Jag skulle kunna kolla med stallägaren hur hon ställer sig till att ta hit någon/några fler hästar under sommaren. Kanske vore ett alternativ?

När jag slog upp Vånga på Eniro så fanns där massor, vilket Vånga är ditt? Alltså var finns ni i Östergötland, innan du undersöker för mycket?

Hälning Maja

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 523
Senast: Lilahnee
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka