Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

*kl*

Idag bar det iväg till kliniken för ett bandagebyte. Allt gick superbra! Lastar henne helt själv och lastar även av helt själv! *stolt*

Väl på kliniken levde hon rövare! De höll på att bygga om en del av kliniken så det var grävmaskiner som hördes hela tiden = livsfarligt, eftersom att hon inte såg vad det var som lät. Efter mycket väntan (de fick in ett akutfall så vi fick vänta i en timme...) var det dax att visa henne i löpargången. "skritta ner och ta ett par travsteg tillbaka" sa veterinären... Lättare sagt än gjort! (damen har ju haft strikt boxvila i snart två veckor...) Skritta bort gick bra sen var det bocksprång hela vägen tillbaka.... Min som vanligt så snälla häst... I behandlingsrummet lyckades hon hoppa runt hela rummet trots lugnande... Kul dag! Men alla skrattar bara åt henne och tycker synd om lilla tjejen som har så mycket energi som hon inte blir av med.. Nästa vecka får hovslagaren byta bandage istället, så slipper vi åka iväg...

Annars är allt lugnt, ska väl försöka få in henne på en lösdrigt när hon blir bra så att hon får vara lite häst också...

1,5 år??? du måste skämta? man rider inte en så ung häst... dem har ju växt KLART när dem är 7... o du rider den i alla gångarter nu? ojojoj...
Skulle inte sätta mig på en häst under 5 år... de gör ja inte, speciellt inte en 1.5 åring... dem är ju jätte små, och håller knappt balansen själva... och ponny dessutom.. :crazy:
Jag jobbar med en 4 åring nu. han har inte ja suttigt på än, jobbar han frn marken, dock ibland med sadel, men ja skulle aldrig sitta på honom nu... O han är exmore, han skulle nog klara det men nej...
Usch, säger bara stackas ponny...
Och vilken skola är det du går på? som inte vet att hästar/ponnysar växt klart när dem är 7, och tycker att man kan rida 1.5 åringar? hmm, har aldrig hört på maken:confused:

Jag red in min ponny när hon var tre, tycker du att det är hemskt?
Ponnyer kan delta i treårstest för ponnyer samt kvalitetstest för fyraåriga ponnyer. Hur kan detta vara möjligt om dom far så illa av att man itter på dem innan de är fem?

Jahapp,jag och min lilal tjej tar det mest lugnt.Hon har vuxit massor sen hon kom till mig så jag har låtit henne vara lite.Dock har vi promenerat med sadel på,bett,ridkapson mm.Hon blir äver mer och mer duktig med att stå still i gången,lyssna på komandon osv.Hon är en lättlärd madam verkar det som.

Att rida in en 1,5-årig ponny är lite väl magstarkt. Dock kan jag tycka att det är rätt magstarkt att vänta tills ponnyn är fem år också. Jag föredrar att ta det under en längre tid. Först sitter man in dem, sen kan man rida lätta saker, t.ex. rakt fram i olika gångarter, sen börja öva lite tuffare saker för att slutligen börja rida ordentligt. Börjar man i tid har man också mer tid att låta hästen få vila ordentligt mellan varje steg.

Min 1,5-åring har haft sadel på sig ett par gånger och om ett år kommer vi börja sitta på henne. Som 3-åring betäcks hon och då ska man också börja rida lite mer på henne. Sen får hon ju automatiskt vila under högdräktigheten och fölningen för att sen ridas ordentligt som 4-åring.

Siktar man på championaten, vilket bl.a. jag gör, är det ju bättre att börja i tid än att forcera allting på någon månad när ponnyn är fem år.

Så här ser min -05 ut. Mätte han innan nyår och han är 160 nu har vuxit och vuxit, men just nu verkar det som att han har en period då han inte växer så mkt och är mkt pigg och busig :bump:
skickar med lite kort, dom är inte nya men det är han ;)

Han är e. Camaro M ue.Helwan

Jag har flyttat honom hem till mina föräldrar nu för att tömköra in honom och hantera honom mer. Han har haft träns på sig och testad lite longering. Är i övrigt jätte snäll i all hantering och har hittills varit en pärla när det gäller att lasta, trots att han åkt i olika finkor varje gång. :bow:

http://i126.photobucket.com/albums/p112/tashinajess/alisida.jpg

http://i126.photobucket.com/albums/p112/tashinajess/alihuvud.jpg

http://i126.photobucket.com/albums/p112/tashinajess/alifram.jpg

Min "lilla" arabvalack går med som handhäst, longeras, lastas, täckas, bär saker på ryggen (sele & sadel) och allmänt uppfostras.

Han har varit gudomligt snäll hela tiden och totalt orädd, men nu börjar trots ålder komma. (Kan bero på den andra araben i flocken som har blivit hans nya idol eller vad tror du Sarah? ).

Milos är framförallt min påläggskalv inom distans men ska även kunna western och hoppning senare i sitt liv.

Sarah, nu har jag och Grace lekt extra mammor, när ska du och Diva vara det åt oss?

Kul att höra vad alla gör med sina "barn", och bra att få lite mer inspiration till att komma på nya saker.

Izzy
75% Lipizzaner. e. Pluto Marion ue. Pluto Romeo
Är nu ca. 141, så hon blir nog inte så stor som jag hoppas på :(

index.php

Van att ;
stå på stallgången, lyfta hovar och ryktas.
Ledarskapstränad med liknande rundkoralls-arbete.
Longerad. Flyttar för tryck och på "kroppspråks-kommando".
Stilla, backa, fram, sidan. Sadelvan. Promenixar;)

Planerar att;
utväckla longering, tömkörning och från-mark-arbete
under 2007. Påbörja förberedelse för skolor. Bygga upp balans och styrka.
Lastträna och löshoppa är också mål jag har.

Långsiktigt;
Bygga upp en någolunda bra styrka, balans och kroppskontroll
innan jag sitter upp. Ledarskapet ska vara solklart.
Jag kommer använda mig mycket av bommar i grundutbildningen
eftersom jag sedan vill ha en hinderklok häst som i kroppen
har utväcklats för att kunna arbeta med hoppning.
Självklart ska dressyren vara grunden och jag kommer
att satsa på att få en bra grundriden häst i dressyren innan jag
höjer upp bommarna. Hon ska kunna gå hopp/dress/fält, men i hennes
takt. Jag har inte bråttom.

http://Tana.bilddagboken.se/index.p...kPTIyMDE0MTAzJnQ9MTE2NjgyODQwMSZjdXJyaW1nPTY=
http://Tana.bilddagboken.se/index.p...kPTIyMDE0MDY1JnQ9MTE2NjgyODQwMSZjdXJyaW1nPTU=

Namnförslag;
Pluto Izlara
Pluto Alyxiz
Pluto Aleara

Någon favorit? Hjälp?:bump:
/Tana:p

Senast ändrad av en moderator:

Namnförslag;
Pluto Izlara
Pluto Alyxiz
Pluto Aleara

Jag gillar allihop! Men om man ska köra på uteslutningsmetoden,
så plockar jag bort Alyxis först. Men sen kan jag inte bestämma mig
längre. :)

Din häst verkar vara rätt nära släkt med sveas (svea här på buke alltså) lippe-korsning. Vad har den mer för blod i sej? Russ eller hur? :D

Jo helt sant! dem är trekvartsyskon, Hon har 25% russ å jag har 12,5% på min, = samma pappa å morfar men inte samma mamma.

Tack Eva och Micra!
Jo, Izlara brukar komma på topp, följt av Aleara
när jag frågar om råd. Det typiska är att jag är lite småkär
i Alyxiz. Vilket ingen verkar förstå? :crazy: :(
Därför det är lite jobbigt.

är det utlänska hingstar den är efter eller är det hingsten Pluto Ramon du menar ? har en vännina med ren avkomma efter den hingsten som påminner mkt. om din. han är inte heller så stor.

Till Liza (Psykskaft).
Det är klart att vi oxå ska följa med som extra mammor. skor ju Diva idag så då är inte underlaget några problem.. Ni var ju så duktiga som hjälpte oss när Mysc trotsa en hel del.

Till er andra.
Har Mysc med mig nu som handhäst och de första gångerna gick det toppen men nu har trotsåldern kommit igång som tur är så får ja lite hjälp av Psykskaft och hennes sto eftersom mitt sto (Diva) är alldeles för snäll.

Kommer börja träna lite markträning nu och lägga lite saker på ryggen.

Izzy
75% Lipizzaner. e. Pluto Marion ue. Pluto Romeo
Är nu ca. 141, så hon blir nog inte så stor som jag hoppas på :(

index.php

Van att ;
stå på stallgången, lyfta hovar och ryktas.
Ledarskapstränad med liknande rundkoralls-arbete.
Longerad. Flyttar för tryck och på "kroppspråks-kommando".
Stilla, backa, fram, sidan. Sadelvan. Promenixar;)

Planerar att;
utväckla longering, tömkörning och från-mark-arbete
under 2007. Påbörja förberedelse för skolor. Bygga upp balans och styrka.
Lastträna och löshoppa är också mål jag har.

Långsiktigt;
Bygga upp en någolunda bra styrka, balans och kroppskontroll
innan jag sitter upp. Ledarskapet ska vara solklart.
Jag kommer använda mig mycket av bommar i grundutbildningen
eftersom jag sedan vill ha en hinderklok häst som i kroppen
har utväcklats för att kunna arbeta med hoppning.
Självklart ska dressyren vara grunden och jag kommer
att satsa på att få en bra grundriden häst i dressyren innan jag
höjer upp bommarna. Hon ska kunna gå hopp/dress/fält, men i hennes
takt. Jag har inte bråttom.

http://Tana.bilddagboken.se/index.p...kPTIyMDE0MTAzJnQ9MTE2NjgyODQwMSZjdXJyaW1nPTY=
http://Tana.bilddagboken.se/index.p...kPTIyMDE0MDY1JnQ9MTE2NjgyODQwMSZjdXJyaW1nPTU=

Namnförslag;
Pluto Izlara
Pluto Alyxiz
Pluto Aleara

Jag tyckte att Pluto Alyxiz var snyggt namn :love:

KL

Var och löshoppade min lille pojke i går. Tyvärr var det en massa västern-ryttare inne i det förbokade ridhuset som inte hade vett att gå ut, utan longerade, galopperade och gjorde vad västernhästar nu gör trots att vi skulle löshoppa hästar som aldrig varit i ett ridhus förut och knappt hemifrån över huvud taget. Lilleman trodde att han var hingst och gick på bakbenen och gjorde andra konster. Ni kan tänka er cirkusen... När vi väl fick vara i fred gick det alldeles utmärkt. Han gick på hindren utan minsta tvekan. Jag är mycket nöjd. En riktig tuffing! :love:

är det utlänska hingstar den är efter eller är det hingsten Pluto Ramon du menar ? har en vännina med ren avkomma efter den hingsten som påminner mkt. om din. han är inte heller så stor.

Nej det är pluto romeo som e morfar (pappa pluto marion)
men det är ju samma hingstlinje ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud