Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Jo han kommer att bli skimmel tillslut. Frågan är bara hur fort han bleknar och hur mycket små bruna fläckar som kommer att bli kvar. Spännande.....

När han är så pass ljus redan nu, så skulle det inte förvåna mig om han blir kritvit. =) Men det tar nog sin lilla tid..

Har han bra härstamning? Vilken hingst är han efter? Är det lönt att hålla ögonen öppna om man ser eller hör talas om honom, eller kommer han att bli en i mängden? *Intresserad*

*putt putt*

Vår tråd kan ju inte ligga på andra sidan.

Minna har inte gjort så mycket på sistonde, har haft lite vila. Ska in till klinik med henne på måndag och få hennes bockhov uppkollad. Tycker även att hon går lite försiktigt fram. Vi får hålla tummar och tår för att allt är bra.

*Jag hjälper till att putta lite*

Vi kan ju inte behöva leta ända till sidan två!!

Hoppas att det går bra på måndag med Minna!

Har anmält Mclaren till löshoppning under våren, ska bli spännande och se om han kan lyfta på fötterna....

Får väl hjälpa till med att hålla tråden fräsch då ;)

Peia hade igår sadel på sig för första gången. Hon har haft sadeln lagd på ryggen förut men inte fastspänd. Jag har inte haft en passande gjord härnere hos mig, men igår kom mamma hit och hon hade med sig en gjord och Peias sadel.
Peia var kolugn, som vanligt. Jag la på sadeln, tog ner gjorden och spände åt gjorden. Peia reagerade inte. Sen gick vi iväg, utan krusiduller.
Hon är så gudomligt cool. Hon har hittills aldrig fått något "ryck" av något. Allting går så lätt. Hoppas att det fortsätter så :)

(Med en sådan kolugn morsa är det svårt att misslyckas :love: )

Jag tänkte också börja löshoppa lite försiktigt till våren. Än så länge har vi gått över lite bommar och hoppat över ett dike... Tänkte tömköra 1-2 ggr till innan jul och sedan ska hon få lite ledigt, måste ju få vila huvet också. Det är lätt att glömma bort att hon är en bäbis el. iaf tonåring, när hon är så duktig. Vi har ju ingen större brådska, känns som om vi är ute i god tid ändå...

Snygg häst, tänkte ge mig in på den här tråden, har alltid kollat in
-04 ornas tråd, eftersom min egna uppfödning var -04 (Camiell Flamingo Z - Irco Lando (kwpn) och det var så roligt att jämnföra. Nu dog han tyvärr i tarmvred, som jag skrivit om här redan :cry:
Så det kändes underbart med en-05 tråd så kan jag fokusera på min lilla åring istället.

han är inte så mkt hanterad, men har ett underbart psyke, och en tuff attityd.

har haft på honom träns och han är snäll att leda och hantera i stall och hage. Jätte snäll att lyfta hovar och verka. Mkt tackvare hans duktiga uppfödare som var duktig på att träna honom på att lyfta fötterna och stå snällt på gången.

han kommer nog att bli en snygging (e-Camaro M- Helwan) men är i dagsläget en gänglig åring.

Efter jul ska jag flytta hem honom till mina föräldrars gård där jag kan få lite mer hjälp med honom (bra att vara flera) Då ska vi tömköra honom och lära honom att gå fram ordentligt för framåtdrivande hjälper, longering mm. Det finns så mycket hantering man kan göra.
Min -04 som jag nyss börjat suttit på och rida då han "gick bort" var en dröm att hantera och så lättlärd då han varit mkt hanterad som unghäst. Mkt tömkörd och förstod allt så lätt :love:

Synd att jag verkar för korkad för att lägga upp bilder, kan någon förklara?? Varför måste jag skriva in en url adress, kan jag inte bara hämta en bild från min data?:confused:

Min -04, växte otroligt mycket, och jag drog också ner på kraftfodret, tänkte att det kunde vara därför han svullnade i, han kunde vara riktigt tjock bak flera dagar och det kom och gick.

Tillslut tog jag honom till atg klinik veterinären fick kolla honom samt röntga honom efter lösa benbitar, då det kan vara en orsak.
Men hon ansåg att han var kanon fin och helt fräsch.
Att det nog bara var det att han växte så mkt, han var närmare 170 nu i Februari då han som sagt "gick bort" =(

*knapplån*

Det händer inte så mycket hos oss. Min 05:a, russhingsten Lejonhjärta, han kommit på att han är hingst. (han var mycket senare på det än sin kompis kallblodsettåringen)

Det märks inte så mycket egentligen, mer än att han är lite mer "pratig" nu, försöker rida mer på sina kompisar i hagen och så. Lite trotsperiod kan han ha haft då han är extremt svårmotiverad (det är annars ponnyn som älskar att gå ut och hitta på något) och lite seeeeg på promenader.

Jag försöker aktivera honom ungefär 3 gånger i veckan. Planen har varit att han ska tömköras en gång i veckan, vara med som handhäst en gång och gå på promenad en gång. Problemet nu är att jag vill ha hjälp med tömkörningen (han är tömkörd ensam och tar styrning bra, men jag vill befästa lite mer nu med hjälp, då han inte driver fram riktigt som jag vill) och ej har hjälp så ofta. Och handhästandet - eller "löshästandet" - fungerar inte så länge vi inte har snö. Han går ej att ha med lös då han inte är minsta flockbunden och finns det käk någonstans stannar han och äter..... (med snö så bör det problemet vara mindre :D ) Som handhäst fungerar inte så bra heller, ridhästen är 40 cm högre på manken och har en mycket vägvinnande skritt, Lejonhjärta har inte särskilt vägvinnande skritt :crazy:

Så det har blivit mycket promenerande i mörkret. Att ha grejer på benen och på ryggen (bröstsele, svanskappa, stoooort schabrak osv) är nada problemas, men det är han van vid sedan i våras. Tränar på att stå still lös ute på gårdsplanen, något som går super efter promenaderna men är svårare innan dem :angel:

Det är en älskvärd ponny, men han blir bara mer och mer "divig". Han har så mycket åsikter om allting! Fast på ett charmigt lätthanterligt sätt. :love:

*hugger sista*

Hos oss är det kaos med lillhingsten *sucka*

Jag är ju höggravid och jag och sambon har funderat på om det kanske vore dags att han och Svante fick lite bättre kontakt nu när vi inte vet hur länge till jag orkar/kan sköta den dagliga hanteringen, så det bestämdes att han skulle ta svante till och från hagen och jag den gamla damen (som redan dyrkar sin husse...).

Men se det gick ju naturligtvis inte... Det fungerar helt enkelt inte alls!
Vi har ju märkt sådana tendenser förut, att han hellre är ensam kvar i hagen/stallet än att han låter någon annan ta in/ut honom. Detta har gällt både hemma med min sambo som han ändå träffar och blir hanterad av varje dag och på betet i somras. Hela flocken bytte hage utom min lilla Svantevante som tålmodigt väntade tills matte kom... :crazy:
Förut, innan han kom på att han var hingst, så bara vände han och gick åt andra hållet (i hagen) eller planterade alla fyra stadigt i golvet (i boxen).

Nu gick det i alla fall bra i en period, under förutsättning att jag gick bredvid min sambo hela tiden, så fort jag hamnade för långt bort så protesterade han, dock kunde jag utöka avståndet varje dag och tillslut leda tanten samtidigt.
Min sambo hanterade det hela bra, och vi började hoppas att han snart skulle vänja sig vid att hanteras av honom också, ända tills i lördags.
Vi gick ut som vanligt, min sambo och Svante före och jag efter med tanten. Vi hamnade lite på efterkälken och jag halkade till, när jag lyfter huvudet ser jag bara Svante på bakbenen och han har på något sätt lyckats få upp sitt vänstra framknä på min sambos axel. :eek:
(Hur J lyckas behålla greppet om hästen är för mig en gåta, för armen måste ha vridits i en jättekonstig vinkel...)
J lyckas i alla fall lugna ner honom såpass att de kan ta sig sista biten till hagen med alla fötter i marken. Stor eloge till min sambo för det.
Det här är alltså vanligtvis världens lugnaste häst som aldrig gjort något sådant förut!

Sedan dess har jag tagit honom honom någon gång för att se hur han reagerar mot mig, men där är allt som vanligt. Han lunkar på i det tempo jag kan förflytta mig i, vilket inte alls är särskilt fort, och är lugn som en filbunke, precis som vanligt med andra ord.
Med sambon tjafsar han rätt mycket, fast han vet att det inte leder någonvart, men nu är ju J beredd på det iaf så nu går det aldrig så långt som i lördags.

Men såhär kan vi ju inte ha det! Jag ska ju snart in på BB, jag kan ju inte direkt avbryta mitt i förlossningen och säga "ursäkta, kommer tillbaka om sisådär 1½ timme, måste bara hem en sväng och ta in hästarna" :crazy:
Den enda som hanterar honom hjälpligt, förutom jag, är ju just min sambo, som ju förmodligen också vill vara med på BB...
Vi bor rätt långt från sjukhuset så att han ska sitta och åka mellan är ju inte direkt drömscenariot heller, men i värsta fall är det väl så det får bli.

Någon som har något förslag? Hur vänjer man honom av vid att vara så "mammig"?

Hejsan!!
Jag var och tittade på häst i söndags och dagen efter i måndags så hämtade jag hem honom. Så nu har Phigalle ox varit i min ägo i snart 3 dygn. Phigalle är en arabisktfullblodshingst på 1år och 7 månader (född maj-05). Brun med stjärn och snopp och ursöt. Har inte hunnit göra så mkt med honom ännu mer än att borstat på honom och han är inte så mkt gjord med innan heller. När jag hämtade honom var det första gången han åkte transport och det gick jättebra men han var lite svettig när han kom fram.
Bild från första morgonen i hagen.
Bild015.jpg

Det viktigaste är ju att vänja av honom vid dig, det är INTE bra att han enbart accepterar dig som "ledare". Jag förstår att det är svårt att ta tag i det nu. När ni är på bb tycker jag att du bör låta någon i din närhet som du litar på och som har god hästerfarenhet ta hand om Svante. Det gäller att du vågar släppa honom till någon annan även om han dummar sig.

Även min busar och bråkar med vissa i stallet som inte brukar hantera henne. Detta gör hon för att testa ledarskapet hos den för henne "okända" då gäller det att ta komando direkt och visa att även den personen är "ledare".

Det är mina tips och jag hoppas att det löser sig! Tänk OM du skulle bli tvungen att sälja honom någon gång, då måste han gå att hantera av andra.

LYCKA TILL!

Idag har jag haft tränset ihop med tyglar på för andra gången, (träns har hon haft många gånger under grimman). Vill träna henne på att följa med i ledande tygeltag i bettet och få henne att stanna ihop med kommando och tygeltryck. Hon stretar emot en del och jag tycker att det kan vara svårt att veta hur jag ska hantera det när hon stretar. Ska jag bara hålla kvar handen och låta henne rycka till vilket gör att bettet blir lite obehagligt eller ska jag försöka släppa efter och följa med, vilket på ett sätt accepterar att hon rycker med huvudet? Svårt, har tänkt att jag ska kolla upp hennes mun innan jag börjar jobba henne på riktigt med bettet, men jag vill påbörja det lute nu genom att gå runt och svänga och stanna på stallplanen i kanske fem minuter.

För att det är galoppör som ska gå lopp om ett halvår!!
NEJ, det ska han SÄKERT inte! För det finns ingen galoppör som ens HETER "lippstick" Och inte "Lipstick" heller för den delen. Inte ens någon som har de fyra bokstäverna "lips-" i början av sitt namn.

Alla galopphästar reggas på galoppsport.se, och din häst finns inte ens.

Och den där "kände ryttaren" var väl på sin höjd MAX en romans med ett stearinljus i handen...

Man kanske ska döpa sin dildo till "den kände ryttaren"? :D:D:D

NEJ, det ska han SÄKERT inte! För det finns ingen galoppör som ens HETER "lippstick" Och inte "Lipstick" heller för den delen. Inte ens någon som har de fyra bokstäverna "lips-" i början av sitt namn.

Alla galopphästar reggas på galoppsport.se, och din häst finns inte ens.

Och den där "kände ryttaren" var väl på sin höjd MAX en romans med ett stearinljus i handen...

Man kanske ska döpa sin dildo till "den kände ryttaren"? :D:D:D

Oki..dagens garv ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 449
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar