Hur går det för era 07:or? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 3

Svarar både Ljulius och jessivega :p

Kastreringen gjordes hemma stående i stallet och gick bra.

Han fick feber den 6 - 7 dagen förmodligen pga att såret börjat läka fel, utifrån och in i stället för tvärtom...

Men efter promenader och longering så gick såret "upp" och febern ner och sedan blev det bättre och bättre.

Nu har det gått ca 2 veckor och det är jättefint :laugh:

Men vi velade mycket om vi skulle ta det hemma eller på klinik pga risken för framfall....

Skönt att det nu är gjort och att min lilla prins inte har ont längre :laugh:

Hur har ni tänkt göra, stall eller klinik..?

Skönt att han är bättre nu:)

Jag har inget val utan jag får åka in till klinik då min lille skit är klapphingst. Kommer att göra det i vår någon gång då jag inte vill att det ska vara frost ute.

*kl*

Nu har jag både hunnit tömköra Ariel och promenera med utställningsträning. Tänk vad mycket man hinner med när man har sportlov. :p

Snabbt summerat så är inte styrningen alltför bra, men däremot gas och broms. S-ljudet har hon helt förstått och halt kan man stå i hur länge som helst. ;)

Har bestämt mig för att åka på åtminstone två utställningar i sommar, det blir en i juli och en i augusti. Skall bli riktigt spännande att få höra mer objektiva bedömningar av fröken. :banana:

Ja jag vet inte riktigt heller hur jag ska göra..:grin:. har kollar runt lite va d kostar och vilka som gör det..
Är oxå lite nervös för det där me framfall?
Hur vanligt är det egentligen med det?

kl.

Jag har funderat lite på när jag ska kasterar min 07. Tanken från början var att han skulle kasterats i höstas, men så hitta jag en jätte bra hingstlösdrift som han går på nu. Han är inte specielt hingstig av sig. Så jag funderar på att antingen få man göra det nu i vår innan sommaren eller så blir det in förrän i oktober. Jag har redan fixat ett hingstbete som han ska gå på i sommar så där spelar det ingen roll. Men jag ska antagligen åka utomlands 34-månader till hösten så de skulle vara smidigast att göra de i vår.

Vad tycker ni? Spelar det någon roll i hur dom utvecklas?

Skönt att det har g¨ått bra, bortsett från febern.

Jag tror det blir på klinik....

Kul att ni har hunnit med lite :)

Har du anmält Ariel redan? Är oxå sugen på de två.... :)

Har du anmält Ariel redan? Är oxå sugen på de två.... :)

Nä, jag vågar nog inte anmäla förrän någon vecka innan. :o Anmälde mig tidigt till en distansritt 2005 och det slutade med att hästen fick lymfangit dagen innan sista anmälningsdagen... Så jag har lärt mig läxan av att vara ut i för god tid. Dessutom hittar jag ingen anmälningsblankett till ÖFF:s utställning, hur jag än letar. Men blanketten till DGF:s är redan iflylld. :p

*kl*

Idag har jag åkt däck bakom Gandalf, sååååååååå duktig var han!!!!

Liten bild :)

26356354.jpg

Han va rätt rolig, han gick och tittade bakåt på mig i början, "varför är du därnere matte?" Plutt!

:)Vad kul det såg ut, vilken duktig häst du har.

Angående kastrering så blev min pålle kastrerad vid värsta tänkbara tillfälle (aug-sep ngn. gång). Detta pga. att jag var tvungen att ta hem honom från hingstbetet tidigare än tänkt (han började bli jättemager).
Kastreringen skedde hemma, och jag fick (med tanke på rötmånaden) antibiotika i förebyggande syfte.
Det fungerade jättebra - han svullnade inte ens, och såret läkte jättefint...

Jag vet faktiskt inte hur stor risk det är med framfall..
Kanske någon annan här vet..??

Numera när man kastrerar så får dom ju alltid smärtstillande några dagar efter vilket jag tycker är på både gott och ont...
Det är ju bra pga att dom inte har så ont och därmed rör på sig och att dom rör på sig är ju väldigt viktigt men samtidigt så kan dom röra på sig lite väl mycket när dom inte känner hur ont dom har och drar dom då en repa i hagen och brallar till så kan såret slitas upp ännu mera och då är det ju stor risk att det blir framfall...
Så det där med smärtlindring är ju både bra och dåligt, enligt mig i alla fall.. ;)

Klinik är ju bra, då ska det ju mycket till för att det ska bli komplikationer efteråt.

För flera år sedan när vi kastrerade vår vuxna hingst så gjorde vi det också stående i stallet vilket jag ALDRIG skulle ha gjort om idag, hade jag vetat riskerna med att kastrera en så pass gammal ( han var 7 år ) hingst här hemma så hade jag aldrig gjort det... Men då kanske dom inte visste lika mycket som idag....
Som tur var så gick allt bra även med honom, han fick inte ens feber :laugh:

Numera så sa våran vet att dom inte kastrerar hästar över 3 år på stall utan det är bara på klinik pga riskerna.

Mvh Black

Det sade de till mig med när jag skulle kastrera Julle förra hösten. Att man måste ta äldre hingstar på klinik (julle va 3½).

Det gick supersmidigt och jag är helnöjd :)

Vad kul att se att ni gör framsteg!
alltid extra kul med en bild.

känner att jag måste komma igång lite mer nu när det börjar bli vår, så de blir nog löshoppning på söndag :laugh:

Åh jag är också sugen på att löshoppa!, dags att låta Amazing få bekanta sig med ridhuset snart tänkte jag :)

*kl*

Slänger in två hyfsat nytagna bilder på min 07:a Uri, nsv brukssto e. Kronprins ue. Obelisk!

20081203056.jpg

20090108054.jpg

Under våren är målet att kunna tömköra henne utan medhjälpare, sedan blir det troligen en längre sommarvila (med avbrott för premiering) för att ta upp inkörningen till hösten.

Vad kul att se att ni gör framsteg!
alltid extra kul med en bild.

känner att jag måste komma igång lite mer nu när det börjar bli vår, så de blir nog löshoppning på söndag :laugh:

Vilken sötnos!! :love:

Apropå sommarbete, hur länge ska era småttingar få gå på bete och bara vara?

Apropå sommarbete, hur länge ska era småttingar få gå på bete och bara vara?

Ariel trivdes inte med att vara ledig i fjol, så i år kommer hon få flera kortare ledigheter. Först får hon två veckor ledigt kring midsommar och sedan två veckor i mitten av juli. Efter det stora äventyret i augusti lär hon få lite ledigt också. Ariel går på sommarbete i fem månader...

Så duktig han är!

Jag kastrerade min hemma i stallet i oktober 08. Det gick jätte bra.

Och igår fick han följa med till kliniken då vi skulle på återbesökt med en annan häst. Lillkillen har haft lite hosta så jag tänkte kolla upp det också ville jag röntga haserna för jag tyckte att de var så stora. Visserligen så växer han ju mycket nu men man har blivit hypokondriker nu på senaste tiden så jag tänkte att när vi lix åker (är 25 mil enkel väg till kliniken) så får han följa med.
Men allt var då bara bra för en gångs skull så vi åkte hem med två friska hästar :D Så nu är det bara å rulla igång med tömkörning och annat roligt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Det är nu inte särskilt länge kvar tills jag får hem min lilla retrievervalp :heart Jag försöker att förbereda mig och läsa på så mycket...
2
Svar
37
· Visningar
1 424
Senast: Nota
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
8 417
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 672
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar