Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Lånar Knapp.
Jag har en -05 som heter Baccardi Razz, kallas för Pip. e. Carte dÓr ue Epson-Herkules. Han är idag ca 1.60 beräknas väl bli runt 1.70 men väldigt lätt typ, långa ben. Han har varit från avvänjning förra hösten till september i år på lösdrift med jämnåriga, bra start för honom. Tog nu hem honom så att jag får börja umgås lite med honom och så är han sällskap åt min andra häst en 4 åring. Pip är väldigt lätt att hantera, trevlig och snäll individ. Vi har haft på täcken, täcke med resårgjord, sadel bara lagd på ryggen. Träns en gång (väldigt konstigt det där man skulle ha i munnen). Åkt ca 15 ggr, går rakt på utan problem och står stilla och snällt. Löshoppad 3-4 gånger, även det utan problem. Går inga promenader eller så med honom mer än att han leds fram och tillbaka till hagen, han har fullt upp i hagen med att leka med sin kompis så det fungerar bra. Håller inte på för mycket med honom utan lite lagom något ibland så att det är ett avbrott i det vanliga livet med mat, hage och kompisar.
http://i100.photobucket.com/albums/m9/lilleskutt_2006/27-09-06_1228.jpg

Nej det var inte Minna som skulle på klinikbesök, ta i trä och allt det där!

Hon fick följa med som lite miljöträning när mamma hennes skulle in på återbesök för kotledsinflammationer bf. Hon är ju som sagt supercool min lilla tjej! Även om hon som jag nämt högre upp i denna tråd är ett litet monster ibland... Inte kunna gå igenom vattenpölar...
*mutter mutter..*

Hur är det med din lilla då? Synd att det aldrig blev något besök tidigare, men det får vi ta igen!

Det låter ju som om du har alla förutsättningar iaf. Lycka till! Min blev tyvärr inte bedömd eftersom uppfödarna höll på att lägga ner hela sin verksamhet och sälja av alla hästar. Men, men jag får famla i blindo ett tag till...

Just nu är jag mest glad att jag bara har en unghäst som inte mår dåligt av att skrutta runt i hagen och bara bli borstad i några dagar, eftersom jag har feber och tycker ganska synd om mig själv...

I går var min lilla Dewi jätteduktig. När hon kom förra lördagen så hade hon inte haft täcke på sig tidigare. Men eftersom jag inte har nått direkt regnskydd åt dem i hage vore det gott att kunna lägga på ett regntäcke när vädret kräver detta.

Och jag började lite smått med en vojlock som var hur läskig som hälst nu i lördags. Har sen gott över till filt och i går kunde jag lägga på henne ett riktigt täcke med krysgjordar och allt. Lite läskigt var det men hon blev inte hel stirrig. Först stog hon blickstil och vågade inte röra sig, sen började hon nypa lite i det för att se vad det var hon hade på ryggen egentligen.

När jag tagit av täcket sen så hängde jag det på hennes boxdörr och gisseas vad hon undersökte det då. Fipplade med läpparna över allt och gned huvudet i mot det och höll på.

I söndags så provade vi på lite med "de 7 lekarna" och hon fattade på en gång vad jag ville. Hel smart tjej. :banana:
Fortsätter det så här hoppas jag vekligen att jag kan köpa henne till våren.

Jag måste ärligt erkänna att jag gör inte så ryslans mycket med min... Hon går mest ihagen med med sina 3 jämnåriga tjejkompisar och busar och lever ut sin "vilda" ungdom. De går på lösdrift med fri tillgång på hösilage och får kraftfoder varje dag samt lite prat och klappar (visitering). Övrig hantering brukar koncentreras till ca en vecka före verkning då tar vi in/binder upp borstar lyfter ben osv sen efter hovis varit på besök får de semester (ifrån hanteringen) några veckor igen. Detta funkar bra för oss de får tid att vara unghästar och smygtittar emellanåt på vuxenlivet. Sen är det väl ärligt så också att mer än så här hinns inte med då de vuxna hästarna också kräver sitt!!!...

Det är klart att så blir det ju när man har fler att fördela gracerna på. Jag har ju bara en, så då försöker man ju göra "lagom" mycket utan att stressa den stackars hästen för mycket :crazy: Svår balansgång. Hade jag haft tillgång till bra lösdrift hade hon fått gå på det med.

Nu är det ju så att även om hon är jättesnäll så verkar det vara en del temperament i damen och det känns ganska bra att kunna introducera otäcka saker när hon inte så stor. Nu lunkar hon ju snällt på efter mig över träbroar, bredvid göta kanal med fladdrande presenningar på upplagda båtar, tranor och allt möjligt som kommer ivägen. Eller lunkar var väl att försköna det hela lite :smirk: går i "passage" bredvid mig och tränar på högre skolan... men så länge hon går där jag går utan andra protester eller springer över mig, så är jag nöjd.

*KL*

Åh herrej*lar. Jag har räknat ut hur hög min lilla skit 'ska' bli. 182cm...stege? :crazy:
Min gamla var iofs 1.79...men ändå...tre cm vid den höjden är rätt mkt :crazy:

Visserligen misstänkte jag, och alla andra, att han skulle bli stor, men SÅ stor - nä! :o

Just ja. MIn lilla skit har börjat komma på att han är hingst...på gott och ont :p . Kaxig som s*tan! Har hotat med att han blir kastrerad om han inte skärper till sig....trist bara att veterinären inte vill göra det innan han är tidigast två år - eftersom han var så 'efter' som han var när jag hämtade honom. Inte vanskött, men inte i världens bästa skick....:crazy: Inte lönt att hota med det alltså ;)

Han är dock jäkligt duktig! Snäll i all hantering (oftast :p ), och träns har han också haft på sig nu! Stoppade in huvudet och tog bettet självmant....:love: *stolt*

:D

bett.JPG

Jag har läst formeln 90% av sin höjd vid 12 månaders ålder och 95% av sin höjd vid 18 månaders ålder?!

Jag håller en tumme för att det är den som är rätt! :angel: :idea:

Min unghäst (fuxen) står på denna bild vid min ridhäst, ett REJÄLT fullblod med massa och stort djup som är cirka 163-164 cm hög...
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/04490000-04499999/640x480/4498561.jpg?0

På bilden är unghästen 16 månader...

Hon var 153 vid 12 månaders ålder, skulle ge en förväntad mankhöjd på cirka 170 cm som vuxen.

Är det å andra sidan 90% vid 18 månader (163 hög) skulle det bli en JÄTTE på 181 cm....
95% av 163 blir 171, ungefär som det första måttet antydde...

Nu växer ju hästarna väldigt olika, en del kommer säkert vara helt klara redan som 3-åringar medan andra växer tills de är 6....

Jag gör inte så mycket med min tjej för tillfället.
Sista veckan har det varit fullt upp med jobb så det har bara blivit "klapp-och-gos" men i helgen kör vi igång med hovvård på gången och lite mer jobb med schabrak med gjord, täcken och träns som hon provat två gånger vardera. Dock bara fastsatt på gången än, vi ska väl ut och röra på oss med utrustningen snart också!

Löshoppning och tömkörning får vänta till våren, ännu tycker jag hon är lite "liten" för de aktiviteterna!

Men vad ni allihopa har stora 05or tycker de ser ut som 2-3åringar nästan allihopa.. jag som tyckte min lilla arabtjej var stor men hon ser ut som ett litet föl i jämförelse med era...
Hon heter Ts Mysc och är från Turbo star arabians i Köping.
Hämtade hem henne för två veckor sedan, helt ohanterad. har bara gått och varit "vildhäst" och trots detta har det funkat otroligt bra och hon har hur bra temprament som helst.
Hon är nu 1år och 4a månader och hitills så har jag vant henne med grimma, bli leden, borstar, hovvård (kratsning, verkning osv), täcke haft på sig i boxen och så idag var vi ute och gick för 2 gånger och har både mött bilar, cyklar, hundar, postlådor, släpvagnar och allt har funkat toppenbra. Man kan ju nästan tro att hon är trafiksäker.=)
Måste upp och mäta henne och ta lite bilder, vart ju riktigt roligt å se på alla och jämföra lite..
Någon mer som har en arabunghäst?Vore ju kul om vi kunde följas åt lika om det är någon som ska hålla på med distans och western?

Till Sarah!

Jag har också just fått hem en arabunghäst. Ett sto som likt din varit mer eller mindre vildhäst, men som är hur cool som helst. Fick hem henne för typ 2 dagar sen, så vi håller på att lära känna varandra. Insåg att hon inte var van att FÅ PÅ SIG grimman, utan bara har haft den på hela tiden. så nu är första steget att vänja henne vid att få den över huvudet. Jag rider AR med min valack, så det blir det ju med henne med.

Till Amk... Jaha vart kommer ditt sto ifrån då? Något stuteri eller privat? ja det där med grimmor kan vara svårt ibland men tycker det har funkat toppen med mitt sto..De första dagarna så la jag grimman i en hink med lite kraftfoder så när hon ville ha det så fick hon automatisk på sig grimman över nosen och så var det bara att trä på. Nu har vi slutat med det och jag trär den över huvudeet som vanligt. Ja nu den första tiden är väl det viktigaste att man lär känna varandra och skapar tillit och förtroende sedan får man börja med all miljötränining.
föresten hur stor är din och hur gammal är hon?
Mätte henne idag och hon var 142i mankhöjd så hon blir nog ganska stor hoppas jag ailf..

Senast ändrad av en moderator:

KL

Min lille pojke är cirka 155 hög och stannar nog på drygt 160 cm. Han har verkligen ett underbart psyke! Cool, men ändå pigg, vaken och reaktiv. Och alltid lika positiv. Var på kliniken häromdagen och gick direkt in i trailern och skötte sig perfekt under ingreppet.

Möter matte med ett gnägg i hagen och kommer galopperande så att leran stänker... :love: :love: !

I övrigt här han väl hanterad, har varit med som handhäst och är van vid allt möjligt pyssel.

Jag fick hem min lilla arabtjej i maj -06.
Det första vi började med då var att få henne att inse vem som bestämmer, hon var skapligt bortskämd.
Nu är hon världens goaste häst, väldigt social och älskar att göra som man säger så hon får beröm.
Mycket miljöträning har vi pysslat med, presenningar och annat som man hade trott skulle bli jobbigt reagerar hon inte på, medan saker som halmbalar är jätteläskiga! :)
Hon är van att stå uppbunden, ha täcke och gå på promenader utan hästkompisar.
Vi har börjat tömköra lite smått på skoj, mest för att hon tycker det är så otroligt roligt att visa att hon kan och suger åt sig beröm som en svamp.
Hon har haft grimma och tömkörningsgjord på sig vid de tillfällena.
Men mest så busar vi och har roligt, hon är ju trots allt inte så gammal.

Sist jag mätte var hon 1,45 m men det var ett tag sen.

Våra framtidsplaner är inte så komplicerade, bara hobbyridning.
Jag är inte så tävlingsintresserad, därav ännu en anledning att bara ta det lugnt med allt.

En dålig bild
2710229600052039393LKFiWT_ph.jpg

Jättekul!
2474180280052039393CdYSdt_ph.jpg

2485684480052039393TEPnTf_ph.jpg

Glömde skriva vad vi inte är bra på... :)

* Transporten är ingen rolig sak. Hon har tydligen åkt väldigt mycket fram och tillbaka innan jag köpte henne. Har visserligen inte provat sen jag fick hem henne, men jag väntar nog till våren innan jag ger mig på det jätteprojektet.

* Vattenslangen är hemsk! Har bara provat en gång, det blir också mer träning till våren.

* Alla sprayflaskor!

* Bussar och traktorer, bilar går dock jättebra!

* Cyklar är något av det mest otäcka som finns!

Micra; hon ser jättefin ut! jag har nyss fått hem mitt arabsto, coh hon ser verkligen ut som en raggsocka! Men de är härliga!

Jag tyckte det var smart att dra av henne grimman eftersom hon går ute dygnet runt, men det visade sig gansk snart att hon inte alls var van vid att få PÅ den, utan bara att ha den på. Så idag lyckades jag iallafall få på den, och hon är hur go som helst. Står lugnt kvar själv i hagen när de andra hästarna är på äventyr och kommer alltid fram till en i hagen.

Så roligt det är med unghästar! :bump:

Micra; hon ser jättefin ut! jag har nyss fått hem mitt arabsto, coh hon ser verkligen ut som en raggsocka! Men de är härliga!

Det kanske inte syns så tydligt på bilderna (de två nedersta) att hon var väldigt tunn där. Hon har börjat få lite hull nu i alla fall efter en jäkla massa lusern. :) Hahaha, raggsocka? Jag förstår inte riktigt..

Ja det är väldigt bra att de får gå på lösdrift och "vara unghästar" men det är väldigt bra om de är mycket hanterade också både för den dag "allvaret" börjar och den dag man är så krasslig att nån annan måste ta hand om hästen, eller om transporten /bilen går sönder och man måste lasta om på motorvägen eller... ja du fattar! Då är det alltid en fördel att ha hästar som är mycket hanterade och har tillit för det hänger ju med hela livet sen!! Och även om det finns en viss risk att man "överarbetar" och stressar sin lilla bebis så tror jag i de flesta fall att fördelarna är större än nackdelarna. Sen behöver ju inte det ena utesluta det andra det optimala vore ju att ha dem på lösdrift och ändå hålla på mycket med dem, men sådana möjligheter har nog inte så många gissar jag...

jag har precis fått hem min 05:a, efter warsteiner. nu ä'r hon inte världens vackraste, men jag hoppas att hon växer till sig. är överbyggd och väl klen över bog och rumpa. hon har ju tid på sig... har inte börjat så mkt än, borstar henne och tar hovar och lär känna varandra. ska väl försöka att tömköra ngt så småningom. vi återkommer!

Ras; welsh cob

Mankhöjd i dag; 1,40 - beräknas bli ca 150-1,55.

Vad vi har gjort hittills; påbörjade promenader ute tillsammmans med andra hästar i somras och nu i höst så är vi ute på egen hand i skogen och även på trafikerade vägar.
Han är van att stå uppbunden, att bli duschad och står hyfsat lugnt under verkning. Lite tjafsig och känslig med sina ben men inga dumheter.
Vi har introducerat träns med tredelat tränsbett och leder honom numera i detta. Vi tränar på att stanna och backa vid hand, lägger in ett kommando för backa så att dte ska underlätta vid urlastning från trailern.
Han har åkt trailer 3-4 gånger, första två gångerna med sällskap och de andra ensam. Står uppbunden i grimma och halsring i trailern, jag lastade honom ensam den senaste gången utan problem. Lite svår att backa ut men det jobbar vi på nu.
För någon vecka sen så la jag på en enkel däckel, utan resår i gjorden och ett litet hoppschabrak under och så tog vi en liten promenad ute med detta på.
Ofta när vi står i gången för rykt och annat så får han "prova" shettisens syntetsadel och gå med den på en stund i gången, mest på skoj men också för att han ska vänja sig långsamt vid dinglande stigbyglar redan nu.

Framtid; Nästa år, efter fyra veckors helvila i vinter, så ska vi börja åka en gång i veckan till ridhus för antingen löshoppning eller tömkörning längs spåret. Sen sommarvila och nästa höst påbörja sadeltillvänjning på allvar plus introducera longering med sadel på och med lätt inspänning en gång i veckan.

Tänkt användningsområde; Fritid o familjehäst plus dressyrträning o tävling från lätt klass och upp till medelsvår dressyr.

Hej,

Blir helt knäckt när jag läser denna tråd... Min 1,5 åriga halvblodshingst mättes i går kväll till 146cm i mankhöjd!! Bak är han lite högre, har endast vuxit 1cm sedan i augusti.
Mamma 163 pappa 169.
Är han sjuk eller är detta bara hans kurva??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 448
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar