Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

rider en 1 1/2 åring??
Hur tänker du då?

Det var ju knappast den första att göra det, men helt klart den som lät mest oseriös. Förmodligen ett trick för att få igång en diskussion, eller vad tror ni?

ähh, det var väl bara en lilltjej som vill börja en diskussion, hur seriöst lät det inlägget??

Love_energy, scarlettlady, sofflan82

Inte alls konstig frågeställning av pellen. Fler borde ifrågasätta samma sak.

Inlägg 89 i denna tråd av AWAKE.
"Jag har en -05:a, en c-ponny som heter Qrt.
Han är en charmig och busig liten kamrat, som dock är väldigt mogen. Han växer så det knakar och allt man "testar" honom på, är han väldigt tuff på. Han är löshoppad, tömkörd, longerad och riden på i samtliga gångarter."

Inlägg 160 i tråden av Liten_polen.
"Har en suuuper fin 05:a, Lippstick. Målen med denna har alltid varit stora. Vi startade tidigt med sadelvana och inridning. Han kan nu galopperas i båda varven med min lillasyster i sadeln. Med mig kan han även rida lätt. Suuuuper go häst. Har enbart slängt av 1 ryttare..."

/P Döben

På inlägg nr 89 var det många som reagerade, bara att läsa inläggen efter.
Speciellt eftersom att det verkade vara ett seriöst inlägg och hennes skola även var inblandad i det hela.

Och ja det är skrämmande, det håller jag med om. :crazy:
Skulle aldrig få för mig att göra något sådant med min lille bäbis.

Ang det senaste nu av Liten_polen så tror jag att det är ett litet troll, vem skriver sådär om en "känd ryttare" som i det där inlägget?
Jo, någon som vill provocera.
Dessutom har (minst) två inlägg efter detta tagits bort... men det förstår jag så väl!

Håller med. Den senaste kan ju inte mena allvar... Undrar bara vad h*n ville åt för diskussion, h*s inlägg blev ju mest fånigt.

Kollade vad AWAKE hade skrivit i andra trådar och hittade en där att hon skrev: att hon har en c-ponny valack som är 2,5 år. Hon måste ha tänkt fel när hon skrev i denna tråd... Kanske...

Jag har en stencool kille som är född maj -05. McLaren föddes som fux men har som ni ser ändrat färg en del.... Spännande att se vilken färg det blir tillslut!? Han är e: Lambourghini 1028 och u: Bambina Martelli xx. Sist jag mätte honom var han 154 cm och efter att ha läst tråden så är han nog rätt normal 1,5 åring. Har ingen aning om hur stor han kommer att bli men efter att ha mätt och räknat lite på det när han var yngre så trodde vi att han kanske skulle sluta på 168-170 cm. Men nu när jag har kollat på era inlägg så tror jag att han slutar på runt 165 cm?

Vi har pysslat på en del under de perioder som det har varit lugnare med växandet. Vi har tränat på att tömköras eftersom jag tänker köra in honom. Vill kunna ut och köra med mina barn. Annars är han tänkt som framtida fälttävlanshäst åt mig.

Hur planera och lägger ni upp allt, ni som planerar att vara med på treårstestet?? Nyfiken, skulle behöva lite tips!!

Äsch jag fick inte in någon bild!!! Kan man läsa någonstans hur man gör?

Jahapp då uppdaterar jag mig lite igen då... Blir typ en gång i veckan känns det som... men de är ju så kul med småttingarna... För er som är nya i tråden pratar jag om mitt arabsto TS Mysc, 142mkh för två veckor sen, ska bli western och distans häst.

Hade ju lite problem förrut med henne bland annat i stallgången då hon inte vela vända men nu efter vi har tränat lite fram och bakdelsvändningar i boxern så har hon förstått att de faktiskt går att använda sig av detta..:rofl:

Sen har jag kört igång med mitt andra sto som är Myscs sällskapskompis och börjat rida henne igen så nu börjar hon vänja sig med att bli ensam kvar i hagen också.. Ser mkt possetiva framsteg, nog för att de är lite gnägg och spring men idag när jag var ute hade hon bara sprungit å gnäggat de första 10minuterna.

Hade även täcket riktigt på för första gången igår när det var som värst spöregn och hon reagerade inte ens.

Nu hade jag tänkt börja med lite longering men jag har en fråga till er som långerar... Efetrsom jag håller på med western så brukar jag ivanliga fall vara utan lina och nu undrar jag om ja ska lina eller inte?
Är ju i en rundkorall kanske jag ska tilläga.

Det finns väldigt många 1½-åringar som rids in nu under hösten. Nästan alla fullblod som skall bli löphästar rids in. Kanske inte så mycket i början, men i alla gångarter, för att sedan vid nyår, ca, börja den egentliga träningen.
Min 1½-åring reds redan i september i alla gångarter utan övriga krav. Planen är galopptävlingskarriär till sommaren-07!!!

till cutty..
Jag kan inte riktigt förstå när du säger att 1 1/2åringar rids in nu under höstern för en senare galoppkarriär. Hur håller hästarna igentligen? Lär det inte bli skador på ben och rygg i framtiden? Många fullblod är ju inte klara i den åldern.
Har själv ett arabiskt fullblod som är 1 1/2 och henne ser jag bara som en liten bebis än så länge. Har provat hängt på henne över ryggen men det känns att hon är väldigt ostabil i just ryggen så det här går inte riktigt ihop för mig. Visst kanske man brjar träna mkt tidigare men de är ju inte klara i kroppen och säkerlidigen inte mentalt heller.
Just det här ser man också hos travhästarna då de rdean som 2åringar springer på banan och sedan något år senare så har det massor med problem och skador i muskler, senor och ben men samtidigt är det som att vill man komma någonstans så satsar man redan i den åldern men allt detta hänger inte ihop i mina ögon?
Kanske använder man sig bara av de allra mognaste och fortväxta hästarna men hur håller de i framtiden?
Nu ska du inte ta det här personligt utan jag säger det bara till alla som håller på med sådanhär tidig utbildning att jag inte riktigt fröstår hur hästarna håller och hur går ni egentligen till väga?
Något som jag funderat länge på...

Araber är senare. De får inte starta löp förrän de är 3, till skillnad mot de engelska, vid 2.

Åk till en galoppbana och se! Massor av mycket fina löphästar har ett långt liv efter banan som hopp eller fälttävlanshästar!

En sak till. Skelettet utvecklas av påfrestning. Utan tidig igångsättning håller de ej för maxbelastning som äldre. Men naturligtvis, belastning med måtta.
Jämför med att barn behöver motion för att bli starka i skelettet!

Senast ändrad:

Tack cutty för att du gjorde mig lite mer förstående när det gäller att sätta igång dem tidigt och att de var de engelska du menade... Ska åka och besöka galoppbanan nu med lite mer förståelse och beundran än tidigare.

Fast det har varit ramaskri i en annan tråd som h*n skapade för några månader sedan där h*n skrev att h*n skulle rida in sin -05:a , så jag tror att om h*n sagt fel någonstans är det när hon benämnt den som 2,5 år.....

Här kommer lite bilder på McLaren som jag inte lyckades lägga in igår.
Från Sundsvall där vi var på bedömning i början på september.

avkomma.jpg

avkomma0.jpg

Tack för hjälpen LadyCovergirl med info om hur man får in kort!

Här kommer lite bilder på McLaren som jag inte lyckades lägga in igår.
Från Sundsvall där vi var på bedömning i början på september.

avkomma.jpg

avkomma0.jpg

Tack för hjälpen LadyCovergirl med info om hur man får in kort!

Måste säga....MYCKET fin häst:love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 070
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 058
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 176
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 553
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka