Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Precis, vad händer om jag inte kan behålla honom av någon anledning?

Har pratat med min moster som brukat hjälpa mig förut när det krisat till sig med annat och hon har lovat att komma ibland och promenera med honom för att se hur det fungerar. Just nu är hon dock nyopererad i höften så det blir väl inte förrän om någon månad hon är såpass bra att hon vågar sig på något i den vägen, ifall det skulle hända något.

Tills dess ska min sambo få hantera honom som om ingenting hänt och det fungerar ju bättre nu än vad det gjorde för några månader sedan, så man får ju se det från den ljusa sidan i alla fall.

I övrigt är han en ängel, med hovslagare, veterinärer och transporter o.s.v.
Det är bara när han ska lämna andra hästar som det inte fungerar med någon annan än mig, min teori har hittills varit att han känner sig osäker men han ser mig som en del av "sin" flock så därför är jag OK.
Det skulle kanske kunna ha något att göra med att han blev avvand tidigt och snabbt?
Jag fick hand om honom när han var 10 månader, då hade han stått utan sin mamma i 4 månader redan och dessutom enligt uppgift blivit avvand på tre ( :eek: ) dagar, och sedan dess helt ohanterad av människor vad de visste.

Min vandes av när hon var 5 månader och 10 dagar. Hon vandes av huxflux över en dag, vi flyttade henne till hennes nya stall. Det var inget som någon av oss ville men det blev så eftersom att mamman började bli väl hotfull mot bäbis i boxen. Vi ville inte ha henne kvar i stallet de stod i då hon hade röta och boxarna mockades fruktasvärt dåligt (inte stoägarens fel...)

Min har alltid stått i stall där även andra hanterar henne vid utsläpp och insläpp och nu även vid viss skötsel och jag tror att det pågrund av det som gör att hon är så pass snäll ändå mot andra. Fick reda på att den tjejen som hon bråkat med vid ett utsläpp för ett par veckor sedan inte hade haft några problem alls vid det senaste utsläppet!

Tror som jag sagt innan att det är viktigt att din kille väljer in fler personer i sin flock så att han kan vara trygg med fler än dig.

Än en gång, LYCKA TILL!

Senast ändrad:

*putt putt*

Vår tråd kan ju inte ligga på andra sidan.

Minna har inte gjort så mycket på sistonde, har haft lite vila. Ska in till klinik med henne på måndag och få hennes bockhov uppkollad. Tycker även att hon går lite försiktigt fram. Vi får hålla tummar och tår för att allt är bra.

Håller tummarna!

Pondus har också bockhov på ena fram, men den är riktigt fin, så länge jag verkar ofta :)

I övrigt går allt bra här. Förutom att tänderna kliar och han tycker det är hur jobbigt som helst...stackarn...

Min växer ju såpass att hon "verkar" sina egna hovar när hon går just nu..

Blev själv uppringd av morgonfodraren imorse och fick höra att min häst vä'grar gå ut och hade rejält ont i vänster fram... *suck* tänkte en annan som skulle haft en helt hästledig dag, men vad gör man inte för de små. När jag kom ut till stallet fick jag en chock, hon stod inte på benet! :eek: Haltade runt på tå med en rejält överkotad kota... Jaha tänkte jag, nu var det kört... Fick ut distriktaren som avfärdade både benbrott och led/senskador då hon inte reagerade alls på sådan visitering i benet, men tryck över ballarna gör ONT! Sparkas som en dåre med samma bakben för att få oss att sluta. :devil: Hon var helt ren i går vid femtiden när hästarna kom in. Tror på hovböld och behandlar för det, men får inte smärtstillande pga risken att det kan vara en spricka i hovbenet. Tur att man redan hade tid på klinik på måndag... Så nu efter 3½ timmars sömn, storbölande halva dagen och ännu ett besök i stallet framför mig känner jag mig ganska mör...

Nu får alla här hålla tummar och tår för att det "bara" är en hovböld och inte spricka.

Idag har jag knäppt lite nya bilder på min bebis..

Superfotograf som man är så blir det lysande ögon, mörka eller alltför ljus bilder, men det syns i alla fall att det är en häst. :)

2426295250052039393uVThPF_ph.jpg

Vad gör du där inne??
2275497100052039393EVQIje_ph.jpg

Katterna är vääääldigt intressanta!
2580800570052039393uDbKsp_ph.jpg

Vi ska ut och tömköra lite.. Tur att jag ser så lycklig ut!
2747608950052039393sOVuqs_ph.jpg

Titta, jag kan se glad ut också!
2693542210052039393ZGejrT_ph.jpg

Vad konstigt, jag ser dem...

Vet inte om du har läst hela tråden, men kunde du i så fall se de bilder jag la ut förut?

Jag ser inga bilder alls från dig i den här tråden. Har du godkänt att dina bilder visas för andra, alltså att de inte är privata. Vilken internetsida använder du för att lägga upp bilder?

Jag ser inga bilder alls från dig i den här tråden. Har du godkänt att dina bilder visas för andra, alltså att de inte är privata. Vilken internetsida använder du för att lägga upp bilder?

Ja, de ska vara godkända. Jag använder webhots.com. Det som är lite konstigt är att användaren "amk" skrev efter mitt första inlägg att hon tyckte min häst såg fin ut, så hon måste ju ha sett bilderna?
Vad kan det vara för fel?

Jag ser bilderna... Jättesöt.
Lycka till med din häst sofflan82

Hur gör ni andra med era hästar när ni behöver medhjälpare? Det är ju rätt mycket man inte kan göra själv. Har ni någon bra människa i närheten som hjälper er eller hittar ni andra lösningar?

Jag har bra människor i min närhet när jag behöver hjälp. Tidigare var det stallägaren till förra stallet som hjälpte till en hel del. Nu är det ägaren till Minnas mamma som hjälper till då vi står i samma stall och har samma syn på hästar.

Vad konstigt att jag inte kan se micras bilder.. ska kolla upp varför.

Tack för alla lyckönskningar!

Jälar, Jälar, Jälar!

Läste precis att Minna är dålig. Tid på måndag, gaahh, längt tills dess. Hoppas det kommer ut en böld under morgondagen.

Ligger med flunsa så jag kan bara hålla tumamrna.

mvh Eva

Tummar räcker så bra så.. Jag håller dig uppdaterad. Nu senast jag var ute och la hovbandage hade hon 39,1, var lugn och hade ont. Hon visar så tydligt var det gör ont. Men jag har en kämpe! Hon har hoppat runt som vanligt i boxen under dagen dock med tre ben som hjälp. Hoppas att det är lite bättre imorgon iaf.

Krya på dig!

Om någon skulle vara nyfiken kan jag meddela att minna mår något bättre idag. Ingen feber och går liiite mer på hoven. Piggare i ögonen också. Ska bli intressant att se vad de hittar imorgon... :crazy:

hoppas det går bra för dig med minna och att hon blir frisk snart.. Vet att de är ganska många som haft problem med just hovböld så vi får väl hoppas då det, lika är det men kolik ska oxå vara vanligt just nu.
Idag har jag ialf varit ute med min småtting Mysc...
Långerade henne för första gången idag och det gick toppen, lite bus och några hopp för linnan men annars så. Var även ute och gick själv längs byvägen utan "nya mamman" så för oss går det verkligen frammåt. Ska väl böra tömköra henne snart oxå bara jag ordnar en sele. några bra tips som man kan komma att behöva?

Det viktigaste (tycker jag) är att vara två när man tömkör för första gången. Då hästen inte alltid fattar att den helt plötsligt får gå före dig. Använt även samma röst kommoandon som vanligt och låt den som går bredvid göra som du brukar göra när ni promenerar, och du bak ska göra det du vill att hästen ska lyssna på. Med hjälp av gamla kommandon hästen förstår när du börjar med de nya tömkörningskommandona kommer hästen fatta mycket tidigare, upplever jag det som. Se även till att ha en gjord eller sele som ligger bra och som inte kan "åka runt".

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 449
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt