Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Jaha, nu har vi varit på kliniken. Vi hittar inget på röntgen, men de tror att det sitter i hoven. Bedövad två gånger i hoven med endast marginell förbättring av hältan. Tror som det ser ut nu att det är en hovböld och hon behandlas med våtvarmt omslag fram till fredag då det är återbesök. Det är inte uteslutet med hovbenspricka då det oftast inte syns på röntgen förrns efter 3 dygn. (idag är andra dygnet) De har heller inte hittat någonstans hon reagerar mer på i hoven och inte hittat någon böld. Var funderingar ett tag på en sparskada i bogen eller över knät, men det verkade de avfärda efter lite undersökning då de inte röntgade varken knä eller bog. Kanske får vi mer klarhet på fredag. Idag hade hon feber igen (38.7) men gick bra mycket bättre och använde största delen av hoven när hon gick, men fortfarande väldigt halt.

Sådär, veterinären ville även sko henne runt om när hoven var frisk då han trodde att hennes försiktighet när hon går beror på att hoven slits snabbaren än den växer. Vi får se hur allt detta slutar.

Låter inget vidare.
Jäkligt jobbigt för dig att inte veta, inte ha något att förhålla sig till. Tusan oxå, hur mycket otur skall man få ha!

Jag håller tummarna att det är "något lätt". Vill att du och pojkvännen får en vettig jul, semestern blev ju åt pipan.

Kram Eva

Jo tack, semestern den blev ju som den blev.. Men julen ska fasen vara bra! Jag är mest orolig för hur allt ska gå nu när jag börjar jobba heltid efter nyår... Nu har jag ju vart ledig och inte missat något för att åka ut och in på kliniker, men det blir ju annorlunda efter nyår.

Nää, nu ska jag åka och ta hand om min snutta!

Puttar upp från sida två..

Och när jag endå håller på kan jag uppdatera er om att det var en hovböld som gjort minna så halt. Den skars upp idag. Så nu står hon med gipsad hov, ska käka butta i 4 dagar och sprutas penovet i 8 dagar. Återbesök för bansagebyta nästa torsdag. Strikt boxvila igen... Min lilla gumma har nog haft all otur i världen just nu..

Idag har jag longerat mina åringar (bara precis några minuter) och sen gått en promenad med var och en (har 3 st.) Ingen lång promenad iofs men ändå lite träning med att lämna stallkompisar och så. Jag har gjort denna övningen ett par gånger och de har blivit mycket mer lätthanterade så det känns skönt. Nu måste jag bara fixa manen på dem... den börjar bli lång och det är inte så snyggt på halvblod. Men friesern klär i sin långa man.

har haft min arabtjej i drygt en månad nu. Vi har gått på flera långpromenader, gått över träbroar med vatten under :confused: , gjort ledövningar, longerat liite och varit ensamma i stallet. Hon är nästan konstigt cool, och har hittills inte blivit skrämd eller osäker en enda gång :bump: Står lugnt själv i hagen och i stallet, och reagerar knappt på bilar och traktorer.

Såhär ser lilla tufsan ut!

http://s120.photobucket.com/albums/o165/annaalthen/?action=view&current=Dec06025.jpg

Hon är jättefin.

Min är så överbyggd och stapplig och har varit så duktig i allt jag har försökt introducera på de dryga 2 månaderna jag har haft henne, så hon får vila lite just nu. ( Borstar ändå igenom henne varje dag för att checka av att allt står rätt till. ) Ska återuppta promenaderna och tömkörningen efter nyåret. I vår har jag tänkt att målet ska vara att kunna gå ut på tömpromenader själva och i sällskap- start, stopp, svänga vänster och höger. Börja lite smått med löshoppning samt vänja henne vid sadel innan sommaren. Sen blir det låååång vila i stor hage med massor av gott gräs.

Stackars dig sofflan82. Tråkigt att börja så med sin unghäst. Det är bara att hoppas att sk**en kommer nu och sen kommer hon att vara kärnfrisk resten av livet :D

Gud så söt, hon ser ut som en lurvig liten björn med all vinterpäls! :)

Håller tummarna!

Pondus har också bockhov på ena fram, men den är riktigt fin, så länge jag verkar ofta :)

I övrigt går allt bra här. Förutom att tänderna kliar och han tycker det är hur jobbigt som helst...stackarn...
Kan rekommendera opreation.
Ta då bägge fram, det ger bäst resultat.
PMa om du vill ha mer info.
Mvh Eva

Jag tycker att när årets föl har egna trådar på Avel och 01-orna, 03-orna och 04-orna har egna trådar på Grundutbildning så borde väl även 05-orna få en tråd?! ;)

För visst måste det finnas ganska många ägare till åringar här?

Hur går det för er?
Hur stora är era åringar?
Hur mycket sysselsätter ni småtttingarna?
Och vad är framtidsplanerna?

Sen gillar vi ju såklart foton!! :idea:
132 cm. Ska sätta bett och lägga på sadel före nyår. Han är med på allt. Jag längtar tills jag får rda honom!!!
saffyfin1kopia.jpg
saff2.jpg

*KL*
Hej alla 05ägare - hittade denhär tråden nu och har ögnat igenom ALLA /pust :eek: / inlägg!

Jag har ju en 05a själv, ett litet ynk. Han gick på lösdrift och skulle hem på träning nu i dec, har tre ston hemma och han (valack) skulle in i deras (men ingen hade gått i den på nästan ett år så det var nytt för alla) hage men de (hans egen mamma var värst) mobbade lillen rejält och - en fullträff på smalbenet = griffelbensfraktur.
Så nu står han på vila i en egen liten hage och jag är orolig och deppig.:cry:
Han är dock inte halt av frakturen men fortfarande lite svullen.
Han har fogat sig nu i att vara ensam, står vid sin höburk och äter hela dagen.
Den 15 jan skall han på ÅB, hoppas hoppas att det läker bra.

Hade stora förväntningar på honom, typ OS i hoppning, får se hur det går med det nu. :confused:

Skoj med en 05tråd, ni skall få uppdateringar.
Någon, förressten, som har erfarenhet av liknande skada?

Senast ändrad av en moderator:

Hej,
Kul med prat om 05:or! Jag har sedan 3 veckor tillbaka en haflingervalack som är 05:a. Har tänkt att han ska bli en familjehäst som både döttrarna och jag själv (mamsen) ska kunna rida och köra. Ännu så länge "bekantar" vi oss med varandra.

Han kan stå uppbunden i gången och tycker det är helt ok att bli borstad överallt. Hovar går ganska bra också att kratsa, men han har lite brått att sätta ner bakhoven ibland. Vi leder i grimma på gården och paddocken.

Vi kör lite amatör-NH också och han får springa lös i paddocken och springer snällt framåt när jag manar fram honom och han kommer snällt in till mig i mitten när jag kallar in honom. Igår tuggade han för första gången när han kom in till mig i mitten!:rofl: Provade att gå över bommar också och efter att fått luktat lite så var det inga som helst problem att följa med över dem.

Vi ska försöka variera ledövningarna med slalom mellan hinderstöd, över bommar etc så det blir lite mer tydligt och roligare. Varför ska man svänga när det inte finns något av väja för i en slät sandpaddock? Ser fram emot när vi på sikt ska vi ta oss ut på småvä

Phigalle,min arab på 1 år 7månader har jag haft i två evckor nu. I torsdags blev han kastrerad och dom hade lite problem och han blev lite dålig efteråt så nu får han äta Hippotrim och Metacam varje dag. Fick ordination om att gå ut och gå med honom 30min x 2 varje dag vilket har lett till att man lär känna varandra lite bättre. Första veckan jag hade honom så brukade han stegra sej mot mej och småbita mej hela tiden men efter kastrationen så har det inte varit något ännu. Phigalle är väldigt nyfiken och just nu håller vi på och träna med att stå stilla i stallgången vid borstning, hålla sej urvägen när jag kommer med fodret, inte kasta upp huvudet när man tar på grimma etc.
Härom dagen gick vi igenom min sons gungställning och han brydde sej inte ens. Tränar mkt med att gå slalom mellan mina amerikanska bilar som jag har på gården och än så länge har det inte blivit någon buckla.
Bild068.jpg

Vi har också lekt en del i padocken så nu kan hon vända på både fram och bakdelen när jag pekar på resp. kroppsdel, backa och skänkelvining funkar också bra.

Hur har du tränat din häst på detta? Vill gärna prova med min arabvallack.

//Cindylou

Vad roligt det är att se att så många kommer framåt i träningen och att det går bra och vips som det är droppar det in npgon ny... helskoj!!

Du med arabvalacken, verkligen jätte fin arab och så gudomligt vackert huvud. Hoppas det går bättre med tempramentet nu när han är kasterad. men han kanske bara testa lite i början oxå.
vad har du tänkt göra med denna snygging?

Med min tjej går det framåt, har börjat ha henne med mig ut nu på korta turer som handhäst och det funkar great!! speciellt när man får lite hjälp med uppfostringen av stot jag rider! Annaras äre väl lite bus och trots ibland men så fort hon får en tillsägelse så har hon inte gjort någonting tycker hon!!ja de är allt för roliga ibland.

Hej! Jag tänker använda Phigalle till western. Är helt nybörjare på det området så vi kommer att lära oss tillsammans. Han är faktiskt mkt lugnare nu fast vet sa att det skulle ta en månad innan alla hormoner skulle vara borta. Nu har han inte stegrat sej efter kastreringen och han hingstsparkar bara ibland i stallgången.

Min 1,5 åring kom hem från lösdriften i början av december. Hon är mycket hanterad sedan hon var föl. Har pysslat med henne varje dag på lösdriften också. Hon är lätt att lasta och åka med. Hon är väldigt självständig och litar på mig helt och fullt, inga problem att ta ut henne ur flocken och gå på en promenad. Överhuvudtaget har inget varit jobbigt med henne, hon är med på allt.

I framtiden ska hon bli dressyrhäst, men först ska hon betäckas efter 3-årstestet (som hon bara ska gå om hon är färdig för det), så hon får föl när hon är 4:a. Jättebra för hon är född i slutet av juni och då får hon gå kvalitetstävlan och breeders när hon är ett år äldre. Hon är ca 150cm nu men hon växer så det knakar, för hon är mycket högre bak.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 449
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5
  • Att hata mat