Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Precis sådär kände jag mig i våras :cool:
Var övertygad om att han var dvärg, speciellt när han inte växte över sommaren heller :crazy:

Men jäklar i min lilla låda, nu har han växt nästan 8 cm sen i början av september :eek:
Och efter att ha räknat enligt alla formler och tips som finns i tråden så bör han landa runt 163-165 cm tillslut, precis som jag önskade mig.

Så andas ut ett tag, oroa dig inte än ;) Det är liksom ingen mening, de gör som de vill ändå :angel:

Hur är din annars? Sen eller tidig?
Kan ju vara att han bara behöver längre tid på sig också, min har just upptäckt att han är hingst men har fortfarande inga kulor nere, inga tänder som spökat heller så han är ju rätt sen överlag.

Ja, det vore ju den bästa av världar om man kunde göra så. Jag är iaf lite inspirerad just nu, har precis bokat upp en tid med en trevlig och duktig westerntränare här i närheten. Tänkte att det var en bra anledning för oss att komma iväg och se lite ny miljö, åka transport och sedan givetvis få tips och råd av honom om hanteringen från backen. Jag har tidigare tränat dressyr för hans fru och jag tycker att de kombinerar det bästa ur två skilda skolor.

Eftersom jag har en snäll, men ganska vaken dam känns det bra om man kan få en häst som blir så trygg som möjligt innan hon blir för stor. Har äntligen tagit några bilder, nu kunde jag vara fotograf - det blir ju bäst då ;)

5541507.jpg

5541509.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Varför blir du knäckt?? Menar du att du är orolig att han ska bli för liten? Jag vet inte riktigt hur mycket man kan förvänta sig att de växer, brukar utgå från föräldrarna och att unghästen kommer att landa någonstans emellan de mankhöjderna. Det är antagligen så mycket som spelar in förutom just ärftligheten, miljöpåverkan, utfodring m m, att det är svårt att förutsäga.

Som tröst så kan man väl ändå säga att unghästarna ofta växer ojämnt, står ganska stilla under långa perioder för att sen sätta fart igen. Min welsh är ca 5-7 cm högre bak så han ser rätt kul ut just nu:D

Verkar din häst frisk o kry, får tillräckligt med kraftfoder och grovfoder för att växa till sig så behöver du säkert inte oroa dig. Det finns så många olika åsikter om hur unga hästar ska utfodras men min personliga åsikt är att de ska ha kraftfoder anpassat till växande hästar och min åring får samma mängd kraftfoder som min vuxna, lättfödda halvblodshäst. Sen får han mest hö av alla i stallet. Sen är det ögat som får avgöra, allt är analyserat men bara för att veta så att det inte drar i väg åt någon extrem.

Min bebis, halvblod e.Briar-Krevad är i nuläget bara ca 149-150... Pappa är ju 172 cm och mamma är 161, så jag hoppas på att hon blir iaf 163 cm... men man vet ju aldrig. Damen i fråga växer väldigt jämt och ser just nu ut som en förvuxen new forest-ponny... :crazy:
Men söt är hon :love:

Jag har också en liten en. Han är i dags läget 149 i manken och ngt högre bak. e. Santa Cruz - electro.
Men ngt jag märkt är att han svullnar i bakbenen på nätterna. Trodde det var fodret så jag säkte kraftfoder mängden men det hjälpte inte. Kan det bero på att han satt igång att växa? för han börjar höjas bak på.

min lilla gangster är inte heller speciellt stor. senaste jag mätte honom va han 150 vilket va för några veckor sedan. Har är ju högre i bak. hoppas att han blir ca 165. men mamma är ca 159 och pappa 167. Liten uppdatering på va som hänt sen senaste jag skrev.. är att jag tömkörde honom för första gången i helgen gick riktigt bra, förstod direkt att man skulle stanna och sätta igång i skritt. ska snart få 10 veckor vintervila medans matte är bortrest.

WOW.......sicken skönhet.

Lite kul också....min kille ser likadan ut :D
Svart med liten stjärn (vita hår i pannan) och vit på vänster bak kota..:D

Min bebis Akribori-Marwin blir också något svullen i bak över natten, har haft många funderingar på vad det kan vara men där gav du mig ett tips kan ju faktiskt mycket väl vara så att det beror på att dom växer.
Min växer i rasande fart och är jätte överbyggd så kan ju faktiskt bero på det.

Tack för den tanken :)

Jag har också en liten en. Han är i dags läget 149 i manken och ngt högre bak. e. Santa Cruz - electro.
Men ngt jag märkt är att han svullnar i bakbenen på nätterna. Trodde det var fodret så jag säkte kraftfoder mängden men det hjälpte inte. Kan det bero på att han satt igång att växa? för han börjar höjas bak på.
Japp, svullnaden kan mkt väl vara att han växer :)

Jag var i stallet igår kväll för första gången på fem dagar (sjuuuk)...jisses vad han växt :eek: .
Ska mäta honom idag :D .

Jag lär väl uppdatera mig lite om hur det går med min lilla arabtjej efter tre veckors hantering från att varit "vildhäst".
Verkligen hur trevlig och go tjej som helst faktiskt förvånad att hon är så lugn, ibland kan man nästan tro om hon åldrats i förtid när hon bara följer med och inte bryr sig om någonting men vem vet det kanske är lugnet före stormen.
Nu har vi kommit så långt som 2-3 promenader mött bilar,traktorer,släp och massa otäcka postlådor och det vart inge mer än bara lite tripp tripp. Så typiskt araber men det märks nu när de är så små hur känsliga de är men jag ser det som ett posetivt då jag vill behålla det känsliga och göra det till mera lyhördhet.

Vi har även använt grimma, täcke, borstar, kratsar hovarna normalt utan sparkningar, hovslageren varit dit.

Det som vi kämpar med just nu är att vara ensam kvar i hagen eller i boxen och vända i stallgången som är så läbbigt.

Någon som har något tips föresten angånde vändningar i stallgången.

Jag har inget bra tips just för att vända i stallgången egentligen, men prova att vänja henne vid att du vänder henne mycket överallt.
Som t.ex. när du ska ta ut eller in henne från hagen, att du vänder henne med dig när du öppnar eller stänger.
Det har i alla fall gjort en otrolig skillnad på min, även om det kanske är lite läskigt ibland, så vänder hon sig direkt när jag gör det, för att hon är så van.
Är ju inte säkert att det fungerar, men det kan ju vara värt ett försök i alla fall?

Min nyblivna vallack har bara ägnat sig åt att äta upp sig och bli hemmastadd, kom i början på november och var då nykastrerad.
Vi har tränat lite löst på ridbanan för att lära känna varandra.
Han är väldigt duktig på att lära sig rutiner och har anpassat sig väldigt bra till mig, nya stället och nya hästar.
Han är mycket trevlig i sitt sätt och väldigt lätta att hantera.
Han är e.Trevallion Quaker u.Ollies Soledad. Welsh Cob.
saffyfin1kopia.jpg

trav.jpg

galopp.jpg

Vilken vacker ung dam du har!!! Är det pappa som är på din avatar??

Åh vad jag önskar att jag kunde lägga in bilder men jag har bara tillgång till dator på jobbet och har fullt upp med att smyga med att vara ute på buke, skulle jag försöka krångla med bilder blir jag garanterat spärrad!!

Tack :love: visst är hon... Jag förstår dig, det är ju lite lättare för mig som är mammaledig och sitter hemifrån. Man vill ju inte direkt få kicken för att man är en puckad hästmänniska som inte kan slita sig ens i tanken från hästarna på arbetstid.

Undrar förresten hur många som skulle få kicken här på buke för att de sitter på arbetstid... bäst att inte spekulera.

Ja, det är pappa Hochadel på min avatar.

Kan tillägga att Peia igår blev klippt med en stor maskin för första gången igår. Hon har ju blivit rakad på halsen när hon skulle chipas men den maskinen är ju så liten ;)
Hon var så duktig så. Först var hon arg och slog med frambenen men tämligen omgående stod hon sen stilla. Lovely ponny :love:
Hon fick ett 'C' på rumpan, lite hackigt men det får duga :p

En av de andra pållarna däremot bjöd på mer problem. De tidigare ägarna påstod att han var tvungen att drogas men icke :D Glad var han inte men med en brems runt nosen när det skulle klippas framåt huvudet så gick det prima :D

5609687.jpg

Hola,
Fint att höra att det "bara" var mamma-häst som var sjuk. Du har haft nog med klinikbesök och boxvilor nu.

Min mår bra. Har tagit sig riktigt fint, lite kvar över rumpan och halslinjen. Plåtade henne igår. Skall se om jag får upp bilderna här i veckan.
SHV är bara att glömma nu. Phu!

mvh Eva

Vet inte exakt vilket datum han är född. Han är reggad i England och passet har inte kommit ännu. Mitt Wpb sto var 126 som 1,5 åring och är nu 141 som fyraåring. Mätt till 139 i våras.
Hon växer nog ett par cm till hon med.
De är närbesläktade och jag räknar med att han blir ett par cm högre än henne.
Jag tycker det låter som att din skulle kunna bli maxad.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 448
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar